Geestelijke doodstaat

DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Geestelijke doodstaat

Bericht door DDD »

In de gereformeerde gemeenten is voor zover ik weet altijd een stroming geweest die het mogelijk achtte dat mensen wedergeboren zijn zonder bewuste kennis van Christus. Ik ben verrast over DIA´s mening daarover, maar ik vind dat op zich niet zorgelijk hoor.

Het is een wat extreem geval in meerdere opzichten, ook omdat het in mijn beleving een van de eerste predikanten van de stroming was die ook te begrijpen is voor gewone mensen.

Ik ben zelf niet zo´n voorstander van vergeestelijken, maar dit valt toch nog zeker binnen de gereformeerde kaders? Ik maak mij meer zorgen over hypercalvinisme dan over een onsje bevinding extra. Maar dat is kennelijk persoonlijk.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Geestelijke doodstaat

Bericht door Posthoorn »

DDD schreef:In de gereformeerde gemeenten is voor zover ik weet altijd een stroming geweest die het mogelijk achtte dat mensen wedergeboren zijn zonder bewuste kennis van Christus. Ik ben verrast over DIA´s mening daarover, maar ik vind dat op zich niet zorgelijk hoor.
Volgens mij wordt dit in de gehele GG geleerd.
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Geestelijke doodstaat

Bericht door DDD »

Nou, dat is echt niet waar. Hoe kom je daar nu bij!

Dat is alleen in de rechterflank.
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1473
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: RE: Re: Geestelijke doodstaat

Bericht door Jeremiah »

CvdW schreef:
Jeremiah schreef:
CvdW schreef:Dat moet u mij niet vertellen, maar dit moet aan de predikanten verteld worden die dit zeggen op de kansel en schrijven in de (hedendaagse) boeken.
Waarschijnlijk heeft u dit verkeerd verstaan. Het allerergste wat een predikant een gemeente kan vertellen is dat er rust of troost kan zijn buiten Christus! Ik kan me dan ook niet voorstellen dat een predikant zo iets kan zeggen. Heeft u een naam/bron?
Adventsspreek over Zacharias en Elisabeth. Ze waren rechtvaardig, wedergeboren, maar kenden Christus nog niet. Deze lijn werd ook in het geestelijke doorgetrokken. (Hardinxveld)
Verder constateer ik dat er veel over het gevoel wordt gesproken, maar niet over het geloof.
Ja dat begrijp ik, maar u zegt "dit geeft troost" wat geeft dan troost? Een bekering zonder Christus?
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Geestelijke doodstaat

Bericht door Posthoorn »

DDD schreef:Nou, dat is echt niet waar. Hoe kom je daar nu bij!

Dat is alleen in de rechterflank.
Nee hoor.
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Geestelijke doodstaat

Bericht door DDD »

Noem maar eens een voorbeeld van een linkerflankdominee die zoiets zou beweren. Dat zou mij zeer verbazen. Ik geloof er voorlopig niets van.
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1473
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Geestelijke doodstaat

Bericht door Jeremiah »

Vreugdehil igg niet. Die zegt regelmatig: iedereen op weg naar Christus is verloren.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Geestelijke doodstaat

Bericht door Posthoorn »

DDD schreef:Noem maar eens een voorbeeld van een linkerflankdominee die zoiets zou beweren. Dat zou mij zeer verbazen. Ik geloof er voorlopig niets van.
Dit wordt integraal geleerd binnen de GG. Al gebeurt dat niet door iedereen op dezelfde manier.

Ds. C. Harinck:
Ik heb nadrukkelijk gesteld wanneer een mens aan zijn zijde en tot troost van zijn hart van behouden zijn kan spreken. Dat is alleen wanneer hij komt tot het dadelijk geloven in Christus. In Christus alleen ligt onze eeuwige behoudenis. Maar als Gods kinderen terugzien, zeggen zij: Toen reeds was ik wedergeboren, want toen reeds schreeuwde mijn ziel tot God, was de zonde mij tot smart en werd ik door nood naar Christus uitgedreven.(uit: Reformatorisch Dagblad, 18 november 1996)
Ds. B. van der Heiden:
Dit is zeker waar: als de wedergeboorte plaats vindt, blijft dat niet zonder gevolgen. Dan komt er geloof en bekering. We kunnen ook zeggen: de vruchten van de wedergeboorte zijn geloof, hoop en liefde. Een wedergeborene ontvangt waar geloof. Zulke jongeren gaan geloven wat God in Zijn Woord van Zichzelf en van de mens zegt. De Schrift gaat hen aanwijzen als zondaar, doelmisser, overtreder. We worden schuldig verklaard. Dan worden we persoonlijk bij het Woord betrokken. We gaan buigen voor dat Woord. De Heilige Geest schenkt geloof dat ik diegene ben die het aangedurfd heeft om tegen een heilig, rechtvaardig, maar ook een goeddoend God te zondigen. (...) We gaan ook geloven dat de Heere buiten Christus geen zondaar meer ontvangen kan. Al deze zaken brengen geestelijke nood in het hart. Er komt een geestelijke honger en dorst. (...) De rust wordt ons opgezegd. (...) Er komt een reformatie in ons leven. Maar de Heilige Geest leert ons dat door een opgeknapt leven de zaligheid niet meer te verdienen is. De Heilige Geest brengt tot een hartelijk belijden en beleven: "Vergeef mij al mijn zonden, Die Uwe hoogheid schonden".
Groei
Wat een onbevattelijk wonder als de Heere op Zijn tijd ook het geloof schenkt om op Hem te zien Die de Weg, de Waarheid en het Leven is. De Heilige Geest maakt voor Christus plaats in het hart.
Een wedergeborene ziet, in het algemeen gesproken, niet direkt Christus en de weg der zaligheid. (...) Wat weet een pasgeboren baby van zijn ouders en de andere huisgenoten af? Daar is ontwikkeling en groei voor nodig. Maar al weet een klein kind bijvoorbeeld nog weinig van de erfenis af die hem wacht, toch is hij erfgenaam, want hij behoort tot het gezin. Zo is elke wedergeborene erfgenaam van het eeuwige leven omdat hij tot het geestelijke huisgezin behoort. (...) De wedergeborene leert onbekeerd te zijn en gaat daarom om bekering smeken." (Wedergeboorte en bekering, in: J. Leune e.a., Jongeren en de bekering, Woerden, 1995, blz. 19 20, 21)
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Geestelijke doodstaat

Bericht door DDD »

Het komt in de buurt. Maar is toch in beide gevallen niet hetzelfde. Want het gaat in beide gevallen om een dogmatisch standpunt achteraf, niet om een soort troost voor ongelovige wedergeborenen.

Overigens geloof ik nog steeds niet, dat dit integraal in de GG geleerd wordt. Daarvoor hoor ik veel te vaak heel andere geluiden. Maar dat komt misschien ook omdat de linkerflank- en middendominees zich op het standpunt stellen dat dit geen onderdeel behoort uit te maken van de prediking.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Geestelijke doodstaat

Bericht door Posthoorn »

DDD schreef:Het komt in de buurt. Maar is toch in beide gevallen niet hetzelfde. Want het gaat in beide gevallen om een dogmatisch standpunt achteraf, niet om een soort troost voor ongelovige wedergeborenen.

Overigens geloof ik nog steeds niet, dat dit integraal in de GG geleerd wordt. Daarvoor hoor ik veel te vaak heel andere geluiden. Maar dat komt misschien ook omdat de linkerflank- en middendominees zich op het standpunt stellen dat dit geen onderdeel behoort uit te maken van de prediking.
Het wordt tegenwoordig inderdaad vaak niet meer zo openlijk gezegd. Onze eigen predikant doet dat in het algemeen ook niet zo expliciet. Maar geloof me: het is de onderliggende theologie in de hele gereformeerde gemeente.
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Geestelijke doodstaat

Bericht door DDD »

Maar toch vind ik dat wel een wezenlijk verschil. Het is net als met de uitverkiezing: het is heel gereformeerd om daarin te geloven, maar het is ongereformeerd om daaruit te preken.

En daarnaast weet ik zeker dat er een heel aantal predikanten is dat niet zou stellen dat een ongelovige wedergeboren kan zijn.

Overigens is het een vrij theoretische discussie. Het is maar net waar je de grens legt tussen wel en niet behouden. De ene doet dat vanuit de dogmatiek, en de andere vanuit de openbaring.

En gelukkig is Gods barmhartigheid groter dan zijn openbaring. Dat blijkt uit de gehele heilige Schrift. En dus zou ik zelf in de prediking best beweren dat mensen die zich niet bekeren en niet in Christus geloven, niet moeten rekenen op hun behoud. Maar ondertussen zou ik ook menen dat God nooit loslaat hetgeen zijn hand begint.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Geestelijke doodstaat

Bericht door Posthoorn »

DDD schreef:Maar toch vind ik dat wel een wezenlijk verschil. Het is net als met de uitverkiezing: het is heel gereformeerd om daarin te geloven, maar het is ongereformeerd om daaruit te preken.
Zoals gezegd, niet iedereen gaat daar op dezelfde manier mee om. Maar het is kenmerkend voor de GG dat men daar wel degelijk leert dat de wedergeboorte dáár plaatsvindt, waar de zondaar wordt stilgezet.
En daarnaast weet ik zeker dat er een heel aantal predikanten is dat niet zou stellen dat een ongelovige wedergeboren kan zijn.
Daarmee verschuif je de kwestie alleen maar, want dan krijg je de vraag: wanneer is er (al) sprake van geloof?
Overigens is het een vrij theoretische discussie. Het is maar net waar je de grens legt tussen wel en niet behouden. De ene doet dat vanuit de dogmatiek, en de andere vanuit de openbaring.

En gelukkig is Gods barmhartigheid groter dan zijn openbaring. Dat blijkt uit de gehele heilige Schrift. En dus zou ik zelf in de prediking best beweren dat mensen die zich niet bekeren en niet in Christus geloven, niet moeten rekenen op hun behoud. Maar ondertussen zou ik ook menen dat God nooit loslaat hetgeen zijn hand begint.
Theoretisch of niet, het is wat er in zijn algemeenheid geleerd wordt in de GG.
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Geestelijke doodstaat

Bericht door DDD »

Nee, mijn punt is nu juist dat de uitwerking in de prediking wel een groot verschil maakt.

Ik betwijfel overigens echt of alle GG-predikanten deze stelling van ds. C. Harinck zouden onderschrijven. Maar hij staat inderdaad bekend als een predikant iets links van het midden. Dus wat dat betreft had je gelijk.

Maar wat de dogmatische theorie betreft, maakt het helemaal niet zoveel uit hoe je hierin de grens legt. Het komt op de prediking aan. Ik behoor mijns inziens meer tot de linkerflank, maar ik heb er dogmatisch gezien geen probleem mee om te stellen dat ongelovigen wedergeboren kunnen zijn. Maar zoiets kan natuurlijk niet in de prediking aan de orde komen. Dat zou heel raar zijn.

Net zo goed als moordenaars ook ware christenen kunnen zijn, maar in de prediking wel moeten worden gecorrigeerd. Daarin moet worden gezegd dat verbondskinderen die zich niet met een waar hart tot God bekeren, verloren gaan.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Geestelijke doodstaat

Bericht door Posthoorn »

DDD schreef:Nee, mijn punt is nu juist dat de uitwerking in de prediking wel een groot verschil maakt.
Dat was mijn punt niet. Mijn punt is dat deze opvatting integraal in de GG aangehangen wordt, ongeacht de uitwerking ervan in de prediking.
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Geestelijke doodstaat

Bericht door DDD »

Dat klopt. En je hebt bewezen dat deze opvatting vrij breed gedragen wordt. Daar heb je dus gelijk in. Al is er ook al één naam genoemd die dit standpunt niet deelt. Ik verwacht dat dat er toch zeker 10 zullen zijn, maar dat is dus lastig te peilen, omdat het in de prediking geen verschil hoeft uit te maken.

En dat sluit dan weer mooi aan bij wat ik wilde zeggen, namelijk dat ik het niet zo zorgelijk vind;-)
Plaats reactie