Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10609
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Ad Anker »

Het beste werk in de slechtste tijden. Johannes Flavel.

Bijzonder leerzaam, juist in deze tijd.
dennis
Berichten: 1667
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door dennis »

'Strijden zonder wapens', verhalen uit de kerkgeschiedenis. Heel interessant! Van de vroege kerk, o.a. Augustinus, tot in de twintigste eeuw.
Heel mooi verhaal over Bunyan op de Kermis der IJdelheid.
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Marck »

Nooit uitgereformeerd. Acht lezingen over de Nadere Reformatie in Zeeland als blijvende bron van inspiratie.
KDD
Berichten: 1533
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door KDD »

Phil. S. Van Ronkel: Het boek Ruth in bijbellezingen voor het volk.

Heeft iemand wat informatie over deze auteur? Ik heb nog nooit van hem gehoord.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Johann Gottfried Walther »

"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
KDD
Berichten: 1533
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door KDD »

Bedankt. Er is niet veel te vinden als je zijn naam in google doet. Ik weet ook niet hoe ik aan dit boek gekomen ben. In mijn boekenkast gevonden van de week. Voorin staat de naam van ds. M. Heerschap met adres en telefoonnummer in Wageningen.
-DIA-
Berichten: 32750
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door -DIA- »

Door bepaalde omstandigheden ben ik na jaren en jaren, weer eens begonnen om Het Oud-Achterhoeks Boerenleven van W.H. Heuvel te lezen. Als je dat zo leest, en ik hoor mijn vader en moeder praten over "vrogger", dat zit er nog veel herkenbaars is, ofschoon mijn ouders het dan hadden over de jaren '30, '40 dus zo'n 30 of 40 jaar later!
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Andre
Berichten: 1164
Lid geworden op: 05 feb 2004, 17:19
Locatie: in de auto

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Andre »

TWAALF PURITEINSE MEESTERWERKEN
Dit volledig geïllustreerde dagboek vormt de kern van twaalf meesterwerken van de vooraanstaande puriteinen.

Het belicht verrassende aspecten van het geloofsleven en ontdekt een schat aan actuele waarheden. Met levensschetsen en foto’s.
Samengesteld door J.M. Vermeulen.

Boston De gemeenschap der heiligen
Bunyan Komst en welkomst tot Christus
Erskine De grote vraag
Goodwin Het antwoord op het gebed
Gray De grote zaligheid
Henry Aan des Heeren tafel
Hooker De ware vernedering
Love Toenemen in de genade
Meade De bijna-christen ontdekt
Owen Ootmoedig wandelen met God
Shepard De tien maagden
Watson Voorrechten van de Christenen
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2992
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: RE: Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Job »

Andre schreef:TWAALF PURITEINSE MEESTERWERKEN
Dit volledig geïllustreerde dagboek vormt de kern van twaalf meesterwerken van de vooraanstaande puriteinen.

Het belicht verrassende aspecten van het geloofsleven en ontdekt een schat aan actuele waarheden. Met levensschetsen en foto’s.
Samengesteld door J.M. Vermeulen.

Boston De gemeenschap der heiligen
Bunyan Komst en welkomst tot Christus
Erskine De grote vraag
Goodwin Het antwoord op het gebed
Gray De grote zaligheid
Henry Aan des Heeren tafel
Hooker De ware vernedering
Love Toenemen in de genade
Meade De bijna-christen ontdekt
Owen Ootmoedig wandelen met God
Shepard De tien maagden
Watson Voorrechten van de Christenen
Lees je het als leesboek? Of als dagboek?
Persoonlijk vind ik het als dagboek vooral geschikt voor het dagdeel waarop je het scherpst/wakkerst bent, want zoals we de oudvaders kennen staan de stukjes boordevol lessen, wijsheden etc. Elke zin verdient niet alleen maar vereist ook volledige concentratie. Ikzelf ben daar tijdens het eindigen 's avonds niet op m'n best meer in.
Hoopvol
Berichten: 1306
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Hoopvol »

Des christens groot interest van William Guthry. Wat een enorm mooi, duidelijk boekje. Echt een aanrader!
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Isala »

Naar mij onderweg:

Een leven op het altaar, Ellen Vaughn
Biografie over het leven van Elisabeth Elliot.

Elisabeth Elliot (1926-2015) was zendelinge in Ecuador, toen leden van een indianenstam haar echtgenoot Jim Elliot en vier collega-zendelingen doodden met een speer. Met haar peuterdochter vertrok Elisabeth een paar jaar later naar diezelfde stam, woonde bij hen, leerde hen de Bijbel kennen, liet hen zien wat vergeving inhoudt. Velen kwamen tot geloof.
Auteur Ellen Vaughn sprak met Mincaye, een van de moordenaars, die zich bekeerde en predikant werd. Ook mocht Vaughn de tot nu toe ongepubliceerde dagboeken van Elisabeth lezen en voerde ze gesprekken met familie en vrienden. Zo ontstond een schitterende portret van een van de meest invloedrijke vrouwen uit de moderne kerkgeschiedenis. Elisabeth Elliot, een nuchtere, humoristische, gevoelige vrouw die maar één doel kende in haar leven: God gehoorzamen en zijn wil doen tegen elke prijs.

https://www.rd.nl/artikel/952772-elisab ... ijden-heen
Hora est!
Andre
Berichten: 1164
Lid geworden op: 05 feb 2004, 17:19
Locatie: in de auto

Re: RE: Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Andre »

Job schreef:Lees je het als leesboek? Of als dagboek?
Persoonlijk vind ik het als dagboek vooral geschikt voor het dagdeel waarop je het scherpst/wakkerst bent, want zoals we de oudvaders kennen staan de stukjes boordevol lessen, wijsheden etc. Elke zin verdient niet alleen maar vereist ook volledige concentratie. Ikzelf ben daar tijdens het eindigen 's avonds niet op m'n best meer in.
Idd Job, het is echt een boek voor levenslessen, het is een dagboek, maar lees het nu als boek......, als dagboek gebruik ik nu; De gouden scepter toegereikt.

De geschriften van Kohlbrugge krijgen in deze tijd steeds meer aandacht. Zijn grote betekenis ligt vóór alles in Zijn Schriftuitlegging. Diepzinnigheid en scherpzinnigheid zijn bij deze zeldzaam begaafde godgeleerde verenigd.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3983
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Terri »

Isala schreef:Naar mij onderweg:

Een leven op het altaar, Ellen Vaughn
Biografie over het leven van Elisabeth Elliot.

Elisabeth Elliot (1926-2015) was zendelinge in Ecuador, toen leden van een indianenstam haar echtgenoot Jim Elliot en vier collega-zendelingen doodden met een speer. Met haar peuterdochter vertrok Elisabeth een paar jaar later naar diezelfde stam, woonde bij hen, leerde hen de Bijbel kennen, liet hen zien wat vergeving inhoudt. Velen kwamen tot geloof.
Auteur Ellen Vaughn sprak met Mincaye, een van de moordenaars, die zich bekeerde en predikant werd. Ook mocht Vaughn de tot nu toe ongepubliceerde dagboeken van Elisabeth lezen en voerde ze gesprekken met familie en vrienden. Zo ontstond een schitterende portret van een van de meest invloedrijke vrouwen uit de moderne kerkgeschiedenis. Elisabeth Elliot, een nuchtere, humoristische, gevoelige vrouw die maar één doel kende in haar leven: God gehoorzamen en zijn wil doen tegen elke prijs.

https://www.rd.nl/artikel/952772-elisab ... ijden-heen
Ik heb dacht ik alles van haar gelezen en herlezen, is dit een nieuw uitgekomen boek?
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Isala »

Terri schreef:Ik heb dacht ik alles van haar gelezen en herlezen, is dit een nieuw uitgekomen boek?
De bedoeling was dat het boek dit voorjaar in Nederland uit zou komen, het is wat later in het jaar geworden.
Ik zie er naar uit om het te lezen.
Zelf heb ik ook al heel veel van haar gelezen, en ook op YouTube beluisterd. Prachtig onderwijs.
Hora est!
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Marck »

The rise of Reformed System, Jan van Vliet.
https://www.bol.com/nl/p/the-rise-of-re ... androidapp

This work establishes the significance of the thought of Puritan William Ames (1576-1633) in deepening and systematizing established Reformation teaching on Christian doctrine and life in a way that ensured its subsequent development through the early modern period and beyond.

Ames had veel invloed op o.a. Petrus van Mastricht.
Plaats reactie