Wist je dat...

Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4090
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Wist je dat...

Bericht door Maanenschijn »

Sommige mensen hebben ‘van nature’ gevoel voor taal en spellingsregels. Anderen hebben dat niet en moeten inderdaad alles nalezen en over nadenken.

Als het niet lukt om je in de ander te verplaatsen, is als tweede optie mildheid mogelijk een oplossing. :)
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Mannetje
Berichten: 7772
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Wist je dat...

Bericht door Mannetje »

Niet iedereen denkt na over de taal bij het schrijven, maar typt gewoon hoe het klinkt. Bij wordt hoor je niet wat er aan het eind staat, bij bent wel. Dus daar gaat het wel goed en bij wordt niet.
-
ZWP
Berichten: 1678
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: Wist je dat...

Bericht door ZWP »

Mannetje schreef: 11 mar 2024, 13:54 Niet iedereen denkt na over de taal bij het schrijven, maar typt gewoon hoe het klinkt. Bij wordt hoor je niet wat er aan het eind staat, bij bent wel. Dus daar gaat het wel goed en bij wordt niet.
Ja dat is inderdaad is dit geval waarschijnlijk. :)
Maanenschijn schreef: 11 mar 2024, 13:50 Sommige mensen hebben ‘van nature’ gevoel voor taal en spellingsregels. Anderen hebben dat niet en moeten inderdaad alles nalezen en over nadenken.

Als het niet lukt om je in de ander te verplaatsen, is als tweede optie mildheid mogelijk een oplossing. :)
Ik ben zelf niet bovengemiddeld goed in taal, maar lees dus meestal wel alles even na voordat ik een bericht/app verstuur, mail verstuur etc. Kleine moeite!

Mild: ik zeg er uiteraard meestal niets over, en zeker niet in een topic waar het niet het onderwerp is, en ik noem de naam ook niet. Punt is wel dat het beroerd leest en afleidt van de inhoud. Of lezen anderen er gewoon overheen zonder het op te merken?
Ik zal erover stoppen... :)
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Wist je dat...

Bericht door refo »

Er staat ergens ook weer een probleem met jou/jouw. Die zie je ook nog al eens fout gaan.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16750
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Wist je dat...

Bericht door Hendrikus »

refo schreef: 11 mar 2024, 14:11 Er staat ergens ook weer een probleem met jou/jouw. Die zie je ook nog al eens fout gaan.
Het beloofd een mooie avond te worden... Die komt ook regelmatig voorbij.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1788
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Wist je dat...

Bericht door Ararat »

Lukt het een post met taalfouten volledig serieus te nemen, of haak je bij een bepaald aantal fouten af?
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Mannetje
Berichten: 7772
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Wist je dat...

Bericht door Mannetje »

Hangt ook van de context af. Iemand die over een emotionele gebeurtenis schrijft, zal ik in deze situatie milder benaderen dan iemand die zich in een ingewikkelde casus als expert positioneert.
-
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4090
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Wist je dat...

Bericht door Maanenschijn »

Ik knap nooit af op een taalfout. Sterker nog, ik zie ze meestal niet eens ;) .

Aanvulling: ik ken verschillende personen binnen de (medische) wetenschap en onderzoekers die belabberd in taal zijn. Toch doen ze werk op hoog wetenschappelijk niveau. In hun dagelijkse schrijfsels zijn veel fouten te ontdekken. In de wetenschappelijks publicaties zijn die er allemaal uit gecorrigeerd.

Het is niet verstandig deze onderzoekers en resultaten te beoordelen op de aanwezigheid van taalfouten.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16750
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Wist je dat...

Bericht door Hendrikus »

Maanenschijn schreef: 11 mar 2024, 15:37 Aanvulling: ik ken verschillende personen binnen de (medische) wetenschap en onderzoekers die belabberd in taal zijn. Toch doen ze werk op hoog wetenschappelijk niveau. In hun dagelijkse schrijfsels zijn veel fouten te ontdekken. In de wetenschappelijks publicaties zijn die er allemaal uit gecorrigeerd.
Ik ken iemand die een aardige boterham verdient met het kuisen van wetenschappelijke publicaties van medici op taalfouten en kromme zinnen, voordat ze officieel worden ingediend.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Edelweiss
Berichten: 309
Lid geworden op: 01 sep 2023, 12:03
Locatie: Zwitserland

Re: Wist je dat...

Bericht door Edelweiss »

Hendrikus schreef: 11 mar 2024, 15:50
Maanenschijn schreef: 11 mar 2024, 15:37 Aanvulling: ik ken verschillende personen binnen de (medische) wetenschap en onderzoekers die belabberd in taal zijn. Toch doen ze werk op hoog wetenschappelijk niveau. In hun dagelijkse schrijfsels zijn veel fouten te ontdekken. In de wetenschappelijks publicaties zijn die er allemaal uit gecorrigeerd.
Ik ken iemand die een aardige boterham verdient met het kuisen van wetenschappelijke publicaties van medici op taalfouten en kromme zinnen, voordat ze officieel worden ingediend.
Ik herken dit enorm. Briljante wetenschappers die wat in hun hoofd zit, niet fatsoenlijk uitgeschreven krijgen. De mensen die het op zich nemen die artikelen klaar te maken voor publicatie, zijn hun factuur meer dan waard.
De publicaties en proefschriften waar ik kritisch in mee moet lezen, zijn vaak in het Engels. Dat gaat qua taalfouten vaak nog, maar het niveau van de schrijfstijl lijkt wel per jaar naar beneden te gaan. De Nederlandse samenvatting is dan helemaal om te huilen.
Ik kom de volgende fouten regelmatig tegen: 'geopenreerd' en 'de openratie', 'de waarde' (van bijvoorbeeld bloed) als het meervoud moet zijn, 'de patiënt wilt', 'de patiënt verteld dat' en één keer zelfs 'trantsplantatie'.
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1500
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Wist je dat...

Bericht door Bourdon16 »

refo schreef: 11 mar 2024, 08:40
Bourdon16 schreef: 11 mar 2024, 08:22 Bedoelt wordt toch het liturgieboekje wat gebruikt wordt in de kerkdienst?
Dat wordt bij ons standaard verzorgd door de dominee/kerk.
Hier gaat het een keer mis en een keer goed. Dat snap ik nooit zo.

Of het een d of een t is, kun je bepalen aan de hand van de medeklinkers in het kofschip of (iets moderner) het fokschaap.
Oeps.
Het erge is dat ik het zelf niet eens zie. Het wordt tijd dat ik mij daar weer eens in ga verdiepen.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9203
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Wist je dat...

Bericht door parsifal »

Als er regels zijn en ik de tijd neem, red ik me vaak wel. Ik zie alleen iets snel dat woorden niet kloppen, ei of ij, au of ou. Ik lees/las veel, maar ik zie het gewoon niet als iets op een vreemde manier is gespeld.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1788
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Wist je dat...

Bericht door Ararat »

Als jullie maar vooral beseffen dat jullie sommigen -onbedoeld- kunnen kwellen :hum
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Christen
Berichten: 773
Lid geworden op: 23 okt 2019, 21:32

Re: Wist je dat...

Bericht door Christen »

Ararat schreef: 09 mar 2024, 19:25 ... er op dit forum best wat 'd-t-fouten' worden gemaakt? Volgens mij gebeurd dit het meest met gebeurt :D
Ha. Ha. Prachtig. Misschien moeten we het op deze manier proberen. Ik vond die pas van de boksbeugel (expres) ook zo geinig.

Ik maak zelf ook fouten. Soms denk je achteraf... oeps..
Laatst gewijzigd door Christen op 12 mar 2024, 07:23, 1 keer totaal gewijzigd.
"Hoed u voor het "kan niet"." - Maarten Luther
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1500
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Wist je dat...

Bericht door Bourdon16 »

Ararat schreef: 11 mar 2024, 19:39 Als jullie maar vooral beseffen dat jullie sommigen -onbedoeld- kunnen kwellen :hum
En dan schijnen er ook nog muzikale regels te zijn waar je ook mensen mee kan kwellen. Met het overtreden daarvan dan.
Soms zijn dat ook nog dezelfde mensen. Die hebben het echt zwaar.
Plaats reactie