Hoe ziet een refo-kerst er eigenlijk (bij u) uit?

Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1455
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Hoe ziet een refo-kerst er eigenlijk (bij u) uit?

Bericht door Bourdon16 »

Wij kregen vandaag een mooie kerstkaart/uitnodiging in de bus van de drie gezamenlijke kerken uit het dorp.
Met daarop de kerkdiensten vermeld. We worden hartelijk welkom geheten om stil te staan bij de betekenis van kerst.
Jezus zegt: Ik ben het Licht der wereld; die Mij volgt, zal in de duisternis niet wandelen, maar zal het licht des levens hebben.
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Hoe ziet een refo-kerst er eigenlijk (bij u) uit?

Bericht door Geytenbeekje »

Bourdon16 schreef:Wij kregen vandaag een mooie kerstkaart/uitnodiging in de bus van de drie gezamenlijke kerken uit het dorp.
Met daarop de kerkdiensten vermeld. We worden hartelijk welkom geheten om stil te staan bij de betekenis van kerst.
Jezus zegt: Ik ben het Licht der wereld; die Mij volgt, zal in de duisternis niet wandelen, maar zal het licht des levens hebben.
Alle 3 930 en 1800 :huhu
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1455
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Hoe ziet een refo-kerst er eigenlijk (bij u) uit?

Bericht door Bourdon16 »

Geytenbeekje schreef:
Bourdon16 schreef:Wij kregen vandaag een mooie kerstkaart/uitnodiging in de bus van de drie gezamenlijke kerken uit het dorp.
Met daarop de kerkdiensten vermeld. We worden hartelijk welkom geheten om stil te staan bij de betekenis van kerst.
Jezus zegt: Ik ben het Licht der wereld; die Mij volgt, zal in de duisternis niet wandelen, maar zal het licht des levens hebben.
Alle 3 930 en 1800 :huhu
Ja klopt.. rond die tijden is het spitsuur in het dorp.
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Hoe ziet een refo-kerst er eigenlijk (bij u) uit?

Bericht door Geytenbeekje »

Bourdon16 schreef:
Geytenbeekje schreef:
Bourdon16 schreef:Wij kregen vandaag een mooie kerstkaart/uitnodiging in de bus van de drie gezamenlijke kerken uit het dorp.
Met daarop de kerkdiensten vermeld. We worden hartelijk welkom geheten om stil te staan bij de betekenis van kerst.
Jezus zegt: Ik ben het Licht der wereld; die Mij volgt, zal in de duisternis niet wandelen, maar zal het licht des levens hebben.
Alle 3 930 en 1800 :huhu
Ja klopt.. rond die tijden is het spitsuur in het dorp.
Wel mooi om te zien lijkt me.
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1455
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Hoe ziet een refo-kerst er eigenlijk (bij u) uit?

Bericht door Bourdon16 »

Geytenbeekje schreef:
Bourdon16 schreef:
Geytenbeekje schreef:
Bourdon16 schreef:Wij kregen vandaag een mooie kerstkaart/uitnodiging in de bus van de drie gezamenlijke kerken uit het dorp.
Met daarop de kerkdiensten vermeld. We worden hartelijk welkom geheten om stil te staan bij de betekenis van kerst.
Jezus zegt: Ik ben het Licht der wereld; die Mij volgt, zal in de duisternis niet wandelen, maar zal het licht des levens hebben.
Alle 3 930 en 1800 :huhu
Ja klopt.. rond die tijden is het spitsuur in het dorp.
Wel mooi om te zien lijkt me.
Ja klopt. De kerken staan ook dicht bij elkaar dus je komt elkaar vaak tegen. De GG zit tijdelijk in een bedrijfshal. Al schiet de nieuwe kerk die ze aan het bouwen zijn al wel op zag ik.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: RE: Re: Hoe ziet een refo-kerst er eigenlijk (bij u) uit?

Bericht door Job »

Herman schreef:
Ad Anker schreef:Zeggen we met een jaarlijkse zucht, diep doordrongen van het feit dat we er niks aan kunnen veranderen, meedeinend met de meute.
Van kerststollen te eten raak ik ook nooit verzadigd. Na het nuttigen slaak ik ook diepe zuchten, om het jaar erop weer even gretig toe te tasten.
Gelukkig zijn ze tegenwoordig bij heel wat meer feestelijkheden te krijgen.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: RE: Re: Hoe ziet een refo-kerst er eigenlijk (bij u) uit?

Bericht door Job »

Bezorgd schreef:De Kerstdiensten vind ik prachtig.
Al die bijkomende activiteiten hoeven van mij niet zo.

Dit jaar ook geen enkele in de planning.
Hooguit het kinderkerstfeest op 2e Kerstdag 's morgens als ik echt mee moet, en anders probeer ik een andere dienst te volgen.

Wat ik wel aardig vind op kerstavond is het kijken van de livestream van het Vaticaan. Veel poeha etc, maar wel interessant om te zien.

Natuurlijk maken wij het ook gezellig. Maar eerlijk gezegd heb ik altijd een dubbel gevoel.
Het is de eerste trap van Zijn vernedering.
De andere trappen, als Goede Vrijdag, vieren we ook niet met een rijk gevulde tafel en veel gezelligheid.
Ik denk juist dat soberheid en verwondering met Kerst meer passend zou zijn.
Onder deze bijdrage zou ik graag een streepje zetten. Mooi en eerlijk. bedankt.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2059
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Hoe ziet een refo-kerst er eigenlijk (bij u) uit?

Bericht door Arja »

Ik vier geen kerst maar ga wel gewoon naar de kerk op zondag. Thema van de preek is: Waarom een Zaligmaker. Na de dienst is er koffiedrinken en ruimte om over de preek na te praten met elkaar, net als op andere zondagen.

Extra eten: ik maak een kwarktaart. Misschien huren we een kippiepan. Er zal geen bezoek zijn want mijn man heeft corona. Spannend. Krijg ik het ook? Kan ik wel naar de kerk?

Ik deel een video van één van de organisten van mijn gemeente (en zijn zingende vrouw).
Dat is mijn leven. Mijn gebed.
https://www.youtube.com/watch?v=ZVjihVxQk0k
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Hoe ziet een refo-kerst er eigenlijk (bij u) uit?

Bericht door J.C. Philpot »

Arja schreef:Ik vier geen kerst maar ga wel gewoon naar de kerk op zondag. Thema van de preek is: Waarom een Zaligmaker. Na de dienst is er koffiedrinken en ruimte om over de preek na te praten met elkaar, net als op andere zondagen.

Extra eten: ik maak een kwarktaart. Misschien huren we een kippiepan. Er zal geen bezoek zijn want mijn man heeft corona. Spannend. Krijg ik het ook? Kan ik wel naar de kerk?

Ik deel een video van één van de organisten van onze gemeente (en zijn zingende vrouw).
Dat is mijn leven. Mijn gebed.
https://www.youtube.com/watch?v=ZVjihVxQk0k
Grappig dat Gert bij jullie in de kerk zit. Ik luisterde in het verleden regelmatig naar zijn orgelfilmpjes. Ik sprak vorige week trouwens nog een collega die ook lid is van jullie gemeente.

Mooi adventslied. Soms is het geloof meer een hopen op, en en verwachten van, dan een vast vertrouwen. Psalm 40:18 Ik ben wel ellendig en nooddruftig, maar de HEERE denkt aan mij; Gij zijt mijn Hulp en mijn Bevrijder; o mijn God! vertoef niet.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Online
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18666
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: RE: Re: Hoe ziet een refo-kerst er eigenlijk (bij u) uit?

Bericht door helma »

Arja schreef:Ik vier geen kerst maar ga wel gewoon naar de kerk op zondag. Thema van de preek is: Waarom een Zaligmaker. Na de dienst is er koffiedrinken en ruimte om over de preek na te praten met elkaar, net als op andere zondagen.

Extra eten: ik maak een kwarktaart. Misschien huren we een kippiepan. Er zal geen bezoek zijn want mijn man heeft corona. Spannend. Krijg ik het ook? Kan ik wel naar de kerk?

Ik deel een video van één van de organisten van mijn gemeente (en zijn zingende vrouw).
Dat is mijn leven. Mijn gebed.
https://www.youtube.com/watch?v=ZVjihVxQk0k
Prachtig! En beterschap voor je echtgenoot.
Hopelijk gaat het jou voorbij.
Online
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18666
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Hoe ziet een refo-kerst er eigenlijk (bij u) uit?

Bericht door helma »

Ik heb vanmorgen een bananasplitcake gemaakt. Recept van mijn moeder. Het was het lekkerste wat ze vroeger maakte...we waren er dol op.
(Ik wist alleen niet dat er zóveel suiker in zat...)
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Hoe ziet een refo-kerst er eigenlijk (bij u) uit?

Bericht door merel »

helma schreef:Ik heb vanmorgen een bananasplitcake gemaakt. Recept van mijn moeder. Het was het lekkerste wat ze vroeger maakte...we waren er dol op.
(Ik wist alleen niet dat er zóveel suiker in zat...)
Hahaha! Ben benieuwd. Zou je het recept willen delen?

Ik ga morgen al de hele dag voorkomen en bakken.avhteraf heb ik ' spijt' dat we geen twee ovens hebben genomen in onze keuken.
Online
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18666
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Hoe ziet een refo-kerst er eigenlijk (bij u) uit?

Bericht door helma »

Ik zal het even vertalen, het is een recept wat ze al in Canada had.

No bake: Banasplitcake

Een rechthoekige schaal. 35 bij 23 cm ofzo

Bodem: 2 1/2 cup kruimels van theebiscuit
1cup gesmolten boter
1/4 cup suiker

Boter smelten/kruimels en suiker er door roeren. In schaal. Wegzetten in koeling

Vulling:
450 gr roomkaas (ik heb 1 mascarpone/1 roomkaas gedaan)
1 1/2 cup suiker
1 theelepel vanille extract (of zakhe vanillesuiker)
450 gram geklopte slagroom (gezoet naar smaak)
4 bananen (in schijfjes, besprenkeld met citroensap)
500 gram goed uitgelekte ananastukjes ( even prakken)

De roomkaas mixen tot het glad is. Daarna kort de suiker en vanille erdoor mixen
Over de koekbodem spreiden.

De bananenschijfjes mengen met de ananas

De laag slagroom erover heen spatelen. (Ik heb kant en klare slagroom gebruikt, was in de aanbieding en blijft wat stijver).

Minimaal 4 uur in de koelkast.

Je kan er wat nootjes overheen doen. En officiële recept zegt kersen erop maar dat deed mijn moeder nooit.

Er staan heel veel recepten van de bananasplitcake op Engelstalige sites, soms met pudding erbij. Het is een geliefd recept.
Volgende keer laat ik de suiker weg uit de koekbodem en wellicht ook grotendeels uit de roomkaas

Op de foto zie je de 'taart' en een inzetfoto zonder de slagroom.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1455
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Hoe ziet een refo-kerst er eigenlijk (bij u) uit?

Bericht door Bourdon16 »

Lekker voor de eerstvolgende refoforum meeting...
Online
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18666
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: RE: Re: Hoe ziet een refo-kerst er eigenlijk (bij u) uit?

Bericht door helma »

Bourdon16 schreef:Lekker voor de eerstvolgende refoforum meeting...
Goed idee...is iedereen zoet.
Plaats reactie