Gelezen, gedacht, gehoord...

HersteldHervormd
Berichten: 6114
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door HersteldHervormd »

J.C. Philpot schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
Zita schreef:
Wat een mooie reactie vanuit de GGiN!
Dat trof mij ook inderdaad.
De reactie vanuit de GGiN, is helemaal volgens de mediatraining-boekjes.

Hoe emotioneler echter een verhaal is (en mogelijk terecht), des te meer gaat het er bij het publiek in als zoete koek. Wat ik daarom mis is het perspectief en het verhaal van de kant van de ouders. Voor wie de hele geschiedenis alsmede dit artikel ook een traumatische ervaring kan zijn.

Maar goed, als een verhaal te genuanceerd word verkoopt het natuurlijk niet meer.
Precies
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Hendrien
Berichten: 1338
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Hendrien »

[quote="Forummer"]Sowieso goed dat er naar beide kanten geluisterd word.

Verschillende dingen in dit artikel zijn overigens heel, heel erg herkenbaar.
Dankbaar dat het persoonlijk voor mij niet geleid heeft tot vaarwel zeggen van God, al is het grootste deel van mijn leven dat wel een historisch geloof geweest. Verwonderd dat God mij ondanks alles toch genadig geweest is. Als je zo'n artikel leest, wordt ik daar weer meer bij bepaald. Hij heeft mij vastgehouden, dat heb ik niet zelf gedaan.[/wquote]
Vooral die angst vind ik heel herkenbaar. Wat ben ik bang geweest in mijn jeugd om onverzoend te sterven en ook over de wederkomst. En de bid- en dankdagen met oordeelspreken. En dan geen aanbod van genade…
HersteldHervormd
Berichten: 6114
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door HersteldHervormd »

Hendrien schreef: Verschillende dingen in dit artikel zijn overigens heel, heel erg herkenbaar.
Dankbaar dat het persoonlijk voor mij niet geleid heeft tot vaarwel zeggen van God, al is het grootste deel van mijn leven dat wel een historisch geloof geweest. Verwonderd dat God mij ondanks alles toch genadig geweest is. Als je zo'n artikel leest, wordt ik daar weer meer bij bepaald. Hij heeft mij vastgehouden, dat heb ik niet zelf gedaan.[/wquote]
Vooral die angst vind ik heel herkenbaar. Wat ben ik bang geweest in mijn jeugd om onverzoend te sterven en ook over de wederkomst. En de bid- en dankdagen met oordeelspreken. En dan geen aanbod van genade…
Mooie belijdenis Hendrien, tot eer van Hem.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5402
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door pierre27 »

Hendrien schreef:
Forummer schreef:Sowieso goed dat er naar beide kanten geluisterd word.

Verschillende dingen in dit artikel zijn overigens heel, heel erg herkenbaar.
Dankbaar dat het persoonlijk voor mij niet geleid heeft tot vaarwel zeggen van God, al is het grootste deel van mijn leven dat wel een historisch geloof geweest. Verwonderd dat God mij ondanks alles toch genadig geweest is. Als je zo'n artikel leest, wordt ik daar weer meer bij bepaald. Hij heeft mij vastgehouden, dat heb ik niet zelf gedaan.[/wquote]
Vooral die angst vind ik heel herkenbaar. Wat ben ik bang geweest in mijn jeugd om onverzoend te sterven en ook over de wederkomst. En de bid- en dankdagen met oordeelspreken. En dan geen aanbod van genade…
Een mooie bijdrage maar het slot komt me niet erg overtuigend over.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Forummer »

pierre27 schreef:
Hendrien schreef:
Forummer schreef:Sowieso goed dat er naar beide kanten geluisterd word.

Verschillende dingen in dit artikel zijn overigens heel, heel erg herkenbaar.
Dankbaar dat het persoonlijk voor mij niet geleid heeft tot vaarwel zeggen van God, al is het grootste deel van mijn leven dat wel een historisch geloof geweest. Verwonderd dat God mij ondanks alles toch genadig geweest is. Als je zo'n artikel leest, wordt ik daar weer meer bij bepaald. Hij heeft mij vastgehouden, dat heb ik niet zelf gedaan.
Vooral die angst vind ik heel herkenbaar. Wat ben ik bang geweest in mijn jeugd om onverzoend te sterven en ook over de wederkomst. En de bid- en dankdagen met oordeelspreken. En dan geen aanbod van genade…
Een mooie bijdrage maar het slot komt me niet erg overtuigend over.
Er wordt hier per ongeluk niet goed geciteerd, ik zal het in deze post proberen goed weer te geven.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3982
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Terri »

HersteldHervormd schreef:
Hendrien schreef: Verschillende dingen in dit artikel zijn overigens heel, heel erg herkenbaar.
Dankbaar dat het persoonlijk voor mij niet geleid heeft tot vaarwel zeggen van God, al is het grootste deel van mijn leven dat wel een historisch geloof geweest. Verwonderd dat God mij ondanks alles toch genadig geweest is. Als je zo'n artikel leest, wordt ik daar weer meer bij bepaald. Hij heeft mij vastgehouden, dat heb ik niet zelf gedaan.[/wquote]
Vooral die angst vind ik heel herkenbaar. Wat ben ik bang geweest in mijn jeugd om onverzoend te sterven en ook over de wederkomst. En de bid- en dankdagen met oordeelspreken. En dan geen aanbod van genade…
Mooie belijdenis Hendrien, tot eer van Hem.
Welke belijdenis tot eer van Hem bedoel je @Hersteld Hervormd?
Oh, wacht ik zie al dat er gereageerd is, er zijn wat postings verkeerd gequoot
DDD
Berichten: 28733
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door DDD »

Ik vind het een goede reactie. Ik zie in mijn eigen opvoeding al dat broers en zussen het totaal anders beleven. Ouders zijn ook verschillend, komen niet bij ieder kind op de goede golflengte. Dat is niet altijd gemeen of slecht opvoedkundig gedrag.

Ik vind het vooral onnozel dat de journalist kritiekloos meegaat in de suggestie dat het hier om vele soortgelijke gevallen zou gaan. Alsof opvoeders in de GGiN allemaal dit soort steken laten vallen. Dat is een belachelijke aanname.

De reactie is heel goed. Je kan zeggen: uit een boekje, maar dat vind ik een kinderachtige manier om een integere maar zorgvuldige reactie ongemotiveerd in twijfel te trekken.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5402
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door pierre27 »

DDD schreef:Ik vind het een goede reactie. Ik zie in mijn eigen opvoeding al dat broers en zussen het totaal anders beleven. Ouders zijn ook verschillend, komen niet bij ieder kind op de goede golflengte. Dat is niet altijd gemeen of slecht opvoedkundig gedrag.

Ik vind het vooral onnozel dat de journalist kritiekloos meegaat in de suggestie dat het hier om vele soortgelijke gevallen zou gaan. Alsof opvoeders in de GGiN allemaal dit soort steken laten vallen. Dat is een belachelijke aanname.

De reactie is heel goed. Je kan zeggen: uit een boekje, maar dat vind ik een kinderachtige manier om een integere maar zorgvuldige reactie ongemotiveerd in twijfel te trekken.
Helemaal eens met je DDD, een goede en zorgvuldige reactie op een slecht , suggestief en onzorgvuldig intervieuw/artikel.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33313
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Tiberius »

DDD schreef:Je kan zeggen: uit een boekje, maar dat vind ik een kinderachtige manier om een integere maar zorgvuldige reactie ongemotiveerd in twijfel te trekken.
De meeste dingen waarmee ik mijn brood verdien, heb ik uit een boekje geleerd. :)
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8974
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door J.C. Philpot »

DDD schreef:Je kan zeggen: uit een boekje, maar dat vind ik een kinderachtige manier om een integere maar zorgvuldige reactie ongemotiveerd in twijfel te trekken.
Ik zou je willen vragen mijn zin correct te citeren. Ik postte namelijk "volgens de boekjes", en niet "uit een boekje". Het gezegde "volgens het boekje" (of de boekjes), betekend in de Van Dale: "volgens de voorschriften". Met andere woorden: er valt niets op af te dingen.

Hoe je er bij komt dat ik de reactie van de GGiN ongemotiveerd in twijfel trekt, is mij dus volstrekt onduidelijk.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Charles
Berichten: 1555
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Charles »

Dank voor de link. Viel me op dat ik het artikel op verschillende plekken tegenkwam. Kon het tot op heden niet lezen, nu dus wel. Triest verhaal natuurlijk maar de vraag is of het helemaal eerlijk is. Ze zouden ook broers/zussen kunnen vragen hoe die het ervaren hebben. Dat kan per kind wel eens heel erg verschillen. "Ik voelde me vaak verdrietig, eenzaam, en anders dan de rest." Ja, dat had ik ook maar dat kwam niet zozeer door opvoeding/kerk, dat is je 'zijn'.
HersteldHervormd
Berichten: 6114
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door HersteldHervormd »

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/29 ... -in-gebed/

Heb ik ook wel eens over nagedacht, ik denk dat de dominee het niet expres doet maar ik herken wel het punt van de vraagsteller.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Erik1960 »

DDD schreef:Ik vind het een goede reactie. Ik zie in mijn eigen opvoeding al dat broers en zussen het totaal anders beleven. Ouders zijn ook verschillend, komen niet bij ieder kind op de goede golflengte. Dat is niet altijd gemeen of slecht opvoedkundig gedrag.

Ik vind het vooral onnozel dat de journalist kritiekloos meegaat in de suggestie dat het hier om vele soortgelijke gevallen zou gaan. Alsof opvoeders in de GGiN allemaal dit soort steken laten vallen. Dat is een belachelijke aanname.

De reactie is heel goed. Je kan zeggen: uit een boekje, maar dat vind ik een kinderachtige manier om een integere maar zorgvuldige reactie ongemotiveerd in twijfel te trekken.
Ik heb het artikel nog eens gelezen, maar kom nergens de suggestie tegen dat het hier om vele soortgelijke gevallen zou gaan. Waar lees jij dat?
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12060
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Herman »

Het artikel heeft een suggestieve werking.

Daarnaast is er onlangs iets onder de rechter geweest rondom Jehova getuigen. Die hebben inmiddels recht op normale familieverhoudingen ook al maak je geen onderdeel uit van de geloofsgemeenschap.

Edit: het gaat overigens om een aangifte. Dus we zitten pas aan het begin van een juridisch traject.
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Erik1960 »

Herman schreef:Het artikel heeft een suggestieve werking.

Daarnaast is er onlangs iets onder de rechter geweest rondom Jehova getuigen. Die hebben inmiddels recht op normale familieverhoudingen ook al maak je geen onderdeel uit van de geloofsgemeenschap.

Edit: het gaat overigens om een aangifte. Dus we zitten pas aan het begin van een juridisch traject.
Ik lees in het artikel de ervaring van 1 vrouw. De suggestieve werking wil bij mij maar niet werken.
Je verwijzing naar de Jehova-getuigen kan ik niet plaatsen. Hoewel ik vanuit dat verband wel tragische voorbeelden ken van mensen die ‘doodverklaard’ werden.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Plaats reactie