Baälisme
Baälisme
Een citaat uit de leespreek die Auto in een ander topic plaatste, maar de link later veranderde.
Voor wie de hele preek wil lezen:
http://www.leespreken.nl/wp-content/upl ... l-baal.pdf
Het is voor ons ook goed om daar op te letten, ook in onze tegenwoordige tijd. Want het
gevaar van dat ‘baälisme’ kan ons als reformatorische mensen ook bedreigen. Als wij
denken: ‘Heere, kijk eens naar ons: zo veel stille tijd we houden, zoveel gebedsochtenden
die wij organiseren, zoveel Bijbelstudies die we doen, zoveel goede
gesprekken die wij voeren en goede getuigenissen die we uitspreken, we zijn er uren per
dag druk mee…’
Ik doel op dit gevaar: dat het allemaal een ijdel verhaal van woorden is, dat ondertussen
behoorlijk begint te lijken op dat wat die Baälpriesters deden.
Ik noem het maar ‘reformatorisch baälisme’.
Spits gevonden!
Herkennen we hier iets van? Heeft dominee een punt, of helemaal niet?
Voor wie de hele preek wil lezen:
http://www.leespreken.nl/wp-content/upl ... l-baal.pdf
Het is voor ons ook goed om daar op te letten, ook in onze tegenwoordige tijd. Want het
gevaar van dat ‘baälisme’ kan ons als reformatorische mensen ook bedreigen. Als wij
denken: ‘Heere, kijk eens naar ons: zo veel stille tijd we houden, zoveel gebedsochtenden
die wij organiseren, zoveel Bijbelstudies die we doen, zoveel goede
gesprekken die wij voeren en goede getuigenissen die we uitspreken, we zijn er uren per
dag druk mee…’
Ik doel op dit gevaar: dat het allemaal een ijdel verhaal van woorden is, dat ondertussen
behoorlijk begint te lijken op dat wat die Baälpriesters deden.
Ik noem het maar ‘reformatorisch baälisme’.
Spits gevonden!
Herkennen we hier iets van? Heeft dominee een punt, of helemaal niet?
Laatst gewijzigd door Mara op 18 mei 2015, 15:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Re: Baälisme
Die preek citeer ik helemaal niet ............ misschien nog een keer klikkenMara schreef:Een citaat uit de leespreek die Auto in een ander topic plaatste.
Het is voor ons ook goed om daar op te letten, ook in onze tegenwoordige tijd. Want het
gevaar van dat ‘baälisme’ kan ons als reformatorische mensen ook bedreigen. Als wij
denken: ‘Heere, kijk eens naar ons: zo veel stille tijd we houden, zoveel gebedsochtenden
die wij organiseren, zoveel Bijbelstudies die we doen, zoveel goede
gesprekken die wij voeren en goede getuigenissen die we uitspreken, we zijn er uren per
dag druk mee…’
Ik doel op dit gevaar: dat het allemaal een ijdel verhaal van woorden is, dat ondertussen
behoorlijk begint te lijken op dat wat die Baälpriesters deden.
Ik noem het maar ‘reformatorisch baälisme’.
Spits gevonden!
Herkennen we hier iets van? Heeft dominee een punt, of helemaal niet?
Re: Baälisme
Ondanks dat Auto deze preek niet bedoelt, is het wel een treffend citaat. Je ziet dit inderdaad steeds meer opkomen. En het gekke is dat dit dan geduid wordt als een herleving van een spiritueel verlangen onder jongeren... Maar volgens mij gaat het veeleer om het bevredigen van emotionele behoeftes.Mara schreef:Een citaat uit de leespreek die Auto in een ander topic plaatste.
Het is voor ons ook goed om daar op te letten, ook in onze tegenwoordige tijd. Want het
gevaar van dat ‘baälisme’ kan ons als reformatorische mensen ook bedreigen. Als wij
denken: ‘Heere, kijk eens naar ons: zo veel stille tijd we houden, zoveel gebedsochtenden
die wij organiseren, zoveel Bijbelstudies die we doen, zoveel goede
gesprekken die wij voeren en goede getuigenissen die we uitspreken, we zijn er uren per
dag druk mee…’
Ik doel op dit gevaar: dat het allemaal een ijdel verhaal van woorden is, dat ondertussen
behoorlijk begint te lijken op dat wat die Baälpriesters deden.
Ik noem het maar ‘reformatorisch baälisme’.
Spits gevonden!
Herkennen we hier iets van? Heeft dominee een punt, of helemaal niet?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Re: Baälisme
Hoho...laat het ook geen excuus zijn waarachter we ons verschuilen. Dat iets op een verkeerde manier gebruikt kan worden geldt voor álles. En met álles kunnen we wat worden; of we nu heel rechts zijn of heel links. Hoogmoed is iets heel subtiels waar we allemaal snel toe geneigd zijn.Luther schreef:Ondanks dat Auto deze preek niet bedoelt, is het wel een treffend citaat. Je ziet dit inderdaad steeds meer opkomen. En het gekke is dat dit dan geduid wordt als een herleving van een spiritueel verlangen onder jongeren... Maar volgens mij gaat het veeleer om het bevredigen van emotionele behoeftes.Mara schreef:Een citaat uit de leespreek die Auto in een ander topic plaatste.
Het is voor ons ook goed om daar op te letten, ook in onze tegenwoordige tijd. Want het
gevaar van dat ‘baälisme’ kan ons als reformatorische mensen ook bedreigen. Als wij
denken: ‘Heere, kijk eens naar ons: zo veel stille tijd we houden, zoveel gebedsochtenden
die wij organiseren, zoveel Bijbelstudies die we doen, zoveel goede
gesprekken die wij voeren en goede getuigenissen die we uitspreken, we zijn er uren per
dag druk mee…’
Ik doel op dit gevaar: dat het allemaal een ijdel verhaal van woorden is, dat ondertussen
behoorlijk begint te lijken op dat wat die Baälpriesters deden.
Ik noem het maar ‘reformatorisch baälisme’.
Spits gevonden!
Herkennen we hier iets van? Heeft dominee een punt, of helemaal niet?
Oordeel maar niet over wat en hoe anderen het doen als het niet in strijd is met Gods Woord.
(overigens...hoor je veel mensen dit van zichzelf zeggen? Of vul je zelf die woorden in?)
Re: Baälisme
Er is ook zoiets als hoogmoedige nederigheid.
Dat is ook een groot gevaar wat vaak de kop opsteekt.
dan roem je in je eigen nederigheid. Of denk dat je door je nederigheid nog iets verdiend.
Dat is ook een groot gevaar wat vaak de kop opsteekt.
dan roem je in je eigen nederigheid. Of denk dat je door je nederigheid nog iets verdiend.
Re: Baälisme
Laat ik het daar nu voor een heel deel mee eens zijn... Mensen blijven religieus, maar zijn van nature ook 'doeners'.Luther schreef:Ondanks dat Auto deze preek niet bedoelt, is het wel een treffend citaat. Je ziet dit inderdaad steeds meer opkomen. En het gekke is dat dit dan geduid wordt als een herleving van een spiritueel verlangen onder jongeren... Maar volgens mij gaat het veeleer om het bevredigen van emotionele behoeftes.Mara schreef:Een citaat uit de leespreek die Auto in een ander topic plaatste.
Het is voor ons ook goed om daar op te letten, ook in onze tegenwoordige tijd. Want het
gevaar van dat ‘baälisme’ kan ons als reformatorische mensen ook bedreigen. Als wij
denken: ‘Heere, kijk eens naar ons: zo veel stille tijd we houden, zoveel gebedsochtenden
die wij organiseren, zoveel Bijbelstudies die we doen, zoveel goede
gesprekken die wij voeren en goede getuigenissen die we uitspreken, we zijn er uren per
dag druk mee…’
Ik doel op dit gevaar: dat het allemaal een ijdel verhaal van woorden is, dat ondertussen
behoorlijk begint te lijken op dat wat die Baälpriesters deden.
Ik noem het maar ‘reformatorisch baälisme’.
Spits gevonden!
Herkennen we hier iets van? Heeft dominee een punt, of helemaal niet?
Dat 'doen' geeft hun vaak wel een goed gevoel. En... wellicht vertrouwen ze ergens ook nog: Kijk eens
wat een ijverige christenen we zijn...
We kunnen het ook wel duiden als 'religieus activisme'. Dan staat het ineens niet meer zo ver
van het remonstrantisme en aanverwante stromingen. Of zie ik dat verkeerd.
Wat dat laatste betreft: Ik geloof dat er nog wel wat zijn die vinden dat ik dat verkeer zie. Maat goed,
ik constateer het maar.
Ja en dan komt men met hoogmoedige nederigheid. Ik wil niet zeggen dat dat niet bestaat. Best wel.
Maar schaar daar niet alles onder want dan doen we ook de waarheid tekort. Het moet zijn: Weest met
ootmoed bekleed. God maakt geen grote en hoge christenen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Re: Baälisme
Ik probeer de bedoeling van je post te begrijpen... Het gaat mij niet om er wat mee te worden. Ik las de aanduiding "herleving van een spiritueel verlangen" in een artikel van dr. K. van Bekkum. Wat mij betreft is het een term die meer bij het bhoedhisme thuishoort dan bij het christendom.helma schreef:Hoho...laat het ook geen excuus zijn waarachter we ons verschuilen. Dat iets op een verkeerde manier gebruikt kan worden geldt voor álles. En met álles kunnen we wat worden; of we nu heel rechts zijn of heel links. Hoogmoed is iets heel subtiels waar we allemaal snel toe geneigd zijn.Luther schreef:Ondanks dat Auto deze preek niet bedoelt, is het wel een treffend citaat. Je ziet dit inderdaad steeds meer opkomen. En het gekke is dat dit dan geduid wordt als een herleving van een spiritueel verlangen onder jongeren... Maar volgens mij gaat het veeleer om het bevredigen van emotionele behoeftes.Mara schreef:Een citaat uit de leespreek die Auto in een ander topic plaatste.
Het is voor ons ook goed om daar op te letten, ook in onze tegenwoordige tijd. Want het
gevaar van dat ‘baälisme’ kan ons als reformatorische mensen ook bedreigen. Als wij
denken: ‘Heere, kijk eens naar ons: zo veel stille tijd we houden, zoveel gebedsochtenden
die wij organiseren, zoveel Bijbelstudies die we doen, zoveel goede
gesprekken die wij voeren en goede getuigenissen die we uitspreken, we zijn er uren per
dag druk mee…’
Ik doel op dit gevaar: dat het allemaal een ijdel verhaal van woorden is, dat ondertussen
behoorlijk begint te lijken op dat wat die Baälpriesters deden.
Ik noem het maar ‘reformatorisch baälisme’.
Spits gevonden!
Herkennen we hier iets van? Heeft dominee een punt, of helemaal niet?
Oordeel maar niet over wat en hoe anderen het doen als het niet in strijd is met Gods Woord.
(overigens...hoor je veel mensen dit van zichzelf zeggen? Of vul je zelf die woorden in?)
Ik reageer op datgene wat dan als 'vrucht' wordt gezien van alle activisme. Dat stemt me niet bepaald gerust.
En concreet: Nee, ik ben geen voorstander van gebedsochtenden, mannenontbijt, getuigenisavonden en wat dies meer zij.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Re: Baälisme
Lukas 9:50 'En Jezus zeide tot hem: Verbied het niet; want wie tegen ons niet is, die is voor ons',
geeft toch een wat andere benadering denk ik.
geeft toch een wat andere benadering denk ik.
Re: Baälisme
Luther schreef:helma schreef:Luther schreef:Mara schreef:Een citaat uit de leespreek die Auto in een ander topic plaatste.
Het is voor ons ook goed om daar op te letten, ook in onze tegenwoordige tijd. Want het
gevaar van dat ‘baälisme’ kan ons als reformatorische mensen ook bedreigen. Als wij
denken: ‘Heere, kijk eens naar ons: zo veel stille tijd we houden, zoveel gebedsochtenden
die wij organiseren, zoveel Bijbelstudies die we doen, zoveel goede
gesprekken die wij voeren en goede getuigenissen die we uitspreken, we zijn er uren per
dag druk mee…’
Ik doel op dit gevaar: dat het allemaal een ijdel verhaal van woorden is, dat ondertussen
behoorlijk begint te lijken op dat wat die Baälpriesters deden.
Ik noem het maar ‘reformatorisch baälisme’.
[/i
Spits gevonden!
Herkennen we hier iets van? Heeft dominee een punt, of helemaal niet?
Ondanks dat Auto deze preek niet bedoelt, is het wel een treffend citaat. Je ziet dit inderdaad steeds meer opkomen. En het gekke is dat dit dan geduid wordt als een herleving van een spiritueel verlangen onder jongeren... Maar volgens mij gaat het veeleer om het bevredigen van emotionele behoeftes.
Hoho...laat het ook geen excuus zijn waarachter we ons verschuilen. Dat iets op een verkeerde manier gebruikt kan worden geldt voor álles. En met álles kunnen we wat worden; of we nu heel rechts zijn of heel links. Hoogmoed is iets heel subtiels waar we allemaal snel toe geneigd zijn.
Oordeel maar niet over wat en hoe anderen het doen als het niet in strijd is met Gods Woord.
(overigens...hoor je veel mensen dit van zichzelf zeggen? Of vul je zelf die woorden in?)
Ik probeer de bedoeling van je post te begrijpen... Het gaat mij niet om er wat mee te worden. Ik las de aanduiding "herleving van een spiritueel verlangen" in een artikel van dr. K. van Bekkum. Wat mij betreft is het een term die meer bij het bhoedhisme thuishoort dan bij het christendom.
Ik reageer op datgene wat dan als 'vrucht' wordt gezien van alle activisme. Dat stemt me niet bepaald gerust.
En concreet: Nee, ik ben geen voorstander van gebedsochtenden, mannenontbijt, getuigenisavonden en wat dies meer zij.
Met de term 'herleving van een spiritueel verlangen' kan ik ook niet zoveel.
Ik ben een beetje huiverig voor het afkeuren van dingen die wij niet zo gewend zijn en dan al gauw een labeltje erop plakken 'zelfbedoeling'. En in dit geval: Baälisme.
Baälisme is een groot gevaar. Maar aan dat gevaar staan we allemaal bloot. Of we nu als eenling ergens een gebed doen (wat net zo goed een ijdel verhaal van woorden kan zijn) of je bidt met anderen. Of we nu een getuigenis geven op een avond of we vertellen onze bevindingen tijdens een gezelschap.
Er kleeft overal een gevaar aan van zelfbedoelen.
Je hoeft niet overal een voorstander van te zijn. En ook niet overal mee eens te zijn of aan mee te doen. Maar oordeel niet te snel vanuit je eigen denkkaders.
Re: Baälisme
Helemaal met je opmerkingen eens, Helma. En daaraan wil ik nog toevoegen dat het niet om jou gaat, L@ther, of jij iets hebt aan zo'n gebedsochtend, mannenontbijt, getuigenisavond en wat dies meer zij. Het gaat om de ander. Hoe kun jij je tijdens zo'n gebedsochtend, mannenontbijt of getuigenisavond dienstbaar maken aan een ander en die persoon tot zegen strekken in zijn/haar geestelijke groei. Dat is het doen waartoe wij als Christenen geroepen zijn. Al smeer je maar de broodjes. Dit geldt ook voor mij.
Logisch-reformatorisch meubelconsulent -- bij 500 berichten houd ik het hier echt helemaal voor gezien, en dan kom ik de dag daarop weer terug op het forum
Re: Baälisme
Het gaat mij om iets heel anders, maar ik ben bang dat ik dat niet echt kan overbrengen.modesto schreef:Helemaal met je opmerkingen eens, Helma. En daaraan wil ik nog toevoegen dat het niet om jou gaat, L@ther, of jij iets hebt aan zo'n gebedsochtend, mannenontbijt, getuigenisavond en wat dies meer zij. Het gaat om de ander. Hoe kun jij je tijdens zo'n gebedsochtend, mannenontbijt of getuigenisavond dienstbaar maken aan een ander en die persoon tot zegen strekken in zijn/haar geestelijke groei. Dat is het doen waartoe wij als Christenen geroepen zijn. Al smeer je maar de broodjes. Dit geldt ook voor mij.
Laatst gewijzigd door Luther op 19 mei 2015, 09:17, 1 keer totaal gewijzigd.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Re: Baälisme
Het lijkt me nou niet hét probleem bij uitstek waar een Ger.Gem-dominee zich druk om behoeft te maken.
Re: Baälisme
Als je alleen dit stukje uit de preek haalt om over te discussiëren, dan gaat het mank.Mara schreef:Het is voor ons ook goed om daar op te letten, ook in onze tegenwoordige tijd. Want het
gevaar van dat ‘baälisme’ kan ons als reformatorische mensen ook bedreigen. Als wij
denken: ‘Heere, kijk eens naar ons: zo veel stille tijd we houden, zoveel gebedsochtenden
die wij organiseren, zoveel Bijbelstudies die we doen, zoveel goede
gesprekken die wij voeren en goede getuigenissen die we uitspreken, we zijn er uren per
dag druk mee…’
Ik doel op dit gevaar: dat het allemaal een ijdel verhaal van woorden is, dat ondertussen
behoorlijk begint te lijken op dat wat die Baälpriesters deden.
Ik noem het maar ‘reformatorisch baälisme’.
Want dit past wel volkomen in het verband van wat er eerder is gezegd in de preek, en ook wat er na komt.
Al onze gerechtigheden zijn een wegwerpelijk kleed, zegt Jesaja.
Onze goede dingen zijn fout als we ze voor onszelf doen.
Een kind van God zal bang zijn om er zelf mee de hoogte in te gaan, en God vragen om hem daarvoor te bewaren.
En als hij er wel wat mee wordt, is hij niet op zijn plaats.
In hoeverre moet je niets doen, uit angst er wat mee te worden?
Moet je bijbelstudie nalaten?
Moet je stille tijd nalaten?
Ik denk het niet.
Alles is baalisme, als een mens het alleen voor zichzelf doet.
Hora est!
Re: Baälisme
Ik begrijp het gevaar.
Maar ... er moet me wel van het hart dat ik het woord "Baalisme" nogal slecht gekozen vind. Dit betreft een vreselijke afgod, door de meeste volken in die tijd Moloch genoemd, waaraan o.a. kinderoffers werden gebracht. Zeer occult.
Dit betekent niet dat de zaak waarom het gaat niet van toepassing kan zijn natuurlijk.
Maar ... er moet me wel van het hart dat ik het woord "Baalisme" nogal slecht gekozen vind. Dit betreft een vreselijke afgod, door de meeste volken in die tijd Moloch genoemd, waaraan o.a. kinderoffers werden gebracht. Zeer occult.
Dit betekent niet dat de zaak waarom het gaat niet van toepassing kan zijn natuurlijk.
Re: Baälisme
Het gevaar is er zeker, ik doe dit, doe dat en eigenlijk is dat best goed. Maar, van nature doen wij niets goed. Vergeet niet dat rechtvaardigheid uit de wet is, maar door het geloof (Galaten 3). Wij kunnen de wet al niet houden, (geen andere goden) maar laat dat dan juist een middel zijn om tot Christus te komen en om genade te vragen.