Gebruiken rond begrafenissen (uit: In memoriam)

mulder
Berichten: 367
Lid geworden op: 02 jun 2015, 15:33

Gebruiken rond begrafenissen (uit: In memoriam)

Bericht door mulder »

-DIA- schreef:Gisteren werd het bericht afgelezen dat ds. Chr. van der Poel is overleden.
Vanmiddag was de begrafenis. Ik mocht daarbij aanwezig zijn. Het was een mooie en drukbezochte dienst en een persoonlijke toespraak van ds. Mijnders.
Toch wel een bijzondere gewaarwording: persoonlijke toespraken in het kerkgebouw, er werden psalmen gezongen en orgel gespeeld, de kist stond in het kerkgebouw en werd door de kinderen gedragen. Heel mooi. Nu kom ik door relaties vaker bij begraffenissen in het vissersdorp Yerseke, maar dan wordt er nooit gezongen. Dan is er geen orgel. Dan blijft de kist ver weg in de auto staan.
DDD
Berichten: 29033
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: In memoriam

Bericht door DDD »

Misschien is dit niet het goede draadje. Maar ik verbaas me over deze beschrijving.

Wat raar dat er niet wordt gezongen bij een begrafenisplechtigheid. Is het wel een bijeenkomst onder leiding van de kerkenraad? Ik ken een predikant die ook een rouwdienst geleid heeft waar niet werd gezongen. Misschien mag het niet teveel op een kerkdienst lijken, maar dat bleek dan weer geheel niet uit de toespraak.

En waar wordt de rouwauto dan geparkeerd? Wordt er dan wel bij de overledene gewaakt? Is dat om te laten zien dat het stoffelijk overschot van geen belang is?
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10515
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: In memoriam

Bericht door Zita »

DDD schreef:Misschien is dit niet het goede draadje. Maar ik verbaas me over deze beschrijving.

Wat raar dat er niet wordt gezongen bij een begrafenisplechtigheid. Is het wel een bijeenkomst onder leiding van de kerkenraad? Ik ken een predikant die ook een rouwdienst geleid heeft waar niet werd gezongen. Misschien mag het niet teveel op een kerkdienst lijken, maar dat bleek dan weer geheel niet uit de toespraak.

En waar wordt de rouwauto dan geparkeerd? Wordt er dan wel bij de overledene gewaakt? Is dat om te laten zien dat het stoffelijk overschot van geen belang is?
In sommige kerken is het inderdaad de gewoonte om niet te zingen. Een begrafenis is zo droevig dat daar geen gezang bij past, zo is het argument dat ik dan meestal hoor.
En in sommige kerken is het niet de gewoonte dat de kist tijdens de rouwdienst in de kerk staat. Voor zover ik weet is dat vooral als tegenbeweging tegen de kerken waar de overledene wordt toegesproken.
In het algemeen blijven de chauffeurs van de rouwauto's bij de auto's.
ejvl
Berichten: 5770
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: In memoriam

Bericht door ejvl »

Het heeft te maken dat als men niets weet over waar de overledene is er niets te zingen valt.
Als in dezelfde kerk iemand overlijdt die duidelijk een kind van God is, wordt er vaak wel gezongen.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: In memoriam

Bericht door Mara »

DDD schreef: Wat raar dat er niet wordt gezongen bij een begrafenisplechtigheid. Is het wel een bijeenkomst onder leiding van de kerkenraad? Ik ken een predikant die ook een rouwdienst geleid heeft waar niet werd gezongen. Misschien mag het niet teveel op een kerkdienst lijken, maar dat bleek dan weer geheel niet uit de toespraak.
Ik heb tweemaal een begrafenis bijgewoond waar niet gezongen werd. Eenmaal op uitdrukkelijk verzoek van de overledene en eenmaal omdat het de gewoonte niet is in dat kerkverband.

Het vreemde is - ben ik in de loop van de jaren achtergekomen - dat een rouwdienst in een aula van de begraafplaats van een ander karakter wordt gezien dan in een kerkgebouw.
Bij de eerste dragen veel dames geen hoed meer, ook niet als het van een kerkverband is waar dit wel de gewoonte is.
Ook in de kerkelijke rouwdienst zie je steeds minder hoeden.
Wij, dochters, hebben van onze moeder meegekregen dat we altijd een zwarte hoed in de kast moeten hebben, maar dat blijkt dus niet meer altijd noodzakelijk.

Tegenwoordig zie je dat een begrafenis meer een persoonlijk tintje krijgt. Veel mensen hebben beschreven hoe zij hun begrafenis graag willen en dat maakt dat het er verschillend uit kan zien. Wel binnen de regels van het kerkverband natuurlijk.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
DDD
Berichten: 29033
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: In memoriam

Bericht door DDD »

De chauffeur moet er natuurlijk bijblijven inderdaad. Je zult toch meemaken dat de auto anders gestolen wordt. Maar een beetje oneerbiedig vind ik het nog steeds wel, omdat de chauffeur verder ook niets met de overledene heeft. Maar dat is een sentimenteel argument.

Dat van het zingen vind ik opmerkelijk en ook wel jammer. Er zijn toch ook klaagpsalmen? Die staan niet voor niets in de bijbel.

@Mara: niet alle overledenen stellen prijs op een begrafenis in het zwart. Bij het overlijden van mijn oma droeg ik een lichtblauw met groene stropdas, als kleuren van de hoop en van het nieuwe leven, met een stemmig pak. Aan zwarte pakken had zij trouwens ook een hekel. Ik zou zelf ook geen prijs stellen op een begrafenis in zwart. Het is mijns inziens een naargeestige kleur. Overigens is het nog steeds wel de etiquette, want het koninklijk huis gaat ook in zwart naar begrafenissen.

Bij mij in de kerk is een rouwdienst een bijeenkomst van de familie. Als de kerk daaraan een bijdrage levert, gelden bepaalde regels. In sommige gemeenten mag je dan bijvoorbeeld alleen psalmen zingen, of voor en na de toespraak van de predikant mogen alleen psalmen worden gezongen. Vooral als de familie zelf niet blij is met dergelijke afspraken, lijkt mij dat wel erg lastig. Maar je haalt ook niet zomaar een andere predikant tevoorschijn.
mulder
Berichten: 367
Lid geworden op: 02 jun 2015, 15:33

Re: In memoriam

Bericht door mulder »

Zita schreef: In sommige kerken is het inderdaad de gewoonte om niet te zingen. Een begrafenis is zo droevig dat daar geen gezang bij past, zo is het argument dat ik dan meestal hoor.
En in sommige kerken is het niet de gewoonte dat de kist tijdens de rouwdienst in de kerk staat. Voor zover ik weet is dat vooral als tegenbeweging tegen de kerken waar de overledene wordt toegesproken.
In het algemeen blijven de chauffeurs van de rouwauto's bij de auto's.
Klopt, dat is in die gemeente zo ja. Maar als de oud predikant overlijd kan het opeens wel. En het was een mooie en emotionele dienst, vooral door die elementen die normaal mogen. Dat vernam ik van meerde gasten na de dienst.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16782
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: In memoriam

Bericht door Hendrikus »

ejvl schreef:Het heeft te maken dat als men niets weet over waar de overledene is er niets te zingen valt.
Als in dezelfde kerk iemand overlijdt die duidelijk een kind van God is, wordt er vaak wel gezongen.
Toch is dat raar. Want wie bepaalt nou of er wel of niet gezongen mag worden? Impliciet wordt daarmee geoordeeld over de overledene: wel of niet een kind van God. En dat oordeel komt ons niet toe.

Ik heb het hier al vaker verteld: van nabij maakte ik mee dat een GG-kerkenraad niet wilde dat er zou worden gezongen tijdens de rouwdienst van een gerespecteerd avondmaalsganger. Kennelijk was de kerkenraad er niet van overtuigd dat de man een kind van God was. Twee zoons van de overledene waren predikant in de Hervormde kerk, dat leverde pijnlijke taferelen op. Terwijl die kerkenraad in uitzonderingsgevallen wel laat zingen tijdens rouwdiensten, indien men inderdaad denkt dat de overledene goed heen is.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4811
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: In memoriam

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Weet bij begrafenis van me oma, had de predikant (GG) juist voorgesteld om iets te zingen.
Wel/ niet zingen is echt plaatsgebonden.
Voor zover ik weet is het in Katwijk in alle Reformatorische kerken de gewoonte op het graf (of in de rouwdienst) Ps 68 vers 10 te zingen.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: In memoriam

Bericht door Mara »

DDD schreef: @Mara: niet alle overledenen stellen prijs op een begrafenis in het zwart. Bij het overlijden van mijn oma droeg ik een lichtblauw met groene stropdas, als kleuren van de hoop en van het nieuwe leven, met een stemmig pak. Aan zwarte pakken had zij trouwens ook een hekel. Ik zou zelf ook geen prijs stellen op een begrafenis in zwart. Het is mijns inziens een naargeestige kleur. Overigens is het nog steeds wel de etiquette, want het koninklijk huis gaat ook in zwart naar begrafenissen.
Alhoewel ik me vrij gemakkelijk aan de regels aanpas, ga ik niet in alles mee. Zo is gevraagd allen in het wit te verschijnen en dat heb ik dan gedaan door een wit kort jasje aan te trekken op een blauwe rok. (gelukkig was het een zomerse dag)
Mijn man heeft geen wit pak en gaat dat ook niet aanschaffen, dus hij heeft toen een midden/lichtgrijs kostuum met wit overhemd aan gedaan.
Als er meer bijzondere eisen gesteld worden, zoals: in felle kleuren komen of met een paarse bloem, geef ik er geen gehoor aan, omdat dit over mijn grens gaat.
Eigenlijk vind ik niet dat je kledingeisen moet stellen voor je begrafenis. Als het goed is weten je naasten wat jouw standpunt is in deze en de belangstellenden moet je laten komen zoals zij zelf willen. En dat kan wel eens uit de toon vallen ja.
Enerzijds lijkt kleding heel belangrijk, je kunt geen krant openslaan of de lijsten do en don't staan erin en de mode verandert steeds sneller. Anderzijds zie je een bepaalde nonchalance, één kledingstijl voor alle gelegenheden, feestelijke en verdrietige.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
DDD
Berichten: 29033
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: In memoriam

Bericht door DDD »

Hendrikus schreef:
ejvl schreef:Het heeft te maken dat als men niets weet over waar de overledene is er niets te zingen valt.
Als in dezelfde kerk iemand overlijdt die duidelijk een kind van God is, wordt er vaak wel gezongen.
Toch is dat raar. Want wie bepaalt nou of er wel of niet gezongen mag worden? Impliciet wordt daarmee geoordeeld over de overledene: wel of niet een kind van God. En dat oordeel komt ons niet toe.

Ik heb het hier al vaker verteld: van nabij maakte ik mee dat een GG-kerkenraad niet wilde dat er zou worden gezongen tijdens de rouwdienst van een gerespecteerd avondmaalsganger. Kennelijk was de kerkenraad er niet van overtuigd dat de man een kind van God was. Twee zoons van de overledene waren predikant in de Hervormde kerk, dat leverde pijnlijke taferelen op. Terwijl die kerkenraad in uitzonderingsgevallen wel laat zingen tijdens rouwdiensten, indien men inderdaad denkt dat de overledene goed heen is.
Maar waarom regelde men die begrafenis dan niet gewoon zelf? Met twee dominees in de familie moet dat toch niet zo'n moeilijke opgave zijn? Ik zou daar geen pijnlijke taferelen aan wijden hoor.
-DIA-
Berichten: 32855
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: In memoriam

Bericht door -DIA- »

mulder schreef:
-DIA- schreef:Gisteren werd het bericht afgelezen dat ds. Chr. van der Poel is overleden.
Vanmiddag was de begrafenis. Ik mocht daarbij aanwezig zijn. Het was een mooie en drukbezochte dienst en een persoonlijke toespraak van ds. Mijnders.
Toch wel een bijzondere gewaarwording: persoonlijke toespraken in het kerkgebouw, er werden psalmen gezongen en orgel gespeeld, de kist stond in het kerkgebouw en werd door de kinderen gedragen. Heel mooi. Nu kom ik door relaties vaker bij begraffenissen in het vissersdorp Yerseke, maar dan wordt er nooit gezongen. Dan is er geen orgel. Dan blijft de kist ver weg in de auto staan.
Het zingen bij een begrafenis van een leraar (dominee) komt vaker voor, ook in deze plaats waar nog maar zo kort geleden ds. Mol is begraven. Ook vroeger, als er bekende kinderen Gods werden begraven werd er wel gezongen.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
DDD
Berichten: 29033
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: In memoriam

Bericht door DDD »

Maar zijn er dan ook begrafenissen waar niet wordt gezongen dan, in Rijssen?
Paal
Berichten: 196
Lid geworden op: 26 jan 2015, 19:08

Re: In memoriam

Bericht door Paal »

DDD schreef:Maar zijn er dan ook begrafenissen waar niet wordt gezongen dan, in Rijssen?
DDD het gaat me steeds meer opvallen hoe ongelooflijk slecht jij op de hoogte bent van kerkelijk Nederland. Je doet opmerkingen over kerkverbanden waar ik echt de conclusie uit moet trekken dat je maar zeer beperkt kennis hebt van hetgeen in diverse kerkverbanden leeft.
Probeer je blik eens wat te verbreden.
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: In memoriam

Bericht door Curatorium »

-DIA- schreef: Het zingen bij een begrafenis van een leraar (dominee) komt vaker voor, ook in deze plaats waar nog maar zo kort geleden ds. Mol is begraven. Ook vroeger, als er bekende kinderen Gods werden begraven werd er wel gezongen.
Dat is toch vreemd als je er over nadenkt? Dan worden predikanten dus op een zeer hoog voetstuk geplaatst.
Plaats reactie