Vluchtelingen in Europa

Gebruikersavatar
BJD
Berichten: 2464
Lid geworden op: 29 jun 2006, 21:37

Re: Vluchtelingen in Europa

Bericht door BJD »

Rijssen schreef:Stonden ze daar vorige week niet zingend de asielzoekers welkom te heten? (lees ook even de reacties onder het artikel)

http://destentor.nl/regio/apeldoorn/wsv ... -1.5288318
Reacties van een bedroevend niveau bedoel je? Nou idd..
Gebruikersavatar
BJD
Berichten: 2464
Lid geworden op: 29 jun 2006, 21:37

Re: Vluchtelingen in Europa

Bericht door BJD »

Het Reformatorisch dagblad doet graag mee met die stemmingmakerij rond vluchtelingen. Walgelijk.. http://www.refdag.nl/nieuws/buitenland/ ... r_1_943232
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Vluchtelingen in Europa

Bericht door Luther »

BJD schreef:Het Reformatorisch dagblad doet graag mee met die stemmingmakerij rond vluchtelingen. Walgelijk.. http://www.refdag.nl/nieuws/buitenland/ ... r_1_943232
Waarom vind je dit stemmingmakerij?
Als het bericht klopt, en een getrouwe weergave van de feiten is, is het zeer terecht dat de vrouw het huis niet aan de vluchtelingen heeft verhuurd.
Als het bericht niet klopt, is het stemmingmakerij. Gezien je kwalificaties ga je er dus vanuit dat het RD een onjuist bericht brengt.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Vluchtelingen in Europa

Bericht door Zita »

Luther schreef:
BJD schreef:Het Reformatorisch dagblad doet graag mee met die stemmingmakerij rond vluchtelingen. Walgelijk.. http://www.refdag.nl/nieuws/buitenland/ ... r_1_943232
Waarom vind je dit stemmingmakerij?
Als het bericht klopt, en een getrouwe weergave van de feiten is, is het zeer terecht dat de vrouw het huis niet aan de vluchtelingen heeft verhuurd.
Als het bericht niet klopt, is het stemmingmakerij. Gezien je kwalificaties ga je er dus vanuit dat het RD een onjuist bericht brengt.
Het is m.i. wel stemmingmakerij. Waarom plaatst het RD dit bericht zo enorm uitgebreid? Wat is de exacte nieuwswaarde? Is er gedegen onderzoek gedaan, of volgt men een facebookbericht?
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Vluchtelingen in Europa

Bericht door parsifal »

Luther schreef:
BJD schreef:Het Reformatorisch dagblad doet graag mee met die stemmingmakerij rond vluchtelingen. Walgelijk.. http://www.refdag.nl/nieuws/buitenland/ ... r_1_943232
Waarom vind je dit stemmingmakerij?
Als het bericht klopt, en een getrouwe weergave van de feiten is, is het zeer terecht dat de vrouw het huis niet aan de vluchtelingen heeft verhuurd.
Als het bericht niet klopt, is het stemmingmakerij. Gezien je kwalificaties ga je er dus vanuit dat het RD een onjuist bericht brengt.
Ik denk ook dat je over dot soort dingen moet blijven berichten. Er is echter een gevaar dat lezers dit soort gebeurtenissen gaan gebruiken tegen de hele groep vluchtelingen. Ik ga er toch vanuit dat dit incidenten zijn. Incidenten waar je op kunt reageren door te zeggen: "sorry dat ik cultureel ongevoelig was en u in de ogen keek, maar het is nog steeds graag of u komt onderaan de prioriteitenlijst".
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
BJD
Berichten: 2464
Lid geworden op: 29 jun 2006, 21:37

Re: Vluchtelingen in Europa

Bericht door BJD »

Zita schreef:
Luther schreef:
BJD schreef:Het Reformatorisch dagblad doet graag mee met die stemmingmakerij rond vluchtelingen. Walgelijk.. http://www.refdag.nl/nieuws/buitenland/ ... r_1_943232
Waarom vind je dit stemmingmakerij?
Als het bericht klopt, en een getrouwe weergave van de feiten is, is het zeer terecht dat de vrouw het huis niet aan de vluchtelingen heeft verhuurd.
Als het bericht niet klopt, is het stemmingmakerij. Gezien je kwalificaties ga je er dus vanuit dat het RD een onjuist bericht brengt.
Het is m.i. wel stemmingmakerij. Waarom plaatst het RD dit bericht zo enorm uitgebreid? Wat is de exacte nieuwswaarde? Is er gedegen onderzoek gedaan, of volgt men een facebookbericht?
Ja zo zie ik het ook. Weinig nieuwswaarde voor Nederland. Lijkt wel tendentieus. Al zeker misplaatst in het huidige klimaat. M.i. Een christelijke krant onwaardig.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Vluchtelingen in Europa

Bericht door Luther »

BJD schreef:
Zita schreef:
Luther schreef:
BJD schreef:Het Reformatorisch dagblad doet graag mee met die stemmingmakerij rond vluchtelingen. Walgelijk.. http://www.refdag.nl/nieuws/buitenland/ ... r_1_943232
Waarom vind je dit stemmingmakerij?
Als het bericht klopt, en een getrouwe weergave van de feiten is, is het zeer terecht dat de vrouw het huis niet aan de vluchtelingen heeft verhuurd.
Als het bericht niet klopt, is het stemmingmakerij. Gezien je kwalificaties ga je er dus vanuit dat het RD een onjuist bericht brengt.
Het is m.i. wel stemmingmakerij. Waarom plaatst het RD dit bericht zo enorm uitgebreid? Wat is de exacte nieuwswaarde? Is er gedegen onderzoek gedaan, of volgt men een facebookbericht?
Ja zo zie ik het ook. Weinig nieuwswaarde voor Nederland. Lijkt wel tendentieus. Al zeker misplaatst in het huidige klimaat. M.i. Een christelijke krant onwaardig.
Ik wil je best geloven, maar het gaat mij even om de precieze reden dat je het zo eenzijdig vindt. Als het bericht namelijk klopt, dan is dat uiteraard een kwalijk incident, en dan mag dat ook gebracht worden in een nieuwsmedium, toch?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
BJD
Berichten: 2464
Lid geworden op: 29 jun 2006, 21:37

Re: Vluchtelingen in Europa

Bericht door BJD »

Luther schreef:
BJD schreef:
Zita schreef:
Luther schreef: Waarom vind je dit stemmingmakerij?
Als het bericht klopt, en een getrouwe weergave van de feiten is, is het zeer terecht dat de vrouw het huis niet aan de vluchtelingen heeft verhuurd.
Als het bericht niet klopt, is het stemmingmakerij. Gezien je kwalificaties ga je er dus vanuit dat het RD een onjuist bericht brengt.
Het is m.i. wel stemmingmakerij. Waarom plaatst het RD dit bericht zo enorm uitgebreid? Wat is de exacte nieuwswaarde? Is er gedegen onderzoek gedaan, of volgt men een facebookbericht?
Ja zo zie ik het ook. Weinig nieuwswaarde voor Nederland. Lijkt wel tendentieus. Al zeker misplaatst in het huidige klimaat. M.i. Een christelijke krant onwaardig.
Ik wil je best geloven, maar het gaat mij even om de precieze reden dat je het zo eenzijdig vindt. Als het bericht namelijk klopt, dan is dat uiteraard een kwalijk incident, en dan mag dat ook gebracht worden in een nieuwsmedium, toch?
oke maar dan nog is toch af te vragen wat ik in Nederland met dit berichtje moet. Een veredeld Facebookberichtje. ben mss wat te stellig dat het stemmingmakerij is.. Vind het iig geen kwalitietsbericht ;)
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Vluchtelingen in Europa

Bericht door Zita »

Luther schreef:
BJD schreef:
Zita schreef: Het is m.i. wel stemmingmakerij. Waarom plaatst het RD dit bericht zo enorm uitgebreid? Wat is de exacte nieuwswaarde? Is er gedegen onderzoek gedaan, of volgt men een facebookbericht?
Ja zo zie ik het ook. Weinig nieuwswaarde voor Nederland. Lijkt wel tendentieus. Al zeker misplaatst in het huidige klimaat. M.i. Een christelijke krant onwaardig.
Ik wil je best geloven, maar het gaat mij even om de precieze reden dat je het zo eenzijdig vindt. Als het bericht namelijk klopt, dan is dat uiteraard een kwalijk incident, en dan mag dat ook gebracht worden in een nieuwsmedium, toch?
Door het zo'n gewicht te geven (groot artikel in krant of op website) wordt de indruk gewekt dat er een structureel probleem is, in plaats van dat het een spijtig incident is. Verder is het tamelijk kritiekloos richting de makelaar. Ze had ook kunnen denken: 'Dom dat ik geen rekening hield met hun moraal wat het in de ogen kijken van mannen betreft.'
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Vluchtelingen in Europa

Bericht door Luther »

Zita schreef:
Luther schreef:Ik wil je best geloven, maar het gaat mij even om de precieze reden dat je het zo eenzijdig vindt. Als het bericht namelijk klopt, dan is dat uiteraard een kwalijk incident, en dan mag dat ook gebracht worden in een nieuwsmedium, toch?
Door het zo'n gewicht te geven (groot artikel in krant of op website) wordt de indruk gewekt dat er een structureel probleem is, in plaats van dat het een spijtig incident is. Verder is het tamelijk kritiekloos richting de makelaar. Ze had ook kunnen denken: 'Dom dat ik geen rekening hield met hun moraal wat het in de ogen kijken van mannen betreft.'
Als het een incident is, dan kan ik je volgen. Als dit structurele praktijken zijn (ik heb geen idee), dan is publicatie nodig.
Met dat laatste ben ik het niet eens. Als vluchtelingen hier komen, moeten ze er ook maar gewoon aan wennen dat vrouwen hier gewoon makelaar kunnen zijn. Hoewel ik een ruimhartig beleid t.a.v. vluchtelingen voorsta, ben ik erg kritisch op dit soort aanpassingen.
Maar misschien speelde er in deze casus meer, dat weet ik niet.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Vluchtelingen in Europa

Bericht door Mara »

Het is op zich een incident, maar het mocht nog tot een tiental jaar geleden niet benoemd worden.
Na Pim Fortuyn wel.
Bericht van Elsevier uit 2008 bijvoorbeeld:
Op het moment dat minister Rita Verdonk (VVD, Integratie) hem wilde feliciteren met het succesvol afronden van een inburgeringscursus, weigerde de Zoetermeerse imam Ebrahim Mohammad de minister woensdagmiddag de hand te schudden.

In november 2004 was het een imam uit Tilburg, dit keer een uit Zoetermeer.

Er komen mensen (mannen) binnen die een vrouw niet zien als een gelijkwaardig persoon. Dus of het dan een makelaar is of een minister, maakt dat voor de man in kwestie niets uit.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Vluchtelingen in Europa

Bericht door Zita »

Mara schreef:Het is op zich een incident, maar het mocht nog tot een tiental jaar geleden niet benoemd worden.
Na Pim Fortuyn wel.
Bericht van Elsevier uit 2008 bijvoorbeeld:
Op het moment dat minister Rita Verdonk (VVD, Integratie) hem wilde feliciteren met het succesvol afronden van een inburgeringscursus, weigerde de Zoetermeerse imam Ebrahim Mohammad de minister woensdagmiddag de hand te schudden.

In november 2004 was het een imam uit Tilburg, dit keer een uit Zoetermeer.

Er komen mensen (mannen) binnen die een vrouw niet zien als een gelijkwaardig persoon. Dus of het dan een makelaar is of een minister, maakt dat voor de man in kwestie niets uit.
Ik vind het wel fout als iemand een handdruk ter felicitatie van het afronden van een inburgeringscursus (!) weigert. Dan is er iets misgegaan bij het inburgeren. Als iemand nog de status van oningeburgerde vluchteling heeft, moet hij nog wennen aan al die westerse dingen. Ik kan me voorstellen dat het dan af en toe niet gaat volgens de westerse moraal.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Vluchtelingen in Europa

Bericht door Mara »

Zita schreef:
Mara schreef:Het is op zich een incident, maar het mocht nog tot een tiental jaar geleden niet benoemd worden.
Na Pim Fortuyn wel.
Bericht van Elsevier uit 2008 bijvoorbeeld:
Op het moment dat minister Rita Verdonk (VVD, Integratie) hem wilde feliciteren met het succesvol afronden van een inburgeringscursus, weigerde de Zoetermeerse imam Ebrahim Mohammad de minister woensdagmiddag de hand te schudden.

In november 2004 was het een imam uit Tilburg, dit keer een uit Zoetermeer.

Er komen mensen (mannen) binnen die een vrouw niet zien als een gelijkwaardig persoon. Dus of het dan een makelaar is of een minister, maakt dat voor de man in kwestie niets uit.
Ik vind het wel fout als iemand een handdruk ter felicitatie van het afronden van een inburgeringscursus (!) weigert. Dan is er iets misgegaan bij het inburgeren. Als iemand nog de status van oningeburgerde vluchteling heeft, moet hij nog wennen aan al die westerse dingen. Ik kan me voorstellen dat het dan af en toe niet gaat volgens de westerse moraal.
Maar het gaat om het feit dat zoiets in de media vermeld mag worden.
We horen en lezen nu steeds vaker negatieve reacties w.b. de opvang de vluchtelingen, die onderbouwd zijn en niet uit de onderbuik komen!
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Vluchtelingen in Europa

Bericht door Luther »

Vanavond was er een inspraakavond over een nieuw te openen azc in Purmerend. De CGK-predikant van Purmerend sprak de onderstaande mooie tekst uit:
Ds. W. de Bruin schreef:Geachte gemeenteraadsleden,

Mijn naam is Wim de Bruin, ik ben in het dagelijks leven predikant van de Christelijke Gereformeerde Kerk te Purmerend. Ik hecht eraan om te zeggen dat ik hier op persoonlijke titel spreek. Ik spreek als gelovig mens en in het verlengde daarvan als maatschappelijk betrokken burger. Die twee elementen horen voor mij bij elkaar.

Als christen leef ik vanuit het besef dat ik alles wat ik heb van God ontvangen heb. Het land en gezin waar ik geboren ben, de veiligheid en relatieve rijkdom die ik al mijn hele leven ken. En ik geloof dat ik al die dingen heb gekregen om daar in dit leven de medemens mee te helpen. Mijn inspiratie daarvoor ontleen ik aan de persoon van Jezus. In zijn leven op aarde zag hij om naar de zwakkeren, mensen die aan de rand stonden, en hielp hen, ongeacht afkomst. Jezus leert mij om mensen die vreemd voor me zijn met een open houding, zonder angst en achterdocht, tegemoet te treden. Op die manier wil ik burger van Purmerend zijn.

Ik ben de laatste maanden onder de indruk geraakt van de enorme menselijke crisis die zich nu in onze richting verplaatst. En nu ik kennis heb genomen van het raadsvoorstel besef ik wat een moeilijk besluit u moet gaan nemen. Ik juich de komst van vluchtelingen niet toe, juist vanwege de enorme crisis die erachter schuilgaat, maar geloof dat we in deze crisis ons steentje moeten bijdragen en hulp niet alleen op anderen mogen afwentelen. Daarom ben ik principieel voor noodopvang van vluchtelingen én voor permanente huisvesting van mensen met een verblijfsvergunning in ons midden.

Als predikant heb ik in het dagelijks leven veel contact met mensen in kerk en samenleving. Zowel mensen die geloven als mensen die niet geloven vragen aan mij wat ze kunnen doen voor vluchtelingen. Aan de andere kant spreek ik ook mensen die grote moeite hebben met de opvang van vluchtelingen. Mensen die daar principieel moeite mee hebben maar ook mensen die vooral bang zijn voor wat het in de praktijk in hun buurt gaat uitwerken. Met name voor die laatste groep is het van belang dat de juiste informatie bij hen terecht komt. Op sociale media doen de wildste geruchten de ronde. Heel vaak is het lastig voor gewone mensen om te bepalen wat waar is. Naar mijn mening kan de informatieverstrekking vanuit de overheid beter. Een voorbeeld: onlangs ging het verhaal dat de wachttijd voor een huurwoning in Purmerend 21 jaar bedraagt. Ik heb dat ongeveer een week ook geloofd. Het blijkt veel korter te zijn, maar dit soort non-informatie kan een eigen leven leiden. Ik roep politici en burgers op om mee te helpen om dit soort onzinverhalen niet te verspreiden om zo de discussie zuiver te houden.

Tot slot: heb oog voor de minder draagkrachtige burgers van de stad. Want het is wel zo dat juist zij in wijken wonen waar veel sociale woningbouw is en waar dus mogelijk statushouders gevestigd worden. Zowel mensen met een verblijfsstatus als mensen die afhankelijk zijn van sociale huurwoningen hebben recht op leefruimte.

Ik wens u veel wijsheid toe. Weet dat er voor u gebeden wordt.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Vluchtelingen in Europa

Bericht door Jongere »

Dat is een mooie bijdrage.
Maar weet je wel, Luther, dat deze predikant geen christen is?
(Volgens je eigen maatstaven bedoel ik dan... het is niet mijn mening.)
Plaats reactie