(Refo-)christenen mogen verandering waarderen
Re: (Refo-)christenen mogen verandering waarderen
Maar dient dat enig nut, je drukmaken om bijzaken, in het kader van voor of tegen veranderingen zijn?
-
Re: (Refo-)christenen mogen verandering waarderen
Dat heb ik hier op RF ook geconstateerd ja.DDD schreef:En zo is het dan ook. Er zijn zelfs mensen die al ontsteld raken van ritmisch zingen of juist andersom.
Re: (Refo-)christenen mogen verandering waarderen
Veel erger is als men 'ritmisch' gaat preken. Als iemand begrijp wat ik hiermee bedoel.Tiberius schreef:Dat heb ik hier op RF ook geconstateerd ja.DDD schreef:En zo is het dan ook. Er zijn zelfs mensen die al ontsteld raken van ritmisch zingen of juist andersom.
Ik ben niet voor ritmisch zingen, dat mag bekend zijn,
maar dat kan wel eens wegvallen heb ik gemerkt.
Ik hoorde ooit een CD (of cassette) met een preek van ds. Veenendaal,
toen nog Chr. Geref. predikant.
De preek maakte het zo dat het ritmisch zingen naar de achtergrond werd gedrongen.
Daar merkte ik dat ik in feite geen hoofdzaak is. Het Woord stond centraal.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Re: (Refo-)christenen mogen verandering waarderen
Tjonge, ritmisch preken, welke theologische school is daar tégen dan?-DIA- schreef:Veel erger is als men 'ritmisch' gaat preken. Als iemand begrijp wat ik hiermee bedoel.Tiberius schreef:Dat heb ik hier op RF ook geconstateerd ja.DDD schreef:En zo is het dan ook. Er zijn zelfs mensen die al ontsteld raken van ritmisch zingen of juist andersom.
Ik ben niet voor ritmisch zingen, dat mag bekend zijn,
maar dat kan wel eens wegvallen heb ik gemerkt.
Ik hoorde ooit een CD (of cassette) met een preek van ds. Veenendaal,
toen nog Chr. Geref. predikant.
De preek maakte het zo dat het ritmisch zingen naar de achtergrond werd gedrongen.
Daar merkte ik dat ik in feite geen hoofdzaak is. Het Woord stond centraal.
Of wor den toe kom sti ge pre di kan ten ge acht hun pr di ka ti ën op he le no ten te hou den?
~~Soli Deo Gloria~~
Re: (Refo-)christenen mogen verandering waarderen
DIA, dat verbaasd me, ik dacht dat jij nogal van het oude onveranderlijke was?
- SecorDabar
- Berichten: 1541
- Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18
Re: (Refo-)christenen mogen verandering waarderen
Het is mij niet duidelijk wat bedoeld wordt met "dat de suggestie van verandering een verlammende uitwerking heeft op reformatorische christenen"jakobmarin schreef:dr. H. van den Belt:Veranderingen niet per definitie negatief waarderen, is het eerste signaal van die veranderingen.Verandering vormt geen bedreiging voor de gereformeerde gezindte, starheid wel.
(...) er [heerst] bij reformatorische christenen een onuitgesproken suggestie dat verandering altijd verkeerd is,
omdat die per definitie een knieval voor de tijdgeest impliceert.
Deze suggestie heeft een verlammende uitwerking op veel reformatorische christenen.
(...) In de Reformatie hebben mannen en vrouwen de opvattingen en gewoonten van ouders, kerk en zuil terzijde gelegd.
Dat is echt protestants. Zelfstandig en vrij de beslissing nemen om God te dienen naar Zijn Woord, koste wat het kost.
De meeste reformatorische christenen zouden als zij in de zestiende eeuw geleefd hadden,
de Reformatie hebben afgewezen omdat zij bang zijn voor vernieuwing.
(...) Wij zijn door God niet in de zestiende of de zeventiende eeuw geroepen maar in de eenentwintigste eeuw
(...) De veranderingen in de gereformeerde gezindte zijn, mits ze de toets van de Bijbel kunnen doorstaan,
te danken aan de Heilige Geest, Die christenen in afhankelijkheid van het Woord leert
hoe zij in de eigen context moeten spreken en handelen.
(...) de gereformeerde gezindte moet zich niet gek laten maken. De grootste bedreiging is niet de verandering,
maar de suggestie dat wij onveranderlijk kunnen zijn. Bevroren christenen missen het zicht op Gods Koninkrijk,
waarin alle dingen nieuw worden.
Bron: http://www.refdag.nl/opinie/christenen_ ... n_1_833823
Goed om te horen!
Wat zou daarmee bedoeld worden? Zijn er voorbeelden?
Wat is nu eigenlijk de verandering dan?
De liturgie? Moderne hulpmiddelen tijdens de eredienst? De muziekinstrumenten in de eredienst?
De kledingcode voor ambtsdragers of gemeenteleden?
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)
Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Re: (Refo-)christenen mogen verandering waarderen
Suggestie heeft twee betekenissen:
1) Verkeerde indruk
2) Voorstel
In het artikel wordt betekenis 1 bedoeld en jij gebruikt betekenis 2.
1) Verkeerde indruk
2) Voorstel
In het artikel wordt betekenis 1 bedoeld en jij gebruikt betekenis 2.
Re: (Refo-)christenen mogen verandering waarderen
Is er dan wat veranderd? De ritmisch gezongen psalmen gingen langs me heen, en het Woord stondejvl schreef:DIA, dat verbaasd me, ik dacht dat jij nogal van het oude onveranderlijke was?
centraal. En als het Woord goed is dan kan er veel in de omgeving zijn wat helemaal wegvalt.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Re: (Refo-)christenen mogen verandering waarderen
Je begrijpt het duidelijk niet. Daar had ik ook rekening mee gehouden.Hendrikus schreef:Tjonge, ritmisch preken, welke theologische school is daar tégen dan?-DIA- schreef:Veel erger is als men 'ritmisch' gaat preken. Als iemand begrijp wat ik hiermee bedoel.Tiberius schreef:Dat heb ik hier op RF ook geconstateerd ja.DDD schreef:En zo is het dan ook. Er zijn zelfs mensen die al ontsteld raken van ritmisch zingen of juist andersom.
Ik ben niet voor ritmisch zingen, dat mag bekend zijn,
maar dat kan wel eens wegvallen heb ik gemerkt.
Ik hoorde ooit een CD (of cassette) met een preek van ds. Veenendaal,
toen nog Chr. Geref. predikant.
De preek maakte het zo dat het ritmisch zingen naar de achtergrond werd gedrongen.
Daar merkte ik dat ik in feite geen hoofdzaak is. Het Woord stond centraal.
Of wor den toe kom sti ge pre di kan ten ge acht hun pr di ka ti ën op he le no ten te hou den?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Re: (Refo-)christenen mogen verandering waarderen
Omdat je niet voor ritmisch zingen bent bedoel ik DIA, omdat ik dacht dat je van het oude was.
Bedoel het als grapje :roll:
Bedoel het als grapje :roll:
Re: (Refo-)christenen mogen verandering waarderen
Mooi artikel van ds. G.W.S. Mulder in antwoord op dr. H. van den Belt.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Re: (Refo-)christenen mogen verandering waarderen
Ik heb het sterke vermoeden dat beide heren het over heel verschillende dingen hebben, uitgezonderd mogelijk enkele hermeneutische kwesties.
Re: (Refo-)christenen mogen verandering waarderen
Nou, ik was bij de lezing van Van den Belt, en nee, het gaat niet over andere kwesties.DDD schreef:Ik heb het sterke vermoeden dat beide heren het over heel verschillende dingen hebben, uitgezonderd mogelijk enkele hermeneutische kwesties.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Re: (Refo-)christenen mogen verandering waarderen
Luther schreef:Mooi artikel van ds. G.W.S. Mulder in antwoord op dr. H. van den Belt.
Inderdaad.
Re: (Refo-)christenen mogen verandering waarderen
Welk artikel?Tiberius schreef:Luther schreef:Mooi artikel van ds. G.W.S. Mulder in antwoord op dr. H. van den Belt.
Inderdaad.