Gelezen, gedacht, gehoord...

Henk J
Berichten: 2600
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Henk J »

Onze dominee was ook op zijn 23e al predikant, maar geen vader.
CvdW
Berichten: 2951
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door CvdW »

Gisteren las ik in het RD de meditatie van ds. A Schot.

Hij schreef: "Dat wat we lezen in vers 16, een tekst die zo vaak uit het verband wordt gehaald. De lijn in Johannes 3 loopt van wedergeboorte naar geloof en niet van geloof naar wedergeboorte. Juist deze prediking blijkt vruchtbaar te zijn, zo zien we in het leven van Nicodemus."

Een uitleg ontbreekt helaas. Ik heb altijd geleerd eerst geloof dan wedergeboorte (in tijdsvolgorde, je moet het niet uit elkaar trekken). Is er iemand die dit kan uitleggen?
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 911
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Adagio »

CvdW schreef: 26 jan 2024, 08:25 Ik heb altijd geleerd eerst geloof dan wedergeboorte (in tijdsvolgorde, je moet het niet uit elkaar trekken). Is er iemand die dit kan uitleggen?
Met dat niet uit elkaar trekken kan ik je volgen. Een dood geloof kan nl. veel indruk maken, maar is toch schijn.
Qua bovengenoemde tijdsvolgorde rijst de vraag: gelooft een dode, dat hij (op enige tijd) levend wordt?

DL II/IV, art. 12 gaat over wedergeboorte in de strikte zin (levendmaking).
DL III/IV, 12 schreef:alzo dat al diegenen in wier harten God op deze wonderbaarlijke wijze werkt, zekerlijk, onfeilbaar en krachtiglijk wedergeboren worden en daadwerkelijk geloven. En alsdan wordt de wil, zijnde nu vernieuwd, niet alleen van God gedreven en bewogen, maar, van God bewogen zijnde, werkt hij ook zelf. Waarom ook terecht gezegd wordt dat de mens, door de genade die hij ontvangen heeft, gelooft en zich bekeert.
Art. 24 NGB spreekt ook over wedergeboorte, dan bedoeld in het aldoor afsterven van de oude mens en opstanding van de nieuwe mens (als in HC zondag 33 en in Efeze 4: 24):
art. 24 NGB schreef:VAN DE HEILIGMAKING DES MENSEN EN DE GOEDE WERKEN
Wij geloven dat dit waarachtig geloof, in den mens gewrocht zijnde door het gehoor van het Woord Gods en de werking des Heiligen Geestes, hem wederbaart en maakt tot een nieuwen mens, en doet hem leven in een nieuw leven, en maakt hem vrij van de slavernij der zonde. Daarom is het zo ver vandaar dat dit rechtvaardigmakend geloof de mensen zou doen verkouden* in een vroom en heilig leven, dat zij daarentegen zonder ditzelve nimmermeer iets doen zullen uit liefde tot God, maar alleen uit liefde tot zichzelven en uit vrees van verdoemd te worden. Zo is het dan onmogelijk dat dit heilig geloof ledig zij in den mens; aangezien wij niet spreken van een ijdel geloof, maar van zulk een, hetwelk de Schrift noemt een geloof dat door de liefde werkt,
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10456
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Zita »

Over het onderwerp van deze meditatie is een topic geopend: viewtopic.php?t=15475
Gebruikersavatar
Roos2018
Berichten: 842
Lid geworden op: 01 aug 2018, 02:16
Locatie: CA - USA

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Roos2018 »

Wat een mooi interview met Wim de Jong,
https://www.rd.nl/artikel/1050527-oud-o ... ngerenmens

Vind ik erg verfrissend om te lezen; liever zoiets dan al die onzalige Van der Brink topics.
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door DDD »

Een mooi interview. Hij heeft goed begrepen welke enorme plaats de leerkracht of docent in het koninkrijk van God heeft. Heel mooi om daarover te lezen.

Ik begrijp dan weer niet waarom er nu staat revormatie. Hij zal toch wel re-formatie hebben bedoeld.
Dat leidt dan meteen tot de vraag of er nu niemand die meeleest eigenlijk wel begrijpt wat hij leest. Die indruk krijg je op die manier wel.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8976
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door J.C. Philpot »

Ik voel me verbonden met de Gereformeerde Gemeenten als ik dit lees.
https://www.rd.nl/artikel/1050605-ds-w- ... al-terrein

Ik zou hier best een opname van willen beluisteren.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Bertiel
Berichten: 4621
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Bertiel »

voor de geïnteresseerden een update van de TUA op Linkedin:
We hebben elke collegeperiode leuke (keuze)modules waar ook gasten van buiten de TUA eenvoudig bij kunnen aansluiten. Een voorbeeld hiervan is de cursus 'Comrie in context', die vanaf eind april 2024 door dr. G.A. (Gert) van den Brink gegeven wordt.

Over de cursus:
Het is dit jaar 250 jaar geleden dat Alexander Comrie (1706-1774) overleed. Zijn theologie was in zijn eigen tijd omstreden maar heeft sinds halverwege de 19e eeuw grote invloed uitgeoefend. Dit blijkt in het denken van A. Kuyper en G.H. Kersten. In deze collegeserie onderzoeken we hoe Comrie zich tot de hoofdstroom van de gereformeerde theologie verhoudt. Waar is hij voluit gereformeerd, waar gaat hij zijn eigen weg? Het vak is kerkhistorisch van aard, dus het gaat niet om een dogmatische beoordeling, maar om een contextuele duiding van zijn denken, in het raam van zijn voorgangers, tijdgenoten en navolgers. De nadruk zal liggen op het lezen van primaire bronnen.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
GGotK
Berichten: 2189
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door GGotK »

Een, naar mijn mening, interessante en confronterende lezing van ds Zondag over integriteit.

https://www.youtube.com/watch?v=p94HJkduOZo&t=257s
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door DDD »

Goed verhaal. Ik denk echter dat de meeste aanwezigen hun baan niet hebben gekozen om rijk te worden. Als je ambtenaar bent, of in het onderwijs werkt, hoef je niet te bidden om niet arm of rijk te worden. Voor een ondernemer is dat een veel logischer gebed. Het zou misschien nog wel wat concreter mogen, maar dat was misschien de opzet van de lezing niet.
-DIA-
Berichten: 32750
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door -DIA- »

Reus Diábolus, eens een engel en nu aartsvijand van El-Schaddaï, heeft plannen gemaakt om stad Mensziel in handen te krijgen. John Bunyan beeldt in ’De heilige oorlog’ het listige werk van de duivel in het paradijs uit. Hij laat Diábolus vermomd als slang de Oorpoort naderen, waar deze een gesprek aangaat met enkele stadbestuurders die op de muur zijn verschenen.

Mensziel ingenomen
Na erop gewezen te hebben dat het voor de inwoners van Mensziel toch wel heel ondraaglijk moet zijn dat ze juist díé vrucht niet mogen eten, waardoor ze meer voordeel kunnen ontvangen, komt Diábolus openlijk met de kern van zijn bezwaren tegen de gehoorzaamheid aan Koning El-Schaddaï en Diens Zoon Immanuël naar buiten. ’Moet u niet toestemmen, dat er geen vorst is die u onder ergere slavernij en meer knellende dienstbaarheid houdt, dan die u op dit ogenblik gehoorzaamt? U wordt overheerst en ligt in allerlei ellende, zoals ik u duidelijk heb laten zien. Want welke slavernij is erger dan blind te worden gehouden? Is het niet beter ogen te bezitten dan te missen? Is het niet beter in vrijheid rond te lopen dan in een donkere, stinkende spelonk te zijn opgesloten?’

Terwijl hij spreekt wordt kapitein Tegenstand getroffen door een pijl van Tisiphone2. Deze valt dood van de muur. Daarmee is de enige krijgsman van de stad uitgeschakeld en verliezen de inwoners van Mensziel alle moed. Daar heeft Diábolus op gewacht.

Nu komt Kwaderust tevoorschijn, een van de mannen van Diábolus die zich tot op dat moment hebben schuilgehouden. Hij wordt de redenaar van de reus genoemd, de woordvoerder van Diábolus. Kwaderust onderstreept, zeer diep buigend voor zijn meester, de liefde die de leugenaar voor de stad heeft en die hij toont op het gevaar af dat hij de toorn van Koning El-Schaddaï op zijn hals haalt. Hij raadt de stadsbestuurders vervolgens aan naar de veelbelovende vrucht van de boom te kijken en te bedenken dat deze hen meer wijsheid kan geven. Hij voegt eraan toe dat het hem zal tegenvallen als ze niet naar die raad luisteren en dat ze dan dommer zijn dan hij dacht.

Terwijl Kwaderust tot hen spreekt, zakt de tweede stadsbestuurder plotseling ineen. Het is heer Oprecht. Bunyan schrijft dan dat het niet duidelijk is wat de oorzaak is: een vanuit een hinderlaag afgeschoten pijl, een beroerte of ’harts-beklemming’ óf een vergiftiging vanwege ’de stinkende adem van die lelijke Kwaderust’. Bunyan kiest voor het laatste. Twee goede mannen zijn nu omgekomen, mannen die tot sieraad en heerlijkheid van Mensziel waren.

Vervolgens haalt Bunyan de woorden van Gen. 3:6a aan: Maar toen de burgers van de stad zagen dat die boom goed was tot spijze, en dat hij een lust was voor de ogen, ja, een boom die begeerlijk was om verstandig te maken, deden zij wat Kwaderust hen aangeraden had. Zij namen en aten daarvan. Daarmee doen zij als mensen, ’die het Paradijs der dwazen gevonden hebben’, zoals Bunyan kernachtig omschrijft.

Dronken geworden door het eten van de vrucht worden de Oor- én de Oogpoort geopend en trekken de legers van Diábolus de stad in. Daarmee vergeet men niet alleen de goede El-Schaddaï en Zijn wetten, maar ook Zijn oordeel over het verbreken van Zijn wet.

Slavernij - vrijheid
De satan beseft dat de mens vrijheid als hoogste goed beschouwt. Hij weet met mooie woorden de mens te bespelen: het redelijke schepsel is niet vrij, zolang deze zich nog laat regeren door zijn Schepper. Het dienen van God is gebonden te zijn, is volgens hem ten diepste slavernij.
De duivel roept op tot revolutie: ’Geen heer en geen meester’, dus ook: geen Heere en geen Meester! Geen wetten die oproepen tot liefde tot God boven alles en tot de naaste als zichzelf, geen gebondenheid aan een godsdienst, geen begrenzingen om te zeggen wat en te beledigen wie je wilt, geen plicht om de zondag in te richten naar Zijn wil en wet, geen beperkingen wat betreft allerlei relaties, geen opgedrongen vrouw- of man-zijn, maar vrijheid van godsdienst (en ongodsdienstigheid), vrijheid van meningsuiting, vrijheid om de zondag door te brengen zoals je zelf wilt, vrijheid in relaties, vrijheid van geslachtskeuze, vrijheid … die de satan en de zonde als harde heer en meester heeft, die uiteindelijk ontaardt in losbandigheid en daarmee niet los is van de banden van zonde-slavernij en eindigt in de eeuwige dood.

Dan stond Paulus een andere vrijheid voor ogen, een vrijheid die werkelijk vreugde geeft. Vrijheid, zoals hij aan de Galaten voorhield (hoofdstuk 5): Staat dan in de vrijheid met welke ons Christus vrijgemaakt heeft, en wordt niet wederom met het juk der dienstbaarheid bevangen (vers. 1). En: Want gij zijt tot vrijheid geroepen, broeders; alleenlijk gebruikt de vrijheid niet tot een oorzaak voor het vlees, maar dient elkander door de liefde (vers. 13).

Bron: De Wachter Sions, uit de reeks De Heilige Oorlog (beschreven door T. Vlot)
https://www.digibron.nl/zoeken/bron/De% ... 20oorlog)/
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
HersteldHervormd
Berichten: 6114
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door HersteldHervormd »

Hele interessante docu over de geest achter de charismatische gemeenten.
https://www.youtube.com/watch?v=bJHmUxm-KqI
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
-DIA-
Berichten: 32750
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door -DIA- »

Een mooi, maar ook een leerzaam gesprek met ds. G.M. de Leeuw.
"Je zal wel merken dat ik van de hak op de tak spring vanmiddag. Dat moet je maar voor lief nemen." Aldus ds. G.M. de Leeuw op een zonnige zaterdagmiddag in de pastorie te Opheusden. We waren er klaar voor. Wie de predikant enigszins kent, weet dat hij een boeiende verteller is. En inderdaad, tijdens het gesprek 'vlogen' we van Zeeland naar de Veluwe en van de Veluwe naar Canada. Vervolgens vanuit Amerika naar Holland. En binnen afzienbare tijd hopen de predikant en zijn vrouw opnieuw Amerika aan te doen. Hij heeft een beroep aangenomen naar de NRC (Netherlands Reformed Congregations, de overzeese zusterkerken van de Gereformeerde Gemeenten) in Grand Rapids, aan de Beckwith Avenue. De oudste van de 27 gemeenten in de Verenigde Staten en Canada, geïnstitueerd op 30 oktober 1870. Ds. De Leeuw is dan de elfde predikant in successie, zendelingspredikant P.L. Bazen niet meegeteld.

Hieronder het hele gesprek (of u mag het ook wel een interview noemen):
https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 001_CID001
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door refo »

-DIA- schreef: 29 mar 2024, 09:28 Een mooi, maar ook een leerzaam gesprek met ds. G.M. de Leeuw.
"Je zal wel merken dat ik van de hak op de tak spring vanmiddag. Dat moet je maar voor lief nemen." Aldus ds. G.M. de Leeuw op een zonnige zaterdagmiddag in de pastorie te Opheusden. We waren er klaar voor. Wie de predikant enigszins kent, weet dat hij een boeiende verteller is. En inderdaad, tijdens het gesprek 'vlogen' we van Zeeland naar de Veluwe en van de Veluwe naar Canada. Vervolgens vanuit Amerika naar Holland. En binnen afzienbare tijd hopen de predikant en zijn vrouw opnieuw Amerika aan te doen. Hij heeft een beroep aangenomen naar de NRC (Netherlands Reformed Congregations, de overzeese zusterkerken van de Gereformeerde Gemeenten) in Grand Rapids, aan de Beckwith Avenue. De oudste van de 27 gemeenten in de Verenigde Staten en Canada, geïnstitueerd op 30 oktober 1870. Ds. De Leeuw is dan de elfde predikant in successie, zendelingspredikant P.L. Bazen niet meegeteld.

Hieronder het hele gesprek (of u mag het ook wel een interview noemen):
https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 001_CID001
Wat heb je ervan geleerd? Ik zie vooral Mastenbroekiaanse anekdotes.
-DIA-
Berichten: 32750
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door -DIA- »

refo schreef: 29 mar 2024, 11:03
-DIA- schreef: 29 mar 2024, 09:28 Een mooi, maar ook een leerzaam gesprek met ds. G.M. de Leeuw.
"Je zal wel merken dat ik van de hak op de tak spring vanmiddag. Dat moet je maar voor lief nemen." Aldus ds. G.M. de Leeuw op een zonnige zaterdagmiddag in de pastorie te Opheusden. We waren er klaar voor. Wie de predikant enigszins kent, weet dat hij een boeiende verteller is. En inderdaad, tijdens het gesprek 'vlogen' we van Zeeland naar de Veluwe en van de Veluwe naar Canada. Vervolgens vanuit Amerika naar Holland. En binnen afzienbare tijd hopen de predikant en zijn vrouw opnieuw Amerika aan te doen. Hij heeft een beroep aangenomen naar de NRC (Netherlands Reformed Congregations, de overzeese zusterkerken van de Gereformeerde Gemeenten) in Grand Rapids, aan de Beckwith Avenue. De oudste van de 27 gemeenten in de Verenigde Staten en Canada, geïnstitueerd op 30 oktober 1870. Ds. De Leeuw is dan de elfde predikant in successie, zendelingspredikant P.L. Bazen niet meegeteld.

Hieronder het hele gesprek (of u mag het ook wel een interview noemen):
https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 001_CID001
Wat heb je ervan geleerd? Ik zie vooral Mastenbroekiaanse anekdotes.
Dat ligt eraan door welke bril en met welk oogmerk je dit leest. Van mensen die b.v. bevinding als dweperij beschouwen en verwanten, kunnen we ook, zou ik bijna zeggen, geen positieve reactie verwachten.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie