Gelezen, gedacht, gehoord...

Online
Bertiel
Berichten: 4627
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Bertiel »

interview met ds Harinck,
http://danielonline.nu/nieuws/terugblik-ds-c-harinck

in den grijzen ouderdom zullen zij nog vruchten dragen, zij zullen vet en groen zijn
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8984
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door J.C. Philpot »

Br. Schelling reed met zijn gasten vroegtijdig weg in zijn nieuwe Ford, die hem van de gemeente Sioux-Center geschonken was ter gelegenheid, dat hij 25 jaar ouderling was.

Aldus ds. G.H. Kersten.

Kom daar tegenwoordig nog maar om binnen de Gereformeerde Gemeenten. Ik hoor weinig meer van GG's die hun kerkenraad een Tesla kado doen :D
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4091
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Maanenschijn »

J.C. Philpot schreef:Br. Schelling reed met zijn gasten vroegtijdig weg in zijn nieuwe Ford, die hem van de gemeente Sioux-Center geschonken was ter gelegenheid, dat hij 25 jaar ouderling was.

Aldus ds. G.H. Kersten.

Kom daar tegenwoordig nog maar om binnen de Gereformeerde Gemeenten. Ik hoor weinig meer van GG's die hun kerkenraad een Tesla kado doen :D
Op ‘t Hoogènd stond recent nog een voertuig van de voorgaande predikant die Thijs Timmermans had afgeleverd. De OGG is wat genereuzer voor haar voorgangers :) .
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16752
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Hendrikus »

J.C. Philpot schreef: Kom daar tegenwoordig nog maar om binnen de Gereformeerde Gemeenten. Ik hoor weinig meer van GG's die hun kerkenraad een Tesla kado doen :D
Naar verluidt reed ds. Van Haaren ooit rond in een Kever waarvan het kenteken begon met de letters GG ;)
~~Soli Deo Gloria~~
Online
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1789
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Ararat »

Elwin Dekker (49) uit Serooskerke is benoemd als missionair-pionier in Rotterdam-Zuid. Zijn benoeming vloeit voort uit een „unieke samenwerking” tussen de gereformeerde gemeente (Bethelkerk) en de hervormde gemeente (Maranathakerk) in de Maasstad. Dekker is ouderling in de gereformeerde gemeente in Oostkapelle. (...) We hopen dat er uiteindelijk in Zuidwijk een zelfstandige gemeente ontstaat, die dan onderdeel wordt van de PKN, waar de Bijbelse boodschap in lijn met de Reformatie op een eenvoudige en bij de wijk passende manier wordt gebracht.
Dit is misschien inderdaad een unieke samenwerking. Dit lijkt me mooi!
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Bezorgd »

Ararat schreef:
Elwin Dekker (49) uit Serooskerke is benoemd als missionair-pionier in Rotterdam-Zuid. Zijn benoeming vloeit voort uit een „unieke samenwerking” tussen de gereformeerde gemeente (Bethelkerk) en de hervormde gemeente (Maranathakerk) in de Maasstad. Dekker is ouderling in de gereformeerde gemeente in Oostkapelle. (...) We hopen dat er uiteindelijk in Zuidwijk een zelfstandige gemeente ontstaat, die dan onderdeel wordt van de PKN, waar de Bijbelse boodschap in lijn met de Reformatie op een eenvoudige en bij de wijk passende manier wordt gebracht.
Dit is misschien inderdaad een unieke samenwerking. Dit lijkt me mooi!
Mooi!

Waar staat dit eigenlijk?
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door GerefGemeente-lid »

Bezorgd schreef:
Ararat schreef:
Elwin Dekker (49) uit Serooskerke is benoemd als missionair-pionier in Rotterdam-Zuid. Zijn benoeming vloeit voort uit een „unieke samenwerking” tussen de gereformeerde gemeente (Bethelkerk) en de hervormde gemeente (Maranathakerk) in de Maasstad. Dekker is ouderling in de gereformeerde gemeente in Oostkapelle. (...) We hopen dat er uiteindelijk in Zuidwijk een zelfstandige gemeente ontstaat, die dan onderdeel wordt van de PKN, waar de Bijbelse boodschap in lijn met de Reformatie op een eenvoudige en bij de wijk passende manier wordt gebracht.
Dit is misschien inderdaad een unieke samenwerking. Dit lijkt me mooi!
Mooi!

Waar staat dit eigenlijk?
Ja, ik had er onlangs al van gehoord. Ik kan het ook niet vinden.

We verliezen hiermee vermoedelijk wel een gewaardeerde ouderling in de gemeente alhier.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Online
Bertiel
Berichten: 4627
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Bertiel »

De krant van hedenmiddag pagina 3?
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
DDD
Berichten: 28744
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door DDD »

Jammer dat bij dergelijke samenwerkingen de gemeente altijd CGK of PKN wordt. Maar het is in ieder geval mooi nieuws. Ik ben benieuwd hoe zich dit initiatief verhoudt tot andere initiatieven vanuit gereformeerde gemeenten. Ik hoop dat dit initiatief wat minder marketing is voor culturele gewoonten dan de gemiddelde evangelisatiepost van de GG.

Overigens hoort dit volgens mij niet onder Theologie/bezinning maar is het nieuws.

Los daarvan hoop ik dat de vooroordelen van de predikant van de Maranathakerk over de GG (ik heb hem daar in Lisse wel eens over horen spreken) inmiddels zijn verdwenen.
Online
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1789
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Ararat »

Bertiel schreef:De krant van hedenmiddag pagina 3?
Correct. Excuus, RD van vandaag.
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Online
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1789
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Ararat »

DDD schreef:Jammer dat bij dergelijke samenwerkingen de gemeente altijd CGK of PKN wordt. Maar het is in ieder geval mooi nieuws. Ik ben benieuwd hoe zich dit initiatief verhoudt tot andere initiatieven vanuit gereformeerde gemeenten. Ik hoop dat dit initiatief wat minder marketing is voor culturele gewoonten dan de gemiddelde evangelisatiepost van de GG.

(...)
Er zijn dus meer samenwerkingen bekend? Wat maakt dat dit nooit een GG wordt en wat maakt dat dit jammer is?
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
DDD
Berichten: 28744
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door DDD »

Jazeker. Ik weet zo al twee GG die samenwerkten voor evangelisatie met de plaatselijke hervormde (wijk)gemeente. Ik vermoed dat dat veel breder voorkwam, maar dat heb ik verder nooit onderzocht. Van de vijf GG waar ik in mijn leven geregeld naar de kerk ging weet ik van één zeker dat dit niet gebeurde (omdat de hervormde gemeente middenorthodox was) en van één waar dat niet gebeurde uit liggingsverschillen. Daar heeft op een gegeven moment een predikant het voor elkaar gekregen om de Hervormingdag ook afzonderlijk te gaan vieren.

Daarnaast is bijvoorbeeld in Almere (maar ik weet bijna zeker ook in een aantal icf-gemeenten) aansluiting bij de GG niet aan de orde geweest, vanwege de kerkordelijke beperkingen. Aan Evangelisten stelt het deputaatschap niet al te hoge eisen, maar ze mogen dan ook nauwelijks iets.

Het is mijns inziens jammer omdat een kerkverband niet bedoeld is om een folklore in stand te houden en/of te promoten, maar om het evangelie bij de luisteraars te brengen. Daar slagen de GG-brede initiatieven nauwelijks in.

Terwijl het duidelijk is dat andere initiatieven die vervolgens bijvoorbeeld binnen de CGK ingebed worden, daar wél in slagen. Dat is een bewuste keuze van het deputaatschap, reden waarom ik daar geen geld meer aan geef.

Overigens is dat een breder fenomeen. Zo weet ik van een gemeente waarin gemeenteleden mogen meekijken met de dienst, maar de mensen die via een foldertje uitgenodigd worden, moeten het met alleen geluid doen. Je maakt mij niet wijs dat zoiets van de heilige Geest is.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door GerefGemeente-lid »

DDD schreef:Overigens is dat een breder fenomeen. Zo weet ik van een gemeente waarin gemeenteleden mogen meekijken met de dienst, maar de mensen die via een foldertje uitgenodigd worden, moeten het met alleen geluid doen. Je maakt mij niet wijs dat zoiets van de heilige Geest is.
Ik hoor graag waar dat is. Zoiets is eenvoudig te controleren. Ik kan me niet voorstellen dat de mensen die uitgenodigd worden en een dienst willen bekijken daarvoor geen inlogcode krijgen.

Overigens ben ik wel benieuwd. Wat als er in de gemeente alhier bezwaren zijn tegen deze constructie zoals die vandaag werd gepubliceerd? Is dat kerkrechtelijk te bezien? Ik zou dat zelf nooit doen, maar het lijkt me dat dit in theorie wel mogelijk is?
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
DDD
Berichten: 28744
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door DDD »

Je moet maar gewoon geloven wat ik zeg. En anders weet je vast welke gemeenten je moet inspecteren.
Online
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1789
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Ararat »

DDD schreef:Jazeker. Ik weet zo al twee GG die samenwerkten voor evangelisatie met de plaatselijke hervormde (wijk)gemeente. Ik vermoed dat dat veel breder voorkwam, maar dat heb ik verder nooit onderzocht. Van de vijf GG waar ik in mijn leven geregeld naar de kerk ging weet ik van één zeker dat dit niet gebeurde (omdat de hervormde gemeente middenorthodox was) en van één waar dat niet gebeurde uit liggingsverschillen. Daar heeft op een gegeven moment een predikant het voor elkaar gekregen om de Hervormingdag ook afzonderlijk te gaan vieren.

Daarnaast is bijvoorbeeld in Almere (maar ik weet bijna zeker ook in een aantal icf-gemeenten) aansluiting bij de GG niet aan de orde geweest, vanwege de kerkordelijke beperkingen. Aan Evangelisten stelt het deputaatschap niet al te hoge eisen, maar ze mogen dan ook nauwelijks iets.

Het is mijns inziens jammer omdat een kerkverband niet bedoeld is om een folklore in stand te houden en/of te promoten, maar om het evangelie bij de luisteraars te brengen. Daar slagen de GG-brede initiatieven nauwelijks in.

Terwijl het duidelijk is dat andere initiatieven die vervolgens bijvoorbeeld binnen de CGK ingebed worden, daar wél in slagen. Dat is een bewuste keuze van het deputaatschap, reden waarom ik daar geen geld meer aan geef.

Overigens is dat een breder fenomeen. Zo weet ik van een gemeente waarin gemeenteleden mogen meekijken met de dienst, maar de mensen die via een foldertje uitgenodigd worden, moeten het met alleen geluid doen. Je maakt mij niet wijs dat zoiets van de heilige Geest is.
Ah! Ik begreep je 'jammer-opmerking' verkeerd.
Wilde je al bijna beplakken met een kerkistisch stickertje.
Bedankt voor je verdere uitleg en het benoemen van de andere initiatieven.
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Plaats reactie