Musea

Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17369
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Musea

Bericht door huisman »

Luther schreef:Kleine, katholieke kerkjes in het Sauerland, daar kan ik echt stil wegmijmeren.

Wat die plaatjes betreft: die eerste is wel mooi. De overige drie heb ik niet zoveel mee.
Ik vind zoiets pas mooi, als ik er een verhaal bij hoor. Anders sta ik bij een gemiddeld museum binnen een kwartier weer buiten. De meeste musea doen niet echt hun best om mij te interesseren in het verhaal, waardoor ik zou moeten blijven kijken.
De schilderkunst van de gouden eeuw is echt zo bijzonder. Als je voor zo'n stilleven staat en je ziet de techniek van het schilderen van bv een glazen voorwerp. Echt geweldig. Als je voor het meisje met de parel staat en haar in de ogen kijkt zie je bij wijze van spreken haar ziel. Ze praat met je,
En je leert van zulke Schilderijen een hoop van onze Geschiedenis.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Musea

Bericht door Mara »

Wij hebben een expositie in het Hoorns museum bezocht.
Het Museum van de 20e Eeuw is een interessant tijdreisje voor jong en oud, zeker omdat je er nu ook de expositie over 40 jaar Playmobil kunt zien! Geen twijfel mogelijk, het alledaagse leven van nu is heel anders dan dat van onze ouders en grootouders. Maar hoe anders precies? Hoe zag hun leven eruit in de vorige eeuw? Verbaas je over de vele ontwikkelingen in het Museum van de 20e Eeuw in Hoorn. Snuffel aan het verleden in de woonkamer van opa en oma en gluur eens naar binnen bij een ouderwetse herenkapper. Dat wordt een feest van herkenning! Het museum staat vol verbazingwekkende voorwerpen en speelgoed. - See more at: http://www.dagjeweg.nl/tip/337/Playmobi ... RjsTt.dpuf

De volwassenen droomden weg en de kleine kinderen vermaakten zich in het speelgoed gedeelte.
Heel leuk om de eerste home pc, tv, radio, terug te zien.
Houd wel rekening met je schoeisel als je gaat! Je moet buiten het centrum parkeren en dan is het best een pittige (wel heel mooie, langs de haven) wandeling naar het museum, dat op een soort eilandje staat. Het is nl. een voormalige gevangenis.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Musea

Bericht door Dodo »

huisman schreef:
Luther schreef:Kleine, katholieke kerkjes in het Sauerland, daar kan ik echt stil wegmijmeren.

Wat die plaatjes betreft: die eerste is wel mooi. De overige drie heb ik niet zoveel mee.
Ik vind zoiets pas mooi, als ik er een verhaal bij hoor. Anders sta ik bij een gemiddeld museum binnen een kwartier weer buiten. De meeste musea doen niet echt hun best om mij te interesseren in het verhaal, waardoor ik zou moeten blijven kijken.
De schilderkunst van de gouden eeuw is echt zo bijzonder. Als je voor zo'n stilleven staat en je ziet de techniek van het schilderen van bv een glazen voorwerp. Echt geweldig. Als je voor het meisje met de parel staat en haar in de ogen kijkt zie je bij wijze van spreken haar ziel. Ze praat met je,
En je leert van zulke Schilderijen een hoop van onze Geschiedenis.
Als iemand niet geeft om zulke dingen, kun je het toch niet aanpraten.
En schilderijen, zelfs oude, en geschiedenis, zelfs onze, hoeven niet met hoofdletters.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17369
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Musea

Bericht door huisman »

Dodo schreef:
huisman schreef:
Luther schreef:Kleine, katholieke kerkjes in het Sauerland, daar kan ik echt stil wegmijmeren.

Wat die plaatjes betreft: die eerste is wel mooi. De overige drie heb ik niet zoveel mee.
Ik vind zoiets pas mooi, als ik er een verhaal bij hoor. Anders sta ik bij een gemiddeld museum binnen een kwartier weer buiten. De meeste musea doen niet echt hun best om mij te interesseren in het verhaal, waardoor ik zou moeten blijven kijken.
De schilderkunst van de gouden eeuw is echt zo bijzonder. Als je voor zo'n stilleven staat en je ziet de techniek van het schilderen van bv een glazen voorwerp. Echt geweldig. Als je voor het meisje met de parel staat en haar in de ogen kijkt zie je bij wijze van spreken haar ziel. Ze praat met je,
En je leert van zulke Schilderijen een hoop van onze Geschiedenis.

Als iemand niet geeft om zulke dingen, kun je het toch niet aanpraten.
En schilderijen, zelfs oude, en geschiedenis, zelfs onze, hoeven niet met hoofdletters.
Je hebt 2 x gelijk , die hoofdletters produceert mijn iPad te pas en te onpas.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Musea

Bericht door Luther »

huisman schreef:
Luther schreef:Kleine, katholieke kerkjes in het Sauerland, daar kan ik echt stil wegmijmeren.

Wat die plaatjes betreft: die eerste is wel mooi. De overige drie heb ik niet zoveel mee.
Ik vind zoiets pas mooi, als ik er een verhaal bij hoor. Anders sta ik bij een gemiddeld museum binnen een kwartier weer buiten. De meeste musea doen niet echt hun best om mij te interesseren in het verhaal, waardoor ik zou moeten blijven kijken.
De schilderkunst van de gouden eeuw is echt zo bijzonder. Als je voor zo'n stilleven staat en je ziet de techniek van het schilderen van bv een glazen voorwerp. Echt geweldig. Als je voor het meisje met de parel staat en haar in de ogen kijkt zie je bij wijze van spreken haar ziel. Ze praat met je,
En je leert van zulke Schilderijen een hoop van onze Geschiedenis.
Ik lees liever een boek. Want met mijn grote belangstelling voor geschiedenis is niets mis.
Ik heb gewoon niet zoveel met schilderkunst; en de meeste musea hebben een hoog gaap-gehalte. Dat in tegenstelling tot de grote kerken van ons land en het buitenland.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10456
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Musea

Bericht door Zita »

Luther schreef:
huisman schreef:
Luther schreef:Kleine, katholieke kerkjes in het Sauerland, daar kan ik echt stil wegmijmeren.

Wat die plaatjes betreft: die eerste is wel mooi. De overige drie heb ik niet zoveel mee.
Ik vind zoiets pas mooi, als ik er een verhaal bij hoor. Anders sta ik bij een gemiddeld museum binnen een kwartier weer buiten. De meeste musea doen niet echt hun best om mij te interesseren in het verhaal, waardoor ik zou moeten blijven kijken.
De schilderkunst van de gouden eeuw is echt zo bijzonder. Als je voor zo'n stilleven staat en je ziet de techniek van het schilderen van bv een glazen voorwerp. Echt geweldig. Als je voor het meisje met de parel staat en haar in de ogen kijkt zie je bij wijze van spreken haar ziel. Ze praat met je,
En je leert van zulke Schilderijen een hoop van onze Geschiedenis.
Ik lees liever een boek. Want met mijn grote belangstelling voor geschiedenis is niets mis.
Ik heb gewoon niet zoveel met schilderkunst; en de meeste musea hebben een hoog gaap-gehalte. Dat in tegenstelling tot de grote kerken van ons land en het buitenland.
Ik snap het verschil tussen een boek en een tentoonstelling wel. Maar niet zo erg tussen een kerk en een tentoonstelling (in kunstzinnig opzicht). In beide gevallen ligt het verhaal niet voor het oprapen, ben je vooral aan het kijken, wordt er een tijdbeeld zichtbaar enzovoorts. Ik vind een tentoonstelling eigenlijk makkelijker dan een kerk, omdat bij een tentoonstelling altijd wat toelichting wordt gegeven. In een kerk wandel ik altijd een beetje verloren rond. Ik proef wat sfeer (voor zover het niet al te toeristisch is gemaakt), geniet van de stilte en de grootsheid, maar beleef niet echt iets. De aanwezige kunst hangt bovendien op vreselijke afstand.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9202
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Musea

Bericht door parsifal »

Deze zomer zijn we in het Rijksmuseum geweest en ik heb behoorlijk genoten.
Inderdaad het Melkmeisje of De Joodse Bruid, maar vooral "het meisje in blauw" van Verspronck sprak me erg aan.

In sommige landen, zoals Denemarken, zijn veel musea trouwens gratis. Dat heeft ook wel wat.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Musea

Bericht door Luther »

Zita schreef:Ik snap het verschil tussen een boek en een tentoonstelling wel. Maar niet zo erg tussen een kerk en een tentoonstelling (in kunstzinnig opzicht). In beide gevallen ligt het verhaal niet voor het oprapen, ben je vooral aan het kijken, wordt er een tijdbeeld zichtbaar enzovoorts. Ik vind een tentoonstelling eigenlijk makkelijker dan een kerk, omdat bij een tentoonstelling altijd wat toelichting wordt gegeven. In een kerk wandel ik altijd een beetje verloren rond. Ik proef wat sfeer (voor zover het niet al te toeristisch is gemaakt), geniet van de stilte en de grootsheid, maar beleef niet echt iets. De aanwezige kunst hangt bovendien op vreselijke afstand.
Ik vergat er nog bij te melden dat ik me eerst inlees in wat er in een kerk te zien is. Of ik ga met iemand weet die een wandelende encyclopedie is.
In een kerk ga ik altijd ook zitten... De tijden en eeuwen omhullen je dan als t ware.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Musea

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Volgende keer (eerst) inlezen in het museum dan. :)
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Musea

Bericht door Dodo »

Ik snap niet dat mensen (refo's) zo dol zijn op katholieke kerken. Ik heb altijd het gevoel: ik hoor hier niet.
Ik ga daar dan ook echt niet voor mijn plezier rondlopen of zitten.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Musea

Bericht door Luther »

Dodo schreef:Ik snap niet dat mensen (refo's) zo dol zijn op katholieke kerken. Ik heb altijd het gevoel: ik hoor hier niet.
Ik ga daar dan ook echt niet voor mijn plezier rondlopen of zitten.
Wij zijn zoveel moois kwijtgeraakt met de Reformatie, zoveel symboliek. Waar kun je tegenwoordig in Nederland gewoon nog stil zijn? Ik vind het zo mooi dat in Duitsland alle kerken altijd open zijn.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Musea

Bericht door Dodo »

Luther schreef:
Dodo schreef:Ik snap niet dat mensen (refo's) zo dol zijn op katholieke kerken. Ik heb altijd het gevoel: ik hoor hier niet.
Ik ga daar dan ook echt niet voor mijn plezier rondlopen of zitten.
Wij zijn zoveel moois kwijtgeraakt met de Reformatie, zoveel symboliek. Waar kun je tegenwoordig in Nederland gewoon nog stil zijn? Ik vind het zo mooi dat in Duitsland alle kerken altijd open zijn.
Je noemt twee dingen: symboliek en stil zijn.
Welke symboliek vind je dan in RKK kerken? Ik zie er vooral Mariaverering en dergelijke.
En stilte kun je overal vinden. Tot in je eigen achtertuin, op je eigen balkon.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17369
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Musea

Bericht door huisman »

Luther schreef:
Zita schreef:Ik snap het verschil tussen een boek en een tentoonstelling wel. Maar niet zo erg tussen een kerk en een tentoonstelling (in kunstzinnig opzicht). In beide gevallen ligt het verhaal niet voor het oprapen, ben je vooral aan het kijken, wordt er een tijdbeeld zichtbaar enzovoorts. Ik vind een tentoonstelling eigenlijk makkelijker dan een kerk, omdat bij een tentoonstelling altijd wat toelichting wordt gegeven. In een kerk wandel ik altijd een beetje verloren rond. Ik proef wat sfeer (voor zover het niet al te toeristisch is gemaakt), geniet van de stilte en de grootsheid, maar beleef niet echt iets. De aanwezige kunst hangt bovendien op vreselijke afstand.
Ik vergat er nog bij te melden dat ik me eerst inlees in wat er in een kerk te zien is. Of ik ga met iemand weet die een wandelende encyclopedie is.
In een kerk ga ik altijd ook zitten... De tijden en eeuwen omhullen je dan als t ware.
Als je bv de boeken van van Deursen hebt gelezen kun je dat terugzien in het Rijksmuseum. Deze geschiedenis komt daar tot leven. Datzelfde gevoel heb ik ook in een Roomse kerk maar daar is de kwaliteit van de kunst van een lager niveau.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Musea

Bericht door Mara »

Dodo schreef: En stilte kun je overal vinden. Tot in je eigen achtertuin, op je eigen balkon.
:nonnon Niet wanneer je in de stad woont.
Zelfs s'nachts is het niet volledig stil.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Musea

Bericht door Dodo »

Mara schreef:
Dodo schreef: En stilte kun je overal vinden. Tot in je eigen achtertuin, op je eigen balkon.
:nonnon Niet wanneer je in de stad woont.
Zelfs s'nachts is het niet volledig stil.
Het is vrijwel nergens in NL echt stil. Stilte ervaren, tot rust komen, komt vanuit je zelf. Natuurlijk niet onder een daverende herrie van de omgeving, maar je kunt best een poosje in de tuin of waar ook zitten, en alleen zijn met je gedachten en zo tot rust komen. Daar hoeft het niet geluidloos te zijn om je heen.
Plaats reactie