Herman schreef: ↑02 jun 2023, 12:38
Adagio schreef: ↑02 jun 2023, 09:27
In het
'nodigen omdat' zie ik echter weinig gelijkenis met de (hierboven aangehaalde) prediking van Johannes, of Jezus, of met de vele uitspraken zoals van Paulus over mensen die zich laten voorstaan op de besnijdenis.
Volgens mij wordt in de bijbel ook op een andere manier teruggegrepen op de verbondspositie, zoals Jesaja 40 vers 2, zie daar ook de kanttekening. Of zoals de catechismus het noemt 'dat alle gelovigen de vergeving van zonden wordt aangezegd'. Als dat geheel gaat ontbreken en slechts wordt ingeruild voor de oproep tot bekering vanuit een adamspositie dan zal het geestelijke leven niet tot bloei komen.
Wat er in de prediking thuis hoort, en het vertrouwen in de prediker zelf, is niet met een schaartje te knippen. Daarom is het ook moeilijk om zaken en personen te scheiden - maar, aan bijv. Paulus was de uitdeling evenwel toebetrouwd; hij bleef het brood uitwerpen op het water.
Goed - bij de tekstverklaring niet slechts een oproep vanuit een adamspositie. Denk ook bijvoorbeeld aan wat de Dordtse vaderen schreven in hun leerregels (DL I, 12): "Van deze hun eeuwige en onveranderlijke verkiezing ter zaligheid worden de uitverkorenen te zijner tijd, hoewel bij onderscheiden trappen en met ongelijke mate, verzekerd; niet, als zij de verborgenheden en diepten Gods curieuselijk doorzoeken, maar als zij de onfeilbare vruchten der verkiezing,
in het Woord Gods aangewezen (als daar zijn: het waar geloof in Christus, kinderlijke vreze Gods, droefheid die naar God is over de zonde, honger en dorst naar de gerechtigheid, enz.), in zichzelven met een geestelijke blijdschap en heilige vermaking waarnemen (2 Kor. 13:5)."
Onze formulieren en de brieven van Paulus maken duidelijk wat de gemeente naar haar wezen zij: een kudde verkregen door Zijn bloed (Hand. 20: 28).
Daarom opvallend dat in het interview eerst een groep gedefinieerd wordt van degenen nl., die buiten Christus zijn; vervolgens wordt deze groep genodigd
omdat ze een Abrahamspositie hebben. (het woord positie geeft me helaas een associatie met het schaakspel, dat ligt vast aan mij). En dat maakt het voor de lezers & luisteraars lastig, want ook deze prediker zal weg willen blijven van de gedachte dat het sacrament een voertuig van de genade is. Het woordje 'omdat' maakt de besnijdenis wel van een Godsgetuigenis, een mensengetuigenis. En lees dan op al die plaatsen in de Bijbel hoe daartegen is gewaarschuwd. De Heere Jezus Zelf is scherp over de onbekeerlijkheid van het joodse volk itt de heidenen: "Wee u, Chórazin, wee u, Bethsáïda. Want zo in Tyrus en Sidon de krachten waren geschied die in u geschied zijn, zij zouden zich eertijds in zak en as bekeerd hebben."
Bijbelse voorbeelden van 'prediking' zijn verschillend. Denk bijvoorbeeld aan het geloofsvertrouwen dat het dienstmeisje in het huis van Naäman gegeven zal hebben van de God van haar profeet, en daarnaast weer de strenge woorden van Jona. En nav voorbeeld Naäman: elk mens heeft toch liever het leven in wat hij moet geven? Als Paulus daarover schrijft, wordt het witte juist wit door het zwart: "Opdat gelijk de zonde geheerst heeft tot den dood, alzo ook de genade zou heersen door rechtvaardigheid tot het eeuwige leven, door Jezus Christus, onzen Heere."