Gelezen, gedacht, gehoord...

Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Erasmiaan »

GerefGemeente-lid schreef:Wie verwoordt jouw standpunt dan op dit moment nog keurig als @Valcke en @TSD weg zijn?
In het topic over de provinciale statenverkiezingen zijn dat parsifal en Ambtenaar :yahoo
merel
Berichten: 9774
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door merel »

Erasmiaan schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Wie verwoordt jouw standpunt dan op dit moment nog keurig als @Valcke en @TSD weg zijn?
In het topic over de provinciale statenverkiezingen zijn dat parsifal en Ambtenaar :yahoo
:haha
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door GerefGemeente-lid »

merel schreef:
Erasmiaan schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Wie verwoordt jouw standpunt dan op dit moment nog keurig als @Valcke en @TSD weg zijn?
In het topic over de provinciale statenverkiezingen zijn dat parsifal en Ambtenaar :yahoo
:haha
Ik had vergeten om hierop te reageren. Maar het bezorgde mij ook wel een glimlach. "Het kan verkeren", zei Bredero...
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door DDD »

Een heel stichtelijke bijdrage van Govert Buijs:

https://www.rd.nl/artikel/1009573-respe ... democratie
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door GerefGemeente-lid »

DDD schreef:Een heel stichtelijke bijdrage van Govert Buijs:

https://www.rd.nl/artikel/1009573-respe ... democratie
En wat is hier zo stichtelijk aan? Volgens mij is dit een ultiem voorbeeld van wat @Wim Anker onlangs bedoelde.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8942
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door J.C. Philpot »

BBC-christenen en andere evangelicale ontsnappingen

Evangelicalen worden momenteel op de proef gesteld door een steeds vijandiger wordende cultuur. De verleiding is groot om een manier te vinden om te ontsnappen. Hier zijn vijf evangelicale ontsnappingen die momenteel worden aangeboden.

BBC Christenen
BBC-christenen ontsnappen aan problemen door mainstream te blijven. Ik hoorde onlangs deze term - 'BBC Christians' - gebruikt worden om evangelicalen te beschrijven die graag de Bijbel volgen, totdat dat betekent dat ze iets doen wat de BBC afkeurt.

Bij de mainstream horen is voor BBC-christenen cruciaal, of dat nu het dragen van het regenboogkoord of het gebruik van voorkeursuitspraken betekent. In de kerk knikken ze misschien mee met de bijbelse leer over het huwelijk, maar ze accepteren even graag een uitnodiging voor een homohuwelijk.

Voor BBC-christenen lijkt het standpunt van Bill Clinton dat abortus "veilig, legaal en zeldzaam" moet zijn, veel redelijker dan te spreken over de genocide op de ongeborenen. Ze houden niet van abortus, maar ze houden niet van het idee om iemands keuzevrijheid te beperken.

Veel BBC-christenen hebben banen in de publieke sector waar de cultuur naadloos aansluit bij de redactionele lijn van de BBC. Ze hebben geleerd zich aan te passen en verder te gaan. Elke gewetenswroeging wordt meestal onderdrukt door de gedachte dat het niet aardig is om als liefdeloos te worden gezien.

Hoeveel BBC-christenen er bestaan binnen evangelicale kerken wordt duidelijker nu de "gevestigde orde" van de BBC steeds meer in conflict komt met de Bijbel. Een grimmige keuze onthult waar de loyaliteit van het hart ligt. 1 Johannes 2:19 is een noodzakelijke troost bij pijnlijke scheidingen.

Bron: Evangelical Times
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
-DIA-
Berichten: 32739
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door -DIA- »

Erasmiaan schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Wie verwoordt jouw standpunt dan op dit moment nog keurig als @Valcke en @TSD weg zijn?
In het topic over de provinciale statenverkiezingen zijn dat parsifal en Ambtenaar :yahoo
Soms beginnen ze een beetje op te vallen hè? Wat dachten we dat het was dat ik het hier ook nogal eens benauwd krijg? Een soort bijwagengevoel, denk dat dit een woord is dat wel eens gebruikt kan worden. Maar goed ik bemoei me niet meer met zoveel.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
TSD
Berichten: 2109
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door TSD »

GerefGemeente-lid schreef:
Erasmiaan schreef: Als ik zie dat anderen keurig mijn standpunt verwoorden (of zelfs beter) zie ik geen reden om mee te doen. Sorry Posthoorn en GG-lid :). Overigens mis ik Valcke en TSD (om er eens twee te noemen waar ik het vaak mee eens was) ook al een tijdje. Maar ik mis ook wel eens wat omdat ik niet veel meer meelees.
Wie verwoordt jouw standpunt dan op dit moment nog keurig als @Valcke en @TSD weg zijn?
Even reagerend: @TSD is inderdaad op dit moment zo goed als weg. Eenvoudigweg omdat andere zaken zoveel aandacht vragen dat er geen tijd over blijft. Ik lees nog nog wel af en toe iets mee, maar me in een discussie mengen geeft ook een bepaalde verantwoordelijkheid en die kan ik nu tijds-technisch niet opbrengen, dus mijn reacties zullen heel beperkt zijn voorlopig.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door GerefGemeente-lid »

TSD schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
Erasmiaan schreef: Als ik zie dat anderen keurig mijn standpunt verwoorden (of zelfs beter) zie ik geen reden om mee te doen. Sorry Posthoorn en GG-lid :). Overigens mis ik Valcke en TSD (om er eens twee te noemen waar ik het vaak mee eens was) ook al een tijdje. Maar ik mis ook wel eens wat omdat ik niet veel meer meelees.
Wie verwoordt jouw standpunt dan op dit moment nog keurig als @Valcke en @TSD weg zijn?
Even reagerend: @TSD is inderdaad op dit moment zo goed als weg. Eenvoudigweg omdat andere zaken zoveel aandacht vragen dat er geen tijd over blijft. Ik lees nog nog wel af en toe iets mee, maar me in een discussie mengen geeft ook een bepaalde verantwoordelijkheid en die kan ik nu tijds-technisch niet opbrengen, dus mijn reacties zullen heel beperkt zijn voorlopig.
Dat is erg spijtig.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Mannetje
Berichten: 7744
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Mannetje »

Die conclusie kun je pas trekken als je weet dat de bezigheden van TSD minder belangrijk zijn dan het actief meedraaien op het forum. ;)
-
Refojongere
Berichten: 371
Lid geworden op: 10 aug 2017, 23:28

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Refojongere »

Een ontdekt mens weet niet dat hij een ontdekt mens is.
(Ds. G. Boer).

Helemaal waar! En daarom moet het Evangelie ook onvoorwaardelijk gebracht worden.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33251
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Tiberius »

Ik heb hier wat berichten geknipt.
On-topic verder graag, en spreek met respect over iedereen, ook als je het niet met hem of haar eens bent. Denk aan Mattheüs 7:12
refomart
Inactief
Berichten: 284
Lid geworden op: 17 dec 2022, 10:33

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door refomart »

Nog altijd geldt sinds de zondeval dat het leven van iedereen zinvol is, maar we kunnen niet zeggen dat iedereen oneindig geliefd is. Daarmee wordt de ernst van de zondeval en de realiteit van de erfzonde ontkend. Naar de overtuiging van Sonneveld is God voor iedereen een liefdevolle Vader. Dat is een klassiek vrijzinnige gedachte. In de lijn van de klassiek vrijzinnige theologie stelt Sonneveld dat God met iedereen bezig is. Dat Jezus onze beste informatie over God is, betekent niet dat er volgens hem geen andere informatie over Hem is. Geloven wil naar zijn overtuiging zeggen dat je je openstelt voor God. Daarbij mag je weten dat God al met je bezig was.

Ik weet dat Sonneveld vasthoudt aan de godheid van Christus en in die zin niet vrijzinnig is. Hij is er wel een voorbeeld hoe christenen die in deze zin rechtzinnig zijn, de vrijzinnigheid volgen in hun visie op Gods liefde. Wereldwijd zien we dat de grenzen tussen rechtzinnigheid en vrijzinnigheid vervagen. Dat komt omdat de heiligheid en de toorn van God hebben geen plaats in het denken en de geloofsbeleving van vele rechtzinnige christenen. Daardoor wordt rechtzinnigheid – en dan opgevat in de diepe betekenis van de rechte lof aan de drie-enige God toebrengen – een lege huls.

Dr. P. de Vries
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6499
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Posthoorn »

Heel aardig artikel van Nico van der Voet:

https://cvandaag.nl/premium/89169-zet-e ... sxRnCcHd4E

Citaat: "Ik ken de argumenten voor de kinderdoop en deel ze. Ik ken de argumenten voor de volwassendoop en begrijp ze ook. Nog nooit is echter hét doorslaggevende theologische argument voor kinderdoop of volwassendoop te berde gebracht. Dat zal, na zoveel eeuwen denken en praten, ook niet gevonden worden. Getuigen van het eigen standpunt lukt. Degene die er anders over denkt, óvertuigen meestal niet. Individuen kunnen soms van mening veranderen, maar de beide visies op de doop blijven.
De discussie over kinderdoop-volwassendoop is daarom eigenlijk vreemd. Waarom blijven we debatteren over iets, terwijl er geen uitkomst voor het debat is? Misschien bent u ervan overtuigd dat de oplossing gevonden is als iedereen uw bijbelgetrouwe standpunt overneemt. Jammer dan dat uw opponent hetzelfde beweert. Dus helpt dat niet verder."
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door DDD »

Waren alle gereformeerde opiniemakers maar zo verstandig.

Toch vind ik het onbegrijpelijk dat een bijbelgetrouw iemand kritisch is over de kinderdoop. Maar dat geheel terzijde. :)
Plaats reactie