Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12061
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Herman »

William Perkins, Balsem voor zieken
Met een verslagje naar mijn recent begonnen blog
Online
Henk J
Berichten: 2599
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Henk J »

Herman schreef: 16 feb 2024, 20:45 William Perkins, Balsem voor zieken
Met een verslagje naar mijn recent begonnen blog
Ah, leuk om dit blog te zien, lees ik mee.
Bertiel
Berichten: 4620
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Bertiel »

Leuk Herman. Geef je een seintje als er weer een nieuwe recensie op staat?
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3053
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Lilian1975 »

Herman schreef: 16 feb 2024, 20:45 William Perkins, Balsem voor zieken
Met een verslagje naar mijn recent begonnen blog
Voortaan eerst jouw blog dus raadplegen om leestips :super
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17367
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door huisman »

Lijdensstoffen van o.a. Bruinings, Wisse, Spurgeon, Kohlbrugge, Hellenbroek, R. Kok en Teelinck

Mooie avond gehad. Zie uit naar de zondag.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Posthoorn »

huisman schreef: 17 feb 2024, 00:02 Lijdensstoffen van o.a. Bruinings, Wisse, Spurgeon, Kohlbrugge, Hellenbroek, R. Kok en Teelinck

Mooie avond gehad. Zie uit naar de zondag.
Staan die allemaal in één boek?
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17367
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door huisman »

Posthoorn schreef: 17 feb 2024, 08:47
huisman schreef: 17 feb 2024, 00:02 Lijdensstoffen van o.a. Bruinings, Wisse, Spurgeon, Kohlbrugge, Hellenbroek, R. Kok en Teelinck

Mooie avond gehad. Zie uit naar de zondag.
Staan die allemaal in één boek?
Nee, maar ben gericht op één deel van de lijdensweg deze weken. Gethsemané. Is ook waar onze predikant deze weken 5 tot 6 keer over hoopt te preken.

Ik heb natuurlijk nog niet alles gelezen. Maar was wel weer verrast door de diepgang van Spurgeon. Hij is nog weleens verdacht gemaakt in bepaalde kringen. Zeer ten onrechte.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1157
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Anselmus »

Bonhoeffer: verzet en overgave. Vorig jaar in begonnen na het boek Navolging, maar op de een of andere manier niet uitgelezen. Vorige week opnieuw begonnen om hem dit keer uit te lezen.

Vorige week ook het Pauperparadijs gelezen. Indrukwekkend stukje geschiedenis van Nederland waar ik nooit van geweten heb. Mooi stukje onderzoeksjournalistiek wat mij betreft.

Verder afgelopen week Nooit meer wachten gelezen: een oorlogsverhaal vanuit drie perspectieven: een jongetje, een Engelse piloot en een Duitse majoor. Ik weet niet goed wat ik van het boek vond. Veel verschillende verhaallijnen waarbij ook nog het heden en verleden door elkaar liepen, weinig vaart in het boek, geen einde met een hoogtepunt. Tegelijk is het wel een boek dat me bij blijft en dat zegt meestal wel iets over de kwaliteit van het boek.
Fides Quaerens Intellectum
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12061
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Herman »

newton
Berichten: 681
Lid geworden op: 22 feb 2019, 16:22

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door newton »

Zachtmoedig en nederig van hart - Dane Ortlund
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17367
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door huisman »

Vandaag begonnen in deze:

Afbeelding
Opgroeiend in een Duits-Nederlands gezin raakte Bas von Benda-Beckmann al vroeg gefascineerd door de Tweede Wereldoorlog. Toen hij dertien was hoorde hij voor het eerst dat zijn oudtante Luise de weduwe was van Hitlers trouwste generaal, Alfred Jodl, die tijdens het Proces van Neurenberg als oorlogsmisdadiger ter dood was veroordeeld. Later volgden meer verhalen, zoals dat van Luises jongere zus Tini, die eerst partijlid werd maar later een relatie kreeg met een half-Joodse arts en bevriend raakte met een van de samenzweerders tegen Hitler.
Von Benda-Beckmann ging op zoek naar het naziverleden van zijn grootouders en oudooms en -tantes, die de grote geschiedenis van zo dichtbij meemaakten. Hij stuitte daarbij op de anekdote over het kostbare tafelkleedje met jachttaferelen dat de familie aan Hitler zou hebben geschonken. Wat klopt er eigenlijk van dit verhaal en wat zegt het ons over de omgang met het naziverleden in Duitse families?

Nederlands Paperback 9789021469072 31 oktober 2023 672 pagina's
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door merel »

Anselmus schreef: 17 feb 2024, 14:50 Bonhoeffer: verzet en overgave. Vorig jaar in begonnen na het boek Navolging, maar op de een of andere manier niet uitgelezen. Vorige week opnieuw begonnen om hem dit keer uit te lezen.

Vorige week ook het Pauperparadijs gelezen. Indrukwekkend stukje geschiedenis van Nederland waar ik nooit van geweten heb. Mooi stukje onderzoeksjournalistiek wat mij betreft.

Verder afgelopen week Nooit meer wachten gelezen: een oorlogsverhaal vanuit drie perspectieven: een jongetje, een Engelse piloot en een Duitse majoor. Ik weet niet goed wat ik van het boek vond. Veel verschillende verhaallijnen waarbij ook nog het heden en verleden door elkaar liepen, weinig vaart in het boek, geen einde met een hoogtepunt. Tegelijk is het wel een boek dat me bij blijft en dat zegt meestal wel iets over de kwaliteit van het boek.
Het Pauperparadijs vind ik ook een bijzonder boek. Ik wist ook erg weinig over Veenhuizen.

het boek dat @huisman nu leest, lijkt mij ook erg interessant. @ huisman; hoe is het boek geschreven; als een biografie of als een roman?
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12061
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Herman »

huisman schreef: 17 feb 2024, 21:45 Vandaag begonnen in deze:
Nederlands Paperback 9789021469072 31 oktober 2023 672 pagina's
Ik heb deze ook gelezen om wat van mijn tweede wereldoorlog leeshonger te stoppen, maar ik vind deze niet heel erg geweldig. Het lukt de schrijver gewoonweg niet om Alfred Jodl als een schurk af te schilderen, zo is het bij mij overgekomen.
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1429
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Marck »

De theologen gingen voorop. "Eenvoudig verhaal over de ontmanteling van de Gereformeerde Kerken" door A.M. Lindeboom. Nog steeds actueel in andere kerkgenootschappen.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10456
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Zita »

Net uit: Kruistocht in spijkerbroek.
Wat is dat toch een gaaf boek. En heerlijk om in de trein van te genieten, ook al had ik het al meermaals gelezen.

De meeste boeken waar ik in mijn jeugd van smulde, vallen in volwassen toestand best wel tegen. Enid Blyton is flauwe hap. Reis door de nacht geeft wel een akelig versimpeld beeld van de oorlog, en kwalijker: van goed en kwaad. Goud-Elsje is eindeloze brave tuttigheid. Uit jeugdsentiment kan ik van bijvoorbeeld Reis door de nacht nog wel genieten, maar het zit dan eigenlijk alleen in die sentimentele waarde.

Oké, er valt op Kruistocht in spijkerbroek vast ook wel wat af te dingen. Het beeld dat van godsdienst wordt gegeven, is niet al te best. Maar anderzijds heeft Dolf aan het eind toch wel een soort religieus besef als hij bij het graf van Sint Nicolaas staat, en dat wordt verder niet afgekraakt. Dolf is wel een soort volmaakte hoofdpersoon. Hij faalt eigenlijk nooit. Een beetje eng. Het idee van wetenschappers die zonder nader overleg een kind van vijftien zes eeuwen terug in de tijd sturen, is niet al te geloofwaardig. Maar het is knap geschreven en blijft boeien. Vind ik.
Plaats reactie