Kerkgebouwen

MGG
Berichten: 3553
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Kerkgebouwen

Bericht door MGG »

DDD schreef: 24 jan 2024, 00:18 https://www.rd.nl/artikel/1050055-kerke ... ak-onnodig

Helemaal eens. In de Betuwe bijvoorbeeld, staan meerdere kerkgebouwen in dorpen leeg. Ondertussen verschijnen er nieuwe kerkgebouwen met een streekfunctie. Terwijl er schattige dorpskerkjes beschikbaar zijn in de buurt.
RD Henk van de Weerd schreef: In deze opgave én uitdaging voor kerkgenootschappen dient de overheid een helpende hand te bieden.
Dit vind ik in het licht van het gesprek hierboven een randvoorwaarde als de keuze voor een leegstaande kerk financieel onaantrekkelijk is.
CvdW
Berichten: 2951
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Kerkgebouwen

Bericht door CvdW »

MGG schreef: 24 jan 2024, 05:04
DDD schreef: 24 jan 2024, 00:18 https://www.rd.nl/artikel/1050055-kerke ... ak-onnodig

Helemaal eens. In de Betuwe bijvoorbeeld, staan meerdere kerkgebouwen in dorpen leeg. Ondertussen verschijnen er nieuwe kerkgebouwen met een streekfunctie. Terwijl er schattige dorpskerkjes beschikbaar zijn in de buurt.
RD Henk van de Weerd schreef: In deze opgave én uitdaging voor kerkgenootschappen dient de overheid een helpende hand te bieden.
Dit vind ik in het licht van het gesprek hierboven een randvoorwaarde als de keuze voor een leegstaande kerk financieel onaantrekkelijk is.
Ik ben benieuwd of er een gemeente is die dit onderzocht heeft met een onderbouwd rapport.
Dit kan ook bijvoorbeeld gelden voor een verenigingsgebouw.
Henk J
Berichten: 2600
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Henk J »

DDD schreef: 24 jan 2024, 00:18 https://www.rd.nl/artikel/1050055-kerke ... ak-onnodig

Helemaal eens. In de Betuwe bijvoorbeeld, staan meerdere kerkgebouwen in dorpen leeg. Ondertussen verschijnen er nieuwe kerkgebouwen met een streekfunctie. Terwijl er schattige dorpskerkjes beschikbaar zijn in de buurt.
Keuze voor een bestaande dorpskerk is op de lange termijn niet zo snel goedkoper denk ik, daarnaast zit je met parkeerruimte en een verenigingsgebouw. Met name bij kerken met een streekfunctie is een wat groter parkeerterrein wel handig.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4090
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Maanenschijn »

DDD schreef:https://www.rd.nl/artikel/1050055-kerke ... ak-onnodig

Helemaal eens. In de Betuwe bijvoorbeeld, staan meerdere kerkgebouwen in dorpen leeg. Ondertussen verschijnen er nieuwe kerkgebouwen met een streekfunctie. Terwijl er schattige dorpskerkjes beschikbaar zijn in de buurt.
Interessante observatie. Ik ben op zoek naar een ander gebouw. Voor ca. 400 zitplaatsen.
Ik zou niet weten naar welke leegstaande Betuwse kerk ik zou kunnen.

Het is best een overweging waard om gemeenten te splitsen. Als je leegstaande kerken (op het platte land) wil gebruiken loop je vaak wel tegen beschikbare zitplaatsen en faciliteiten aan. Bijvoorbeeld onze dorpskerk is berekend op maximaal 175 zitplaatsen. En heeft geen zalen etc. Dat is voor een beetje kerkelijke gemeente krap, vooral ook omdat je elkaar (zoals vroeger wel) niet in het dagelijks leven tegen komt. Je moet elkaar leren kennen in de kerk. Daar zijn naast een kerkzaal ook ontmoetingsruimten etc voor nodig. Dat kom ik helaas niet tegen in een leegstaand Betuws kerkje :).
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerkgebouwen

Bericht door DDD »

Een kerkelijke gemeente kan natuurlijk ook activiteiten organiseren in het dorpshuis. Dat heeft sowieso mijn voorkeur, voor de uitstraling naar buiten.

Je kunt natuurlijk een evangelisatiecommissie hebben die mensen het kerkgebouw in krijgt, maar je kunt in veel gevallen ook prima een gemeenschap van 150 mensen in een Dorpskerkje zetten en het dorpshuis gebruiken voor activiteiten. Dat verlaagt ook de drempel, want in het Dorpshuis is van alles te doen.

En niet altijd ontbreekt een clubgebouw. Ook in mini-dorpen als Elden of 't Woudt is er een gemeenschapsruimte van de kerk zelf. Dat is niet ongebruikelijk en een jeugdgebouw kan ook heel goed centraler dan de kerkgebouwen.
Ik denk dat jongeren prima in staat zijn (zeker de wat oudere jongeren) om naar een club of activiteit een paar dorpen verderop te gaan, daarvoor is het niet nodig om elkaar op zondag in de kerk te zien.

Soms is er een oude pastorie die heel geschikt is om deels als jeugdwerkruimte gebruikt te worden. Zeker als een Dorpsraad zich inzet voor het behoud van voorzieningen, dan kan een geldwervingsactie in de lokale gemeenschap ook nog wel eens het een en ander opleveren.

En trouwens, je kunt daar ook ontspannen mee omgaan als het gaat om kerkelijke grenzen. Zeker in een gemeente met een streekfunctie behoeft het niet veel regulering wie naar welk gebouw gaat.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2997
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Job »

Pas ging het hier over namen van kerkgebouwen. Deze vind ik wel bijzonder: https://www.gergeminfo.nl/gemeenten/opperdoes. Dar zo'n lange naam op de gevel van zo'n tiny-kerkje past ;) :OO3
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Geytenbeekje »

Maanenschijn schreef: 24 jan 2024, 09:29
DDD schreef:https://www.rd.nl/artikel/1050055-kerke ... ak-onnodig

Helemaal eens. In de Betuwe bijvoorbeeld, staan meerdere kerkgebouwen in dorpen leeg. Ondertussen verschijnen er nieuwe kerkgebouwen met een streekfunctie. Terwijl er schattige dorpskerkjes beschikbaar zijn in de buurt.
Interessante observatie. Ik ben op zoek naar een ander gebouw. Voor ca. 400 zitplaatsen.
Ik zou niet weten naar welke leegstaande Betuwse kerk ik zou kunnen.

Het is best een overweging waard om gemeenten te splitsen. Als je leegstaande kerken (op het platte land) wil gebruiken loop je vaak wel tegen beschikbare zitplaatsen en faciliteiten aan. Bijvoorbeeld onze dorpskerk is berekend op maximaal 175 zitplaatsen. En heeft geen zalen etc. Dat is voor een beetje kerkelijke gemeente krap, vooral ook omdat je elkaar (zoals vroeger wel) niet in het dagelijks leven tegen komt. Je moet elkaar leren kennen in de kerk. Daar zijn naast een kerkzaal ook ontmoetingsruimten etc voor nodig. Dat kom ik helaas niet tegen in een leegstaand Betuws kerkje :).
Of de kerk van Zaltbommel gebruiken, groot genoeg :D
Henk J
Berichten: 2600
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Henk J »

Volgens mij kerkt de PKN ter plaatse in de Maartenskerk dus dat valt niet mee.
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Geytenbeekje »

Henk J schreef: 24 jan 2024, 15:24 Volgens mij kerkt de PKN ter plaatse in de Maartenskerk dus dat valt niet mee.
Die houden daar maar 1 dienst he, en je kan altijd afspreken welke tijden je kan doen ;)
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerkgebouwen

Bericht door DDD »

Het is zelfs de vraag of ze dat op langere termijn willen en kunnen betalen. Dus er is ook vanuit zo'n gemeente bezien best een voordeel aan, zelfs als het aanpassingen in kerktijden nodig maakt.

Maar een deel van de gemeente afsplitsen in een ander gebouw is misschien beter.

Ik zou het persoonlijk onbegrijpelijk vinden als iemand vanwege het ontbreken van een nabij parkeerterrein een paar miljoen zou willen uitgeven aan een nieuw kerkgebouw terwijl je ook in een mooie oude kerk kunt kerken. Koop een paar stepjes voor de JV-leden en voer een valet parking service in voor de mensen die dat nodig hebben.

In Zaltbommel zal op zondagmorgen het parkeerterrein bij de Waal vast niet vol staan.
Laatst gewijzigd door DDD op 24 jan 2024, 15:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Geytenbeekje »

DDD schreef: 24 jan 2024, 15:43 Het is zelfs de vraag of ze dat op langere termijn willen en kunnen betalen. Dus er is ook vanuit zo'n gemeente bezien best een voordeel aan, zelfs als het aanpassingen in kerktijden nodig maakt.

Maar een deel van de gemeente afsplitsen in een ander gebouw is misschien beter.
Als er daadwerkelijk 400 mensen naar de kerk gaan, lijkt he me daar wat te gering voor.
Je kan in de HHK pas bij 400 leden een full-time dominee krijgen, dus ik zou dan wachten tot 800-900 leden en dan splitsen.
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerkgebouwen

Bericht door DDD »

Waarom? De dominee kan 's ochtends in de ene kerk en 's middags in de andere kerk preken, toch?
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4090
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Maanenschijn »

Er zijn best mogelijkheden om gemeenten te splitsen, maar praktisch gezien is dat niet altijd eenvoudig. Veel kan, veel is mogelijk maar heel vaak niet makkelijk in te regelen.

De enige betaalde kracht in de gemeente is de predikant. Twee kerken of gemeenten dienen heeft geen voorkeur. Niet voor de preekstof, niet voor de overhead (vergaderingen, catechisaties, afstanden in pastoraat), niet voor de kosten. er is ergens een optimum, vaak rond de 500-600 leden/doopleden. Verder ‘draait’ de gemeente op ‘vrijwilligers’. In gemeente- en kerkzijn gaat veel tijd zitten. Het is niet zo eenvoudig om voor twee gebouwen en (kleine) gemeenten voldoende menskracht te hebben.

In mijn directe omgeving zijn er weinig of geen kerken leeg. Bij plaatsgebrek mogen we altijd de kerk van de PKN-buurgemeente lenen/huren. Aanstaande zondag weer voor een doopdienst. Prachtige oude kerk, mooi orgel. Ik zou het gebouw maar al te graag willen kopen, al is het ook nog een beetje krap. Maar die optie is uitgesloten. Andere kerken zijn voor onze gemeente te klein. Maar bij opsplitsen blijven er twee heel kleine gemeenten over, financieel en op mensniveau kwetsbaar.

De theorieën zijn mooi, maar getuigen niet van veel realiteitszin en haalbaarheid in de praktijk.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerkgebouwen

Bericht door DDD »

Je hoeft een gemeente toch niet op te splitsen als je in meerdere gebouwen of op verschillende tijden kerk houdt?

Ik weet ook gemeenten die met 80 actieve leden draaien. Dat gaat ook. Maar opsplitsen hoeft helemaal niet als er alleen maar ruimtetekort is in de zondagse kerkdiensten. Dan heb je echt niet zoveel extra vrijwilligers nodig. Een of twee kosters is wel het voornaamste.

Uitgaande van voldoende preekbevoegden zou het mij erg verbazen als de meerkosten van twee extra kerkdiensten hoger zouden zijn dan de meerkosten van een nieuw gebouw.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4090
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Maanenschijn »

We hebben die optie redelijk serieus besproken, maar had in ons geval heel wat haken en ogen. Te veel, was de overheersende mening.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Plaats reactie