Gelezen, gedacht, gehoord...

DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door DDD »

Vind je dat nu echt? Ik vind eigenlijk dat het best meevalt. Ik zie heel veel mensen serieus naar elkaar luisteren.

@refomart:
Niet iedereen heeft dezelfde talenten en gaven. Maar ondanks ieders beperkingen en kwaliteiten is toch de minste willen en durven zijn wel een vrucht van de heilige Geest.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Erasmiaan »

GerefGemeente-lid schreef:
Erasmiaan schreef:
Herman schreef:
Erasmiaan schreef:Je vraagt je eerst af waarom ik zou luisteren. Daar ga ik op in, maar eigenlijk reageer je daar verder niet meer op. Je vraag was verhulde kritiek dat ik te weinig inhoudelijk reageer.
Dat klopt. Uiteindelijk komt het erop neer dat velen liever niet inhoudelijk discussiëren, maar wel het volledige recht opeisen om af en toe een flinke mening neer te pennen. Ook dat is een stukje folklore van het forum. Ik vind het jammer dat er weinig pogingen zijn om elkaar te hand te reiken.
Ik voel me totaal niet aangesproken.
Toch vind ik het wel jammer dat je niet meer zo actief bent als 'vroeger', als je me de vrijmoedigheid gunt om dat uit te spreken. Je komt nu af en toe hier op uit forum om je mening te geven (die ik overigens meestal wel deel), maar als het alleen bij een enkele reactie of one-liner per week blijft (met als slotopmerking: ik heb spijt dat ik me hier weer heb aangemeld) en daarna is het weer een x-aantal weken stil, is dat niet echt een goede basis voor een inhoudelijke discussie, even los van het feit dat de discussies hier op het forum tegenwoordig vaak meer lijken op een loopgravenoorlog dan op een inhoudelijke gedachtenwisseling waarin de één de ander uitnemender acht dan zichzelf.
tja, ik heb het vaak simpelweg te druk om een lange gedachtenwisseling aan te gaan. Ook vind ik het vaak zonde van mijn tijd omdat het hier toch altijd dezelfde personen zijn die er vaak extreme gedachtengangen op na houden, ver bezijden de realiteit. Daarnaast zijn het ook vaak rotondediscussies, waarin ik alles al wel een keer heb gezegd. Ten slotte merk ik dat ik vaak niet goed overkom. Via een forum met elkaar spreken heeft toch beperkingen.

Waarom ik dan toch af en toe wat plaats…? Tja, mensen zijn helaas vaak niet altijd even consequent in alle dingen en soms wordt iets je te gortig. Vaak heb ik dan alweer spijt van mijn reactie. Vandaar nogal eens een opmerking in de trant van wat jij citeert.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Posthoorn »

Erasmiaan schreef:Daarnaast zijn het ook vaak rotondediscussies, waarin ik alles al wel een keer heb gezegd.
Zo lang er mensen zijn die niet naar je hebben geluisterd, kan het zinnig zijn je argumenten te herhalen. Ook zijn het niet altijd dezelfde deelnemers... En sommige onderwerpen zijn zó belangrijk, dat ze regelmatig terugkeren.
Dus een rotonde op zijn tijd kan geen kwaad. :)
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door GerefGemeente-lid »

Posthoorn schreef:
Erasmiaan schreef:Daarnaast zijn het ook vaak rotondediscussies, waarin ik alles al wel een keer heb gezegd.
Zo lang er mensen zijn die niet naar je hebben geluisterd, kan het zinnig zijn je argumenten te herhalen. Ook zijn het niet altijd dezelfde deelnemers... En sommige onderwerpen zijn zó belangrijk, dat ze regelmatig terugkeren.
Dus een rotonde op zijn tijd kan geen kwaad. :)
Dat is wel waar inderdaad. De discussie van de afgelopen maanden over de prediking van de Wet en het Evangelie is zeer belangwekkend, ook al speelde het 60 jaar geleden ook al.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Thea »

Ik heb de podcast wel beluisterd. Ik vond het een rustig en waardig interview. Wat mij betreft is het ook een 'over de top'-reactie geweest van refo-nederland op een lezing van ds. van de Brink. Hij verkondigt deze visie al jaren via allerlei kanalen, maar opeens komt het in de media en wordt het 'een orkaan'. Hij is daar zelf ook verbaasd over, maar ziet het nu als een kans die hij van God krijgt, om zo breed zijn visie en bewogenheid uit te dragen. Waar hij ook veel vrucht op ziet, zegt hij.
Wat ik alleen wel vervelend vind, is dat ds van de Brink erbij blijft dat zijn visie de enige juiste is en dat alle andere mensen geen gelijk hebben. Dat irriteert me.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Tiberius »

Thea schreef:Wat ik alleen wel vervelend vind, is dat ds van de Brink erbij blijft dat zijn visie de enige juiste is en dat alle andere mensen geen gelijk hebben. Dat irriteert me.
:)
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door CvdW »

Thea schreef:Wat ik alleen wel vervelend vind, is dat ds van de Brink erbij blijft dat zijn visie de enige juiste is en dat alle andere mensen geen gelijk hebben. Dat irriteert me.
Volgens mij zitten op RF ook een aantal haantjes.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Herman »

Het waren toch kippen?
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door J.C. Philpot »

Waar kippen zijn, is vaak ook ongedierte te vinden :tilt
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Tiberius »

Herman schreef:Het waren toch kippen?
Jazeker. Zonder kop, dacht ik.
refomart
Inactief
Berichten: 284
Lid geworden op: 17 dec 2022, 10:33

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door refomart »

Onbekende schreef:Dat hindert niet perse, mijn antennes voor tactiek zijn ook niet bijzonder sterk ontwikkeld. Maar als anderen opmerkingen daarover maken, moet je toch wel gaan nadenken.
In mijn omgeving maakt niemand daarover opmerkingen. Degene die dat deed was jij.

Tactisch en strategisch handelen zijn nooit los te zien van een vooropgezet plan om een bepaald doel te bereiken. Tactisch handelen is dus altijd doordacht. Het komt niet spontaan op, maar past in de kaderstelling van het voorgenomen doel. Het behalen van die doelstelling staat centraal. Tactisch en strategisch handelen zijn daarmee broertje en zusje van het minder onschuldige manipuleren.
Ik poog in mijn handelen het ‘ja’ ook ‘ja’ en het ‘nee’ ook ‘nee’ te laten zijn. Dat lijkt met meer christelijk en kan ik goed verbinden met eerlijkheid en oprechtheid. Daar hoort wat mij betreft dus bij de openheid om zaken te benoemen.

Daarmee wil ik niet zeggen dat alles zomaar gezegd mag worden. In een samenleving mag onderling respect verwacht en gevraagd worden. Maar ook dat respect heeft een grens en afbakening. Als voorbeeld neem ik de predikant die ik hiervoor heb genoemd. Ik zou hem kunnen respecteren als mens. Maar als predikant respecteer ik hem absoluut niet. En dat volgt uit het feit dat ik geloof dat de Bijbel geen ruimte laat voor een opvatting dat God niet bestaat.
Die Bijbelse grenzen zullen we toch duidelijk moeten respecteren. De Bijbel laat niet alles los en open.

Verder laat ik het aan jou of je vindt dat op het forum strategisch wordt geacteerd.
refomart
Inactief
Berichten: 284
Lid geworden op: 17 dec 2022, 10:33

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door refomart »

DDD schreef:@refomart: Niet iedereen heeft dezelfde talenten en gaven. Maar ondanks ieders beperkingen en kwaliteiten is toch de minste willen en durven zijn wel een vrucht van de heilige Geest.
Blij met je openlijke belijdenis dat de mens van zichzelf hoogmoedig is, of in ieder geval er niet naar streeft de minste te zijn.
Een dergelijk streven staat evenwel los van strategisch en tactisch handelen, dat altijd een vooropgesteld doel heeft.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Erasmiaan »

GerefGemeente-lid schreef:
Posthoorn schreef:
Erasmiaan schreef:Daarnaast zijn het ook vaak rotondediscussies, waarin ik alles al wel een keer heb gezegd.
Zo lang er mensen zijn die niet naar je hebben geluisterd, kan het zinnig zijn je argumenten te herhalen. Ook zijn het niet altijd dezelfde deelnemers... En sommige onderwerpen zijn zó belangrijk, dat ze regelmatig terugkeren.
Dus een rotonde op zijn tijd kan geen kwaad. :)
Dat is wel waar inderdaad. De discussie van de afgelopen maanden over de prediking van de Wet en het Evangelie is zeer belangwekkend, ook al speelde het 60 jaar geleden ook al.
Als ik zie dat anderen keurig mijn standpunt verwoorden (of zelfs beter) zie ik geen reden om mee te doen. Sorry Posthoorn en GG-lid :). Overigens mis ik Valcke en TSD (om er eens twee te noemen waar ik het vaak mee eens was) ook al een tijdje. Maar ik mis ook wel eens wat omdat ik niet veel meer meelees.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door refo »

Thea schreef:Ik heb de podcast wel beluisterd. Ik vond het een rustig en waardig interview. Wat mij betreft is het ook een 'over de top'-reactie geweest van refo-nederland op een lezing van ds. van de Brink. Hij verkondigt deze visie al jaren via allerlei kanalen, maar opeens komt het in de media en wordt het 'een orkaan'. Hij is daar zelf ook verbaasd over, maar ziet het nu als een kans die hij van God krijgt, om zo breed zijn visie en bewogenheid uit te dragen. Waar hij ook veel vrucht op ziet, zegt hij.
Wat ik alleen wel vervelend vind, is dat ds van de Brink erbij blijft dat zijn visie de enige juiste is en dat alle andere mensen geen gelijk hebben. Dat irriteert me.
En zo wordt de boodschap wederom geneutraliseerd door te wijzen op een vermeende procedurefout.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door GerefGemeente-lid »

Erasmiaan schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
Posthoorn schreef:
Erasmiaan schreef:Daarnaast zijn het ook vaak rotondediscussies, waarin ik alles al wel een keer heb gezegd.
Zo lang er mensen zijn die niet naar je hebben geluisterd, kan het zinnig zijn je argumenten te herhalen. Ook zijn het niet altijd dezelfde deelnemers... En sommige onderwerpen zijn zó belangrijk, dat ze regelmatig terugkeren.
Dus een rotonde op zijn tijd kan geen kwaad. :)
Dat is wel waar inderdaad. De discussie van de afgelopen maanden over de prediking van de Wet en het Evangelie is zeer belangwekkend, ook al speelde het 60 jaar geleden ook al.
Als ik zie dat anderen keurig mijn standpunt verwoorden (of zelfs beter) zie ik geen reden om mee te doen. Sorry Posthoorn en GG-lid :). Overigens mis ik Valcke en TSD (om er eens twee te noemen waar ik het vaak mee eens was) ook al een tijdje. Maar ik mis ook wel eens wat omdat ik niet veel meer meelees.
Wie verwoordt jouw standpunt dan op dit moment nog keurig als @Valcke en @TSD weg zijn?
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Plaats reactie