belijdenis des geloofs

Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: belijdenis des geloofs

Bericht door Afgewezen »

Marco schreef:
WSO schreef:Of iets een meineed is wordt niet door jou bepaald, maar door de diverse kerkgenootschappen. jij vind dat jouw geloofsbelijdenismodel opgaat voor alle kerken. dat is niet zo. de GG verwacht geen 'waar geloof', maar meer een soort van meerderjarigheid. sommige dominees beweren wel dat het meer is dan dat, maar dat is niet waar. je bent al lid door geboorte. meer is eigenlijk niet nodig.
Meineed is voor God en Zijn gemeente 'ja' zeggen op de vraag of je gelooft dat Jezus jouw Verlosser is, terwijl je dat eigenlijk niet gelooft. Dus om het maar eens op z'n botst te stellen: Als de in de Gereformeerde Gemeenten géén geloof gevraagd wordt voor geloofs-belijdenis dan klopt óf de term niet, en de vragen niet, óf er wordt gelogen. Of het zou zo moeten zijn dat ik - en velen met mij - de vragen niet juist interpreteer.
De vragen van Voetius kun je ook alleen maar beantwoorden als je echt gelooft.
Maar in het oude Israël werd ook van iedereen gevraagd zich te 'gedragen' als een gelovige (door offers, Psalmen, lofliederen, etc.). Zo moet je dat in de gemeente ook zien, denk ik. Als je geen geloofsbelijdenis kunt doen met je hart, moet je hart veranderd worden. Maar je moet wél belijdenis doen, want dat is je plicht.
Er is in de gemeente nooit ruimte voor een 'afwachten', een periode waarin je nog geen beslissing hoeft te nemen.
Gebruikersavatar
Josephus
Berichten: 2935
Lid geworden op: 04 dec 2006, 16:28
Locatie: Randstad

Re: belijdenis des geloofs

Bericht door Josephus »

MarthaMartha schreef:
Josephus schreef:
MarthaMartha schreef:Hoe kun je je jawoord geven op de huwelijksvragen als je dat voor de vragen van de belijdenis niet kunt?
Je belooft namelijk van alles te doen en houden zoals dat een Godvrezende man of vrouw betaamt..... als je daar ja op wilt zeggen kun je dat ook op de vragen van Voetius
Dan kun je het ook omdraaien. Als je 'ja' zegt op de huwelijksvragen, hoef je in feite de belijdenisvragen (al dan niet van Voetius) niet meer te beantwoorden.

Maar volgens mij is dat het punt niet van Cosmo. Het gaat er om dat in sommige gemeenten het afleggen van openbare belijdenis als voorwaarde wordt gesteld om te mogen trouwen, dopen, deel te nemen aan het Heilig Avondmaal (al kan ik me bij dat laatste nog wel iets voorstellen). Dát is m.i. niet de bedoeling van het belijdenis doen.
Moet je voor het afleggen van openbare geloofsbelijdenis iets anders 'bezitten' dan voor het beantwoorden van de trouw en/of doopvragen?
In de eerste alinea van mijn geciteerde reactie geef ik toch het antwoord daarop? Volgens mij begrijpen we elkaar verkeerd. Het gaat er niet om dat je de vraag 'waarom zou je geen belijdenis doen' niet zou mogen stellen, maar dat je belijdenis doen in het openbaar niet als voorwaarde mag stellen voor genoemde zaken. Ik zal je een voorbeeld geven van hoe het ook kan: een stel dat in onze gemeente wil trouwen of kinderen wil laten dopen en nog geen belijdenis heeft gedaan, krijgt van de kerkenraad een uitnodiging voor de eerstvolgende belijdeniskring. In zekere zin doet die uitnodiging natuurlijk een soort moreel appel op de uitgenodigde(n), maar er volgt ook zeker geen 'pittig gesprek' wanneer men besluit (nog) niet op de uitnodiging in te gaan. En de trouw- of doopdienst mag in ieder geval plaatsvinden.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: belijdenis des geloofs

Bericht door MarthaMartha »

WSO schreef:
Marco schreef:
WSO schreef:Of iets een meineed is wordt niet door jou bepaald, maar door de diverse kerkgenootschappen. jij vind dat jouw geloofsbelijdenismodel opgaat voor alle kerken. dat is niet zo. de GG verwacht geen 'waar geloof', maar meer een soort van meerderjarigheid. sommige dominees beweren wel dat het meer is dan dat, maar dat is niet waar. je bent al lid door geboorte. meer is eigenlijk niet nodig.
Meineed is voor God en Zijn gemeente 'ja' zeggen op de vraag of je gelooft dat Jezus jouw Verlosser is, terwijl je dat eigenlijk niet gelooft. Dus om het maar eens op z'n botst te stellen: Als de in de Gereformeerde Gemeenten géén geloof gevraagd wordt voor geloofs-belijdenis dan klopt óf de term niet, en de vragen niet, óf er wordt gelogen. Of het zou zo moeten zijn dat ik - en velen met mij - de vragen niet juist interpreteer.
dat wordt toch helmaal niet gevraagd?

1. Verklaart en erkent gij dat gij de leer onzer Kerk, welke gij geleerd, gehoord en beleden hebt, houdt voor de zaligmakende leer, overeenkomstig met de Heilige Schrift?
2. Belooft gij dat gij, door Gods genade, in de belijdenis van deze zaligmakende leer standvastig zult blijven, en daarin leven en sterven?
3. Belooft gij dat gij volgens deze heilige leer uw leven altijd met Christus hulp en genade godzalig, eerbaar en onstraffelijk zult aanstellen, en uw belijdenis met goede werken versieren?
4. Belooft gij dat gij u zult onderwerpen, en onderdanig zult zijn aan de opwekkingen, bestraffingen en kerkelijke tucht, wanneer het zou gebeuren (hetwelk God verhoede) dat gij u in leer of leven kwaamt te misgaan?

je kunt er dus alle kanten mee op. :super

het grootste probleem zit in vraag 1. het kan zijn dat je op 18jarige leeftijf vindt dat het JA moet wezen en je op 30jarige leeftijd met beter inzicht moet zeggen NEEN, niet alles wat geleerd wordt hoor bij de zaligmakende leer.
WSO jij denkt dus dat je zonder Gods genade te hebben ontvangen 'ja' kunt zeggen dat jij je leven godzalig, eerbaar en onstraffelijk zult aanstellen en dat jij je belijdenis met goede werken zult versieren? Da's toch zo rooms als de Paus zelf dat je dat zou kunnen zonder van genade te leven?
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
WSO
Berichten: 607
Lid geworden op: 11 jun 2002, 16:02

Re: belijdenis des geloofs

Bericht door WSO »

MarthaMartha schreef: WSO jij denkt dus dat je zonder Gods genade te hebben ontvangen 'ja' kunt zeggen dat jij je leven godzalig, eerbaar en onstraffelijk zult aanstellen en dat jij je belijdenis met goede werken zult versieren? Da's toch zo rooms als de Paus zelf dat je dat zou kunnen zonder van genade te leven?
Waarom vraag je dat?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: belijdenis des geloofs

Bericht door MarthaMartha »

WSO schreef:
MarthaMartha schreef: WSO jij denkt dus dat je zonder Gods genade te hebben ontvangen 'ja' kunt zeggen dat jij je leven godzalig, eerbaar en onstraffelijk zult aanstellen en dat jij je belijdenis met goede werken zult versieren? Da's toch zo rooms als de Paus zelf dat je dat zou kunnen zonder van genade te leven?
Waarom vraag je dat?
Omdat ik dat opmaak uit wat je schrijft. Maar ik begrijp dat niet. Dus vraag ik me af of je dat werkelijk bedoelt...
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: belijdenis des geloofs

Bericht door Bert Mulder »

WSO schreef: dat wordt toch helmaal niet gevraagd?

1. Verklaart en erkent gij dat gij de leer onzer Kerk, welke gij geleerd, gehoord en beleden hebt, houdt voor de zaligmakende leer, overeenkomstig met de Heilige Schrift?
2. Belooft gij dat gij, door Gods genade, in de belijdenis van deze zaligmakende leer standvastig zult blijven, en daarin leven en sterven?
3. Belooft gij dat gij volgens deze heilige leer uw leven altijd met Christus hulp en genade godzalig, eerbaar en onstraffelijk zult aanstellen, en uw belijdenis met goede werken versieren?
4. Belooft gij dat gij u zult onderwerpen, en onderdanig zult zijn aan de opwekkingen, bestraffingen en kerkelijke tucht, wanneer het zou gebeuren (hetwelk God verhoede) dat gij u in leer of leven kwaamt te misgaan?

je kunt er dus alle kanten mee op. :super

het grootste probleem zit in vraag 1. het kan zijn dat je op 18jarige leeftijf vindt dat het JA moet wezen en je op 30jarige leeftijd met beter inzicht moet zeggen NEEN, niet alles wat geleerd wordt hoor bij de zaligmakende leer.
Ok, WSO, hoe doet men goede werken als men niet een waar geloof bezit, dan?
Vr.91. Maar wat zijn goede werken?
Antw. Alleen die uit waar geloof a, naar de wet Gods b, alleen Hem ter eer geschieden c, en niet die op ons goeddunken of op mensen-inzettingen gegrond zijn d.

a Ro 14:23 b Le 18:4 1Sa 15:22 Eph 2:10 c 1Co 10:31 d Eze 20:18,19 Jes 29:13 Mt 15:7-9
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: belijdenis des geloofs

Bericht door Bert Mulder »

Afgewezen schreef:
Marco schreef:
WSO schreef:Of iets een meineed is wordt niet door jou bepaald, maar door de diverse kerkgenootschappen. jij vind dat jouw geloofsbelijdenismodel opgaat voor alle kerken. dat is niet zo. de GG verwacht geen 'waar geloof', maar meer een soort van meerderjarigheid. sommige dominees beweren wel dat het meer is dan dat, maar dat is niet waar. je bent al lid door geboorte. meer is eigenlijk niet nodig.
Meineed is voor God en Zijn gemeente 'ja' zeggen op de vraag of je gelooft dat Jezus jouw Verlosser is, terwijl je dat eigenlijk niet gelooft. Dus om het maar eens op z'n botst te stellen: Als de in de Gereformeerde Gemeenten géén geloof gevraagd wordt voor geloofs-belijdenis dan klopt óf de term niet, en de vragen niet, óf er wordt gelogen. Of het zou zo moeten zijn dat ik - en velen met mij - de vragen niet juist interpreteer.
De vragen van Voetius kun je ook alleen maar beantwoorden als je echt gelooft.
Maar in het oude Israël werd ook van iedereen gevraagd zich te 'gedragen' als een gelovige (door offers, Psalmen, lofliederen, etc.). Zo moet je dat in de gemeente ook zien, denk ik. Als je geen geloofsbelijdenis kunt doen met je hart, moet je hart veranderd worden. Maar je moet wél belijdenis doen, want dat is je plicht.
Er is in de gemeente nooit ruimte voor een 'afwachten', een periode waarin je nog geen beslissing hoeft te nemen.
Het is niet meer een plicht, dan de plicht om zich te bekeren. En dat, geeft men zelf toe, doet men ook NIET. Dus daarom is het meineed, dus. Zonden op zonden stapelen. Dan kan men beter, zoals Brakel aangeeft, de kinderdoop herroepen
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Plaats reactie