Welk boek ben jij nu aan het lezen?

ZWP
Berichten: 1678
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door ZWP »

Anselmus schreef: 23 mar 2024, 18:48 Elk boek lees ik van voor naar achteren. Zelfs een saai boek lees ik helemaal, sla niets over en lees ik in principe altijd uit.
Zo lees ik ook.
Slechts één keer niet gelukt: 'De Goelag Archipel' van de Russische schrijver Aleksandr Solzjenitsyn. Wel in begonnen, niet uitgelezen. Iemand wel gelukt bij dit boek?
Bertiel
Berichten: 4627
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Bertiel »

yes, wel erg langdradig idd
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12065
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Herman »

ZWP schreef: 04 apr 2024, 13:07
Anselmus schreef: 23 mar 2024, 18:48 Elk boek lees ik van voor naar achteren. Zelfs een saai boek lees ik helemaal, sla niets over en lees ik in principe altijd uit.
Zo lees ik ook.
Slechts één keer niet gelukt: 'De Goelag Archipel' van de Russische schrijver Aleksandr Solzjenitsyn. Wel in begonnen, niet uitgelezen. Iemand wel gelukt bij dit boek?
Nee, niet gelukt.
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1157
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Anselmus »

Naar aanleiding van eerdere berichten bij mijn ouders Reis door de nacht uit de boekenkast meegenomen.
Fides Quaerens Intellectum
HersteldHervormd
Berichten: 6116
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door HersteldHervormd »

Anselmus schreef: 12 apr 2024, 19:12 Naar aanleiding van eerdere berichten bij mijn ouders Reis door de nacht uit de boekenkast meegenomen.
Leuk, echt een klassieker.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
TSD
Berichten: 2118
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door TSD »

Anselmus schreef: 12 apr 2024, 19:12 Naar aanleiding van eerdere berichten bij mijn ouders Reis door de nacht uit de boekenkast meegenomen.
Wat mij betreft het beste jeugdboek wat ik ooit heb gelezen!
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12065
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Herman »

parsifal schreef: 20 jul 2023, 21:23
annce schreef: 20 jul 2023, 20:40 Ik wil wat leesvoer aanschaffen voor in de vakantie. Daarom een vraag, wat is jullie top-3 favoriete boeken (van alle genres)? Boeken waarvan je zegt, die moet je echt gelezen hebben.
Ik ben benieuwd!
Als ik theologie even buitrn beschouwing laat.
Broers Karamazov van Dostojevski
Ban van de Ring van Tolkien
Kronieken van Narnia van Lewis.
Is er hier iemand die mij kan invoeren in de wereld van literaire besprekingen? Ik ben op zoek naar één of twee beschouwingen over 'de Broers Karamazov'.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9205
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door parsifal »

Herman schreef: 13 apr 2024, 11:11
parsifal schreef: 20 jul 2023, 21:23
annce schreef: 20 jul 2023, 20:40 Ik wil wat leesvoer aanschaffen voor in de vakantie. Daarom een vraag, wat is jullie top-3 favoriete boeken (van alle genres)? Boeken waarvan je zegt, die moet je echt gelezen hebben.
Ik ben benieuwd!
Als ik theologie even buitrn beschouwing laat.
Broers Karamazov van Dostojevski
Ban van de Ring van Tolkien
Kronieken van Narnia van Lewis.
Is er hier iemand die mij kan invoeren in de wereld van literaire besprekingen? Ik ben op zoek naar één of twee beschouwingen over 'de Broers Karamazov'.
Katja Tolstoj heeft toen ze nog Tolstaja gebruikte heeft "Kaleidoscoop" geschreven. Meer theologische dan literaire beschouwing, maar zeker de moeite waard.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1157
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Anselmus »

HersteldHervormd schreef: 12 apr 2024, 21:54
Anselmus schreef: 12 apr 2024, 19:12 Naar aanleiding van eerdere berichten bij mijn ouders Reis door de nacht uit de boekenkast meegenomen.
Leuk, echt een klassieker.
Ik dacht eerst dat ik hem ooit al gelezen had, maar ik denk dat dit Met paarden door de nacht was.

Afgelopen week ook nog begonnen in Het huis van de moskee op verzoek van een collega die zich verbaasde over dat ik bij mijn weten nog nooit een boek had gelezen van een in Nederland wonende migrant. Ik vroeg hem wat hij mij zou aanbevelen en hij noemde Kader Abdolah: https://nl.wikipedia.org/wiki/Kader_Abdolah. Nu ik zijn wikipedia pagina lees vind ik wel dat ik een keer iets van hem moet lezen. Lezen jullie weleens iets van Nederlanders met een migratie-achtergrond?
Fides Quaerens Intellectum
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23858
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door refo »

TSD schreef: 12 apr 2024, 22:00
Anselmus schreef: 12 apr 2024, 19:12 Naar aanleiding van eerdere berichten bij mijn ouders Reis door de nacht uit de boekenkast meegenomen.
Wat mij betreft het beste jeugdboek wat ik ooit heb gelezen!
Je krijgt bij dergelijke boeken wel het idee dat oorlog een spannend avontuur is, wat je ook wel eens mee zou willen maken. Dus ik zou het niet het beste jeugdboek noemen.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10457
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Zita »

refo schreef: 15 apr 2024, 15:45
TSD schreef: 12 apr 2024, 22:00
Anselmus schreef: 12 apr 2024, 19:12 Naar aanleiding van eerdere berichten bij mijn ouders Reis door de nacht uit de boekenkast meegenomen.
Wat mij betreft het beste jeugdboek wat ik ooit heb gelezen!
Je krijgt bij dergelijke boeken wel het idee dat oorlog een spannend avontuur is, wat je ook wel eens mee zou willen maken. Dus ik zou het niet het beste jeugdboek noemen.
En dat goed en kwaad klip en klaar te onderscheiden zijn en iedereen daarin een bewuste keuze maakt.

Ik weet nog dat ik 'Reis door de nacht' uit had en aan mijn oma vroeg waar vroeger de onderduikers hadden gezeten op de boerderij. Misschien wel op het kamertje waar ik toen sliep, fantaseerde ik. Oma snapte er helemaal niks van. Onderduikers? Nee zeg. Ze hadden wel mensen uit Rotterdam gehad, die om eten kwamen vragen. Ja, er heeft toen wel een man meegegeten. Die zette zijn hoed op een vaas die bovenop de kast stond. En toen hij wegging pakte hij zijn hoed, en toen viel die vaas. Ja, 't was wat, die oorlog.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Posthoorn »

refo schreef: 15 apr 2024, 15:45
TSD schreef: 12 apr 2024, 22:00
Anselmus schreef: 12 apr 2024, 19:12 Naar aanleiding van eerdere berichten bij mijn ouders Reis door de nacht uit de boekenkast meegenomen.
Wat mij betreft het beste jeugdboek wat ik ooit heb gelezen!
Je krijgt bij dergelijke boeken wel het idee dat oorlog een spannend avontuur is, wat je ook wel eens mee zou willen maken. Dus ik zou het niet het beste jeugdboek noemen.
Vind ik niet bij Reis door de nacht. Wel bij een boek als Snuf de hond, van Piet Prins.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10457
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Zita »

refo schreef: 15 apr 2024, 15:45
TSD schreef: 12 apr 2024, 22:00
Anselmus schreef: 12 apr 2024, 19:12 Naar aanleiding van eerdere berichten bij mijn ouders Reis door de nacht uit de boekenkast meegenomen.
Wat mij betreft het beste jeugdboek wat ik ooit heb gelezen!
Je krijgt bij dergelijke boeken wel het idee dat oorlog een spannend avontuur is, wat je ook wel eens mee zou willen maken. Dus ik zou het niet het beste jeugdboek noemen.
De goeden zijn ook echt goed. Jan is misschien een beetje twijfelend, maar op de juiste momenten is hij doortastend. Frits is misschien een beetje driftig, maar dat is zijn jeugd, de emotie van het moment en zet hij gelukkig eigenlijk altijd goed in. Vader is alleen maar perfect. Oom Gerrit eigenlijk ook. Meneer ??? (die docent wiskunde?) was even lastig, maar ook dat kon worden rechtgebreid, en ook hij werd een Moedig Man. Alle goede mannen zijn rechtvaardig moedig, alle vrouwen zorgzaam en lief en zo nodig ook nog weleens moedig en dapper (Guusje en Trijntje). Behalve dan Sylvia, maar daar wordt korte metten mee gemaakt. En oei, er is nu toch vastgesteld dat degene op wie Sylvia is gebaseerd toch niet zo fout was. https://nl.wikipedia.org/wiki/Esm%C3%A9e_van_Eeghen# Het leven in oorlogstijd is toch niet zo overzichtelijk. Zie ook bijvoorbeeld hier: http://www.begraafplaats-baarn.nl/leven ... eeghen.htm. Wie goed was, was niet altijd goed. In het verzet was het soms ook een overspelige bende. Je loog en bedroog en wist niet meer wat waar was en wat niet.
TSD
Berichten: 2118
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door TSD »

refo schreef: 15 apr 2024, 15:45
TSD schreef: 12 apr 2024, 22:00
Anselmus schreef: 12 apr 2024, 19:12 Naar aanleiding van eerdere berichten bij mijn ouders Reis door de nacht uit de boekenkast meegenomen.
Wat mij betreft het beste jeugdboek wat ik ooit heb gelezen!
Je krijgt bij dergelijke boeken wel het idee dat oorlog een spannend avontuur is, wat je ook wel eens mee zou willen maken. Dus ik zou het niet het beste jeugdboek noemen.
Heb je Reis door de Nacht zelf wel gelezen en kan je je nog een beetje herinneren wat er allemaal in voorkomt?

De grote risico’s van werken in het verzet en het feit dat dit bij velen tot de dood of afvoer naar een concentratiekamp heeft geleid komen duidelijk naar voren. Dat het met de hoofdpersoon goed afloopt doet daar niets aan af.

Daarbij is het een jeugdboek, niet te vergeten.

Ik vind de oorlog helemaal geen leuk spannend avontuur bij RddN.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Dodo »

Als ik het me goed herinner, gaan ze net na de oorlog vader ophalen uit het concentratiekamp. Ze nemen hem mee naar huis, in de auto. Van vader zijn de tanden er uit geslagen, maar 'dat geeft niks hoor, straks een goed kunstgebit en dan zie je er niks meer van'. Zegt de zoon.
Ik heb dat altijd buitengewoon oppervlakkig gevonden.
Plaats reactie