Gelezen, gedacht, gehoord...

Zeeuw
Berichten: 11629
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Zeeuw »

CvdW schreef:
huisman schreef:

Bijzonder mooi interview.
Eens. Ik vind het alleen jammer dat Jantje nu niet aangeeft dat het een prachtig interview is. Bespeur ik enig kerkisme bij Jantje?
Jantje is hier allang niet meer. Ik zag wel een Jantje1 op refoweb die in de commentsectie van een vraag hard tekeer ging tegen ds ten Brink. Toen vervolgens deze ds zelf in de discussie kwam, heb ik geen reactie van deze persoon meer gezien. Komt wellicht nog. En natuurlijk berust iedere gelijkenis met een persoon die wij als Jantje (of lid van een kerk of iets dergelijks) kennen op toeval.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4090
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Maanenschijn »

HersteldHervormd schreef:
Ditbenik schreef:
HersteldHervormd schreef:Er word nog best een hoop goeds van een mens verwacht. Ga tot God, is de opdracht! Het is een eerste stap naar vrijzinnigheid.
Wie het niet geloofd moet maar eens de geschiedenis van de vrijzinnige kerken bestuderen. Hoe is het begonnen? Hoe zijn die kerken ontwikkelt? Wat waren hun opvattingen?

Arminius zegt: De mens is neutraal, een blank vel papier. Je kan zelf beslissen of je wel of niet met God door het leven wil gaan.
Rome zegt: Nou, nou Arminius, dat is wel een beetje overdreven, er zit slechtheid in ieder mens! We zijn geestelijk ziek, maar niet getreurd, je kan het nog repareren als je hard je best doet.
Calvijn antwoord in lijn met de Schrift: We verkeren van nature in een geestelijke doodstaat, door zonde en ellende. Dood betekent, niet in staat om maar enig goeds te doen. De Heere God is de Alpha en de Omega, het begin en het eind. Hoe kom je dan toch af van die vloek die over de mensheid hangt, die als het goed is drukt op jouw ziel? De oplossing van dit geheim kan alleen met bloed ontrafelt worden.
Mag je niet tot God gaan dan?
Kan je tot God gaan?
Nee. En daar verschuilen we ons maar al te graag achter.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
CvdW
Berichten: 2951
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door CvdW »

Zeeuw schreef:
CvdW schreef:
huisman schreef:

Bijzonder mooi interview.
Eens. Ik vind het alleen jammer dat Jantje nu niet aangeeft dat het een prachtig interview is. Bespeur ik enig kerkisme bij Jantje?
Jantje is hier allang niet meer. Ik zag wel een Jantje1 op refoweb die in de commentsectie van een vraag hard tekeer ging tegen ds ten Brink. Toen vervolgens deze ds zelf in de discussie kwam, heb ik geen reactie van deze persoon meer gezien. Komt wellicht nog. En natuurlijk berust iedere gelijkenis met een persoon die wij als Jantje (of lid van een kerk of iets dergelijks) kennen op toeval.
Het is een publiek geheim dat Jantje een andere naam heeft aan genomen, zoiets als GG-lid. (wellicht ontbreken er een paar letters)
Mannetje
Berichten: 7772
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Mannetje »

Maar ook die forummer nam pas afscheid. Maar genoeg daarover.
-
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Ditbenik »

HersteldHervormd schreef:
Ditbenik schreef:
HersteldHervormd schreef:Er word nog best een hoop goeds van een mens verwacht. Ga tot God, is de opdracht! Het is een eerste stap naar vrijzinnigheid.
Wie het niet geloofd moet maar eens de geschiedenis van de vrijzinnige kerken bestuderen. Hoe is het begonnen? Hoe zijn die kerken ontwikkelt? Wat waren hun opvattingen?

Arminius zegt: De mens is neutraal, een blank vel papier. Je kan zelf beslissen of je wel of niet met God door het leven wil gaan.
Rome zegt: Nou, nou Arminius, dat is wel een beetje overdreven, er zit slechtheid in ieder mens! We zijn geestelijk ziek, maar niet getreurd, je kan het nog repareren als je hard je best doet.
Calvijn antwoord in lijn met de Schrift: We verkeren van nature in een geestelijke doodstaat, door zonde en ellende. Dood betekent, niet in staat om maar enig goeds te doen. De Heere God is de Alpha en de Omega, het begin en het eind. Hoe kom je dan toch af van die vloek die over de mensheid hangt, die als het goed is drukt op jouw ziel? De oplossing van dit geheim kan alleen met bloed ontrafelt worden.
Mag je niet tot God gaan dan?
Kan je tot God gaan?
In de Bijbel wordt opgeroepen tot geloof en bekering. Het klinkt heel vroom om te zeggen dat het niet kan, maar het is goddeloos om het niet te doen.
CvdW
Berichten: 2951
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door CvdW »

Het geeft een spanningsveld.
Mag je tot God gaan. Kan je tot God gaan.
Gods Woord zegt: "Wie tot Mij komt, zal Ik geenszins uitwerpen."
We moeten oppassen dat we niet bewust (of onbewust) de schuld aan God geven. Wij wilden wel zalig worden, maar God wilde niet.
De grootste zonde is onze onwil. Gods Woord is daar ook duidelijk over.
HersteldHervormd
Berichten: 6114
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door HersteldHervormd »

Ditbenik schreef:
HersteldHervormd schreef:
Ditbenik schreef:
HersteldHervormd schreef:Er word nog best een hoop goeds van een mens verwacht. Ga tot God, is de opdracht! Het is een eerste stap naar vrijzinnigheid.
Wie het niet geloofd moet maar eens de geschiedenis van de vrijzinnige kerken bestuderen. Hoe is het begonnen? Hoe zijn die kerken ontwikkelt? Wat waren hun opvattingen?

Arminius zegt: De mens is neutraal, een blank vel papier. Je kan zelf beslissen of je wel of niet met God door het leven wil gaan.
Rome zegt: Nou, nou Arminius, dat is wel een beetje overdreven, er zit slechtheid in ieder mens! We zijn geestelijk ziek, maar niet getreurd, je kan het nog repareren als je hard je best doet.
Calvijn antwoord in lijn met de Schrift: We verkeren van nature in een geestelijke doodstaat, door zonde en ellende. Dood betekent, niet in staat om maar enig goeds te doen. De Heere God is de Alpha en de Omega, het begin en het eind. Hoe kom je dan toch af van die vloek die over de mensheid hangt, die als het goed is drukt op jouw ziel? De oplossing van dit geheim kan alleen met bloed ontrafelt worden.
Mag je niet tot God gaan dan?
Kan je tot God gaan?
In de Bijbel wordt opgeroepen tot geloof en bekering. Het klinkt heel vroom om te zeggen dat het niet kan, maar het is goddeloos om het niet te doen.
De opdracht ligt er zeker, maar de mens die deze opdracht vanuit zichzelf kan gehoorzamen moet nog geboren worden. Een ieder die wel beweert dat dit kan, volgt hiermee de lijn van Arminius.

De vraag is of de gang naar het kruis zelf gemaakt kan worden Ditbenik. Dat de Heere Jezus daar staat om jou en mij in liefde op te vangen is niet aan de orde.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
HersteldHervormd
Berichten: 6114
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door HersteldHervormd »

Maanenschijn schreef:
HersteldHervormd schreef:
Ditbenik schreef:
HersteldHervormd schreef:Er word nog best een hoop goeds van een mens verwacht. Ga tot God, is de opdracht! Het is een eerste stap naar vrijzinnigheid.
Wie het niet geloofd moet maar eens de geschiedenis van de vrijzinnige kerken bestuderen. Hoe is het begonnen? Hoe zijn die kerken ontwikkelt? Wat waren hun opvattingen?

Arminius zegt: De mens is neutraal, een blank vel papier. Je kan zelf beslissen of je wel of niet met God door het leven wil gaan.
Rome zegt: Nou, nou Arminius, dat is wel een beetje overdreven, er zit slechtheid in ieder mens! We zijn geestelijk ziek, maar niet getreurd, je kan het nog repareren als je hard je best doet.
Calvijn antwoord in lijn met de Schrift: We verkeren van nature in een geestelijke doodstaat, door zonde en ellende. Dood betekent, niet in staat om maar enig goeds te doen. De Heere God is de Alpha en de Omega, het begin en het eind. Hoe kom je dan toch af van die vloek die over de mensheid hangt, die als het goed is drukt op jouw ziel? De oplossing van dit geheim kan alleen met bloed ontrafelt worden.
Mag je niet tot God gaan dan?
Kan je tot God gaan?
Nee. En daar verschuilen we ons maar al te graag achter.
Ik weet niet precies hoe je dit bedoeld, maar het komt een beetje schamper over. Alsof ik beweer dat je je daarachter moet verschuilen. Helaas worden met dit soort opmerkingen de ernst van bepaalde zaken afgezwakt.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
HersteldHervormd
Berichten: 6114
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door HersteldHervormd »

CvdW schreef: We moeten oppassen dat we niet bewust (of onbewust) de schuld aan God geven. Wij wilden wel zalig worden, maar God wilde niet.
De grootste zonde is onze onwil. Gods Woord is daar ook duidelijk over.
Ja helemaal mee eens, maar waarom moet dat uitgespeeld worden tegen de verdorvenheid van ons bestaan van nature? Is het niet allebei waar? Waarom word er direct op deze wijze geschermd? Niet alleen door jou trouwens.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12065
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Herman »

HersteldHervormd schreef:Ja helemaal mee eens, maar waarom moet dat uitgespeeld worden tegen de verdorvenheid van ons bestaan van nature? Is het niet allebei waar? Waarom word er direct op deze wijze geschermd? Niet alleen door jou trouwens.
Omdat je in de post die hiertoe aanleiding is de profetenmantel aantrekt. Ik weet niet of die jou wel past.
HersteldHervormd
Berichten: 6114
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door HersteldHervormd »

Herman schreef:
HersteldHervormd schreef:Ja helemaal mee eens, maar waarom moet dat uitgespeeld worden tegen de verdorvenheid van ons bestaan van nature? Is het niet allebei waar? Waarom word er direct op deze wijze geschermd? Niet alleen door jou trouwens.
Omdat je in de post die hiertoe aanleiding is de profetenmantel aantrekt. Ik weet niet of die jou wel past.
Profetenmantel?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12065
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Herman »

HersteldHervormd schreef:Profetenmantel?
Je begint met:
Er word nog best een hoop goeds van een mens verwacht. Ga tot God, is de opdracht! Het is een eerste stap naar vrijzinnigheid.
Dat roept in een discussiecontext allerlei vragen op. Wie bedoel je? Je poneert een algemene waarheid. Maar is jouw voorziene conclusie ook juist? Is de oproep tot bekering (want zo lees ik de opdracht tot God te gaan) echt een eerste stap naar vrijzinnigheid?

Dus ja, dat wordt dan even i kritische zin bevraagd.

Overigens onderschrijf ik de waarheid dat een mens die van genade wil leven, ook instemt met zijn totale verdorvenheid.
HersteldHervormd
Berichten: 6114
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door HersteldHervormd »

Herman schreef:
HersteldHervormd schreef:Profetenmantel?
Je begint met:
Er word nog best een hoop goeds van een mens verwacht. Ga tot God, is de opdracht! Het is een eerste stap naar vrijzinnigheid.
Dat roept in een discussiecontext allerlei vragen op. Wie bedoel je? Je poneert een algemene waarheid. Maar is jouw voorziene conclusie ook juist? Is de oproep tot bekering (want zo lees ik de opdracht tot God te gaan) echt een eerste stap naar vrijzinnigheid?

Dus ja, dat wordt dan even i kritische zin bevraagd.

Overigens onderschrijf ik de waarheid dat een mens die van genade wil leven, ook instemt met zijn totale verdorvenheid.
Duidelijk, maar wat heeft dat met een profetenmantel te maken? Die link begrijp ik niet zo.

Als je ook terug leest zie je ook dat mijn bericht rondom het opiniestuk van Refoweb geschreven is, waarin de kleine lettertjes nog even doorgenomen werden. In dat licht heb ik dat bericht geplaatst, volgens mij niks profetisch aan, maar dat is subjectief. In ieder geval, mogelijk een geruststelling voor je, is het niet bedoeld als iets profetisch o.i.d.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Marck »

De discussie over het wel of niet tot God kunnen gaan lijkt zich hier telkens weer te herhalen op het forum. Argumenten voor en tegen komen jaarlijks verschillende keren terug. Het houdt sommige flink bezig. Niet dat dit voor mij een probleem is, leer er zo wel goed over nadenken:-)
KDD
Berichten: 1534
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door KDD »

Gelezen:
James Fisher schreef: Vr. Wat is het verschil tussen de verzekering van het geloof en die van het gevoel?

A. Het voorwerp van de verzekering van het geloof is Christus in de belofte, Jac. 2 : 23, maar het voorwerp van de verzekering van het gevoel is Christus wonende in de ziel, 2 Tim. 2 : 22, of wat hetzelfde is, de verzekering van het geloof is gegrond op het onfeilbaar woord van God, maar de verzekerheid van de gevoel op de ondervinding, die iemand in een bepaalde tijd heeft van de mededeling der goddelijke liefde.
Plaats reactie