Rechterflank CGK wil behoudend blijven
Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven
Wat is er precies ongereformeerd aan? Dat is nogal een vergaande stelling.
Gereformeerden hebben juist altijd (anders dan piëtisten en evangelischen) gesteld dat er een vertaalslag nodig is van de bijbeltijd naar onze tijd. Op dit punt is de discussie nieuw, maar dat was op andere punten in een andere tijd ook het geval.
Je kunt zonder meer van mening verschillen over zijn standpunt, maar het is mij echt niet duidelijk waarom dat niet in de gereformeerde traditie zou passen.
Je zou met meer recht kunnen zeggen dat dit niet bevindelijk-gereformeerd is, omdat bevindelijken al sinds twee eeuwen dit soort ontwikkelingen met enige vertraging volgen.
Gereformeerden hebben juist altijd (anders dan piëtisten en evangelischen) gesteld dat er een vertaalslag nodig is van de bijbeltijd naar onze tijd. Op dit punt is de discussie nieuw, maar dat was op andere punten in een andere tijd ook het geval.
Je kunt zonder meer van mening verschillen over zijn standpunt, maar het is mij echt niet duidelijk waarom dat niet in de gereformeerde traditie zou passen.
Je zou met meer recht kunnen zeggen dat dit niet bevindelijk-gereformeerd is, omdat bevindelijken al sinds twee eeuwen dit soort ontwikkelingen met enige vertraging volgen.
Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven
Omdat zijn opvatting uiteindelijk in flagrante tegenspraak is met andere delen uit Gods Woord.DDD schreef:Wat is er precies ongereformeerd aan? Dat is nogal een vergaande stelling.
Gereformeerden hebben juist altijd (anders dan piëtisten en evangelischen) gesteld dat er een vertaalslag nodig is van de bijbeltijd naar onze tijd. Op dit punt is de discussie nieuw, maar dat was op andere punten in een andere tijd ook het geval.
Je kunt zonder meer van mening verschillen over zijn standpunt, maar het is mij echt niet duidelijk waarom dat niet in de gereformeerde traditie zou passen.
Je zou met meer recht kunnen zeggen dat dit niet bevindelijk-gereformeerd is, omdat bevindelijken al sinds twee eeuwen dit soort ontwikkelingen met enige vertraging volgen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven
Dat is op zich toch niet ongereformeerd? Jezus zegt: "Zweert ganselijk niet", terwijl de catechismus dat nuanceert. Dat gaat nog wel over een belangrijker onderwerp ook.
Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven
Dus het is niet ongereformeerd - begrijp ik hieruit - om zaken die in de Bijbel helder zijn, terzijde te schuiven, en te zoeken naar een opening voor een zondige levenswandel?DDD schreef:Dat is op zich toch niet ongereformeerd? Jezus zegt: "Zweert ganselijk niet", terwijl de catechismus dat nuanceert. Dat gaat nog wel over een belangrijker onderwerp ook.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven
Dat wel natuurlijk. Maar dat is niet wat dr. Loonstra wil doen, uiteraard.
Het is ook goed om zorgvuldig te zijn tegenover mensen met wie je het niet eens bent.
Het is ook goed om zorgvuldig te zijn tegenover mensen met wie je het niet eens bent.
Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven
Loonstra wil ruimte creeëren voor een homoseksuele relatie in liefde en trouw, omdat het alternatief ontucht is.DDD schreef:Dat wel natuurlijk. Maar dat is niet wat dr. Loonstra wil doen, uiteraard.
Het is ook goed om zorgvuldig te zijn tegenover mensen met wie je het niet eens bent.
Daarmee creëert hij ruimte die de Schrift niet biedt.
Naar analogie van deze visie kun je ook t.a.v. ongetrouwde hetero's zeggen, dat ze maar een relatie moeten aanhouden, want ja... het is niet zoals het hoort, maar volmaakt wordt het toch niet.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven
Ik kan me dat standpunt prima voorstellen, en ook je bezwaar. Maar dat is toch nog iets anders dan stellen dat dr. Loonstra niet gereformeerd zou zijn. En verder zal dit thema de komende 25 jaar nog wel voor voortdurende discussie zorgen in bevindelijk gereformeerde kring, en misschien nog wel langer.
Overigens moeten dominees hier op het forum altijd met titulatuur worden vermeld, heb ik begrepen.
Overigens moeten dominees hier op het forum altijd met titulatuur worden vermeld, heb ik begrepen.
Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven
Snap je het niet of begrijp je het niet.DDD schreef:Ik kan me dat standpunt prima voorstellen, en ook je bezwaar. Maar dat is toch nog iets anders dan stellen dat dr. Loonstra niet gereformeerd zou zijn. En verder zal dit thema de komende 25 jaar nog wel voor voortdurende discussie zorgen in bevindelijk gereformeerde kring, en misschien nog wel langer.
- Dr Loonstra zoekt ruimte voor een homoseksuele relatie van liefde en trouw.
- Wie via de gereformeerde hermeneutiek de Bijbel wil lezen, kan daarvoor geen ruimte zien. (Zie het al veel genoemde CGK-rapport.)
- Daarmee gaat dr. Loonstra rechtstreeks tegen Gods Woord in.
Ik begrijp niet goed hoe je dat vervolgens gereformeerd wil blijven noemen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven
Of ik het snap weet ik niet, maar wij zijn het in ieder geval niet eens.
Ik vind dat het zeker wel mogelijk is om binnen de gereformeerde hermeneutiek te komen tot het aanvaarden van homorelaties. Of dat rechtstreeks tegen Gods woord ingaat, is nog te bezien, het staat er in ieder geval op gespannen voet mee. Maar dat geldt voor eedzweren ook.
Er zijn ook aanknopingspunten die meer voor de lijn van Loonstra pleiten, maar goed, daarover zijn op dit forum in een ander draadje al onnoemelijk veel discussies gevoerd en ik zie daar weinig heil in.
Wij hebben vermoedelijk een andere definitie van gereformeerd. Dat kan natuurlijk.
Ik vind dat het zeker wel mogelijk is om binnen de gereformeerde hermeneutiek te komen tot het aanvaarden van homorelaties. Of dat rechtstreeks tegen Gods woord ingaat, is nog te bezien, het staat er in ieder geval op gespannen voet mee. Maar dat geldt voor eedzweren ook.
Er zijn ook aanknopingspunten die meer voor de lijn van Loonstra pleiten, maar goed, daarover zijn op dit forum in een ander draadje al onnoemelijk veel discussies gevoerd en ik zie daar weinig heil in.
Wij hebben vermoedelijk een andere definitie van gereformeerd. Dat kan natuurlijk.
Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven
Het eedzweren laten we er maar even buiten, want anders lopen discussies teveel door elkaar heen. Maar je vindt dus dat het aanvaarden van homorelaties binnen de gereformeerde hermeneutiek valt en tegelijk ook op gespannen voet met Gods Woord staat. Sja, dan kan ik niet anders concluderen dan, dat je verderop een waar woord sprak, behalve het woord 'vermoedelijk':DDD schreef:Of ik het snap weet ik niet, maar wij zijn het in ieder geval niet eens.
Ik vind dat het zeker wel mogelijk is om binnen de gereformeerde hermeneutiek te komen tot het aanvaarden van homorelaties. Of dat rechtstreeks tegen Gods woord ingaat, is nog te bezien, het staat er in ieder geval op gespannen voet mee. Maar dat geldt voor eedzweren ook.
DDD schreef:Wij hebben vermoedelijk een andere definitie van gereformeerd.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven
Dit vermoeden heb ik al veel langerDDD schreef:
Wij hebben vermoedelijk een andere definitie van gereformeerd. Dat kan natuurlijk.
Luther (en ook huisman) definiëren gereformeerd met de leer van de ( nadere) Reformatie o.a. neergelegd in de 3FvE.
DDD lijkt gereformeerd meer te definiëren in de lijn van Abraham Kuijper en zijn later op hol geslagen kerkverband.
P.S. dr. Loonstra gaat niet alleen in tegen de Schrift en tegen de gereformeerde leer maar ook tegen zijn eigen synode.
Het is een beetje de spookrijder in onze kerken die echt vindt dat alleen hij aan de goede kant rijd. Gelukkig heeft hij in de CGK geen enkel gezag meer.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven
Ik ben veel meer bevindelijk gereformeerd dan Kuyperiaans. Al zal ik niet ontkennen dat ook die laatste traditie het volle recht heeft zich gereformeerd te noemen. Die staat immers minstens zozeer in de lijn van Calvijn.
De discussie hier gaat echter niet over bevindelijk of verbondsmatig, maar over de vraag hoe je hermeneutische inzichten toepast en culturele ontwikkelingen waardeert. Ik geef toe dat de bevindelijke traditie daarin geen grootse denkers heeft voortgebracht. Maar ds. Kersten sloot in zijn tijd daarin bij de Kuyperiaanse traditie aan. En dat doe ik (kennelijk) ook. Al zijn mijn inzichten meer ontleend aan de Amerikaanse theologie en filosofie.
Ik kan niet beoordelen in hoeverre dr. Loonstra binnen de CGK gezaghebbend is. Wat mij betreft is hij dat in ieder geval wel. Het kenmerk van zelfstandig denkende mensen is dat zij het niet altijd met anderen eens zijn. Daar is niets mis mee, zolang alles op een christelijke en barmhartige manier gebeurt.
De discussie hier gaat echter niet over bevindelijk of verbondsmatig, maar over de vraag hoe je hermeneutische inzichten toepast en culturele ontwikkelingen waardeert. Ik geef toe dat de bevindelijke traditie daarin geen grootse denkers heeft voortgebracht. Maar ds. Kersten sloot in zijn tijd daarin bij de Kuyperiaanse traditie aan. En dat doe ik (kennelijk) ook. Al zijn mijn inzichten meer ontleend aan de Amerikaanse theologie en filosofie.
Ik kan niet beoordelen in hoeverre dr. Loonstra binnen de CGK gezaghebbend is. Wat mij betreft is hij dat in ieder geval wel. Het kenmerk van zelfstandig denkende mensen is dat zij het niet altijd met anderen eens zijn. Daar is niets mis mee, zolang alles op een christelijke en barmhartige manier gebeurt.
- Ireneüs van Lyon
- Berichten: 277
- Lid geworden op: 18 jan 2013, 12:34
Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven
Voor mij betekent gerefomeerd zijn, dat de Schrift het laatste woord heeft en de hoogste norm is. Je concludeert zelf dat homorelaties op gespannen voet staan met diezelfde Schrift. Ik ben wel benieuwd wat jij onder spanning met de Schrift verstaat als het om homorelaties gaat? Heb jij deze Schrift dan nog wel als hoogste norm, als je vervolgens homorelaties aanvaardbaar noemt?DDD schreef:Of ik het snap weet ik niet, maar wij zijn het in ieder geval niet eens.
Ik vind dat het zeker wel mogelijk is om binnen de gereformeerde hermeneutiek te komen tot het aanvaarden van homorelaties. Of dat rechtstreeks tegen Gods woord ingaat, is nog te bezien, het staat er in ieder geval op gespannen voet mee. Maar dat geldt voor eedzweren ook.
Er zijn ook aanknopingspunten die meer voor de lijn van Loonstra pleiten, maar goed, daarover zijn op dit forum in een ander draadje al onnoemelijk veel discussies gevoerd en ik zie daar weinig heil in.
Wij hebben vermoedelijk een andere definitie van gereformeerd. Dat kan natuurlijk.
Wij zouden op geen andere wijze de mysteries van God kunnen leren kennen dan door de Menswording van onze Meester, het Woord. Geen ander dan zijn Woord was immers in staat de mysteries van de Vader te openbaren, want wie anders kende de gedachte van de Heere of wie anders is zijn raadsman geweest?
Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven
Het 'ganselijk niet' betekent in deze context niet 'nooit', maar ook geen 'gedeeltelijke' eed, dus niet bij God, maar wel bij het altaar, enz. enz. Daar gaat Jezus tegenin en daarvoor gelden de woorden: Zweert ganselijk niet, niet bij het altaar, enz. enz.DDD schreef:Dat is op zich toch niet ongereformeerd? Jezus zegt: "Zweert ganselijk niet", terwijl de catechismus dat nuanceert. Dat gaat nog wel over een belangrijker onderwerp ook.
Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven
@DDD is nu eenmaal van het zeer letterlijk lezenPosthoorn schreef:Het 'ganselijk niet' betekent in deze context niet 'nooit', maar ook geen 'gedeeltelijke' eed, dus niet bij God, maar wel bij het altaar, enz. enz. Daar gaat Jezus tegenin en daarvoor gelden de woorden: Zweert ganselijk niet, niet bij het altaar, enz. enz.DDD schreef:Dat is op zich toch niet ongereformeerd? Jezus zegt: "Zweert ganselijk niet", terwijl de catechismus dat nuanceert. Dat gaat nog wel over een belangrijker onderwerp ook.