Vraag (algemeen)

Bertiel
Berichten: 4620
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Bertiel »

De neppers natuurlijk wel
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
MGG
Berichten: 3553
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door MGG »

Bertiel schreef: 29 feb 2024, 20:12 Ook niet toegestaan door verzekeringen
Bij de meeste verzekeringen niet. De laaste keer dat het bekeek was het bij sommige verzekeraars wel toegestaan.
CvD
Berichten: 160
Lid geworden op: 26 jul 2022, 11:02

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door CvD »

Hier een filmpje waar het kind eenvoudig wordt uitgelegd wat er nu precies aan de hand is. Met het hele stroomnetwerk verhaal.
Mocht je en ander contract nodig hebben kijk eens voor stroom dynamisch en voor has vast.
Volgens mij kan je zelfs bij verschillende leveranciers.
https://youtu.be/tjy1eWX-tJM?feature=shared
Ambtenaar
Berichten: 9202
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Ambtenaar »

Bertiel schreef: 29 feb 2024, 19:37 Beetje onzin om mensen te belasten als er stroom richting wordt teruggeleverd terwijl er overal een stroomtekort is :bobo
Er is helemaal geen stroom tekort. Hoe kom je daar nu bij.
Hoopvol
Berichten: 1306
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Hoopvol »

CvD schreef: 29 feb 2024, 22:24 Hier een filmpje waar het kind eenvoudig wordt uitgelegd wat er nu precies aan de hand is. Met het hele stroomnetwerk verhaal.
Mocht je en ander contract nodig hebben kijk eens voor stroom dynamisch en voor has vast.
Volgens mij kan je zelfs bij verschillende leveranciers.
https://youtu.be/tjy1eWX-tJM?feature=shared
Wat een onzin verzint deze man. Echt grote nonsens.
Hij zegt bijvoorbeeld " als ik de spanning verhoog, dan verhoog ik de weerstand ". Iedereen met een beetje elektronische achtergrond weet dat de weerstand van een apparaat een vast gegeven is. De weerstand is alleen te beïnvloeden door meer of minder apparatuur in te schakelen. Hij bedoelde waarschijnlijk: hoe hoger de spanning, hoe lager de stroom.

Hij vertelt dat de spanningshoogte van het hoogspanningsnet varieert tussen 25000 tot 100000 volt. Het laat zien dat hij echt niet weet waar hij het over heeft. Een spanning van 100kv bestaat niet eens in Nederland. Wel 110, 150, 220 en 380kv. Ook vertelt hij dat er in de wijk 5000 volt op de kabels staat. Ook dat is klinkklare onzin. Het grootste deel van het distributienetwerk wordt op 10kv niveau bedreven. Maar ook spanningen als 20, 23, 25, 33, 50 en 66 kv heb ik gezien.

En wat hij vertelt over dat zonnepanelen de spanning verhogen klopt. Dat doen zonnepanelen. Maar niet op de manier zoals hij zegt. En, het probleem is zeker niet alleen een spanningsprobleem. Het probleem is voornamelijk een transportprobleem. En dat vertelt deze man niet.

Het probleem is eigenlijk dat er vanuit oudsher een net is ontstaan met centrale opwek. Rond de aanwezige centrales is het net sterk en robuust uitgelegd. Ook naar de grote afnemers is het net sterk uitgelegd. Maar hoe verder van de grote centrales en verbruikers af, hoe minder capaciteit het net heeft. Dat is ook logisch, want dit was niet nodig. Nu is er veel meer decentrale opwek én, als gevolg van de milieuambities, meer electrificatie. Dus op, vanuit het verleden gezien, ongewone plaatsen een grote hoeveelheid opwek en/of verbruik. Waar een klein dorpje jarenlang bijvoorbeeld 20MW verbruikte, staat nu een windmolenpark met zonnepanelen met een opwek van 180MW.
In de straat werd vroeger vaak kabels voor de laagspanning aangelegd met een diameter van 10 of 16mm2. Dat was voldoende om een x aantal huizen te voorzien van hun energie. Nu moeten die kabels 25 of 35 mm2 zijn of nog dikker. Die dikte is nodig om die enorme hoeveelheid energie te vervoeren.
Hoopvol
Berichten: 1306
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Hoopvol »

De NOS heeft een filmpje gemaakt wat veel meer klopt met de werkelijkheid:
https://nos.nl/video/2443934-steeds-mee ... citeitsnet
CvD
Berichten: 160
Lid geworden op: 26 jul 2022, 11:02

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door CvD »

Hoopvol schreef: 01 mar 2024, 02:54
CvD schreef: 29 feb 2024, 22:24 Hier een filmpje waar het kind eenvoudig wordt uitgelegd wat er nu precies aan de hand is. Met het hele stroomnetwerk verhaal.
Mocht je en ander contract nodig hebben kijk eens voor stroom dynamisch en voor has vast.
Volgens mij kan je zelfs bij verschillende leveranciers.
https://youtu.be/tjy1eWX-tJM?feature=shared
Wat een onzin verzint deze man. Echt grote nonsens.
Hij zegt bijvoorbeeld " als ik de spanning verhoog, dan verhoog ik de weerstand ". Iedereen met een beetje elektronische achtergrond weet dat de weerstand van een apparaat een vast gegeven is. De weerstand is alleen te beïnvloeden door meer of minder apparatuur in te schakelen. Hij bedoelde waarschijnlijk: hoe hoger de spanning, hoe lager de stroom.

Hij vertelt dat de spanningshoogte van het hoogspanningsnet varieert tussen 25000 tot 100000 volt. Het laat zien dat hij echt niet weet waar hij het over heeft. Een spanning van 100kv bestaat niet eens in Nederland. Wel 110, 150, 220 en 380kv. Ook vertelt hij dat er in de wijk 5000 volt op de kabels staat. Ook dat is klinkklare onzin. Het grootste deel van het distributienetwerk wordt op 10kv niveau bedreven. Maar ook spanningen als 20, 23, 25, 33, 50 en 66 kv heb ik gezien.

En wat hij vertelt over dat zonnepanelen de spanning verhogen klopt. Dat doen zonnepanelen. Maar niet op de manier zoals hij zegt. En, het probleem is zeker niet alleen een spanningsprobleem. Het probleem is voornamelijk een transportprobleem. En dat vertelt deze man niet.

Het probleem is eigenlijk dat er vanuit oudsher een net is ontstaan met centrale opwek. Rond de aanwezige centrales is het net sterk en robuust uitgelegd. Ook naar de grote afnemers is het net sterk uitgelegd. Maar hoe verder van de grote centrales en verbruikers af, hoe minder capaciteit het net heeft. Dat is ook logisch, want dit was niet nodig. Nu is er veel meer decentrale opwek én, als gevolg van de milieuambities, meer electrificatie. Dus op, vanuit het verleden gezien, ongewone plaatsen een grote hoeveelheid opwek en/of verbruik. Waar een klein dorpje jarenlang bijvoorbeeld 20MW verbruikte, staat nu een windmolenpark met zonnepanelen met een opwek van 180MW.
In de straat werd vroeger vaak kabels voor de laagspanning aangelegd met een diameter van 10 of 16mm2. Dat was voldoende om een x aantal huizen te voorzien van hun energie. Nu moeten die kabels 25 of 35 mm2 zijn of nog dikker. Die dikte is nodig om die enorme hoeveelheid energie te vervoeren.
Nou helemaal nonsens is echt niet want hij legt het simpel uit. Een wat de Nos dat is de linkse spreekbuis die ook regelmatig nonsens uitkraamt. Dus de pot verwijderd de ketel.

En er zijn wel dergelijke commerciële belangen. Al de grote energie bedrijven zijn in private handen. Al de netbeheerders is nog in staatshanden.
Wat is er met al dat geld gebeurd dan? Wat binnen komt via netkosten?
Een al de commerciële zonnenvelden burgers moeten betalen om dat ze terug leveren. Maar gemeenteraden zijn ijverig op zoek waar ze zonnen velden kunnen aanleggen. Het is gewoon puur een geld kwestie niets meer of minder waar de financiële belangen groot zijn.
Ze hadden dit soort bedrijven niet moeten privatiseren dan waren de problemen niet zo groot.
Want dit had zeker grote deels voorkomen kunnen worden. Ook de gemeenteraden hebben hier schuld aan goed gevangen bij de verkoop van de aandelen en nu klagen.
Bertiel
Berichten: 4620
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Bertiel »

welke leveranciers geven gas vast en stroom dynamisch?
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bertiel
Berichten: 4620
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Bertiel »

wel bizar dat we van gas afgepushed worden, zakelijk en privé, terwijl het electrische netwerk er totaal niet op voorbereid is.
En dat electrisch als enige onderzocht wordt voor oa. vrachtwagens.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
CvD
Berichten: 160
Lid geworden op: 26 jul 2022, 11:02

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door CvD »

Bertiel schreef: 01 mar 2024, 08:32 welke leveranciers geven gas vast en stroom dynamisch?
Dat maakt niet uit. Je kan bijvoorbeeld voor je stroom bij de ANWB en voor gas bijvoorbeeld Oxxio.
Alleen je hebt dan 2 verschillende leveranciers. Ik zelf loop ook tegen het probleem aan dat mijn contract afloopt. Ik ben nu dit verder aan het onderzoeken. Kijk het is best makkelijk als onder 1 dak dat wel. Maar ik vindt het zeker het uitzoeken en overwegen waard.
Hoopvol
Berichten: 1306
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Hoopvol »

CvD schreef: 01 mar 2024, 08:06
Hoopvol schreef: 01 mar 2024, 02:54
CvD schreef: 29 feb 2024, 22:24 Hier een filmpje waar het kind eenvoudig wordt uitgelegd wat er nu precies aan de hand is. Met het hele stroomnetwerk verhaal.
Mocht je en ander contract nodig hebben kijk eens voor stroom dynamisch en voor has vast.
Volgens mij kan je zelfs bij verschillende leveranciers.
https://youtu.be/tjy1eWX-tJM?feature=shared
Wat een onzin verzint deze man. Echt grote nonsens.
Hij zegt bijvoorbeeld " als ik de spanning verhoog, dan verhoog ik de weerstand ". Iedereen met een beetje elektronische achtergrond weet dat de weerstand van een apparaat een vast gegeven is. De weerstand is alleen te beïnvloeden door meer of minder apparatuur in te schakelen. Hij bedoelde waarschijnlijk: hoe hoger de spanning, hoe lager de stroom.

Hij vertelt dat de spanningshoogte van het hoogspanningsnet varieert tussen 25000 tot 100000 volt. Het laat zien dat hij echt niet weet waar hij het over heeft. Een spanning van 100kv bestaat niet eens in Nederland. Wel 110, 150, 220 en 380kv. Ook vertelt hij dat er in de wijk 5000 volt op de kabels staat. Ook dat is klinkklare onzin. Het grootste deel van het distributienetwerk wordt op 10kv niveau bedreven. Maar ook spanningen als 20, 23, 25, 33, 50 en 66 kv heb ik gezien.

En wat hij vertelt over dat zonnepanelen de spanning verhogen klopt. Dat doen zonnepanelen. Maar niet op de manier zoals hij zegt. En, het probleem is zeker niet alleen een spanningsprobleem. Het probleem is voornamelijk een transportprobleem. En dat vertelt deze man niet.

Het probleem is eigenlijk dat er vanuit oudsher een net is ontstaan met centrale opwek. Rond de aanwezige centrales is het net sterk en robuust uitgelegd. Ook naar de grote afnemers is het net sterk uitgelegd. Maar hoe verder van de grote centrales en verbruikers af, hoe minder capaciteit het net heeft. Dat is ook logisch, want dit was niet nodig. Nu is er veel meer decentrale opwek én, als gevolg van de milieuambities, meer electrificatie. Dus op, vanuit het verleden gezien, ongewone plaatsen een grote hoeveelheid opwek en/of verbruik. Waar een klein dorpje jarenlang bijvoorbeeld 20MW verbruikte, staat nu een windmolenpark met zonnepanelen met een opwek van 180MW.
In de straat werd vroeger vaak kabels voor de laagspanning aangelegd met een diameter van 10 of 16mm2. Dat was voldoende om een x aantal huizen te voorzien van hun energie. Nu moeten die kabels 25 of 35 mm2 zijn of nog dikker. Die dikte is nodig om die enorme hoeveelheid energie te vervoeren.
Nou helemaal nonsens is echt niet want hij legt het simpel uit. Een wat de Nos dat is de linkse spreekbuis die ook regelmatig nonsens uitkraamt. Dus de pot verwijderd de ketel.

En er zijn wel dergelijke commerciële belangen. Al de grote energie bedrijven zijn in private handen. Al de netbeheerders is nog in staatshanden.
Wat is er met al dat geld gebeurd dan? Wat binnen komt via netkosten?
Een al de commerciële zonnenvelden burgers moeten betalen om dat ze terug leveren. Maar gemeenteraden zijn ijverig op zoek waar ze zonnen velden kunnen aanleggen. Het is gewoon puur een geld kwestie niets meer of minder waar de financiële belangen groot zijn.
Ze hadden dit soort bedrijven niet moeten privatiseren dan waren de problemen niet zo groot.
Want dit had zeker grote deels voorkomen kunnen worden. Ook de gemeenteraden hebben hier schuld aan goed gevangen bij de verkoop van de aandelen en nu klagen.
Het filmpje laat zien dat die man de wet van Ohm niet snapt. Ik verwacht niet dat jij elektrotechnisch onderlegd bent, anders kan je, hetgeen hij zegt simpel tackelen. Ik heb per ongeluk daar wel een beetje kaas van gegeten en toevallig werk ik in de energiewereld. Ik weet echt wel waar ik het over heb. Die man zegt dat het "stroomnet" niet vol zit en vertelt een soort woke verhaal. Hij vertelt geen simpel verhaal, hij vertelt leugens, die worden geloofd door mensen die de overheid niet vertrouwen.

Ik vindt ook iets van de splitsingswet, maar daar gaat dit filmpje niet over. Ik denk ook dat dat splitsen niet handig was, maar dat in een politieke keuze geweest.
Ambtenaar
Berichten: 9202
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Ambtenaar »

CvD schreef: 01 mar 2024, 08:06 Al de netbeheerders is nog in staatshanden.
Dat is onjuist. De Staat is voor 100% aandeelhouder van Tennet. De regionale netbeheerders zijn in eigendom van gemeentes en provincies.
Wat binnen komt via netkosten?
Dat gaat naar de netbeheerders om de netten te onderhouden en uit te breiden.
Een al de commerciële zonnenvelden burgers moeten betalen om dat ze terug leveren.
Een exploitant van een zonnepark is afhankelijk van de markt voor de elektriciteit die hij verkoopt. De woningeigenaar niet.
Ze hadden dit soort bedrijven niet moeten privatiseren dan waren de problemen niet zo groot.
En wat zijn je argumenten hiervoor?
Ambtenaar
Berichten: 9202
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Ambtenaar »

Bertiel schreef: 01 mar 2024, 08:34 wel bizar dat we van gas afgepushed worden, zakelijk en privé, terwijl het electrische netwerk er totaal niet op voorbereid is.
En dat electrisch als enige onderzocht wordt voor oa. vrachtwagens.
Dat we versneld van het gas af gaan is ingegeven door de oorlog in Oekraïne. Niet door de energietransitie. En de problemen op het net zijn minder groot dan je zou verwachten, maar heeft vooral te maken met hoe we omgaan met het netwerk. Ons net is uitgelegd op maximaal vermogen en het netwerk van Tennet is redundant uitgevoerd. Heel veel aansluitingen worden helemaal niet maximaal gebruikt, maar slechts een zeer beperkt deel van de tijd. In Drenthe wordt nu een pilot gedaan om te kijken of het redundante netwerk gebruikt kan worden.

En in Nederland wordt ook onderzoek gedaan naar de toepassing van waterstof in het vrachtverkeer.
CvD
Berichten: 160
Lid geworden op: 26 jul 2022, 11:02

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door CvD »

Ambtenaar schreef: 01 mar 2024, 08:52
CvD schreef: 01 mar 2024, 08:06 Al de netbeheerders is nog in staatshanden.
Dat is onjuist. De Staat is voor 100% aandeelhouder van Tennet. De regionale netbeheerders zijn in eigendom van gemeentes en provincies.
Wat binnen komt via netkosten?
Dat gaat naar de netbeheerders om de netten te onderhouden en uit te breiden.
Een al de commerciële zonnenvelden burgers moeten betalen om dat ze terug leveren.
Een exploitant van een zonnepark is afhankelijk van de markt voor de elektriciteit die hij verkoopt. De woningeigenaar niet.
Maar het net is toch overvol?
Ze hadden dit soort bedrijven niet moeten privatiseren dan waren de problemen niet zo groot.
En wat zijn je argumenten hiervoor?
Heel simpel je bent de regie kwijt en overgeleverd aan markt partijen. Die gewoon geld moeten verdienen meer niet. En je dus de medezeggenschap weg geeft en je niets meer te vertellen hebt als aandeelhouder.
Bertiel
Berichten: 4620
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Bertiel »

Ambtenaar schreef: 01 mar 2024, 08:56
Bertiel schreef: 01 mar 2024, 08:34 wel bizar dat we van gas afgepushed worden, zakelijk en privé, terwijl het electrische netwerk er totaal niet op voorbereid is.
En dat electrisch als enige onderzocht wordt voor oa. vrachtwagens.
Dat we versneld van het gas af gaan is ingegeven door de oorlog in Oekraïne. Niet door de energietransitie. En de problemen op het net zijn minder groot dan je zou verwachten, maar heeft vooral te maken met hoe we omgaan met het netwerk. Ons net is uitgelegd op maximaal vermogen en het netwerk van Tennet is redundant uitgevoerd. Heel veel aansluitingen worden helemaal niet maximaal gebruikt, maar slechts een zeer beperkt deel van de tijd. In Drenthe wordt nu een pilot gedaan om te kijken of het redundante netwerk gebruikt kan worden.

En in Nederland wordt ook onderzoek gedaan naar de toepassing van waterstof in het vrachtverkeer.
dat versneld van gas af gaan zou je sowieso voor de particulier wel terug kunnen draaien. Februari zit op 22 ct, het langjarig gemiddelde van 2009-2019. Daar zou je heel veel druk van die kant weg kunnen halen.
Wij zijn bezig met meer stroom op het werk om 1 het gasverbruik te verminderen, 2 klaar te zijn voor electrische vrachtwagens.
op BMW na is er niemand bezig met waterstof, zeker niet in de vrachtwagenwereld. Zolang de grote fabrikanten enkel naar electrisch rijden kijken (incl Daf), en de EU waterstof niet als groen markeert, gaat het nooit wat worden. Ja waterstof is ook een verbranding in de moter, echter één zonder uitstoot, maar dat is nog niet geland in Brussel.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Plaats reactie