Belangrijk Burgerinitiatief 'Ik ben onbetaalbaar'

Plaats reactie
EdW
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 jun 2014, 11:24

Belangrijk Burgerinitiatief 'Ik ben onbetaalbaar'

Bericht door EdW »

Beste mede-forummers,

Graag vraag ik jullie aandacht voor het volgende:

Prostitutie is legaal in Nederland, maar welke vrouw kiest er nu voor dit beroep? 40 tot 90 % van de vrouwen die werkzaam zijn in de prostitutie doet dit werk gedwongen. Moderne slavernij dus.
Elk jaar worden meer slachtoffers van mensenhandel geïdentificeerd. Voor veel mensen is het een ver-van-je-bed-show, maar wat als het om je eigen dochter zou gaan? En het is de bezoeker die deze markt in stand houdt.
Daarom is er een burgerinitiatief gestart, met als doel 40.000 handtekeningen te verzamelen om de Tweede Kamer te overtuigen dat het kopen van seksuele diensten strafbaar gesteld moet worden.
Doe mee in de strijd tegen moderne slavernij en teken de petitie op https://www.ikbenonbetaalbaar.nl/
Alvast heel hartelijk bedankt voor je steun!

Hartelijke groet,

EdW
Doe mee in de strijd tegen seksuele uitbuiting, teken de petitie op https://www.ikbenonbetaalbaar.nl/#form
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23888
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Belangrijk Burgerinitiatief 'Ik ben onbetaalbaar'

Bericht door refo »

Als het strafbaar wordt raakt die branche helemaal uit het zicht.
EdW
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 jun 2014, 11:24

Re: Belangrijk Burgerinitiatief 'Ik ben onbetaalbaar'

Bericht door EdW »

In Zweden is prostitutie momenteel al strafbaar. Daar zijn naar schatting ongeveer 1500 prostituees, in Nederland 30.000 ...

Bovendien, voor 2001 was prostitutie in Nederland ook strafbaar; en om nu te zeggen dat de mensenhandel en uitbuiting sindsdien afgenomen is, helaas zien we juist het tegenovergestelde.
Doe mee in de strijd tegen seksuele uitbuiting, teken de petitie op https://www.ikbenonbetaalbaar.nl/#form
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23888
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Belangrijk Burgerinitiatief 'Ik ben onbetaalbaar'

Bericht door refo »

EdW schreef:In Zweden is prostitutie momenteel al strafbaar. Daar zijn naar schatting ongeveer 1500 prostituees, in Nederland 30.000 ...
Dat bedoel ik.
EdW
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 jun 2014, 11:24

Re: Belangrijk Burgerinitiatief 'Ik ben onbetaalbaar'

Bericht door EdW »

refo schreef: Dat bedoel ik.
Ik kan je verzekeren dat de politie in Zweden zeker niet minder zicht heeft op mensenhandel en gedwongen prostitutie dan de politie in Nederland.
Maar vooral: de politie in Zweden kan veel sneller effectief optreden tegen uitbuiting in de prostitutie dan de politie hier in Nederland.
Doe mee in de strijd tegen seksuele uitbuiting, teken de petitie op https://www.ikbenonbetaalbaar.nl/#form
Hendrik de 3de
Inactief
Berichten: 329
Lid geworden op: 24 mei 2012, 12:58
Locatie: Onder de rook van de Havenstad

Re: Belangrijk Burgerinitiatief 'Ik ben onbetaalbaar'

Bericht door Hendrik de 3de »

Ik denk dat refo hier een punt maakt. Is het verbod op prostitutie de oplossing?
Natuurlijk moeten we er alles aan doen om prostitutie uit te bannen en te voorkomen, maar is het verbieden ervan het juiste redmiddel?
Gaat de legale prostitutie dan niet over in illegale? En zijn we dan waar we wilden komen? Denk dat de vrouwen dan nog slechter af zijn.
Is er geen ander middel om het op te lossen?

(Zomaar wat gedachten, maar ik huiver een beetje om het te gaan tekenen. De intentie snap ik, maar heiligt dit middel het doel wat beoogt is?)
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23888
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Belangrijk Burgerinitiatief 'Ik ben onbetaalbaar'

Bericht door refo »

Natuurlijk ben ik het eens met de intentie. Alleen is er geen oplossing.

Hetzelfde geldt voor abortus. Wie kan daar voor zijn?
Maar als je het illegaal maakt verdwijnt het ondergronds. En dan zijn de uitwassen weer levensgevaarlijk voor de vrouwen.

Het is maar goed dat de we niet hoeven mee te regeren. 't Zou niet gaan.
Mannetje
Berichten: 7835
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Belangrijk Burgerinitiatief 'Ik ben onbetaalbaar'

Bericht door Mannetje »

Dus om het kwade te bestrijden noemen we het kwade niet kwaad?
-
ejvl
Berichten: 5762
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Belangrijk Burgerinitiatief 'Ik ben onbetaalbaar'

Bericht door ejvl »

Jawel maar met compromis, net als de SGP.
EdW
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 jun 2014, 11:24

Re: Belangrijk Burgerinitiatief 'Ik ben onbetaalbaar'

Bericht door EdW »

Hendrik de 3de schreef:Ik denk dat refo hier een punt maakt. Is het verbod op prostitutie de oplossing?
Natuurlijk moeten we er alles aan doen om prostitutie uit te bannen en te voorkomen, maar is het verbieden ervan het juiste redmiddel?
Gaat de legale prostitutie dan niet over in illegale? En zijn we dan waar we wilden komen? Denk dat de vrouwen dan nog slechter af zijn.
Is er geen ander middel om het op te lossen?
Helaas is het naïef om te denken dat er in de legale prostitutie geen uitbuiting plaatsvindt. Ook in de zichtbare vormen van prostitutie zijn ontzettend veel misstanden. Natuurlijk zit niemand erop te wachten dat de illegale prostitutie toe gaat nemen, maar feit is dat momenteel al 40 à 50 tot 90 % van de vrouwen in de prostitutie dit werk gedwongen doet.

Dat zijn duizenden en nog eens duizenden commerciële verkrachtingen die zogezegd 'legaal' zijn.
Doe mee in de strijd tegen seksuele uitbuiting, teken de petitie op https://www.ikbenonbetaalbaar.nl/#form
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23888
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Belangrijk Burgerinitiatief 'Ik ben onbetaalbaar'

Bericht door refo »

Wat moet ik me voorstellen bij '40 à 50 tot 90%'.
Hendrik de 3de
Inactief
Berichten: 329
Lid geworden op: 24 mei 2012, 12:58
Locatie: Onder de rook van de Havenstad

Re: Belangrijk Burgerinitiatief 'Ik ben onbetaalbaar'

Bericht door Hendrik de 3de »

EdW schreef:
Hendrik de 3de schreef:Ik denk dat refo hier een punt maakt. Is het verbod op prostitutie de oplossing?
Natuurlijk moeten we er alles aan doen om prostitutie uit te bannen en te voorkomen, maar is het verbieden ervan het juiste redmiddel?
Gaat de legale prostitutie dan niet over in illegale? En zijn we dan waar we wilden komen? Denk dat de vrouwen dan nog slechter af zijn.
Is er geen ander middel om het op te lossen?
Helaas is het naïef om te denken dat er in de legale prostitutie geen uitbuiting plaatsvindt. Ook in de zichtbare vormen van prostitutie zijn ontzettend veel misstanden. Natuurlijk zit niemand erop te wachten dat de illegale prostitutie toe gaat nemen, maar feit is dat momenteel al 40 à 50 tot 90 % van de vrouwen in de prostitutie dit werk gedwongen doet.

Dat zijn duizenden en nog eens duizenden commerciële verkrachtingen die zogezegd 'legaal' zijn.
Nergens heb ik gezegd dat ik voor prostitutie bent. Ja en het moet ook een halt toegeroepen worden.
Maar dan wel op een andere manier, dan het te gaan lopen verbieden.

Natuurlijk is legale prostitutie niet 100% vrijwillig. Daarmee bedoel ik te zeggen: niet alle vrouwen doen het uit hun eigen.
Maar nu heb je er nog enigszins grip en zicht op. Bij illegale ben je dat totaal kwijt.

Met een verbod help je deze vrouwen niet. Omdat het legale, dan gewoon doorgaat in het illegale circuit. De mensen er achter moet je zien aan te pakken en de vrouwen moet je er uit proberen te halen: en te begeleiden naar een normaal leven. Daar win je meer mee, dan een verbod uitvaardigen. En dat kost geld en tijd. Dit verschrikkelijke probleem is niet 1-2-3 opgelost.

Het initiatief is goed, daar niet van. Maar voordat er een verbod kan komen, moet je meer grip hebben op de branche.
EdW
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 jun 2014, 11:24

Re: Belangrijk Burgerinitiatief 'Ik ben onbetaalbaar'

Bericht door EdW »

Hendrik de 3de schreef: Nergens heb ik gezegd dat ik voor prostitutie bent. Ja en het moet ook een halt toegeroepen worden.
Maar dan wel op een andere manier, dan het te gaan lopen verbieden.

Natuurlijk is legale prostitutie niet 100% vrijwillig. Daarmee bedoel ik te zeggen: niet alle vrouwen doen het uit hun eigen.
Maar nu heb je er nog enigszins grip en zicht op. Bij illegale ben je dat totaal kwijt.

Met een verbod help je deze vrouwen niet. Omdat het legale, dan gewoon doorgaat in het illegale circuit. De mensen er achter moet je zien aan te pakken en de vrouwen moet je er uit proberen te halen: en te begeleiden naar een normaal leven. Daar win je meer mee, dan een verbod uitvaardigen. En dat kost geld en tijd. Dit verschrikkelijke probleem is niet 1-2-3 opgelost.

Het initiatief is goed, daar niet van. Maar voordat er een verbod kan komen, moet je meer grip hebben op de branche.
Beste Hendrik de 3de,
In 2000 is het bordeelverbod opgeheven, toen werd jouw argument ook al genoemd.
Maar helaas moeten we 14 jaar na dato constateren dat het sindsdien alleen maar bergafwaarts is gegaan in de prostitutiesector met ontzettend veel misstanden.
Ben je het niet met mij eens dat het dan nu tijd wordt om de conclusie te trekken dat het legaal maken van prostitutie geen goede oplossing is om mensenhandel en uitbuiting aan te pakken en uit te bannen.

En ik weet niet of je weleens in een raamprostitutiegebied geweest bent? Ik wel, kan ik je vertellen. En ik kan je verzekeren dat ik me kapot geschaamd heb, dat dit in Nederland LEGAAL is.
Doe mee in de strijd tegen seksuele uitbuiting, teken de petitie op https://www.ikbenonbetaalbaar.nl/#form
Plaats reactie