Hoe ziet een refo-kerst er eigenlijk (bij u) uit?

GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Hoe ziet een refo-kerst er eigenlijk (bij u) uit?

Bericht door GerefGemeente-lid »

Herman schreef:De échte refo gaat overigens vier keer ter kerke om de dagen niet onnut door te brengen.
Bij ons zijn er maar 2 échte kerkdiensten...
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
merel
Berichten: 9856
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Hoe ziet een refo-kerst er eigenlijk (bij u) uit?

Bericht door merel »

Eloesje schreef:
Zita schreef:De kinderen van mijn broer zijn voedseltechnisch wat eenkennig opgevoed, wat tot gevolg heeft dat mijn schoonzus alle onderdelen van de maaltijd naar de kinders (5-16 jaar) blijft roepen dat ze echt maar één hapje hoeven te proeven, het echt uit mogen spugen als ze het niet lusten, het echt niet heel raar smaakt maar wel anders dan thuis, dat ze het heel misschien wel lusten en anders maar even goed moeten ruiken en het anders mogen wegdoen hoor, en één hapje is echt genoeg enz enz enz. Dat hapje is in de praktijk een klein likje, met daarna een pruilend/betraand gezicht wegens de viesheid van het eten. Dat bederft het kook- en eetplezier enigszins. Nu heb ik zojuist via-via doorgekregen dat beide soorten soep die op het programma staan al ongeproefd en ongezien zijn afgekeurd, wegens 'eng', 'vies' en 'lust geen soep behalve tomatensoep uit blik van Unox' en dat laatste vertik ik te serveren. Stokbrood schijnt wel acceptabel te zijn, dus dan doen ze het daar maar mee. Het belooft een sfeervolle maaltijd te worden, dat voel ik nu al aankomen. Je leert er op zich wel goed van tot tien tellen.
Ik vraag me even af waarom jullie gezamenlijk willen eten als dat iedere keer zo gaat
Waarschijnlijk omdat moeders graag een paar keer per jaar hun kroost bij elkaar hebben.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17376
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Hoe ziet een refo-kerst er eigenlijk (bij u) uit?

Bericht door huisman »

merel schreef:
huisman schreef:
merel schreef:Haha, ik kan mij voorstellen dat het tenenkrommend is. Wij hebben op tweede kerstdag zo'n eter. Meestal neemt moeders gelukkig zelf wat mee. En verder houd ik daar weinig rekening mee. Doe ik met mijn eigen kinderen niet en bij vreemde kinderen ook niet. Dan eten ze niet.

Eerste kerstdag komt mijn familie. Ik maak een voorgerecht met peer, pecannoten en warme geitenkaas met honing - balsamicodressing. Als hoofdgerecht een stoofpot met diverse ( geroosterde) groentes en als nagerecht maak ik een stoofperen crumble met kaneelijs.

Tweede kerstdag hebben we geen kerk en gaan we met vrienden een stuk wandelen. Daarna hapjes en iets soortgelijks eten.

Ik neem aan dat in die stoofpot vlees zit? Anders kom ik niet :OO3
Je bent welkom hoor! Er zit zeker vlees in. Vega eten kunnen diverse familieleden niet aan ;)
Dat stelt me weer gerust. Tot dan.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Hoe ziet een refo-kerst er eigenlijk (bij u) uit?

Bericht door -DIA- »

Eerste Kerstdag: Drie maal kerk (2 leesdiensten en 's middags ds. S.W. Janse)
Tweede Kerstdag 's morgens leesdienst en 's middags kerstfeest voor de kinderen
Verder gebeurt hier in het geheel niets aparts.
Het zijn voor mij dus gewoon extra kerkdiensten 'om te doen gedenken'.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Online
Bertiel
Berichten: 4627
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Hoe ziet een refo-kerst er eigenlijk (bij u) uit?

Bericht door Bertiel »

Eerste kerstdag s morgens kerk
S middags warme maaltijd met ouders. Ouders doen veel voor ons dus we pakken wel uit. Meeste is op zaterdag klaar gemaakt
S avonds kerk
Tweede kerstdag kijken we naar de viering van de zondagsschool. Daarna brunch en einde middag en avond gezellig samenzijn met schoonzussen en zwagers + kids
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1500
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Hoe ziet een refo-kerst er eigenlijk (bij u) uit?

Bericht door Bourdon16 »

Kerstavond icm refo klinkt mij toch wat bijzonder in de oren. Is dat niet meer iets katholieks?
-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Hoe ziet een refo-kerst er eigenlijk (bij u) uit?

Bericht door -DIA- »

Bourdon16 schreef:Kerstavond icm refo klinkt mij toch wat bijzonder in de oren. Is dat niet meer iets katholieks?
Dat vierden ze wel in ons geboortedorp. Maar daar is geen reformatorische kerk of iets in die richting.
Ik weet wel dat men daar over Kerstavond sprak. Dat was dan meer een soort van gezellig samen lekker eten...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28744
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Hoe ziet een refo-kerst er eigenlijk (bij u) uit?

Bericht door DDD »

Ik ga op kerstavond naar de kerstnachtdienst. Zondagochtend bij een vriend naar de kerk. Zondagmiddag bij mijn ouders. Tweede Kerstdag is het plan om naar het kerstfeest met de verenigingen te gaan. En tussendoor twee familie-diners.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17376
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Hoe ziet een refo-kerst er eigenlijk (bij u) uit?

Bericht door huisman »

DDD schreef:Ik ga op kerstavond naar de kerstnachtdienst. Zondagochtend bij een vriend naar de kerk. Zondagmiddag bij mijn ouders. Tweede Kerstdag is het plan om naar het kerstfeest met de verenigingen te gaan. En tussendoor twee familie-diners.
obese alert. :tilt
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD
Berichten: 28744
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Hoe ziet een refo-kerst er eigenlijk (bij u) uit?

Bericht door DDD »

Drie diners in drie dagen inderdaad. Maar niet per se veel eten denk ik. Alleen de toetjes zullen wat overdadiger zijn dan normaal.
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Hoe ziet een refo-kerst er eigenlijk (bij u) uit?

Bericht door Geytenbeekje »

GerefGemeente-lid schreef:
Herman schreef:De échte refo gaat overigens vier keer ter kerke om de dagen niet onnut door te brengen.
Bij ons zijn er maar 2 échte kerkdiensten...
Je zou die maandag ook naar een dienst in den lande kunnen luisteren natuurlijk.
Je kunt het net zo ''bont'' maken zoals je het zelf wilt hebben.
CvdW
Berichten: 2953
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Hoe ziet een refo-kerst er eigenlijk (bij u) uit?

Bericht door CvdW »

Zeeuw schreef:
HersteldHervormd schreef:Uiteraard de kerkgang. 1e kerstdag werkt mijn vrouw helaas. 2e kerstdag hopen we bij mij ouders te gaan gourmetten, zoals ieder jaar. Ik zou er niet aan moeten denken om die vieze zooi in mijn huis te hebben, ik ben blij dat andere er geen moeite mee hebben :D .

Dit jaar valt 1e kerstdag op een zondag, maar dat komt natuurlijk niet zo vaak voor. Vanuit huis heb ik altijd meegekregen dat 1e kerstdag als een soort zondag doorgebracht word. Is dat bekend bij jullie?
Ja, dat was bij ons ook altijd zo, al was het alleen al omdat we 2 keer ter kerke gingen.
Zeker is dat bekend. Dit gold ook voor biddag en dankdag.
newton
Berichten: 681
Lid geworden op: 22 feb 2019, 16:22

Re: Hoe ziet een refo-kerst er eigenlijk (bij u) uit?

Bericht door newton »

-DIA- schreef:Eerste Kerstdag: Drie maal kerk (2 leesdiensten en 's middags ds. S.W. Janse)
Tweede Kerstdag 's morgens leesdienst en 's middags kerstfeest voor de kinderen
Verder gebeurt hier in het geheel niets aparts.
Het zijn voor mij dus gewoon extra kerkdiensten 'om te doen gedenken'.
Dan vergeet je nog de zangavond op kerstavond met het gemengde koor en het kinderkoor, en de zangavond op 2e kerstdag met het jongerenkoor en het mannenkoor.
Dat is 7x naar de kerk in 3 dagen.

Verder had je gisteravond nog mee kunnen luisteren met het kinderkerstfeest van 1 van de reformatorische scholen. Die hadden dit jaar allemaal een kerk nodig omdat groep 3 ook mee deed ipv alleen groep 1 en 2 ( groep 3 had door coronamaatregelen nog nooit de kerstversiering met ouders er bij gehad) Dus gisteravond had je ook nog keuze uit Noord, West, Zuid, Bevervoorde, of Oranjekerk
-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Hoe ziet een refo-kerst er eigenlijk (bij u) uit?

Bericht door -DIA- »

newton schreef:
-DIA- schreef:Eerste Kerstdag: Drie maal kerk (2 leesdiensten en 's middags ds. S.W. Janse)
Tweede Kerstdag 's morgens leesdienst en 's middags kerstfeest voor de kinderen
Verder gebeurt hier in het geheel niets aparts.
Het zijn voor mij dus gewoon extra kerkdiensten 'om te doen gedenken'.
Dan vergeet je nog de zangavond op kerstavond met het gemengde koor en het kinderkoor, en de zangavond op 2e kerstdag met het jongerenkoor en het mannenkoor.
Dat is 7x naar de kerk in 3 dagen.

Verder had je gisteravond nog mee kunnen luisteren met het kinderkerstfeest van 1 van de reformatorische scholen. Die hadden dit jaar allemaal een kerk nodig omdat groep 3 ook mee deed ipv alleen groep 1 en 2 ( groep 3 had door coronamaatregelen nog nooit de kerstversiering met ouders er bij gehad) Dus gisteravond had je ook nog keuze uit Noord, West, Zuid, Bevervoorde, of Oranjekerk
Gisteren niet vergeten, maar er waren externe factoren die het me niet mogelijk maakten om te luisteren. Heel jammer overigens.
De zangavond op 2e Kerstdag heb ik wel niet genoemd, maar dat is toch als het ware vanzelfsprekend dat we die beluisteren.
Ook de Vereniging Rondom het Woord stond de laatste keer in het teken van Kerst. Helaas beletten me de omstandigheden om de vereniging te bezoeken. Ik sta wel ingeschreven al lid maar door omstandigheden (die misschien bekend zijn) kan ik niet meer naar de vereniging, waar ik al jaren lid van ben.
En ja, het lijkt me ook niet makkelijk om echt alle diensten van Noord, Zuid, West, Bevervoorde, Oranje- en Eskerk te volgen. Mijn oprechte excuses daarvoor! :garde
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Online
Henk J
Berichten: 2602
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Hoe ziet een refo-kerst er eigenlijk (bij u) uit?

Bericht door Henk J »

Gisteren was de kerstviering van de zondagsschool. Zaterdag hoop ik naar de lessons and carols in kampen te gaan. Zondag twee kerkdiensten en maandag ook een kerkdienst. Verder wat familiebezoek en lekker eten.
Plaats reactie