Daarvan zegt...

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Daarvan zegt...

Bericht door Tiberius »

De discussie over de brochure "Ben ik wel uitverkoren?" heb ik afgesplitst: http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 20&t=11858
-DIA-
Berichten: 32752
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Daarvan zegt...

Bericht door -DIA- »

Daarvan zegt...

Over psalmen en gezangen is al heel veel gezegd. Toch is men er blijkbaar nog niet over uitgepraat.
Ook niet over het al dan niet zingen van gezangen in de erediensten.
Een lezenswaardig artikel hierover, van de hand van dr. C.S.L. Janse in De Saambinder wil ook graag
hier doorgeven.
Misschien is het niet verkeerd om kennis te nemen van deze zaken, en ook wat er hieromtrent in het
verleden zich heeft afgespeeld en de gevolgen daarvan voor de kerken.

Hieronder het artikel uit DE SAAMBINDER van 1 MEI 2014:

PSALMEN OF GEZANGEN?

Een aantal predikanten en anderen uit de kring van de Gereformeerde Bond zijn bezig met de samenstelling van een bundel gezangen voor de eredienst. In veel gereformeerde bondsgemeenten zou vraag zijn naar een dergelijke bundel. Men zingt daar nu ook al gezangen of overweegt dat te gaan doen.

Vroeger was juist kenmerkend voor deze kring dat men zich hield aan de Dordtse liturgie. Dat onderscheidde de gereformeerde bonders van de confessionelen. In toenemende mate kiest men echter voor een verruiming van het liturgisch kader. Ook als het gaat om het afwijzen van vrouwelijke ambtsdragers, tot voor kort een ander kenmerk van de bonders, klinken tegenwoordig andere geluiden dan voorheen. Onmiskenbaar heeft het vertrek van de hersteld hervormden, nu tien jaar geleden, bijgedragen tot een gewijzigd klimaat in de kring van de Gereformeerde Bond.

TERUGHOUDENDHEID
Nu zou het bepaald te ver gaan om te stellen dat het afwijzen van gezangen in de eredienst behoort tot de kenmerken van de ware kerk.
Toch is er om de gereformeerde traditie sprake van een grote terughoudendheid op dit punt, al laat de Dordtse Kerkorde ruimte voor een klein aantal gezangen. Met name rond de kerstdagen worden die in de eredienst veelvuldig gezongen.

Overigens zingen wij wat meer gezangen dan onze Dordtse synode destijds vrij gaf. De Morgenzang en de Avondzang bijvoorbeeld. Drukkers van psalmboeken hebben die in het verleden toegevoegd. Daardoor hebben deze liederen, volgens ds. A. Moerkerken, onder ons gewoonterecht gekregen.

Bovendien kan men zich voorstellen dat in bepaalde situaties een rechtzinnig predikant wel eens wat toegeeft ten aanzien van de liturgie. Toen ds. P. Zandt een eeuw geleden predikant werd in Kamperveen, trof hij daar een gemeente aan die gewend was zowel psalmen als gezangen te zingen. Daarom gaf hij aanvankelijk ook een gezang op. Maar dat gebeurde steeds minder. Op den duur stopte hij er helemaal mee.

AFSCHEIDING
De invoering van de Evangelische Gezangen in de Hervormde Kerk aan het begin van de 19e eeuw was onmiskenbaar een van de twistpunten die leidden tot de Afscheiding. De Afgescheidenen wilden de Dordtse liturgie handhaven.

Pas na veel discussie besloten de Gereformeerde Kerken in 1933 om het aantal gezangen uit te breiden. De psalmen behielden de overhand. In de Gereformeerde Kerken vrijgemaakt bleef dat patroon tot aan het eind van de vorige eeuw bestaan. Inmiddels is daar nu helaas ook het hek van de dam.
Overigens kan ook de psalmbundel op een onevenwichtig, om niet te zeggen verkeerde manier gebruikt worden. Zo bleek uit een onderzoek in de jaren tachtig dat 95 van de 100 meest gezongen psalmverzen in vrijgemaakte kerkdiensten behoorden tot de categorie lofpsalmen! Daarentegen waren smeek- en klaagpsalmen daar weinig in trek. Die keuze typeert heel duidelijk het geestelijk klimaat in dit kerkverband. Een geloofsblijheid zonder kennis van verlorenheid en schuld.

Het is de bedoeling dat de gezangbundel voor de hervormd-gereformeerde gemeenten niet minder dan 500 à 600 liederen gaat bevatten. Dat is niet niks. Te vrezen valt dat daarmee de psalmen steeds meer op de achtergrond zullen komen. Kuyper schreef een eeuw geleden al ‘dat de invoering van gezangen schier overal ten gevolge heeft gehad, dat de psalmbundel daardoor verdrongen werd’. Dat valt nog steeds te constateren.

DIEPE GEESTELIJKE INHOUD
Nu zijn er uiteraard gezangen in soorten. Er zijn immers gezangen met een voluit Bijbels karakter. Gezangen met een diepe geestelijke inhoud, die ook onder ons bekend en geliefd zijn. De ruimte ontbreekt hier om daaruit te citeren. Maar van de meeste gezangen en van tal van gezangbundels moet helaas wat anders gezegd worden. Zeker als we niet alleen letten op wat er in staat, maar ook op wat er niet in staat. In niet weinig gevallen is de boodschap half of heel Arminiaans. De notie van Gods heiligheid en van Zijn recht ontbreekt. Gods genade is goedkope genade geworden, die algemeen verondersteld wordt. Over zonde en schuld en over Gods rechtvaardig oordeel wordt gezwegen.

Het is dan ook geen wonder dat het in hervormd-gereformeerde kring en ook in de Christelijke Gereformeerde Kerken, niet het meer bevindelijk en behoudende deel is dat om gezangen vraagt. De vraag naar gezangen staat meestal niet op zichzelf.
In het Bijbelboek der Psalmen heeft God ons een unieke schat aan liederen gegeven, die ook voor de gemeente van het Nieuwe Testament hoogst waardevol is. Er zal, zo zeggen de kanttekenaars, geen toestand van enig christenmens ‘kunnen bedacht worden, waarin hij niet uit dit boek naar wens zou kunnen gediend zijn tot bevrediging zijner conscientie en bevordering zijner zaligheid’. Daarbij is het de bede van de psalmdichter: “Och of nu al wat in mij is Hem prees’.

Apeldoorn, C.S.L. Janse
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
MoesTuin
Verbannen
Berichten: 887
Lid geworden op: 01 jul 2013, 10:18

Re: Daarvan zegt...

Bericht door MoesTuin »

-DIA- schreef:Daarvan zegt...

Over psalmen en gezangen is al heel veel gezegd. Toch is men er blijkbaar nog niet over uitgepraat.
Ook niet over het al dan niet zingen van gezangen in de erediensten.
Een lezenswaardig artikel hierover, van de hand van dr. C.S.L. Janse in De Saambinder wil ook graag
hier doorgeven.


Hieronder het artikel uit DE SAAMBINDER van 1 MEI 2014:

PSALMEN OF GEZANGEN?


DIEPE GEESTELIJKE INHOUD
Nu zijn er uiteraard gezangen in soorten. Er zijn immers gezangen met een voluit Bijbels karakter. Gezangen met een diepe geestelijke inhoud, die ook onder ons bekend en geliefd zijn. De ruimte ontbreekt hier om daaruit te citeren.
Ik zou ze graag citeren, de prachtige gezangen en geestelijke liederen....maar dat doe ik niet, want dat wordt niet gewaardeerd

Je kan ook stellen ipv psalmen of gezangen
zingen met je hart of zingen met je verstand alleen
Weet je dat de Vader je kent
Weet je dat je van waarde bent
Weet je dat je een Parel bent
Een Parel in Gods Hand!
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10456
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Daarvan zegt...

Bericht door Zita »

MoesTuin schreef:
-DIA- schreef:Daarvan zegt...

Over psalmen en gezangen is al heel veel gezegd. Toch is men er blijkbaar nog niet over uitgepraat.
Ook niet over het al dan niet zingen van gezangen in de erediensten.
Een lezenswaardig artikel hierover, van de hand van dr. C.S.L. Janse in De Saambinder wil ook graag
hier doorgeven.


Hieronder het artikel uit DE SAAMBINDER van 1 MEI 2014:

PSALMEN OF GEZANGEN?


DIEPE GEESTELIJKE INHOUD
Nu zijn er uiteraard gezangen in soorten. Er zijn immers gezangen met een voluit Bijbels karakter. Gezangen met een diepe geestelijke inhoud, die ook onder ons bekend en geliefd zijn. De ruimte ontbreekt hier om daaruit te citeren.
Ik zou ze graag citeren, de prachtige gezangen en geestelijke liederen....maar dat doe ik niet, want dat wordt niet gewaardeerd

Je kan ook stellen ipv psalmen of gezangen
zingen met je hart of zingen met je verstand alleen
Citeren mag best, in een topic over psalmen en gezangen en liederen enzovoorts. In discussietopics voegt het in het algemeen niets toe aan de discussie.
Gebruikersavatar
MoesTuin
Verbannen
Berichten: 887
Lid geworden op: 01 jul 2013, 10:18

Re: Daarvan zegt...

Bericht door MoesTuin »

Zita schreef:
MoesTuin schreef:
-DIA- schreef:Daarvan zegt...

Over psalmen en gezangen is al heel veel gezegd. Toch is men er blijkbaar nog niet over uitgepraat.
Ook niet over het al dan niet zingen van gezangen in de erediensten.
Een lezenswaardig artikel hierover, van de hand van dr. C.S.L. Janse in De Saambinder wil ook graag
hier doorgeven.


Hieronder het artikel uit DE SAAMBINDER van 1 MEI 2014:

PSALMEN OF GEZANGEN?


DIEPE GEESTELIJKE INHOUD
Nu zijn er uiteraard gezangen in soorten. Er zijn immers gezangen met een voluit Bijbels karakter. Gezangen met een diepe geestelijke inhoud, die ook onder ons bekend en geliefd zijn. De ruimte ontbreekt hier om daaruit te citeren.
Ik zou ze graag citeren, de prachtige gezangen en geestelijke liederen....maar dat doe ik niet, want dat wordt niet gewaardeerd

Je kan ook stellen ipv psalmen of gezangen
zingen met je hart of zingen met je verstand alleen
Citeren mag best, in een topic over psalmen en gezangen en liederen enzovoorts. In discussietopics voegt het in het algemeen niets toe aan de discussie.
Dank je (wordt soms wat angstig) maar wil zo graag delen van zoveel......

Ik ben het overigens wel mee eens, dat lang niet alle geestelijke liederen, gezangen juist zijn....
ik ben hier zeer zeker ook selectief in, ook geldt dit voor opwekking.
Maar er is veel goeds bij zeer zeker.
Maar ik heb een wat blijmoedig geloof (ondanks de diepten die ik ken / gekend heb / terug geworpen zijn op jezelf, niets meer kunnen , letterlijk niet)
Ik heb wel veel geleerd hier op dit forum....waarschijnlijk ben ik vastgehouden, getrokken door Hem, naar Hem....daar kom je hier dan weer achter.... (hoewel ik nooit gelooft heb dat het mijn werken waren, absoluut helemaal zekers niet)
Maar dan nog......wat het is, ik weet het niet, dankbaarheid, diep besef van mijn verlorenheid en tegelijk van mijn Redder.....
Moeilijk uit te leggen.

MoesTuin
Weet je dat de Vader je kent
Weet je dat je van waarde bent
Weet je dat je een Parel bent
Een Parel in Gods Hand!
-DIA-
Berichten: 32752
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Daarvan zegt...

Bericht door -DIA- »

MoesTuin schreef:
Zita schreef:
MoesTuin schreef:
-DIA- schreef:Daarvan zegt...

Over psalmen en gezangen is al heel veel gezegd. Toch is men er blijkbaar nog niet over uitgepraat.
Ook niet over het al dan niet zingen van gezangen in de erediensten.
Een lezenswaardig artikel hierover, van de hand van dr. C.S.L. Janse in De Saambinder wil ook graag
hier doorgeven.


Hieronder het artikel uit DE SAAMBINDER van 1 MEI 2014:

PSALMEN OF GEZANGEN?


DIEPE GEESTELIJKE INHOUD
Nu zijn er uiteraard gezangen in soorten. Er zijn immers gezangen met een voluit Bijbels karakter. Gezangen met een diepe geestelijke inhoud, die ook onder ons bekend en geliefd zijn. De ruimte ontbreekt hier om daaruit te citeren.
Ik zou ze graag citeren, de prachtige gezangen en geestelijke liederen....maar dat doe ik niet, want dat wordt niet gewaardeerd

Je kan ook stellen ipv psalmen of gezangen
zingen met je hart of zingen met je verstand alleen
Citeren mag best, in een topic over psalmen en gezangen en liederen enzovoorts. In discussietopics voegt het in het algemeen niets toe aan de discussie.
Dank je (wordt soms wat angstig) maar wil zo graag delen van zoveel......

Ik ben het overigens wel mee eens, dat lang niet alle geestelijke liederen, gezangen juist zijn....
ik ben hier zeer zeker ook selectief in, ook geldt dit voor opwekking.
Maar er is veel goeds bij zeer zeker.
Maar ik heb een wat blijmoedig geloof (ondanks de diepten die ik ken / gekend heb / terug geworpen zijn op jezelf, niets meer kunnen , letterlijk niet)
Ik heb wel veel geleerd hier op dit forum....waarschijnlijk ben ik vastgehouden, getrokken door Hem, naar Hem....daar kom je hier dan weer achter.... (hoewel ik nooit gelooft heb dat het mijn werken waren, absoluut helemaal zekers niet)
Maar dan nog......wat het is, ik weet het niet, dankbaarheid, diep besef van mijn verlorenheid en tegelijk van mijn Redder.....
Moeilijk uit te leggen.

MoesTuin
Tja... Ik heb ook heel veel geleerd op dit forum.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Daarvan zegt...

Bericht door DDD »

Hoewel ik nog best een eind kan meegaan in het artikel van dr. Janse, mis ik erin dat er ook GG-dominees zijn die nog minder psalmverzen opgeven dan predikanten die uit het Liedboek laten zingen. Ik heb wel eens gehoord van vijf coupletten! Nou, dan vraag ik me af of je veel kerkdiensten kunt vinden (misschien met uitzondering van Pasen en met uitzondering van gemeenten zoals de NPB) waar ze dat aantal niet overtreffen. Of predikanten die zonder schaamte maandelijks dezelfde psalmverzen opgeven, zich daarbij beperkend tot een stuk of 30 coupletten uit het hele psalmboek.

Ik vraag me altijd af wat nu de toegevoegde waarde is voor het geestelijk leven van de lezers van De Saambinder om dit soort artikelen te schrijven, die alleen maar over anderen gaan.
-DIA-
Berichten: 32752
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Daarvan zegt...

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Hoewel ik nog best een eind kan meegaan in het artikel van dr. Janse, mis ik erin dat er ook GG-dominees zijn die nog minder psalmverzen opgeven dan predikanten die uit het Liedboek laten zingen. Ik heb wel eens gehoord van vijf coupletten! Nou, dan vraag ik me af of je veel kerkdiensten kunt vinden (misschien met uitzondering van Pasen en met uitzondering van gemeenten zoals de NPB) waar ze dat aantal niet overtreffen. Of predikanten die zonder schaamte maandelijks dezelfde psalmverzen opgeven, zich daarbij beperkend tot een stuk of 30 coupletten uit het hele psalmboek.

Ik vraag me altijd af wat nu de toegevoegde waarde is voor het geestelijk leven van de lezers van De Saambinder om dit soort artikelen te schrijven, die alleen maar over anderen gaan.
Wat opgemerkt is over een eenzijdige keuze van de psalmen, dat had ik ook al eens geconstateerd. Meestal slaan ze in een
bepaalde kring de boetepsalmen, de klaagpsalmen liever over. Geen wonder, want daar parallel mee is ook vaak de tekstkeuze
in die kringen nogal eens eenzijdig.
Verder spreken we nog altijd in onze kerken over de Dienst de Woords. Het Woord voorop dus, en psalmen zijn uit dat Woord
genomen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Daarvan zegt...

Bericht door DDD »

Nou, dat is interessant. Ik denk dat de tekstkeuze objectief gezien in de rechterflank van de GG eenzijdiger is. Het komt zelfs voor dat drie dominees over één tekst preken in 10 jaar. Dan kan het niet anders of dat is niet toevallig.

Dat er sprake is van een dienst des Woords hoeft natuurlijk niet te betekenen dat je maar vijf coupletten laat zingen. Integendeel, dan ben je waarschijnlijk graag zelf aan het woord.
Cremar
Berichten: 237
Lid geworden op: 25 nov 2013, 22:55

Re: Daarvan zegt...

Bericht door Cremar »

-DIA- schreef:Wat opgemerkt is over een eenzijdige keuze van de psalmen, dat had ik ook al eens geconstateerd. Meestal slaan ze in een
bepaalde kring de boetepsalmen, de klaagpsalmen liever over. Geen wonder, want daar parallel mee is ook vaak de tekstkeuze
in die kringen nogal eens eenzijdig.
Verder spreken we nog altijd in onze kerken over de Dienst de Woords. Het Woord voorop dus, en psalmen zijn uit dat Woord
genomen.
In jouw gemeente slaan ze psalm 150 over. Te veel lof waarschijnlijk.
-DIA-
Berichten: 32752
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Daarvan zegt...

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Nou, dat is interessant. Ik denk dat de tekstkeuze objectief gezien in de rechterflank van de GG eenzijdiger is. Het komt zelfs voor dat drie dominees over één tekst preken in 10 jaar. Dan kan het niet anders of dat is niet toevallig.

Dat er sprake is van een dienst des Woords hoeft natuurlijk niet te betekenen dat je maar vijf coupletten laat zingen. Integendeel, dan ben je waarschijnlijk graag zelf aan het woord.
Wij hebben vier zangmomenten per dienst, alleen in de ochtenddienst vijf, na de lezing van de Wet wordt Psalm 119 gezongen.
Per zangmoment is het verschillend hoeveel coupletten, kan uiteenlopen van 1 tot 5 (in dat laatste geval zal het een wat kortere
psalm zijn, zoals Psalm 136).
En wat tekstkeuze betreft is die bij ons zeker niet eenzijdig. Er worden bij ons relatief veel (voor Nederlandse begrippen) onbekende
psalmen gezongen. Dat is hier ook wel eens anders geweest, maar sinds 2001 is de psalmkeuze meer gelijk over het hele psalmboek verdeeld.

NOG AANVULLEND:
En nee hoor, hoe kom je er toch bij als zou Psalm 150 worden overgeslagen. Ik begrijp de gedachte, maar deze opmerking
maakt gelijk de gedachte van de schrijver openbaar, als niet wetende waar hij het over heeft.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16750
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Daarvan zegt...

Bericht door Hendrikus »

Cremar schreef:
-DIA- schreef:Wat opgemerkt is over een eenzijdige keuze van de psalmen, dat had ik ook al eens geconstateerd. Meestal slaan ze in een
bepaalde kring de boetepsalmen, de klaagpsalmen liever over. Geen wonder, want daar parallel mee is ook vaak de tekstkeuze
in die kringen nogal eens eenzijdig.
Verder spreken we nog altijd in onze kerken over de Dienst de Woords. Het Woord voorop dus, en psalmen zijn uit dat Woord
genomen.
In jouw gemeente slaan ze psalm 150 over. Te veel lof waarschijnlijk.
;) Ja, stel je voor, het moet niet te vrolijk worden natuurlijk. :haha
~~Soli Deo Gloria~~
Cremar
Berichten: 237
Lid geworden op: 25 nov 2013, 22:55

Re: Daarvan zegt...

Bericht door Cremar »

-DIA- schreef:NOG AANVULLEND:
En nee hoor, hoe kom je er toch bij als zou Psalm 150 worden overgeslagen. Ik begrijp de gedachte, maar deze opmerking
maakt gelijk de gedachte van de schrijver openbaar, als niet wetende waar hij het over heeft.
Ik wil jou hier mee een spiegel voorhouden. Jij hebt het vaak over de eenzijdigheid van bepaalde kringen, maar dat zijn jullie zelf ook! En inderdaad, ik maak graag mijn gedachte openbaar, anders schreef ik deze post niet.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16750
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Daarvan zegt...

Bericht door Hendrikus »

DDD schreef:Hoewel ik nog best een eind kan meegaan in het artikel van dr. Janse, mis ik erin dat er ook GG-dominees zijn die nog minder psalmverzen opgeven dan predikanten die uit het Liedboek laten zingen. Ik heb wel eens gehoord van vijf coupletten! Nou, dan vraag ik me af of je veel kerkdiensten kunt vinden (misschien met uitzondering van Pasen en met uitzondering van gemeenten zoals de NPB) waar ze dat aantal niet overtreffen. Of predikanten die zonder schaamte maandelijks dezelfde psalmverzen opgeven, zich daarbij beperkend tot een stuk of 30 coupletten uit het hele psalmboek.

Ik vraag me altijd af wat nu de toegevoegde waarde is voor het geestelijk leven van de lezers van De Saambinder om dit soort artikelen te schrijven, die alleen maar over anderen gaan.
30 coupletten per maand.... soms maak ik dat aantal mee in één dienst!
Bij ons ligt het gemiddelde op 12 per dienst, maar in een andere gemeente waar ik regelmatig kom, is dat beduidend hoger.
In de GG waar ik vroeger zat, mocht je blij zijn als het er méér dan 6 per dienst waren.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Daarvan zegt...

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Het belangrijkste is Gods spreken, Gods woord, en de prediking. Niet ons zingen.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Plaats reactie