Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Bericht door Mara »

DDD schreef:@Mara:

Als een kerkenraad zo omgaat met schapen die de kudde verlaten, dan lijkt me dat zeker een onderwerp voor huisbezoek en kerkvisitatie. Of bestaat dat bij jullie niet?
Ja natuurlijk, maar als een k.r. weinig zelfreflectie lijkt te hebben, of het gelijk aan hun zijde menen te hebben, omdat je als gemeentelid niet op zoveel slakjes zou moet leggen, houdt het op he.
Als ik hier (op dit forum) wel eens iets te berde bracht, wat mij persoonlijk zorgen baarde, kreeg ik hier ook reacties als:
dat het geen hoofdzaak, maar een bijzaak is, en je niet de vooruitgang in de weg moet staan enz enz.
Dus je komt alleen te staan, mits je je aansluit bij een gemeente die nog behoudend is.
En dat deden al die mensen.
Maar dat is eigenlijk toch van de zotte, als je het goed beschouwt?
In dorpje A, stadje B en stad C, slechts enkele kilometers van elkaar, zijn CGK gemeentes, maar veel leden kunnen het alleen vinden in C, omdat deze gemeente zich nog ten volle CGK gemeente mag noemen, de rest is verwaterd.

Als ik nog (regelmatig) predikanten van de rechterflank / BhP wil horen, moet ik dus naar een belendende gemeente.
Anderzijds moet je geloven dat God je in een gemeente een plaats geeft, maar tot wanneer? Wanneer is dat punt bereikt?
Dat is echt een spanningsveld kan ik je zeggen.
Want je bent niet alleen, je vormt met je echtgenoot en kinderen een gezin.
Onze oudste wilde niet eens belijdeniscatechisatie meer volgen en is destijds overgegaan naar de Ger Gem.
Zo kan het nog een tweespalt worden in je gezin, als je niet uitkijkt.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17367
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Bericht door huisman »

Curatorium schreef:Elkaar vasthouden is alleen mogelijk als er verbondenheid is.
Wanneer links steeds linkser wordt (al gaat dat proces in de CGK niet heel snel, vergeleken met bijv. GB gemeenten) dan komt er ongetwijfeld een moment dat je beter gescheiden verder kunt gaan.
Door samenwerking, zeker met NGK kerken, zal dat proces wel veel sneller gaan. Ongemerkt beïnvloeden gemeenten elkaar dan toch best sterk.

Het mooie van de CGK is wel dat het curatorium goed rekening houdt met alle flanken en op die manier ook studenten toe laat.
Is dat ook geestelijk?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17367
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Bericht door huisman »

Luther schreef:
JolandaOudshoorn schreef:
Luther schreef:
refo schreef:Wat willen we?
Niet dit soort relativerende opmerkingen die aan de gestelde vragen feitelijk geheel voorbij gaan.
Ik denk dat dit soort relativerende opmerkingen juist heel nodig zijn. En ook goed, omdat je dan weer echt terug naar de basis moet.
Ik had het over de basis...
- noodzaak van wedergeboorte
- geen veronderstelt geloof
- breuk in Adam
- leven van heiligmaking
- verdringing van het Woord

Of zijn dit bijzaken?
Dan zijn we in de gereformeerde gezindte nog verder weg.
Ik ben het met deze posting 100% eens........jij ook Hendrikus?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Bericht door Fjodor »

huisman schreef:
Curatorium schreef:Elkaar vasthouden is alleen mogelijk als er verbondenheid is.
Wanneer links steeds linkser wordt (al gaat dat proces in de CGK niet heel snel, vergeleken met bijv. GB gemeenten) dan komt er ongetwijfeld een moment dat je beter gescheiden verder kunt gaan.
Door samenwerking, zeker met NGK kerken, zal dat proces wel veel sneller gaan. Ongemerkt beïnvloeden gemeenten elkaar dan toch best sterk.

Het mooie van de CGK is wel dat het curatorium goed rekening houdt met alle flanken en op die manier ook studenten toe laat.
Is dat ook geestelijk?
Laten we eerst eens proberen om alle kerken die we als ware kerk zouden beschouwen eerst als onze broeders in Christus te benoemen, om dan later pas te kijken naar wat er beter zou kunnen.

Als we alle kerken van alle tijden en plaatsen die we als ware kerk zouden typeren naast elkaar leggen dan is er op dat gebied heel veel mogelijk. Ik denk dat dat wel geestelijk is.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Tom A Hawk
Berichten: 134
Lid geworden op: 18 nov 2008, 16:19

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Bericht door Tom A Hawk »

Luther schreef:
Tom A Hawk schreef:Dat klopt. Maar als je verbonden bent in Christus, kun je niet scheuren.
Maar de wegen gaan uiteen als de vraag beantwoord moet worden: Wat is verbondenheid in Christus?
Ik noemde eerder in dit topic 'de toe-eigening van het heil', en de wijze waarop dat in de prediking gestalte krijgt. En op dat punt liggen er vooral binnen allerlei kerkverbanden grote scheuren.

Ik werp de volgende punten vragenderwijs op: Kun je verbonden zijn in Christus, als men...
...weliswaar niet in de belijdenis, maar wel in de praktijk een vierende verbondsgemeente is, waarin de oproep tot bekering en de noodzaak van wedergeboorte niet of nauwelijks klinkt?
...in de praktijk van prediking en gemeenteleven uitgaat van een soort veronderstelt geloof?
...de ernst en diepte van de zonde en de finale breuk met God in Adam niet meer aan de orde stelt, of slechts oppervlakkig?
...belijdt een oprecht Christen te zijn, maar die belijdenis gepaard laat gaan met een grote mate van wereldgelijkvormigheid in visie op ethische thema's, in visie op sport en spel, in kleding en verschijningsvorm, etc.? (Veelal onder het mom van 'staan in de vrijheid'.)
...in de eredienst nog maar een korte tijd gereserveerd heeft voor de Woordbediening en in plaats daarvan steeds meer tijd inruimt voor eenzijdige liederen, wereldgelijkvormige muziekstijlen?
Ik moet zeggen dat ik een heel aantal van deze typeringen niet herken. Maar wellicht zit ik toch in een rechtsere gemeente dan ik dacht. Ze zijn ook nogal stigmatiserend. Ik heb een tijd nagedacht hoe ik erop moest reageren. Er borrelde van alles op. Vragen als: Voel je dan meer verbondenheid met gemeentes waar alles er uiterlijk keurig uitziet, maar waar 80 procent openlijk belijdt Christus niet te kennen?
Maar ik heb geen zin om te hakken. Een mens ziet de buitenkant, en oordelen is makkelijk. Maar ik ben daar iets te vaak in beschaamd. Dat ik mijn oordeel klaar had, maar God mij op de vingers tikte en ik met rode kaken achterbleef en dankbaar was dat ik mijn gedachten niet hardop had uitgesproken. Ik probeer in mijn gemeente te staan met de liefde die vele zonden bedekt. Daarnaast zit er nog zoveel eenzijdigheid en wereldzin in mezelf, dat ik daar nog wel even druk mee ben.
Marco
Berichten: 3605
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Bericht door Marco »

Luther schreef:Ik had het over de basis...
- noodzaak van wedergeboorte
- geen veronderstelt geloof
- breuk in Adam
- leven van heiligmaking
- verdringing van het Woord

Of zijn dit bijzaken?
Dan zijn we in de gereformeerde gezindte nog verder weg.
Laat dat nou zaken zijn die in geen van de samenwerkende kerken worden ontkend.
Marco
Berichten: 3605
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Bericht door Marco »

Mara schreef:
DDD schreef:@Mara:

Als een kerkenraad zo omgaat met schapen die de kudde verlaten, dan lijkt me dat zeker een onderwerp voor huisbezoek en kerkvisitatie. Of bestaat dat bij jullie niet?
Ja natuurlijk, maar als een k.r. weinig zelfreflectie lijkt te hebben, of het gelijk aan hun zijde menen te hebben, omdat je als gemeentelid niet op zoveel slakjes zou moet leggen, houdt het op he.
Als ik hier (op dit forum) wel eens iets te berde bracht, wat mij persoonlijk zorgen baarde, kreeg ik hier ook reacties als:
dat het geen hoofdzaak, maar een bijzaak is, en je niet de vooruitgang in de weg moet staan enz enz.
Dus je komt alleen te staan, mits je je aansluit bij een gemeente die nog behoudend is.
En dat deden al die mensen.
Maar dat is eigenlijk toch van de zotte, als je het goed beschouwt?
In dorpje A, stadje B en stad C, slechts enkele kilometers van elkaar, zijn CGK gemeentes, maar veel leden kunnen het alleen vinden in C, omdat deze gemeente zich nog ten volle CGK gemeente mag noemen, de rest is verwaterd.

Als ik nog (regelmatig) predikanten van de rechterflank / BhP wil horen, moet ik dus naar een belendende gemeente.
Anderzijds moet je geloven dat God je in een gemeente een plaats geeft, maar tot wanneer? Wanneer is dat punt bereikt?
Dat is echt een spanningsveld kan ik je zeggen.
Want je bent niet alleen, je vormt met je echtgenoot en kinderen een gezin.
Onze oudste wilde niet eens belijdeniscatechisatie meer volgen en is destijds overgegaan naar de Ger Gem.
Zo kan het nog een tweespalt worden in je gezin, als je niet uitkijkt.
Het gekke is dat binnen de CGK alleen de BHP-stroming vindt dat zij de ware CGK zijn. De rest is verdraagzamer. Terwijl er toch genoeg CGK-ers zijn die het juist in C niet uithouden, omdat het heil daar in hun ogen niet onbelemmerd gepreekt wordt...
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Bericht door Mara »

Marco schreef:
Mara schreef:
DDD schreef:@Mara:

Als een kerkenraad zo omgaat met schapen die de kudde verlaten, dan lijkt me dat zeker een onderwerp voor huisbezoek en kerkvisitatie. Of bestaat dat bij jullie niet?
Ja natuurlijk, maar als een k.r. weinig zelfreflectie lijkt te hebben, of het gelijk aan hun zijde menen te hebben, omdat je als gemeentelid niet op zoveel slakjes zou moet leggen, houdt het op he.
Als ik hier (op dit forum) wel eens iets te berde bracht, wat mij persoonlijk zorgen baarde, kreeg ik hier ook reacties als:
dat het geen hoofdzaak, maar een bijzaak is, en je niet de vooruitgang in de weg moet staan enz enz.
Dus je komt alleen te staan, mits je je aansluit bij een gemeente die nog behoudend is.
En dat deden al die mensen.
Maar dat is eigenlijk toch van de zotte, als je het goed beschouwt?
In dorpje A, stadje B en stad C, slechts enkele kilometers van elkaar, zijn CGK gemeentes, maar veel leden kunnen het alleen vinden in C, omdat deze gemeente zich nog ten volle CGK gemeente mag noemen, de rest is verwaterd.

Als ik nog (regelmatig) predikanten van de rechterflank / BhP wil horen, moet ik dus naar een belendende gemeente.
Anderzijds moet je geloven dat God je in een gemeente een plaats geeft, maar tot wanneer? Wanneer is dat punt bereikt?
Dat is echt een spanningsveld kan ik je zeggen.
Want je bent niet alleen, je vormt met je echtgenoot en kinderen een gezin.
Onze oudste wilde niet eens belijdeniscatechisatie meer volgen en is destijds overgegaan naar de Ger Gem.
Zo kan het nog een tweespalt worden in je gezin, als je niet uitkijkt.
Het gekke is dat binnen de CGK alleen de BHP-stroming vindt dat zij de ware CGK zijn. De rest is verdraagzamer. Terwijl er toch genoeg CGK-ers zijn die het juist in C niet uithouden, omdat het heil daar in hun ogen niet onbelemmerd gepreekt wordt...
Net alsof alle BhPers niet verdraagzaam zijn. :huhu
Ik kan je zeggen dat je als BhPer heel verdraagzaam moet zijn, wanneer je in een midden/linkse gemeente zit.
Ik zeg niet dat de BhPrichting de WARE of ENIGE CGK richting is, maar wel dat vele gemeentes sterk verwaterd zijn en meer op een evangelische of Gkv gemeente gaan lijken.
En dan kunnen we die uiterlijke zaken als onbelangrijk terzijde schuiven, maar het één gaat gelijk op met het andere.
In een BhP gemeente is geen behoefte aan opwekkingsliederen, zitten de vrouwen niet met een lange broek en zonder hoed in de kerk, en staan er geen bloemen op het podium.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Bericht door Posthoorn »

Marco schreef:Het gekke is dat binnen de CGK alleen de BHP-stroming vindt dat zij de ware CGK zijn. De rest is verdraagzamer. Terwijl er toch genoeg CGK-ers zijn die het juist in C niet uithouden, omdat het heil daar in hun ogen niet onbelemmerd gepreekt wordt...
Dat is niet gek, maar dat is logisch.
'Zwaren' zijn altijd minder 'verdraagzaam' dan 'lichten', omdat zij krapper kijken.
Zo als ook niet-christenen vaak 'verdraagzamer' zijn dan christenen... Dat is onvermijdelijk als je je eigen, minder 'ruime', standpunt serieus neemt.
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Bericht door JolandaOudshoorn »

Luther schreef:
JolandaOudshoorn schreef:
Luther schreef:
refo schreef:Wat willen we?
Niet dit soort relativerende opmerkingen die aan de gestelde vragen feitelijk geheel voorbij gaan.
Ik denk dat dit soort relativerende opmerkingen juist heel nodig zijn. En ook goed, omdat je dan weer echt terug naar de basis moet.
Ik had het over de basis...
- noodzaak van wedergeboorte
- geen veronderstelt geloof
- breuk in Adam
- leven van heiligmaking
- verdringing van het Woord

Of zijn dit bijzaken?
Dan zijn we in de gereformeerde gezindte nog verder weg.
Dit is een heel ander rijtje dan je andere post. Dit is de basis, het andere was een invulling of interpretatie van deze basis. Twee heel verschillende niveaus.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Marco
Berichten: 3605
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Bericht door Marco »

Mara schreef:...omdat deze gemeente zich nog ten volle CGK gemeente mag noemen, de rest is verwaterd.
Mara schreef:Ik zeg niet dat de BhPrichting de WARE of ENIGE CGK richting is, maar wel dat vele gemeentes sterk verwaterd zijn en meer op een evangelische of Gkv gemeente gaan lijken.
:OO3
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Bericht door Mara »

Marco schreef:
Mara schreef:...omdat deze gemeente zich nog ten volle CGK gemeente mag noemen, de rest is verwaterd.
Mara schreef:Ik zeg niet dat de BhPrichting de WARE of ENIGE CGK richting is, maar wel dat vele gemeentes sterk verwaterd zijn en meer op een evangelische of Gkv gemeente gaan lijken.
:OO3
Het is nogal flauw om een zin uit de context te halen Marco.
Ik noemde een voorbeeld van plaats C, maar dat kan ook D, E, F, enz zijn.
Er is niet één gemeente, ik noemde 3 kerkelijke gemeentes naast elkaar. Ik dacht dat dit duidelijk was. :hum
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Marco
Berichten: 3605
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Bericht door Marco »

Mara schreef:
Marco schreef:
Mara schreef:...omdat deze gemeente zich nog ten volle CGK gemeente mag noemen, de rest is verwaterd.
Mara schreef:Ik zeg niet dat de BhPrichting de WARE of ENIGE CGK richting is, maar wel dat vele gemeentes sterk verwaterd zijn en meer op een evangelische of Gkv gemeente gaan lijken.
:OO3
Het is nogal flauw om een zin uit de context te halen Marco.
Ik noemde een voorbeeld van plaats C, maar dat kan ook D, E, F, enz zijn.
Er is niet één gemeente, ik noemde 3 kerkelijke gemeentes naast elkaar. Ik dacht dat dit duidelijk was. :hum
Dat is duidelijk. Maar het ging om 'verwaterd'. Je stelt min of meer dat 'verwaterde' gemeenten, die 'meer op een evangelische of GKv gemeente' lijken, zich niet ten volle CGK gemeente mogen noemen. Daarmee claim je de breedte van de CGK voor je eigen stroming daarbinnen.
Ik ben geen CGK, maar dat lijkt mij niet 'des CGK'...
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Bericht door Luther »

JolandaOudshoorn schreef:
Luther schreef:
JolandaOudshoorn schreef:Ik denk dat dit soort relativerende opmerkingen juist heel nodig zijn. En ook goed, omdat je dan weer echt terug naar de basis moet.
Ik had het over de basis...
- noodzaak van wedergeboorte
- geen veronderstelt geloof
- breuk in Adam
- leven van heiligmaking
- verdringing van het Woord

Of zijn dit bijzaken?
Dan zijn we in de gereformeerde gezindte nog verder weg.
Dit is een heel ander rijtje dan je andere post. Dit is de basis, het andere was een invulling of interpretatie van deze basis. Twee heel verschillende niveaus.
Nee, dan heb je me niet begrepen. Bovenstaande rijtje en de uitgebreidere post betreffen dezelfde zaken.

En @Marco, natuurlijk belijdt men dit in al die kerken. Maar dat is wat mij betreft niet voldoende. Als ik belijdt , maar in de praktijk leef ik er niet naar, dan is mijn belijdenis niets waard.
Laatst gewijzigd door Luther op 10 sep 2014, 22:41, 1 keer totaal gewijzigd.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Bericht door Luther »

Marco schreef:
Mara schreef:
Marco schreef:
Mara schreef:...omdat deze gemeente zich nog ten volle CGK gemeente mag noemen, de rest is verwaterd.
Mara schreef:Ik zeg niet dat de BhPrichting de WARE of ENIGE CGK richting is, maar wel dat vele gemeentes sterk verwaterd zijn en meer op een evangelische of Gkv gemeente gaan lijken.
:OO3
Het is nogal flauw om een zin uit de context te halen Marco.
Ik noemde een voorbeeld van plaats C, maar dat kan ook D, E, F, enz zijn.
Er is niet één gemeente, ik noemde 3 kerkelijke gemeentes naast elkaar. Ik dacht dat dit duidelijk was. :hum
Dat is duidelijk. Maar het ging om 'verwaterd'. Je stelt min of meer dat 'verwaterde' gemeenten, die 'meer op een evangelische of GKv gemeente' lijken, zich niet ten volle CGK gemeente mogen noemen. Daarmee claim je de breedte van de CGK voor je eigen stroming daarbinnen.
Ik ben geen CGK, maar dat lijkt mij niet 'des CGK'...
Dat hangt ervan af. Als je kijkt naar de historie en het startpunt in 1892 dan is dat de CGK zoals men die bedoelde te zijn. De BhP-gemeenten en een brede schil van gemeenten daaromheen, die veelal aan het LCJ zijn daarmee het meest in overeenstemming en niet de gemeenten waar onderscheidenlijk preken haast als vloeken in de kerk wordt gezien.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Plaats reactie