Waar denk je op dit moment aan? [4]

Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10456
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door Zita »

Lilian1975 schreef: 28 mar 2024, 19:01
merel schreef:
Ik heb het niet over grote huizen, maar over brood op de plank. Op dit moment verdient 1/3 van de vrouwen nog minder dan bijstandsniveau en kan zich na scheiding, bij overlijden of ziekte van haar partner niet financieel redden. Deze vrouwen komen niet eens toe aan een eenvoudig rijtjeshuis. het is de vraag of zij een dag boven hun hoofd kunnen bekostigen. Voor mij/ons een reden om de kinderen wel degelijk te stimuleren om zo lang mogelijk door te leren.

https://www.nji.nl/armoede/eenoudergezi ... %20procent.
Een recessie zet de inkomens van veel huishoudens onder druk. Vooral mensen met een lager onderwijsniveau hebben een grotere kans werkloos te worden en een inkomensdaling mee te maken. We laten zien dat een laag inkomen vooral de kans verhoogt dat niet-hoogopgeleiden, of ze nu kinderen hebben of niet, uit elkaar gaan. Vooral ongehuwde ouders met een lage of middelbare opleiding en een relatief laag inkomen scheiden vaker dan hoogopgeleide stellen waar het qua inkomen tegenzit.
Citaat uit de link van Merel....
Vraag: Hoe kunnen ongehuwde ouders scheiden?
Scheiden is naar mijn idee 'uit elkaar gaan'. Dat kan voor gehuwde en ongehuwde relaties. Echtscheiding is het beëindigen van het huwelijk.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3054
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door Lilian1975 »

Zita schreef: 28 mar 2024, 19:54
Lilian1975 schreef: 28 mar 2024, 19:01
merel schreef:
Ik heb het niet over grote huizen, maar over brood op de plank. Op dit moment verdient 1/3 van de vrouwen nog minder dan bijstandsniveau en kan zich na scheiding, bij overlijden of ziekte van haar partner niet financieel redden. Deze vrouwen komen niet eens toe aan een eenvoudig rijtjeshuis. het is de vraag of zij een dag boven hun hoofd kunnen bekostigen. Voor mij/ons een reden om de kinderen wel degelijk te stimuleren om zo lang mogelijk door te leren.

https://www.nji.nl/armoede/eenoudergezi ... %20procent.
Een recessie zet de inkomens van veel huishoudens onder druk. Vooral mensen met een lager onderwijsniveau hebben een grotere kans werkloos te worden en een inkomensdaling mee te maken. We laten zien dat een laag inkomen vooral de kans verhoogt dat niet-hoogopgeleiden, of ze nu kinderen hebben of niet, uit elkaar gaan. Vooral ongehuwde ouders met een lage of middelbare opleiding en een relatief laag inkomen scheiden vaker dan hoogopgeleide stellen waar het qua inkomen tegenzit.
Citaat uit de link van Merel....
Vraag: Hoe kunnen ongehuwde ouders scheiden?
Scheiden is naar mijn idee 'uit elkaar gaan'. Dat kan voor gehuwde en ongehuwde relaties. Echtscheiding is het beëindigen van het huwelijk.
Ok, maar de niet gehuwde relaties zijn toch niet de meest traditionele relaties waar de vrouw (bijna) geen zelfstandig inkomen heeft. Niet de meest grote gezinnen en (maar daar heb ik me eerlijk gezegd nooit in verdiept ) is er toch bijna geen sprake van in gemeenschap van goederen of economische onzelfstandigheid?
HannekeL
Berichten: 64
Lid geworden op: 10 jul 2023, 09:59

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door HannekeL »

Daarnet in de avonddienst ter gelegenheid van Witte donderdag, werd de predikant emotioneel tijdens het lezen uit de Bijbel over het Laatste Avondmaal. Mooie sfeer om te ervaren hoe Gods woorden mensen raken.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10456
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door Zita »

Lilian1975 schreef: 28 mar 2024, 20:42
Zita schreef: 28 mar 2024, 19:54
Lilian1975 schreef: 28 mar 2024, 19:01
merel schreef:
Ik heb het niet over grote huizen, maar over brood op de plank. Op dit moment verdient 1/3 van de vrouwen nog minder dan bijstandsniveau en kan zich na scheiding, bij overlijden of ziekte van haar partner niet financieel redden. Deze vrouwen komen niet eens toe aan een eenvoudig rijtjeshuis. het is de vraag of zij een dag boven hun hoofd kunnen bekostigen. Voor mij/ons een reden om de kinderen wel degelijk te stimuleren om zo lang mogelijk door te leren.

https://www.nji.nl/armoede/eenoudergezi ... %20procent.
Een recessie zet de inkomens van veel huishoudens onder druk. Vooral mensen met een lager onderwijsniveau hebben een grotere kans werkloos te worden en een inkomensdaling mee te maken. We laten zien dat een laag inkomen vooral de kans verhoogt dat niet-hoogopgeleiden, of ze nu kinderen hebben of niet, uit elkaar gaan. Vooral ongehuwde ouders met een lage of middelbare opleiding en een relatief laag inkomen scheiden vaker dan hoogopgeleide stellen waar het qua inkomen tegenzit.
Citaat uit de link van Merel....
Vraag: Hoe kunnen ongehuwde ouders scheiden?
Scheiden is naar mijn idee 'uit elkaar gaan'. Dat kan voor gehuwde en ongehuwde relaties. Echtscheiding is het beëindigen van het huwelijk.
Ok, maar de niet gehuwde relaties zijn toch niet de meest traditionele relaties waar de vrouw (bijna) geen zelfstandig inkomen heeft. Niet de meest grote gezinnen en (maar daar heb ik me eerlijk gezegd nooit in verdiept ) is er toch bijna geen sprake van in gemeenschap van goederen of economische onzelfstandigheid?
De niet gehuwde situatie is in seculier Nederland volgens mij de standaard. Trouwen doe je later een keer, zo leuk voor de kinderen als die het feestje ook kunnen meemaken. Of je trouwt helemaal niet, want waarom zou je.
En ik denk dat er ook in seculier Nederland veel moeders zijn die een baan van twee of drie dagen per week hebben. Daarmee red je het niet als je uit elkaar gaat en de kinderen om het weekend bij papa zijn en je verder rond komt van een beetje alimentatie. Bovendien kun je in twee of drie dagen meestal geen enorm goedbetaalde baan met grote verantwoordelijkheden hebben. Dan is vier dagen toch wel het minimum.
Dit is overigens geen pleidooi voor veel werken door beide ouders als je een gezin hebt. Ik zie in mijn omgeving hoe zwaar dat is: beiden een baan met flinke verantwoordelijkheden, beiden vier dagen werken, ieder virus van de kinderopvang meepakken en de wereld stort enigszins in als de oppasdag van oma niet door kan gaan. Alle respect voor die collega die na haar afstuderen een jaar gewerkt heeft, een fantastische docent was en toen de principiële beslissing heeft genomen om na het zwangerschapsverlof van haar eerste kindje niet meer terug te keren op de werkvloer. Want een moeder zorgt voor haar kind, was haar standpunt. En dat ging tegen haar eigen voorkeur in.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3054
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door Lilian1975 »

Mooi Zita, waren er maar meer van zulke moeders. Zelf denk ik ook dat zodra je wilt spreken van economisch zelfstandigheid dat vraagt om meer dan een parttime baantje. En dat de zgn economische zelfstandigheid ook binnen het huwelijk niet past bij een bijbelse visie op het huwelijk!
Laatst gewijzigd door Lilian1975 op 29 mar 2024, 12:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18727
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door helma »

Ik ken ook een paar zulke moedige jonge moeders. Zeker in deze tijd geen makkelijke stap. Veel respect voor.
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1157
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door Anselmus »

helma schreef: 29 mar 2024, 12:01 Ik ken ook een paar zulke moedige jonge moeders. Zeker in deze tijd geen makkelijke stap. Veel respect voor.
Ik ook. Een stabiele thuissituatie levert heel veel op, naar vraagt ook zelfverloochening en financiële keuzes.
Fides Quaerens Intellectum
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door merel »

Anselmus schreef: 29 mar 2024, 17:05
helma schreef: 29 mar 2024, 12:01 Ik ken ook een paar zulke moedige jonge moeders. Zeker in deze tijd geen makkelijke stap. Veel respect voor.
Ik ook. Een stabiele thuissituatie levert heel veel op, naar vraagt ook zelfverloochening en financiële keuzes.
En een thuissituatie is niet stabiel met een werkende en economisch zelfstandige moeder?
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10440
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door Orchidee »

Ik moet dat eerste fantastisch fijne gezin nog tegenkomen eerlijk gezegd.
Ik leef vast onder een steen 🫣
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Hendrien
Berichten: 1338
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door Hendrien »

merel schreef: 29 mar 2024, 18:38
Anselmus schreef: 29 mar 2024, 17:05
helma schreef: 29 mar 2024, 12:01 Ik ken ook een paar zulke moedige jonge moeders. Zeker in deze tijd geen makkelijke stap. Veel respect voor.
Ik ook. Een stabiele thuissituatie levert heel veel op, naar vraagt ook zelfverloochening en financiële keuzes.
En een thuissituatie is niet stabiel met een werkende en economisch zelfstandige moeder?
Als er maar tijd en aandacht voor elkaar en voor de kinderen is. Hoe je dat regelt en invult, is echt voor iedereen anders! En is er niets fout of zo.
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1157
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door Anselmus »

merel schreef: 29 mar 2024, 18:38
Anselmus schreef: 29 mar 2024, 17:05
helma schreef: 29 mar 2024, 12:01 Ik ken ook een paar zulke moedige jonge moeders. Zeker in deze tijd geen makkelijke stap. Veel respect voor.
Ik ook. Een stabiele thuissituatie levert heel veel op, naar vraagt ook zelfverloochening en financiële keuzes.
En een thuissituatie is niet stabiel met een werkende en economisch zelfstandige moeder?
Dat zeg jij niet. Wel dat ik van dichtbij stress heb gezien als de oppas ziek is of tijdens corona toen kinderen met een snotneus niet naar de opvang konden. Ik heb ook collega's gezien die mopperend hun kind door de deur van de opvang duwden met de ontbijtfles in de hand, ik hoor van iemand in de kinderopvang die tot 18:30 open is dat ouders hun kind om 18:50 nog niet hebben opgehaald terwijl het kind er al is vanaf 7 uur in de ochtend. Ik zie echt wel veel waarvan ik me afvraag of dat de meest ideale situatie is. Dan zie ik ook van dichtbij moeders die thuis zijn als hun kinderen uit school komen, tijd voor drinken en een praatje, in de ochtend boekjes voorlezen en tijdens de strijd praten tegen het kind in de box. Dan denk ik dat dat toch meer bij het ideaalplaatje past. Laat ik het zo zeggen: zo zou ik het het liefst zelf doen als ik nu voor die keuze stond. Of het minimale werken, maar niet omdat ik financieel afhankelijk wil zijn.
Fides Quaerens Intellectum
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door merel »

De situaties die jij schets herken ik totaal niet. Terwijl wij ook 4 kinderen in korte tijd kregen. Wij begonnen het ontbijt gezamenlijk aan een gedekte tafel en mijn man maakte het ontbijt af en bracht hen naar de opvang. Ik begon om 7.00 uur en hij rond 9.30 uur. Ik haalde hen om 16.00 uur op en zat rond 17.00 uur aan tafel. Met ziekte werkten we thuis of namens vrij. Wij hebben beiden veel vakantie dagen konden zo alle vakanties overbruggen.
Ik heb afgelopen twee weken ivm ziekte thuis ook vrijwel volledig thuisgewerkt, Geen enkel probleem.

Waar het mijns inziens vooral spaak loopt is niet zozeer het werken naast het gezin, maar de drang om ook aan allerlei sociale activiteiten mee te doen.
Laatst gewijzigd door merel op 29 mar 2024, 22:14, 1 keer totaal gewijzigd.
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door merel »

Orchidee schreef: 29 mar 2024, 21:07 Ik moet dat eerste fantastisch fijne gezin nog tegenkomen eerlijk gezegd.
Ik leef vast onder een steen 🫣
Je mag een dagje meelopen ;)
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10456
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door Zita »

Toch begrijp ik nog niet helemaal waarom je hamert op dat zelfstandig zijn. Volgens mij is het juist zo in een gezin (en relatie) dat er op allerlei vlakken een wederzijdse afhankelijkheid komt. Je zorgt voor elkaar, in alle opzichten. En daarin verdeel je onderling taken. De een is goed in koken, de ander bloeit op aan de kant van het sportveld. De één is strak in regelen en organiseren, terwijl de ander juist veel meer oog heeft voor emotionele behoeften. Daarin heb je elkaar nodig en vul je elkaar aan. En dan kan het dus ook zo zijn dat de één het leeuwendeel van het kostwinnerschap voor zijn rekening neemt, en de ander het leeuwendeel van de zorgtaken op zich neemt.
Het lijkt me ook niet goed om als uitgangspunt te hebben dat een relatie ten einde komt. Zeker, je hoeft niet in complete naïviteit te leven. Maar het gehuwde leven zodanig inrichten dat het allemaal prima door blijft gaan als de ander wegvalt, vind ik niet helemaal oké. Getrouwd zijn is niet het uitgangspunt hebben dat je ook best wel zou kunnen gaan scheiden en je daarop voor de zekerheid maar voorbereiden. En ja, de ander kan ook ziek worden of overlijden. In dat geval kun je keuzes maken die op dat moment aan de orde zullen zijn. En er is ook nog een gemeente die om je heen staat en in die gevallen mee-zorgt.
En nee, ik zeg niet dat een moeder het alleen maar goed doet als thuisblijfmoeder. Wel dat de bereidheid van ouders er moet zijn om zichzelf te verloochenen als de gezinssituatie daarom vraagt. Dat kan betekenen dat je niet of minder werkt. Zeker voor hoogopgeleide vrouwen kan dat echt een offer zijn, dat realiseer ik me heel goed. En ik besef ook dat ik makkelijk praten heb.
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door merel »

Het een sluit het ander niet uit. Wij zorgen samen voor elkaar en voor het gezin, maar zouden in geval van nood ook het gezin alleen kunnen onderhouden. En dat laatste vinden wij beiden heel belangrijk.

Ter geruststelling; alles gaat bij ons op de grote hoop en wij vertrouwen elkaar ook hierin volledig
Plaats reactie