Verontrustende berichten

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33315
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Tiberius »

Wim Anker schreef:
Tiberius schreef:Bovendien is het een voorzegging, geen opdracht.
Geen opdracht nee. Maar m.i. ook geen voorzegging maar een constatering. Er wordt een feit aangegeven toch?
Zo je wilt.
Maar het is in ieder geval niet zo, dat men zijn eigen verdrukking moet creëren of zo, om aan te tonen hoe christelijk men is.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Verontrustende berichten

Bericht door -DIA- »

Een uitspraak van iemand die de verontrustende zaken wel degelijk waarneemt en voor gewenning waarschuwt:

"Het benauwde is juist hierin gelegen, dat niemand benauwd is".

Het is een uitdrukking die als het ware uit mijn hart is gegrepen, want ik merk dit ook.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Wim Anker
Berichten: 3895
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Wim Anker »

Tiberius schreef:
Wim Anker schreef:
Tiberius schreef:Bovendien is het een voorzegging, geen opdracht.
Geen opdracht nee. Maar m.i. ook geen voorzegging maar een constatering. Er wordt een feit aangegeven toch?
Zo je wilt.
Maar het is in ieder geval niet zo, dat men zijn eigen verdrukking moet creëren of zo, om aan te tonen hoe christelijk men is.
Eens. m.i. wordt er teveel gefocused op een fysieke, aardse verdrukking. In welke vorm dan ook. Maar dat is m.i.maar een component, en ook niet de ergste, van de verdrukking die het volk van God ondervind van de 3-hoofdige vijand. De geestelijke verdrukking is veel zwaarder - zegt de Schrift - . En die is in NL niet anders dan elders.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Verontrustende berichten

Bericht door -DIA- »

Wim Anker schreef:
Tiberius schreef:
Wim Anker schreef:
Tiberius schreef:Bovendien is het een voorzegging, geen opdracht.
Geen opdracht nee. Maar m.i. ook geen voorzegging maar een constatering. Er wordt een feit aangegeven toch?
Zo je wilt.
Maar het is in ieder geval niet zo, dat men zijn eigen verdrukking moet creëren of zo, om aan te tonen hoe christelijk men is.
Eens. m.i. wordt er teveel gefocused op een fysieke, aardse verdrukking. In welke vorm dan ook. Maar dat is m.i.maar een component, en ook niet de ergste, van de verdrukking die het volk van God ondervind van de 3-hoofdige vijand. De geestelijke verdrukking is veel zwaarder - zegt de Schrift - . En die is in NL niet anders dan elders.
Helemaal mee eens.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Re: Verontrustende berichten

Bericht door emigrant »

Trek je dan niet terug in dorpjes op de Veluwe waar nog SGP in de gemeenteraad zit. De opdracht is "lerende en onderwijzende", en hoe meer deze gezindte aangevallen wordt, des te minder men dat zoutend zout is.
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Verontrustende berichten

Bericht door eilander »

Wim Anker schreef:Eens. m.i. wordt er teveel gefocused op een fysieke, aardse verdrukking. In welke vorm dan ook. Maar dat is m.i.maar een component, en ook niet de ergste, van de verdrukking die het volk van God ondervind van de 3-hoofdige vijand. De geestelijke verdrukking is veel zwaarder - zegt de Schrift - . En die is in NL niet anders dan elders.
Wat je zegt is wel waar, maar ik geloof niet dat dat de bedoeling is van de uitspraak van de Heere Jezus: "in de wereld zult gij verdrukking hebben". Dat staat in Johannes 16, en in datzelfde gedeelte staat bijvoorbeeld ook "Zij zullen u uit de synagogen werpen; ja, de ure komt, dat een iegelijk, die u zal doden, zal menen Gode een dienst te doen."
Dus m.i. gaat het hier met name om fysieke en aardse verdrukking.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Verontrustende berichten

Bericht door -DIA- »

eilander schreef:
Wim Anker schreef:Eens. m.i. wordt er teveel gefocused op een fysieke, aardse verdrukking. In welke vorm dan ook. Maar dat is m.i.maar een component, en ook niet de ergste, van de verdrukking die het volk van God ondervind van de 3-hoofdige vijand. De geestelijke verdrukking is veel zwaarder - zegt de Schrift - . En die is in NL niet anders dan elders.
Wat je zegt is wel waar, maar ik geloof niet dat dat de bedoeling is van de uitspraak van de Heere Jezus: "in de wereld zult gij verdrukking hebben". Dat staat in Johannes 16, en in datzelfde gedeelte staat bijvoorbeeld ook "Zij zullen u uit de synagogen werpen; ja, de ure komt, dat een iegelijk, die u zal doden, zal menen Gode een dienst te doen."
Dus m.i. gaat het hier met name om fysieke en aardse verdrukking.
Dat laatste wijst op de verzwaring in het laatste der dagen. Het eerste gaat daarmee vanzelf gepaard, als dit de ervaring (mag ik in zo'n geval van bevinding spreken?) van al Gods volk door alle eeuwen heen. Want daar ontstaat toch de strijd tegen een driehoofdige vijand, en daarvan is de 'wereld' en de 'godsdienst' onkundig, al heeft ook die zo zijn strijd, deze is toch anders dan de geestelijke strijd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Johann Gottfried Walther »

-DIA- schreef:Een uitspraak van iemand die de verontrustende zaken wel degelijk waarneemt en voor gewenning waarschuwt:

"Het benauwde is juist hierin gelegen, dat niemand benauwd is".

Het is een uitdrukking die als het ware uit mijn hart is gegrepen, want ik merk dit ook.
Als degene die zich wel benauwd voelen zich daarin maar niet gaan verheffen boven degene die zich volgens hen niet benauwd voelen.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Verontrustende berichten

Bericht door -DIA- »

Johann Gottfried Walther schreef:
-DIA- schreef:Een uitspraak van iemand die de verontrustende zaken wel degelijk waarneemt en voor gewenning waarschuwt:

"Het benauwde is juist hierin gelegen, dat niemand benauwd is".

Het is een uitdrukking die als het ware uit mijn hart is gegrepen, want ik merk dit ook.
Als degene die zich wel benauwd voelen zich daarin maar niet gaan verheffen boven degene die zich volgens hen niet benauwd voelen.
Oei, dát is gevaarlijk! :quoi
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Martijn
Berichten: 726
Lid geworden op: 20 mar 2012, 21:34

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Martijn »

Jeremiah schreef:
Martijn schreef: We kunnen nu wel gaan proberen om alles wat niet is naar Gods Woord en Zijn geboden uitgebreid te gaan uitmeten, wat op zichzelf niet verkeerd is en waar wet zeker ook op moeten letten. Maar de ontwikkelingen die je ziet in de maatschappij zijn toch voorzegt? Lees onder andere http://herzienestatenvertaling.nl/teksten/2timotheus/3/ maar.
Daar komt nog bij dat de Heere Jezus zelf zegt dat we verdrukking zullen ondervinden (Johannes 16:33). Daarvan is in Nederland nog niet zo heel veel te merken. De vraag is wel waar dat door komt?
Nu gaan we proberen om via acties de overheid te bewegen om bijvoorbeeld de Zondagswet te behouden. Gaan we hiermee dan niet in tegen datgene wat door Jezus voorzegt is in de Bijbel? Willen we dan niet in onze zelfgecreëerde comfortzone blijven zitten en eigenlijk Jezus niet volgen?
"In de wereld ZULT gij verdrukking hebben"

Laten we wel het onderscheid maken. De Heere Jezus zei dat tegen Zijn discipelen, Gods echte volk dus. Die weten daarvan, of zullen daarvan weten want door vele verdrukkingen zullen zij ingaan. De huichelaar of het oppervlakkige christendom zal geen verdrukking bemerken, laat staan ondervinden. Die kan altijd met alles meebuigen. Kan altijd bidden. Kan altijd geloven. Volle kerken zullen daarom gewoon blijven bestaan. Ook als Gods Geest allang van ons geweken is.
Op het moment dat er daadwerkelijk verdrukking komt dan hoef je dat onderscheid echt niet meer te maken. Degenen die Jezus dan niet kennen en niet weten van een omgang met Hem die zullen Hem dan verloochenen.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33315
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Tiberius »

Johann Gottfried Walther schreef:
-DIA- schreef:Een uitspraak van iemand die de verontrustende zaken wel degelijk waarneemt en voor gewenning waarschuwt:

"Het benauwde is juist hierin gelegen, dat niemand benauwd is".

Het is een uitdrukking die als het ware uit mijn hart is gegrepen, want ik merk dit ook.
Als degene die zich wel benauwd voelen zich daarin maar niet gaan verheffen boven degene die zich volgens hen niet benauwd voelen.
Dat verheffen benauwt dan weer degenen die niet benauwd zijn, bedoel je?
Martijn
Berichten: 726
Lid geworden op: 20 mar 2012, 21:34

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Martijn »

Curatorium schreef:
Martijn schreef: Nu gaan we proberen om via acties de overheid te bewegen om bijvoorbeeld de Zondagswet te behouden. Gaan we hiermee dan niet in tegen datgene wat door Jezus voorzegt is in de Bijbel? Willen we dan niet in onze zelfgecreëerde comfortzone blijven zitten en eigenlijk Jezus niet volgen?
Acties? Welke acties? Die paar dominee's die een of andere brief schrijven naar de overheid? Christenen die achter het computerscherm via een of andere inspraakpetitie gaan betogen dat de zondagswet niet moet worden afgeschaft? Dat zijn geen acties. Met z'n allen naar het malieveld, dat zijn acties. Maar daar is de zondagswet blijkbaar niet belangrijk genoeg voor.
Actie was misschien een iets te groot woord.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Verontrustende berichten

Bericht door -DIA- »

Tiberius schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:
-DIA- schreef:Een uitspraak van iemand die de verontrustende zaken wel degelijk waarneemt en voor gewenning waarschuwt:

"Het benauwde is juist hierin gelegen, dat niemand benauwd is".

Het is een uitdrukking die als het ware uit mijn hart is gegrepen, want ik merk dit ook.
Als degene die zich wel benauwd voelen zich daarin maar niet gaan verheffen boven degene die zich volgens hen niet benauwd voelen.
Dat verheffen benauwt dan weer degenen die niet benauwd zijn, bedoel je?
Het maar uit welke bron het komt. Op zich is het een gevaar, maar als het uit een kritische wantrouwende bron komt is het heel anders als dat het uit een bewogen en heilzoekende bron komt. Dat is meestal toch wel goed te voelen, al moet je niet op je gevoel afgaan. De ervaring leert ook wel een en ander.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Martijn
Berichten: 726
Lid geworden op: 20 mar 2012, 21:34

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Martijn »

Wim Anker schreef:
Tiberius schreef:
Wim Anker schreef:
Tiberius schreef:Bovendien is het een voorzegging, geen opdracht.
Geen opdracht nee. Maar m.i. ook geen voorzegging maar een constatering. Er wordt een feit aangegeven toch?
Zo je wilt.
Maar het is in ieder geval niet zo, dat men zijn eigen verdrukking moet creëren of zo, om aan te tonen hoe christelijk men is.
Eens. m.i. wordt er teveel gefocused op een fysieke, aardse verdrukking. In welke vorm dan ook. Maar dat is m.i.maar een component, en ook niet de ergste, van de verdrukking die het volk van God ondervind van de 3-hoofdige vijand. De geestelijke verdrukking is veel zwaarder - zegt de Schrift - . En die is in NL niet anders dan elders.
Het zal misschien wel waar zijn dat het maar een component is de fysieke verdrukking. Maar ik durf je dat niet na te zeggen dat het niet de ergste is. Denk aan de gebieden waar Christenen vermoord worden... Lees ook even Mattheus 24.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Tiberius schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:
-DIA- schreef:Een uitspraak van iemand die de verontrustende zaken wel degelijk waarneemt en voor gewenning waarschuwt:

"Het benauwde is juist hierin gelegen, dat niemand benauwd is".

Het is een uitdrukking die als het ware uit mijn hart is gegrepen, want ik merk dit ook.
Als degene die zich wel benauwd voelen zich daarin maar niet gaan verheffen boven degene die zich volgens hen niet benauwd voelen.
Dat verheffen benauwt dan weer degenen die niet benauwd zijn, bedoel je?
Je verheffen, hoogmoedig zijn is nooit goed.
Maak er geen woordenspelletje van.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gesloten