belijdenis des geloofs

WSO
Berichten: 607
Lid geworden op: 11 jun 2002, 16:02

Re: belijdenis des geloofs

Bericht door WSO »

caprice schreef:
Heel eenvoudig: dat het je nog in de nood mocht brengen.
daar heeft geen mens wat aan.
De persoon in kwestie is daar zeker mee gebaat.[/quote]

daar komt het jargon weer. dat het je nog in de nood mocht brengen. een toekomstige onzekere gebeurtenis. die opzich ook weer niets is: nood is nood en dat is een nagetief te wegen iets. niemand is daar mee gebaat. op het beslissingsmoment heeft het al helemaal geen nut.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Mariaa
Berichten: 155
Lid geworden op: 17 mei 2008, 18:57

Re: belijdenis des geloofs

Bericht door Mariaa »

WSO schreef:
caprice schreef:De persoon in kwestie is daar zeker mee gebaat.
daar komt het jargon weer. dat het je nog in de nood mocht brengen. een toekomstige onzekere gebeurtenis. die opzich ook weer niets is: nood is nood en dat is een nagetief te wegen iets. niemand is daar mee gebaat. op het beslissingsmoment heeft het al helemaal geen nut.
Niet: 'dat het je nog in de nood mocht brengen', maar: 'dat het je nog bij de Heere mocht brengen'. Ik weet wel dat dat er impliciet mee bedoeld wordt, maar de nood op zich werkt niets.
De Heere wil echter wijsheid geven aan ieder die daarin tekort schiet en daarin tot Hem gaat.
cosmo
Berichten: 681
Lid geworden op: 14 sep 2007, 15:09

Re: belijdenis des geloofs

Bericht door cosmo »

caprice schreef:
AV schreef:Ik lees dat er een aantal mensen net als ik van overtuigd is dat je bekeerd moet zijn om belijdenis des geloofs af te kunnen leggen (naar de vragen van Voetsius, ger. gem).

Nu vraag ik mij af hoe deze mensen dat doen met hun huwelijk.
Onze dominee wil ons namelijk niet trouwen als we niet beloven belijdenis dit jaar belijdenis te doen.
Heel eenvoudig: dat het je nog in de nood mocht brengen.
Je zou ook gewoon een ander kunder vragen om de dienst voor te gaan. Dergelijke eisen kun je mijns inziens namelijk niet stellen.
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: belijdenis des geloofs

Bericht door MarthaMartha »

cosmo schreef:
caprice schreef:
AV schreef:Ik lees dat er een aantal mensen net als ik van overtuigd is dat je bekeerd moet zijn om belijdenis des geloofs af te kunnen leggen (naar de vragen van Voetsius, ger. gem).

Nu vraag ik mij af hoe deze mensen dat doen met hun huwelijk.
Onze dominee wil ons namelijk niet trouwen als we niet beloven belijdenis dit jaar belijdenis te doen.
Heel eenvoudig: dat het je nog in de nood mocht brengen.
Je zou ook gewoon een ander kunder vragen om de dienst voor te gaan. Dergelijke eisen kun je mijns inziens namelijk niet stellen.
Hoe kun je je jawoord geven op de huwelijksvragen als je dat voor de vragen van de belijdenis niet kunt?
Je belooft namelijk van alles te doen en houden zoals dat een Godvrezende man of vrouw betaamt..... als je daar ja op wilt zeggen kun je dat ook op de vragen van Voetius
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Gebruikersavatar
Josephus
Berichten: 2935
Lid geworden op: 04 dec 2006, 16:28
Locatie: Randstad

Re: belijdenis des geloofs

Bericht door Josephus »

MarthaMartha schreef:Hoe kun je je jawoord geven op de huwelijksvragen als je dat voor de vragen van de belijdenis niet kunt?
Je belooft namelijk van alles te doen en houden zoals dat een Godvrezende man of vrouw betaamt..... als je daar ja op wilt zeggen kun je dat ook op de vragen van Voetius
Dan kun je het ook omdraaien. Als je 'ja' zegt op de huwelijksvragen, hoef je in feite de belijdenisvragen (al dan niet van Voetius) niet meer te beantwoorden.

Maar volgens mij is dat het punt niet van Cosmo. Het gaat er om dat in sommige gemeenten het afleggen van openbare belijdenis als voorwaarde wordt gesteld om te mogen trouwen, dopen, deel te nemen aan het Heilig Avondmaal (al kan ik me bij dat laatste nog wel iets voorstellen). Dát is m.i. niet de bedoeling van het belijdenis doen.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: belijdenis des geloofs

Bericht door Bert Mulder »

Josephus schreef:
MarthaMartha schreef:Hoe kun je je jawoord geven op de huwelijksvragen als je dat voor de vragen van de belijdenis niet kunt?
Je belooft namelijk van alles te doen en houden zoals dat een Godvrezende man of vrouw betaamt..... als je daar ja op wilt zeggen kun je dat ook op de vragen van Voetius
Dan kun je het ook omdraaien. Als je 'ja' zegt op de huwelijksvragen, hoef je in feite de belijdenisvragen (al dan niet van Voetius) niet meer te beantwoorden.

Maar volgens mij is dat het punt niet van Cosmo. Het gaat er om dat in sommige gemeenten het afleggen van openbare belijdenis als voorwaarde wordt gesteld om te mogen trouwen, dopen, deel te nemen aan het Heilig Avondmaal (al kan ik me bij dat laatste nog wel iets voorstellen). Dát is m.i. niet de bedoeling van het belijdenis doen.
Precies. Want daarmee geef je mensen redenen om belijdenis te doen, zonder dat het om de betekende zaak (belijdenis van je geloof in Christus als ook jouw Zaligmaker) gaat. Net zoals het fout ging toen de kerken in 1576 door de Staten van Holland en Zeeland gedwongen werden lidmaten aan te nemen zonder naar hun geloof en leven te mogen vragen.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
cosmo
Berichten: 681
Lid geworden op: 14 sep 2007, 15:09

Re: belijdenis des geloofs

Bericht door cosmo »

MarthaMartha schreef: Hoe kun je je jawoord geven op de huwelijksvragen als je dat voor de vragen van de belijdenis niet kunt?
Je belooft namelijk van alles te doen en houden zoals dat een Godvrezende man of vrouw betaamt..... als je daar ja op wilt zeggen kun je dat ook op de vragen van Voetius
Zoals Josephus en Bert al aangeven denk ik dat het doen van belijdenis, zeker als het specifiek gaar om het belijden van de leer zoals geleerd in desbetreffende gemeente, ten eerste nooit een voorwaarde mag zijn voor het huwelijk en daarnaast kan het natuurlijk zijn dat iemand (nog) niet de vrijmoedigheid heeft gevonden in het openbaar zijn of haar geloof te belijden.

Zoals de casus hier werd omschreven vond ik het dat de predikant een pistool op de borst van deze jongelui zette om zodoende af te dwingen dat zij belijdenis doen. Het doen van belijdenis kan enkel geschieden op basis van intrinsieke motivatie.
Mariaa
Berichten: 155
Lid geworden op: 17 mei 2008, 18:57

Re: belijdenis des geloofs

Bericht door Mariaa »

cosmo schreef:
MarthaMartha schreef: Hoe kun je je jawoord geven op de huwelijksvragen als je dat voor de vragen van de belijdenis niet kunt?
Je belooft namelijk van alles te doen en houden zoals dat een Godvrezende man of vrouw betaamt..... als je daar ja op wilt zeggen kun je dat ook op de vragen van Voetius
Zoals Josephus en Bert al aangeven denk ik dat het doen van belijdenis, zeker als het specifiek gaar om het belijden van de leer zoals geleerd in desbetreffende gemeente, ten eerste nooit een voorwaarde mag zijn voor het huwelijk en daarnaast kan het natuurlijk zijn dat iemand (nog) niet de vrijmoedigheid heeft gevonden in het openbaar zijn of haar geloof te belijden.

Zoals de casus hier werd omschreven vond ik het dat de predikant een pistool op de borst van deze jongelui zette om zodoende af te dwingen dat zij belijdenis doen. Het doen van belijdenis kan enkel geschieden op basis van intrinsieke motivatie.
:fouet

't Is gewoon regel in de GerGem. Maar maak de heren dominees maar 'ns duidelijk dat dit geen goede regel is.
"Het zou tot blijdschap wezen, wanneer jonge zielen hiermee in de nood mochten komen. Van nature kunnen we geen belijdenis doen, zonder oprecht geloof. Zoek daarom maar veel onder het Woord te zitten, mocht het de Heere eens behagen naar Zijn soevereine welbehagen dat eenzijdige Godswerk in ons hart te planten..." Enz.

Met alle respect, maar met zulke antwoorden laat men alleen maar blijken dat ze ermee instemmen dat het geen goede regel is. Maar helaas kun je hier niets tegenin brengen als net-om-de-hoek-kijker. :nonnon Doe je het wel, dan wordt je eens fronsend aangekeken met de vraag: 'maar je gelooft toch niet dat het allemaal vanzelf gaat en wij het maar kunnen aannemen?'

Maar met dat ik met m'n vinger naar anderen wijs, wijs ik er met drie naar mezelf. Daar moet ik immers beginnen. M'n vriendin mailde pas het volgende:
It has been said that if you desire a better preacher, then pray for the one you have. If a church is looking for a better preacher, praying for the current one could very well bring about a great change - in both the pastor and in the congregation. If a congregation prays, things happen. Prayer changes things. God both hears and answers prayers.
'k Denk dat we daarmee weer op onze plek zijn.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: belijdenis des geloofs

Bericht door Afgewezen »

Mariaa schreef:M'n vriendin mailde pas het volgende:
It has been said that if you desire a better preacher, then pray for the one you have. If a church is looking for a better preacher, praying for the current one could very well bring about a great change - in both the pastor and in the congregation. If a congregation prays, things happen. Prayer changes things. God both hears and answers prayers.
'k Denk dat we daarmee weer op onze plek zijn.
Misschien. Maar ik lees dit niet in de Bijbel.
Mariaa
Berichten: 155
Lid geworden op: 17 mei 2008, 18:57

Re: belijdenis des geloofs

Bericht door Mariaa »

Ef. 6:18-20 Met alle bidding en smeking, biddende te allen tijd in de Geest, en daartoe wakende met alle volharding en smeking voor al de heiligen; En voor mij, opdat mij het Woord gegeven worde in de opening van mijn mond met vrijmoedigheid, om de verborgenheid van het Evangelie bekend te maken; Waarvoor ik een gezant ben in een keten, opdat ik daarin vrijmoedig moge spreken, gelijk mij betaamt te spreken.

Kol. 4:3-4 Biddende meteen ook voor ons, dat God ons de deur van het Woord opene, om te spreken de verborgenheid van Christus, om welke ik ook gebonden ben; Opdat ik die moge openbaren, gelijk ik moet spreken.

2 Tess. 3:1 Voorts, broeders, bidt voor ons, opdat het Woord des Heeren zijn loop hebbe, en verheerlijkt worde, gelijk ook bij u;

Jac. 5:16 Belijdt elkander de misdaden, en bidt voor elkander, opdat gij gezond wordt; een krachtig gebed van de rechtvaardige vermag veel.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: belijdenis des geloofs

Bericht door Bert Mulder »

Mariaa schreef:Ef. 6:18-20 Met alle bidding en smeking, biddende te allen tijd in de Geest, en daartoe wakende met alle volharding en smeking voor al de heiligen; En voor mij, opdat mij het Woord gegeven worde in de opening van mijn mond met vrijmoedigheid, om de verborgenheid van het Evangelie bekend te maken; Waarvoor ik een gezant ben in een keten, opdat ik daarin vrijmoedig moge spreken, gelijk mij betaamt te spreken.

Kol. 4:3-4 Biddende meteen ook voor ons, dat God ons de deur van het Woord opene, om te spreken de verborgenheid van Christus, om welke ik ook gebonden ben; Opdat ik die moge openbaren, gelijk ik moet spreken.

2 Tess. 3:1 Voorts, broeders, bidt voor ons, opdat het Woord des Heeren zijn loop hebbe, en verheerlijkt worde, gelijk ook bij u;

Jac. 5:16 Belijdt elkander de misdaden, en bidt voor elkander, opdat gij gezond wordt; een krachtig gebed van de rechtvaardige vermag veel.
Dank je, Maria

En zou er graag dezen aan toe willen voegen, daar de hele kerkeraad het gebed van de gemeente van node heeft, daar ze in een zwaar ambt arbeiden:

Heb. 13:
7 Gedenkt uwer voorgangeren,8) die u het Woord Gods gesproken hebben; en volgt hun geloof na, aanschouwende de uitkomst hunner wandeling.
17 Zijt uw voorgangeren34) gehoorzaam,35) en zijt hun onderdanig; want zij waken voor uw zielen, als die rekenschap geven zullen;36) opdat zij dat doen mogen met vreugde en niet al zuchtende;37) want dat is u niet nuttig.
18 Bidt voor ons; want wij vertrouwen, dat wij een goed geweten hebben, als die in alles willen39) eerlijk wandelen.40)
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: belijdenis des geloofs

Bericht door Afgewezen »

Mariaa schreef:Ef. 6:18-20 Met alle bidding en smeking, biddende te allen tijd in de Geest, en daartoe wakende met alle volharding en smeking voor al de heiligen; En voor mij, opdat mij het Woord gegeven worde in de opening van mijn mond met vrijmoedigheid, om de verborgenheid van het Evangelie bekend te maken; Waarvoor ik een gezant ben in een keten, opdat ik daarin vrijmoedig moge spreken, gelijk mij betaamt te spreken.

Kol. 4:3-4 Biddende meteen ook voor ons, dat God ons de deur van het Woord opene, om te spreken de verborgenheid van Christus, om welke ik ook gebonden ben; Opdat ik die moge openbaren, gelijk ik moet spreken.

2 Tess. 3:1 Voorts, broeders, bidt voor ons, opdat het Woord des Heeren zijn loop hebbe, en verheerlijkt worde, gelijk ook bij u;

Jac. 5:16 Belijdt elkander de misdaden, en bidt voor elkander, opdat gij gezond wordt; een krachtig gebed van de rechtvaardige vermag veel.
Zoek nu eens de teksten op die gaan over hoe je moet doen bij een verkeerde prediker.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: belijdenis des geloofs

Bericht door jvdg »

Afgewezen schreef:
Mariaa schreef:Ef. 6:18-20 Met alle bidding en smeking, biddende te allen tijd in de Geest, en daartoe wakende met alle volharding en smeking voor al de heiligen; En voor mij, opdat mij het Woord gegeven worde in de opening van mijn mond met vrijmoedigheid, om de verborgenheid van het Evangelie bekend te maken; Waarvoor ik een gezant ben in een keten, opdat ik daarin vrijmoedig moge spreken, gelijk mij betaamt te spreken.

Kol. 4:3-4 Biddende meteen ook voor ons, dat God ons de deur van het Woord opene, om te spreken de verborgenheid van Christus, om welke ik ook gebonden ben; Opdat ik die moge openbaren, gelijk ik moet spreken.

2 Tess. 3:1 Voorts, broeders, bidt voor ons, opdat het Woord des Heeren zijn loop hebbe, en verheerlijkt worde, gelijk ook bij u;

Jac. 5:16 Belijdt elkander de misdaden, en bidt voor elkander, opdat gij gezond wordt; een krachtig gebed van de rechtvaardige vermag veel.
Zoek nu eens de teksten op die gaan over hoe je moet doen bij een verkeerde prediker.
Op dit forum ben ik slechts een geïnteresseerde meelezer, maar met alle respect, Afgewezen, wat is de definitie van een verkeerde prediker?
cosmo
Berichten: 681
Lid geworden op: 14 sep 2007, 15:09

Re: belijdenis des geloofs

Bericht door cosmo »

Afgewezen schreef: Zoek nu eens de teksten op die gaan over hoe je moet doen bij een verkeerde prediker.
Ik kan mij geheel vinden in deze oproep. Het kan natuurlijk niet zo zijn dat wij klakkeloos degenen moeten volgen die een ambt bekleden. Dat iemand een ambt bekleedt wil niet zeggen dat hetgeen hij zegt ook bijbels verantwoord is.
Mariaa
Berichten: 155
Lid geworden op: 17 mei 2008, 18:57

Re: belijdenis des geloofs

Bericht door Mariaa »

Afgewezen schreef:
Mariaa schreef:Ef. 6:18-20 Met alle bidding en smeking, biddende te allen tijd in de Geest, en daartoe wakende met alle volharding en smeking voor al de heiligen; En voor mij, opdat mij het Woord gegeven worde in de opening van mijn mond met vrijmoedigheid, om de verborgenheid van het Evangelie bekend te maken; Waarvoor ik een gezant ben in een keten, opdat ik daarin vrijmoedig moge spreken, gelijk mij betaamt te spreken.

Kol. 4:3-4 Biddende meteen ook voor ons, dat God ons de deur van het Woord opene, om te spreken de verborgenheid van Christus, om welke ik ook gebonden ben; Opdat ik die moge openbaren, gelijk ik moet spreken.

2 Tess. 3:1 Voorts, broeders, bidt voor ons, opdat het Woord des Heeren zijn loop hebbe, en verheerlijkt worde, gelijk ook bij u;

Jac. 5:16 Belijdt elkander de misdaden, en bidt voor elkander, opdat gij gezond wordt; een krachtig gebed van de rechtvaardige vermag veel.
Zoek nu eens de teksten op die gaan over hoe je moet doen bij een verkeerde prediker
Jac. 5:16 Belijdt elkander de misdaden, en bidt voor elkander, opdat gij gezond wordt; een krachtig gebed van de rechtvaardige vermag veel.

1 Joh. 5:16 Indien iemand zijn broeder ziet zondigen een zonde niet tot de dood, die zal God bidden en Hij zal hem het leven geven, hun, zeg ik, die zondigen niet tot de dood.

Fil. 1:18-19 Wat dan? Nochtans wordt Christus op allerlei wijze, hetzij onder een bedekking, hetzij in waarheid, verkondigd; en daarin verblijd ik mij, ja, ik zal mij ook verblijden. Want ik weet, dat dit mij ter zaligheid gedijen zal, door uw gebed en toebrenging des Geestes van Jezus Christus

Matth. 7:7 Bidt, en u zal gegeven worden; zoekt, en gij zult vinden; klopt, en u zal opengedaan worden.

En zijn hier ook niet de geschiedenissen van toepassing dat Mozes, Samuel, Nehemia enz. voor het volk bad? Het enige verschil is dat het volk voor hun 'leiders' bidt. Dan mag je toch ook eenzelfde uitwerking verwachten?
Plaats reactie