Gelezen, gedacht, gehoord...

Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Herman »

J.C. Philpot schreef:
Maanenschijn schreef:Stoken ze daar ook nog ergens wat sterk vocht?
De Schotse highlands zijn nog aardig wat mijlen naar het noorden. Dus ik denk dat er hoogstens Gin gemaakt wordt. Of je moet er illegaal stokende organisten hebben (vandaar de term drankorgel?), maar die heb je in Nederland ook :haha
Gelukkig leggen de taalkundigen een ander verband: Zie historiek.net
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5395
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door pierre27 »

J.C. Philpot schreef:Ik las gisteren in het RD over de kapel van de Strict Baptists in Allington, waar ooit de illustere ds. J.C. Philpot nog preekte (ik las er pas nog over in "Des pelgrims metgezel"). Ze komen daar nog met 3 bejaarden samen (1 echtpaar, en 1 neef).

Wat een volharding in menselijk gezien een hopeloze situatie voor de kapel. En dan sluiten we in Nederland (ik heb het wel vaker gezegd) gemeenten waar nog "maar" 70 leden zijn.

Als ik ooit nog een keer in Engeland op vakantie ben, zou ik ze graag ter bemoediging bezoeken. Maar menselijkerwijs gezien bestaat de kapel dan niet meer.
Mooi artikel, inderdaad volhardend!
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1489
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Bourdon16 »

J.C. Philpot schreef:
Maanenschijn schreef:
J.C. Philpot schreef:
Herman schreef:We kunnen een reisje organiseren in de voorjaarsvakantie... Ik ga wel mee. (Budgettair ook hopelijk wat lichter de verteren dan het rd-aanbod om onder leiding van een zeer geachte hoogleraar a raison de € 3.000 een rondreis door Schotland te maken.)
Goed idee. Laten we al vast een aanvraag bij de diaconie doen voor een financieel bijdrage voor dit "bemoedigingsbezoek" :)
Stoken ze daar ook nog ergens wat sterk vocht?
De Schotse highlands zijn nog aardig wat mijlen naar het noorden. Dus ik denk dat er hoogstens Gin gemaakt wordt. Of je moet er illegaal stokende organisten hebben (vandaar de term drankorgel?), maar die heb je in Nederland ook :haha
https://en.wikipedia.org/wiki/Moonshine
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door DDD »

3000???

Maar geheel eens en dank voor het delen. Ik had het artikel nog niet gezien.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8942
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door J.C. Philpot »

DDD schreef:3000???
Naast dat ik het veel geld vind, zou ik het ook nog eens veel leuker vinden om zelf low-budget rond te trekken.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door DDD »

Volkomen eens. Voor mij zijn dat enorme bedragen.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Herman »

DDD schreef:3000???
Vooruit dan. De genoemde prijs is € 2.999. :D Ja, tamelijk duur. Je gaat dan wel 11 dagen. En je hebt dan ook nog eens abonnee voordeel
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Erasmiaan »

Bertiel schreef:Dr P. de Vries over de prediking van ds Hofman
https://drpdevries.com/2023/02/01/wijle ... erkiezing/
Is een oud artikel uit 2019. Beetje vreemd dat hij het opnieuw plaatst. Ik vraag me ook af of hij de 'hele' Hofman voor zijn rekening neemt. Maar goed, is verder allemaal niet zo interessant.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Herman »

Erasmiaan schreef:
Bertiel schreef:Dr P. de Vries over de prediking van ds Hofman
https://drpdevries.com/2023/02/01/wijle ... erkiezing/
Is een oud artikel uit 2019. Beetje vreemd dat hij het opnieuw plaatst. Ik vraag me ook af of hij de 'hele' Hofman voor zijn rekening neemt. Maar goed, is verder allemaal niet zo interessant.
Hij neemt vooral de 'oude' Hofman voor zijn rekening.
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1473
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Jeremiah »

Bertiel schreef:Dr P. de Vries over de prediking van ds Hofman
https://drpdevries.com/2023/02/01/wijle ... erkiezing/
Dank voor het delen.
refomart
Inactief
Berichten: 284
Lid geworden op: 17 dec 2022, 10:33

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door refomart »

Herman schreef:
Erasmiaan schreef:
Bertiel schreef:Dr P. de Vries over de prediking van ds Hofman
https://drpdevries.com/2023/02/01/wijle ... erkiezing/
Is een oud artikel uit 2019. Beetje vreemd dat hij het opnieuw plaatst. Ik vraag me ook af of hij de 'hele' Hofman voor zijn rekening neemt. Maar goed, is verder allemaal niet zo interessant.
Hij neemt vooral de 'oude' Hofman voor zijn rekening.
Dat dr. P. de Vries zeker niet de 'hele' Hofman voor zijn rekening neemt is bekend.
Ik ben niet bekend met een tegenstelling in denken en prediken van Hofman in een 'jonge' en een 'oude'. Mogelijk dat Herman dit kan toelichten/onderbouwen?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Herman »

refomart schreef:Dat dr. P. de Vries zeker niet de 'hele' Hofman voor zijn rekening neemt is bekend.

Ik ben niet bekend met een tegenstelling in denken en prediken van Hofman in een 'jonge' en een 'oude'. Mogelijk dat Herman dit kan toelichten/onderbouwen?
Ds. Hofman is anders gaan denken over de beleving van de rechtvaardiging. Dat is opgeschoven van een directe ervaring naar het leven uit het geloof.

Dan hoor ik graag wat de verschillen zijn tussen ds. Hofman en ds. de Vries en wat ik daar voor belang aan moet hechten. Ik vind de term 'voor je rekening nemen' een waardeoordeel in zich hebben, dus ik ben benieuwd.
refomart
Inactief
Berichten: 284
Lid geworden op: 17 dec 2022, 10:33

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door refomart »

Herman schreef:
refomart schreef:Dat dr. P. de Vries zeker niet de 'hele' Hofman voor zijn rekening neemt is bekend.

Ik ben niet bekend met een tegenstelling in denken en prediken van Hofman in een 'jonge' en een 'oude'. Mogelijk dat Herman dit kan toelichten/onderbouwen?
Ds. Hofman is anders gaan denken over de beleving van de rechtvaardiging. Dat is opgeschoven van een directe ervaring naar het leven uit het geloof.

Dan hoor ik graag wat de verschillen zijn tussen ds. Hofman en ds. de Vries en wat ik daar voor belang aan moet hechten. Ik vind de term 'voor je rekening nemen' een waardeoordeel in zich hebben, dus ik ben benieuwd.
Ik vind dat ik de term 'voor je rekening nemen' alleen maar heb geciteerd uit de post van Erasmiaan en jezelf. Voor mij zit er nu dus geen waardeoordeel in.

Wat betreft het anders gaan denken over de rechtvaardiging, klopt niet. Is overigens een bewering die ook Dr. P. de Vries doet. Wel is waar dat vanuit andere gemeenten uit de Stammianen er steeds nadrukkelijker kritiek kwam. "De schaaf zou er te licht overheen gaan". Maar dat wil niet zeggen dat Hofman zelf er anders over dacht, of over ging denken.

Andere punten hangen nauw samen met de inleving van wat heet de Breuk van land volk en kerk. Dr. de Vries kijkt daar anders tegenaan. Daaruit is er verschil in zicht op het kerkelijk leven en de ordening daarvan, in het bijzonder m.b.t. de ambten, het bezien van de kerk op mondiaal niveau. Ook verschil van inzicht met betrekking tot de maatschappij en het benaderen daarvan, de collectiviteit van schuld, etc.
Je kunt dit allemaal terugvinden in het boekje: Een gezant van de Koning, dat geschreven is door Dr. P de Vries en Dhr. G.J. van der Ende.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Herman »

refomart schreef:Ik vind dat ik de term 'voor je rekening nemen' alleen maar heb geciteerd uit de post van Erasmiaan en jezelf. Voor mij zit er nu dus geen waardeoordeel in.

Wat betreft het anders gaan denken over de rechtvaardiging, klopt niet. Is overigens een bewering die ook Dr. P. de Vries doet. Wel is waar dat vanuit andere gemeenten uit de Stammianen er steeds nadrukkelijker kritiek kwam. "De schaaf zou er te licht overheen gaan". Maar dat wil niet zeggen dat Hofman zelf er anders over dacht, of over ging denken.

Andere punten hangen nauw samen met de inleving van wat heet de Breuk van land volk en kerk. Dr. de Vries kijkt daar anders tegenaan. Daaruit is er verschil in zicht op het kerkelijk leven en de ordening daarvan, in het bijzonder m.b.t. de ambten, het bezien van de kerk op mondiaal niveau. Ook verschil van inzicht met betrekking tot de maatschappij en het benaderen daarvan, de collectiviteit van schuld, etc.
Je kunt dit allemaal terugvinden in het boekje: Een gezant van de Koning, dat geschreven is door Dr. P de Vries en Dhr. G.J. van der Ende.
Bedankt. Je ontsnapt doorgaans aan het forum niet aan vooronderstellingen en waardeoordelen, dus ik was benieuwd.

Het boekje ken ik niet. Bij gelegenheid zal ik het eens kopen.

Wat betreft je middelste alinea. Blijkbaar is bedoelt met "de schaaf zou er te licht overheen gaat" dat ds. Hofman later in zijn leven een bepaalde diepgang anders is gaan benadrukken. Dat is dus eerder een bewijs van verandering van opvatting dan dat het een verandering tegenspreekt. Het onderwerp wordt echter in een beeldspraak weergegeven, dus het kan ook over andere elementen van de geloofsleer gaan.
refomart
Inactief
Berichten: 284
Lid geworden op: 17 dec 2022, 10:33

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door refomart »

Herman schreef:
refomart schreef:Ik vind dat ik de term 'voor je rekening nemen' alleen maar heb geciteerd uit de post van Erasmiaan en jezelf. Voor mij zit er nu dus geen waardeoordeel in.

Wat betreft het anders gaan denken over de rechtvaardiging, klopt niet. Is overigens een bewering die ook Dr. P. de Vries doet. Wel is waar dat vanuit andere gemeenten uit de Stammianen er steeds nadrukkelijker kritiek kwam. "De schaaf zou er te licht overheen gaan". Maar dat wil niet zeggen dat Hofman zelf er anders over dacht, of over ging denken.

Andere punten hangen nauw samen met de inleving van wat heet de Breuk van land volk en kerk. Dr. de Vries kijkt daar anders tegenaan. Daaruit is er verschil in zicht op het kerkelijk leven en de ordening daarvan, in het bijzonder m.b.t. de ambten, het bezien van de kerk op mondiaal niveau. Ook verschil van inzicht met betrekking tot de maatschappij en het benaderen daarvan, de collectiviteit van schuld, etc.
Je kunt dit allemaal terugvinden in het boekje: Een gezant van de Koning, dat geschreven is door Dr. P de Vries en Dhr. G.J. van der Ende.
Bedankt. Je ontsnapt doorgaans aan het forum niet aan vooronderstellingen en waardeoordelen, dus ik was benieuwd.

Het boekje ken ik niet. Bij gelegenheid zal ik het eens kopen.

Wat betreft je middelste alinea. Blijkbaar is bedoelt met "de schaaf zou er te licht overheen gaat" dat ds. Hofman later in zijn leven een bepaalde diepgang anders is gaan benadrukken. Dat is dus eerder een bewijs van verandering van opvatting dan dat het een verandering tegenspreekt. Het onderwerp wordt echter in een beeldspraak weergegeven, dus het kan ook over andere elementen van de geloofsleer gaan.
Nee, het is geen verandering in het denken of preken bij Hofman.

Deze groep gemeenten heeft in WO II elkaar stevig vastgehouden, ondanks verschillen in samenstelling en cultuur. De maatschappelijke ontwikkelingen eind van de jaren 50 en de jaren 60 hebben de saamhorigheid doorbroken. Alblasserdam, Capelle, HIA bleven wat betreft karakter plattelands gemeenten. Schiedam daarentegen werd steeds meer een stedelijke gemeente.
In de praktijk bracht dat in toenemende mate verschillen aan het licht. In Schiedam was bijv. een doopjurk wel toegestaan, een baard bij de man bij het dopen was ook geen probleem. Tot verdriet van Hofman werd ook niet langer naar de kerk gelopen, maar werden andere vervoersmiddelen gebruikt. Allemaal zaken die door de zustergemeenten met zeer gefronste wenkbrauwen werden bezien dan wel veroordeeld.

Hofman kende altijd al een meer ruime verbondsopvatting. Hofman heeft uit die ruimte ook veel volwassenen gedoopt. “Dat kon toch eigenlijk niet zomaar”. Dit staat dus geheel los van de rechtvaardigmaking.

Het besef van de Breuk van Land volk en kerk heeft Hofman altijd gehad. Daaruit legde hij veel minder dan de zustergemeenten de nadruk op de uiterlijke zaken, zoals voetbal, theater, TV, etc. Voor hem waren dat slechts de vruchten uit een verkeerde wortel. Ook dit werd met lede ogen bezien, “want zo ging het toch van kwaad tot erger”. Zowel ds Vlot als ds Breevaart konden daarentegen scherp waarschuwen tegen dergelijke zaken en spraken minder over de wortel van het kwaad.

Zo zijn de verandering in de omgeving waar Hofman werkte en zijn standvastig blijven in de leer die hij vanaf het begin al uitdroeg, de grond voor de idee dat bij Hofman “alles er door kon” en hij er “met de lichte schaaf” overheen ging. De gemeente Capelle a/d/ IJssel ging hierin het meest ver.
Plaats reactie