Brochure "Ben ik wel uitverkoren?"

coco
Berichten: 357
Lid geworden op: 27 mei 2016, 06:00

Re: Brochure "Ben ik wel uitverkoren?"

Bericht door coco »

-DIA- schreef:
Nee het is niet vreemd. Als we vallen onder genade dan kan zelfs nog onverenigdheid zijn met Gods weg. Een heel klein beetje zelfkennis en Bijbelkennis zal ons tot onze schrik tot de ontdekking brengen dat we toch vijanden van de Waarheid zijn. En nu blijft geloof hoop en liefde, dat zijn drie zaken. En wat dr. Op 't Hof opmerkt is waar. Het is niet anders.
Ik denk toch dat je het uitwendige en inwendige nu een beetje mengt.. Ten diepste zijn we allemaal vijanden van vrije genade, dat zeker! Maar ergens mag er toch nog bij veel mensen het besef zijn dat dát toch de waarheid is. Uitwendig dus. Dat zijn de mensen die ik altijd nog refo noemde. Maar blijkbaar staat dat woord refo niet meer voor de groep mensen die ik noemde.
T was verder ook niet belangrijk wellicht. Het past wel bij de tekenen van de tijd. Of, zoals Ds Verhoeks vaak zei: 't is veel verder weg dan wij denken, mensen..
:hi
coco
Berichten: 357
Lid geworden op: 27 mei 2016, 06:00

Re: Brochure "Ben ik wel uitverkoren?"

Bericht door coco »

Hendrikus schreef:
Martijn schreef:
coco schreef: Het is wel vreemd als het mensen betreft die uitwendig dezelfde waarheid toestemmen toch? Ik ben ook jong en onervaren. Maar ik geloof toch wel dat ik enig besef heb van waarheid en leugen op dit gebied. En heus niet alleen vanwege een behoudende opvoeding. Maar het is wel echt teleurstellend hoeveel er tegenwoordig klakkeloos meegaan met al die dwaalgeesten. Ik hoorde nog een mooie uitspraak van dr. Op 't Hof. Met het woord geloof is het hetzelfde als met het woord liefde. Overal waar zoveel over liefde gesproken wordt is juist weinig liefde. Zangers e.d. die altijd maar over liefde zingen hebben zelden nog dezelfde vrouw of man. Zo is het ook met geloven, zei hij. Er wordt zóveel over geloof en geloven gesproken. En van enige bevinding weet men niks..
in jou bijbel is het woord geloof vervangen door bevinding?
Afgezien van de ontbrekende w (jouw) wel een terechte vraag. Ik moet nog vaak denken aan mijn grootmoeder, die zich blind staarde op dat begrip. Gelovig was ze wel, diep en puur gelovig, maar ze hoorde van bepaalde personen dat dat niet genoeg was. Nee, er moest bevinding aan te pas komen. Alleen: wat dat nou precies was, dat kon niemand haar vertellen. Dan kwamen er verhalen die niks met de Bijbel te maken hadden, over bijzondere mensen die bijzondere dingen hadden ervaren. Daar werd dan over gepraat alsof dát een kenmerk van het ware was, dat extraordinaire, dat heel bijzondere wat bijna niemand te beurt zou vallen. Dat er in Gods woord sprake is van een schare die niemand tellen kan, dat deed niet terzake. Nee, het ging om dat héél bijzonder, dat exclusieve. En zo bleef mijn arme opoe altijd een missend mens. Dankzij de prediking, maar vooral dankzij de gezelschapspraat daaromheen.
Nu ben ik toch wel benieuwd in welk kerkverband ze jouw grootmoeder niet konden vertellen wat bevinding is...
:hi
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Brochure "Ben ik wel uitverkoren?"

Bericht door -DIA- »

coco schreef:
-DIA- schreef:
Nee het is niet vreemd. Als we vallen onder genade dan kan zelfs nog onverenigdheid zijn met Gods weg. Een heel klein beetje zelfkennis en Bijbelkennis zal ons tot onze schrik tot de ontdekking brengen dat we toch vijanden van de Waarheid zijn. En nu blijft geloof hoop en liefde, dat zijn drie zaken. En wat dr. Op 't Hof opmerkt is waar. Het is niet anders.
Ik denk toch dat je het uitwendige en inwendige nu een beetje mengt.. Ten diepste zijn we allemaal vijanden van vrije genade, dat zeker! Maar ergens mag er toch nog bij veel mensen het besef zijn dat dát toch de waarheid is. Uitwendig dus. Dat zijn de mensen die ik altijd nog refo noemde. Maar blijkbaar staat dat woord refo niet meer voor de groep mensen die ik noemde.
T was verder ook niet belangrijk wellicht. Het past wel bij de tekenen van de tijd. Of, zoals Ds Verhoeks vaak zei: 't is veel verder weg dan wij denken, mensen..
Er ligt wel een heel groot verschil in belijden en beleven, dacht ik. We kunnen nogal makkelijk zeggen dat we een vijand van God en vrije genade zijn, maar ik geloof dat de inleving hiervan toch heel anders is.
Wat ds. Verhoeks zei, dat horen we helaas heel weinig meer. Ik heb ds. Verhoeks vrij goed gekend, eerst door zijn meditaties in De Wachter en ook op de kansel in Vriezenveen. Hij was een ernstig boetgezant en moest nogal eens van Godswege de oordelen aankondigen. En zijn die niet voor een groot deel al niet gekomen, wellicht anders als hij zelf had gedacht?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Onbemind
Berichten: 172
Lid geworden op: 16 mei 2016, 11:54

Re: Brochure "Ben ik wel uitverkoren?"

Bericht door Onbemind »

Martijn schreef:
Onbemind schreef: ... Quote to get pushed :fouet
Beste Martijn,

Ik kan het niet laten maar nogmaals wil ik vragen en informeren naar je mening:
Onbemind schreef:Een simpele wedervraag,

1. gaat het onderstaande over personen die al reeds iets mogen kennen van Gods Genade?
3 5De HEERE is mij verschenen van 6verre tijden. Ja, Ik heb 7u liefgehad met een 8eeuwige liefde; daarom 9heb Ik u getrokken met goedertierenheid.
5 Woorden der zwakgelovigen, die aldus tegenwerpen: Wel is waar dat God mij in voortijden zeer vriendelijk en weldadig geweest is, maar nu (willen zij zeggen) schijnt de liefde verkoud, of verminderd, veranderd te zijn. Hierop antwoordt God met de volgende woorden: Ja, Ik heb, enz.
6 Dat is, vanouds, in langverleden tijden. Sommigen nemen dit voor woorden der kerk, sprekende van God, en vullen den zin aan met het woord zeggende, aldus: De Heere is mij verschenen van verre tijden, zeggende, enz.
7 Te weten Mijn kerk, Sion. Het woord staat in het vrouwelijk geslacht.
8 Hebr. liefde der eeuwigheid. Vgl. Joh. 13:1.
9 Of: de goedertierenheid voortaan over u uitgestrekt of gecontinueerd, of: daarom vervolg of continueer Ik de goedertierenheid aan u, en zal bij u doen, als volgt. Vgl. Ps. 36:11; 85:8. Pred. 2:3.
2. Is dit te verklaren met de tekst die in de brochure staat?
6 : Maar de Heere moet toch eerst beginnen? De Heere werkt eerst in ons hart. Hij trekt ons met Zijn liefde.... en dan volgt het citaat
Ik heb het gevoel dat die bijbel verwijzing niet klopt met de context van de vraag en het bijbel gedeelte. Ook heb ik het gevoel dat ze de tekst betrekken op iedereen.
Daarbij haal ik een quote van je zelf aan:
Martijn schreef:Ik heb het in het vorige topic al aangehaald en ik las dat het eerder ook al in dit topic is genoemd. Alleen wel jammer dat mensen daar dan niet op reageren. Misschien omdat hun kritiek dan niet meer helemaal klopt?
Ignoti nulla cupido.
Paal
Berichten: 196
Lid geworden op: 26 jan 2015, 19:08

Re: Brochure "Ben ik wel uitverkoren?"

Bericht door Paal »

Hendrikus schreef:
Martijn schreef:
coco schreef: Het is wel vreemd als het mensen betreft die uitwendig dezelfde waarheid toestemmen toch? Ik ben ook jong en onervaren. Maar ik geloof toch wel dat ik enig besef heb van waarheid en leugen op dit gebied. En heus niet alleen vanwege een behoudende opvoeding. Maar het is wel echt teleurstellend hoeveel er tegenwoordig klakkeloos meegaan met al die dwaalgeesten. Ik hoorde nog een mooie uitspraak van dr. Op 't Hof. Met het woord geloof is het hetzelfde als met het woord liefde. Overal waar zoveel over liefde gesproken wordt is juist weinig liefde. Zangers e.d. die altijd maar over liefde zingen hebben zelden nog dezelfde vrouw of man. Zo is het ook met geloven, zei hij. Er wordt zóveel over geloof en geloven gesproken. En van enige bevinding weet men niks..
in jou bijbel is het woord geloof vervangen door bevinding?
Afgezien van de ontbrekende w (jouw) wel een terechte vraag. Ik moet nog vaak denken aan mijn grootmoeder, die zich blind staarde op dat begrip. Gelovig was ze wel, diep en puur gelovig, maar ze hoorde van bepaalde personen dat dat niet genoeg was. Nee, er moest bevinding aan te pas komen. Alleen: wat dat nou precies was, dat kon niemand haar vertellen. Dan kwamen er verhalen die niks met de Bijbel te maken hadden, over bijzondere mensen die bijzondere dingen hadden ervaren. Daar werd dan over gepraat alsof dát een kenmerk van het ware was, dat extraordinaire, dat heel bijzondere wat bijna niemand te beurt zou vallen. Dat er in Gods woord sprake is van een schare die niemand tellen kan, dat deed niet terzake. Nee, het ging om dat héél bijzonder, dat exclusieve. En zo bleef mijn arme opoe altijd een missend mens. Dankzij de prediking, maar vooral dankzij de gezelschapspraat daaromheen.
Bijzonder dat je ze toch diep en puur gelovig noemt. Ze was zo missend...
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Brochure "Ben ik wel uitverkoren?"

Bericht door -DIA- »

Paal schreef:
Hendrikus schreef:
Martijn schreef:
coco schreef: Het is wel vreemd als het mensen betreft die uitwendig dezelfde waarheid toestemmen toch? Ik ben ook jong en onervaren. Maar ik geloof toch wel dat ik enig besef heb van waarheid en leugen op dit gebied. En heus niet alleen vanwege een behoudende opvoeding. Maar het is wel echt teleurstellend hoeveel er tegenwoordig klakkeloos meegaan met al die dwaalgeesten. Ik hoorde nog een mooie uitspraak van dr. Op 't Hof. Met het woord geloof is het hetzelfde als met het woord liefde. Overal waar zoveel over liefde gesproken wordt is juist weinig liefde. Zangers e.d. die altijd maar over liefde zingen hebben zelden nog dezelfde vrouw of man. Zo is het ook met geloven, zei hij. Er wordt zóveel over geloof en geloven gesproken. En van enige bevinding weet men niks..
in jou bijbel is het woord geloof vervangen door bevinding?
Afgezien van de ontbrekende w (jouw) wel een terechte vraag. Ik moet nog vaak denken aan mijn grootmoeder, die zich blind staarde op dat begrip. Gelovig was ze wel, diep en puur gelovig, maar ze hoorde van bepaalde personen dat dat niet genoeg was. Nee, er moest bevinding aan te pas komen. Alleen: wat dat nou precies was, dat kon niemand haar vertellen. Dan kwamen er verhalen die niks met de Bijbel te maken hadden, over bijzondere mensen die bijzondere dingen hadden ervaren. Daar werd dan over gepraat alsof dát een kenmerk van het ware was, dat extraordinaire, dat heel bijzondere wat bijna niemand te beurt zou vallen. Dat er in Gods woord sprake is van een schare die niemand tellen kan, dat deed niet terzake. Nee, het ging om dat héél bijzonder, dat exclusieve. En zo bleef mijn arme opoe altijd een missend mens. Dankzij de prediking, maar vooral dankzij de gezelschapspraat daaromheen.
Bijzonder dat je ze toch diep en puur gelovig noemt. Ze was zo missend...
Missende mensen zijn we van nature niet. Ik vind het geen verkeerd teken als iemand werkelijk in een ontdekt gemis loopt. Waar geen gemis is daar is Christus niet nodig.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Brochure "Ben ik wel uitverkoren?"

Bericht door Orchidee »

Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Brochure

Bericht door -DIA- »

Orchidee schreef:Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Wat betekent dat? Sorry dat ik zo weinig weet.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Martijn
Berichten: 721
Lid geworden op: 20 mar 2012, 21:34

Re: Brochure "Ben ik wel uitverkoren?"

Bericht door Martijn »

Onbemind schreef:
Martijn schreef:
Onbemind schreef:
Echter wel een toevoeging
Martijn schreef:De Heere werkt eerst in ons hart. Hij trekt ons met Zijn liefde (Jeremia 31:3b en Hoséa 11:4). Dit trekken is het voorbereidende werk van de Heilige Geest, waardoor we ons ervan bewust worden dat we naar God terug moeten keren (Johannes 16:8). De Heilige Geest beweegt ons tot bekering.
Note: Ik heb het onderstreept.

1. Dit wil niet zeggen dat het om de Zaligmakende werk van de Heilige Geest gaat. Dit geld namelijk niet voor een ieder zie onderstaande tekst verwijzing
Johannes 16:8 Niemand maar dan ook Niemand kan tot God komen zonder dat God de Vader hem trekke.

Note: Ik wil hier niet mee aangeven dat we passief moeten zijn.



Als dit een reactie is op bovenstaande post dan blijft de vraag gelden "Je bekeren moet jezelf doen" Dit is simpelweg gevaarlijk uitgedrukt.
Dus als de Heere werkt in ons hart en ons trekt met Zijn liefde dan kan dat nog een algemeen werk van de Heilige Geest zijn?
Als de Heere zelf zegt in Jeremia 31:3b
Met eeuwige liefde heb Ik u liefgehad,
daarom heb Ik u getrokken met goedertierenheid.

dan zou dat niet zaligmakend zijn? Is dat onderscheid maken niet één van de problemen in de prediking?
Ik heb het stukje tekst onderstreept tot jeremia. Nu begin jij over de tekst gedeelte.

Een simpele wedervraag,

1. gaat het onderstaande over personen die al reeds iets mogen kennen van Gods Genade?
3 5De HEERE is mij verschenen van 6verre tijden. Ja, Ik heb 7u liefgehad met een 8eeuwige liefde; daarom 9heb Ik u getrokken met goedertierenheid.
5 Woorden der zwakgelovigen, die aldus tegenwerpen: Wel is waar dat God mij in voortijden zeer vriendelijk en weldadig geweest is, maar nu (willen zij zeggen) schijnt de liefde verkoud, of verminderd, veranderd te zijn. Hierop antwoordt God met de volgende woorden: Ja, Ik heb, enz.
6 Dat is, vanouds, in langverleden tijden. Sommigen nemen dit voor woorden der kerk, sprekende van God, en vullen den zin aan met het woord zeggende, aldus: De Heere is mij verschenen van verre tijden, zeggende, enz.
7 Te weten Mijn kerk, Sion. Het woord staat in het vrouwelijk geslacht.
8 Hebr. liefde der eeuwigheid. Vgl. Joh. 13:1.
9 Of: de goedertierenheid voortaan over u uitgestrekt of gecontinueerd, of: daarom vervolg of continueer Ik de goedertierenheid aan u, en zal bij u doen, als volgt. Vgl. Ps. 36:11; 85:8. Pred. 2:3.
2. Is dit te verklaren met de tekst die in de brochure staat?
6 : Maar de Heere moet toch eerst beginnen? De Heere werkt eerst in ons hart. Hij trekt ons met Zijn liefde.... en dan volgt het citaat
Ik heb het gevoel dat die bijbel verwijzing niet klopt met de context van de vraag en het bijbel gedeelte. Ook heb ik het gevoel dat ze de tekst betrekken op iedereen.
De tekst gaat allereerst over het volk Israël. De liefde van God voor Zijn uitverkoren volk (Israël). De context kan zijn dat de gebeurtenissen in dat hoofdstuk nog staan te gebeuren.
De tekst spreekt denk ik over hen die iets van Gods genade mogen kennen. Waarom zou die tekst hierbij niet aangehaald kunnen worden? De uitleg van deze tekst in het boekje is 'dat het trekken het voorbereidende werk is van de Heilige Geest, waardoor we ons bewust worden van onze zonden en van de keuze die we moeten maken om naar God terug te keren. De Heilige Geest beweegt ons tot bekering. God werkt het willen en het werken in ons.'
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Brochure

Bericht door -DIA- »

-DIA- schreef:
Orchidee schreef:Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Wat betekent dat? Sorry dat ik zo weinig weet.
Als ik niet weet wat dit betekent kan ik er helaas ook niet op reageren.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Brochure "Ben ik wel uitverkoren?"

Bericht door Orchidee »

Ken je de uitdrukking:
Horen, zien en zwijgen?
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Brochure

Bericht door -DIA- »

Orchidee schreef:Ken je de uitdrukking:
Horen, zien en zwijgen?
Dank denk ik dat ik niet ik al te positieve termen hoef te denken?
Beetje flauw, dat wel.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Brochure "Ben ik wel uitverkoren?"

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:
Paal schreef: Bijzonder dat je ze toch diep en puur gelovig noemt. Ze was zo missend...
Missende mensen zijn we van nature niet. Ik vind het geen verkeerd teken als iemand werkelijk in een ontdekt gemis loopt. Waar geen gemis is daar is Christus niet nodig.
Dat ben ik helemaal met je eens. Maar deze vrouw had geen missend mens hoeven te blijven. Er werd haar aangepraat dat ze eerst nog dit en nog dat moest beleven, wilde het werk in haar waarheid zijn. Waarbij steeds maar werd gewezen naar personen die toch wel heel bijzonder waren ingeleid, en pas dán zou je mogen geloven dat het ook voor jou was. De geloofszekerheid heeft ze nooit gekend, door al die mystieke verhalen. En dat vind ik op z'n minst betreurenswaardig. Ze had meer vreugde aan haar geloof kunnen beleven als haar die gezelschapspraat bespaard was gebleven.
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Brochure "Ben ik wel uitverkoren?"

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:
Paal schreef: Bijzonder dat je ze toch diep en puur gelovig noemt. Ze was zo missend...
Missende mensen zijn we van nature niet. Ik vind het geen verkeerd teken als iemand werkelijk in een ontdekt gemis loopt. Waar geen gemis is daar is Christus niet nodig.
Dat ben ik helemaal met je eens. Maar deze vrouw had geen missend mens hoeven te blijven. Er werd haar aangepraat dat ze eerst nog dit en nog dat moest beleven, wilde het werk in haar waarheid zijn. Waarbij steeds maar werd gewezen naar personen die toch wel heel bijzonder waren ingeleid, en pas dán zou je mogen geloven dat het ook voor jou was. De geloofszekerheid heeft ze nooit gekend, door al die mystieke verhalen. En dat vind ik op z'n minst betreurenswaardig. Ze had meer vreugde aan haar geloof kunnen beleven als haar die gezelschapspraat bespaard was gebleven.
Als dat zo is, dan is dat erg jammer. Zulke gedachten kunnen helaas wel postvatten, maar dat is ook door een gebrek aan geestelijke begeleiding. Niet het bijzondere, daar moet niet op gewezen worden. Een missend mens in met niets en niemand tevreden dan met een Borg. Als God werkt gaat dat vrijwel nooit 'extraordinair'. Dat kan wel een val zijn. Erg jammer. En geloofszekerheid is iets wat ik eigenlijk niet goed kan omschrijven. Als het goed is, en er is ooit een blik geweest op de volmaaktheid van het offer van de Borg, dan geloof ik, al is het onuitgesproken dat er toch wel eens een puntje is geweest dat ze moest geloven. Maar goed ik denk dat ik hier op afstand moet blijven. Het zijn immers heel ingrijpende en aangrijpende zaken.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Onbemind
Berichten: 172
Lid geworden op: 16 mei 2016, 11:54

Re: Brochure "Ben ik wel uitverkoren?"

Bericht door Onbemind »

Martijn schreef: De tekst spreekt denk ik over hen die iets van Gods genade mogen kennen.
Klopt dit dan met onderstaande citaat uit de brochure?
Maar de Heere moet toch eerst beginnen?
De Heere werkt eerst in ons hart. Hij trekt ons met Zijn liefde (Jeremia 31:3b en Hoséa 11:4).
Nogmaals, als ik dit zo interpreteer lijkt het alsof er vanuit gegaan wordt dat dit bij iedereen geschied.

Tevens is de vraag in de brochure:
Maar de Heere moet toch eerst beginnen?
Kent de vragen steller dan al iets van Gods genade?
Ignoti nulla cupido.
Plaats reactie