Wat is nu precies de waakzame houding? Is dat volgens jou alleen maar: Christus kennen?Marco schreef:De gelijkenis legt een verband tussen waakzaam zijn en het hebben van olie in de lampen. Zonder die olie kan je je lamp op het moment dat dat nodig is, niet in gereedheid brengen. Je kunt die olie niet 'later nog wel eens' aanschaffen. Die moet je nu al hebben.
Het verband tussen olie en Geest is al gelegd. Klaar ben je uit en door geloof. Want dan heb je de olie van de Geest.
Dat de vijf wijze maagden ook sliepen doet kennelijk niets af van hun waakzame houding. Ze waren er klaar voor. Die anderen niet, en daar zit de waarschuwing in.
Bij alle mogelijke verbanden met teksten, of bij het verbinden van conclusies aan de toestand van de kerk moet je dat in de gaten houden: het gaat er hier om, klaar te zijn. Een waakzame houding vertaalt zich in klaar-zijn voor de komst van de Bruidegom. Is de (K/k)erk klaar om haar Bruidegom te ontmoeten? Ben je dat zelf?
Dat zou betekenen dat de vele oproepen in de Bijbel om te waken alleen bedoeld zijn voor onbekeerden.
Ik geloof daar niets van, ik denk juist van niet. En waakzaam zijn betekent mijns inziens juist: dichtbij Christus leven, niet wereldgelijkvormig zijn, een nauw leven met God in het gebed, enzovoorts. Dat is niet vanzelfsprekend voor Gods kinderen, daarom worden ze daartoe juist opgeroepen.