Vakantie

Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9203
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Vakantie

Bericht door parsifal »

Edelweiss schreef: 04 mar 2024, 11:32 Ik ben weer terug na een weekje Nederland. Heerlijk ook even op het strand geweest, genieten zeg. Maar ook: wat is het druk overal! Wat een mierenhoop! Ik moest er weer even heel erg aan wennen en vind het eigenlijk wel heel prettig om weer terug in CH te zijn. Maar met stroopwafels, dat dan weer wel!
Dat had ik toen ik in Zweden woonde. Maar familiebezoek in Bandung laat je de rust in Nederland weer waarderen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1788
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Vakantie

Bericht door Ararat »

Edelweiss schreef: 04 mar 2024, 11:32 Ik ben weer terug na een weekje Nederland. Heerlijk ook even op het strand geweest, genieten zeg. Maar ook: wat is het druk overal! Wat een mierenhoop! Ik moest er weer even heel erg aan wennen en vind het eigenlijk wel heel prettig om weer terug in CH te zijn. Maar met stroopwafels, dat dan weer wel!
Ik hoop dat het wel écht strand was, Noordzeestrand dus...
Heb je trouwens nog meer observaties? Altijd goed om de spiegel voorgehouden te krijgen. :)
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
HersteldHervormd
Berichten: 6114
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Vakantie

Bericht door HersteldHervormd »

Ararat schreef: 04 mar 2024, 12:58
Edelweiss schreef: 04 mar 2024, 11:32 Ik ben weer terug na een weekje Nederland. Heerlijk ook even op het strand geweest, genieten zeg. Maar ook: wat is het druk overal! Wat een mierenhoop! Ik moest er weer even heel erg aan wennen en vind het eigenlijk wel heel prettig om weer terug in CH te zijn. Maar met stroopwafels, dat dan weer wel!
Ik hoop dat het wel écht strand was, Noordzeestrand dus...
Heb je trouwens nog meer observaties? Altijd goed om de spiegel voorgehouden te krijgen. :)
Ik woon onder de zeespiegel dus introspectie is niet nodig bij mij. :D
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Edelweiss
Berichten: 309
Lid geworden op: 01 sep 2023, 12:03
Locatie: Zwitserland

Re: Vakantie

Bericht door Edelweiss »

parsifal schreef: 04 mar 2024, 11:48
Edelweiss schreef: 04 mar 2024, 11:32 Ik ben weer terug na een weekje Nederland. Heerlijk ook even op het strand geweest, genieten zeg. Maar ook: wat is het druk overal! Wat een mierenhoop! Ik moest er weer even heel erg aan wennen en vind het eigenlijk wel heel prettig om weer terug in CH te zijn. Maar met stroopwafels, dat dan weer wel!
Dat had ik toen ik in Zweden woonde. Maar familiebezoek in Bandung laat je de rust in Nederland weer waarderen.
Dat geloof ik onmiddellijk! Blijkt maar weer dat alles relatief is :)
Ararat schreef: 04 mar 2024, 12:58 Ik hoop dat het wel écht strand was, Noordzeestrand dus...
Heb je trouwens nog meer observaties? Altijd goed om de spiegel voorgehouden te krijgen. :)
Jazeker, het Noordzeestrand bij Ouddorp, met zilte lucht en grote meeuwen, blije honden en zand tussen de kiezen!

Verdere observaties: dat is een interessante vraag. De volgende dingen vielen op, na 10 maanden afwezigheid.
In de grote steden vond ik veel mensen ongemanierd, asociaal en soms zelfs ruw. Het is ellebogen bij de roltrappen naar de metro, niemand die opstaat voor een omaatje in de tram, ontelbare pyjamabroek-achtige kledingstukken en veel mensen die muziek afspelen of telefoongesprekken voeren op de speaker. Wat is met name dat laatste irritant!
Later op de weg viel me naast de drukte ook de enorme gehaastheid op. Gebaren bij een rotonde als het niet snel genoeg gaat, en als je niet onmiddellijk optrekt bij het groene licht wordt er na twee nanoseconden al getoeterd.
Wat meer op het platteland observeer je toch een wat andere mentaliteit, en natuurlijk zijn er overal uitzonderingen.
't Is denk ik ook maar net welke types je op welk moment van de dag tegenkomt natuurlijk, dus deze visie is uiteraard uiterst persoonlijk.

Wat ik echt héél fijn vond om weer eens te zien, horen, proeven en beleven: de zee, het onvervalst Rotterdamse accent, een frikandel speciaal, de bedrijvigheid en de logistieke kunde in de havens, al die scheepvaart, de geur van diesel, teer en stookolie en werkelijk overal fietsen.

Ik zou mijzelf willen omschrijven als een liberale traditionalist, en daarom viel ook het volgende op.
In Utrecht en Rotterdam, zowel heen- als terugreis, was er geen enkele man (inclusief treinpersoneel) die aanbood om mijn koffer het treintrapje (ging om een koploper) op of af te dragen.
Terug in Basel en de verdere reis door Zwitserland werd dit elke keer aangeboden.
Ik persoonlijk kan zo'n vraag enorm waarderen, al heb ik in principe geen hulp nodig, maar ik kan me evengoed voorstellen dat geen man dat meer durft uit angst voor boze feministen :haha
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1788
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Vakantie

Bericht door Ararat »

Als provinciaaltje herken ik je observaties mbt gedrag wel als ik de randstad bezoek.

En inderdaad, ik heb het hart in m'n lijf niet om een dame hulp aan te bieden. Voor ik het weet heb ik een boksbeugel tussen mijn voorfanfef ftaan :D

Andersom heb ik inderdaad de relaxedheid opgemerkt en gewaardeerd tijdens een treinreis naar en door Zwitserland. Ik meende oa een bepaalde bedaardheid te merken. Fijn!
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Gebruikersavatar
parel
Berichten: 364
Lid geworden op: 24 feb 2012, 11:17

Re: Vakantie

Bericht door parel »


Edelweiss schreef:.

Ik zou mijzelf willen omschrijven als een liberale traditionalist, en daarom viel ook het volgende op.
In Utrecht en Rotterdam, zowel heen- als terugreis, was er geen enkele man (inclusief treinpersoneel) die aanbood om mijn koffer het treintrapje (ging om een koploper) op of af te dragen.
Terug in Basel en de verdere reis door Zwitserland werd dit elke keer aangeboden.
Ik persoonlijk kan zo'n vraag enorm waarderen, al heb ik in principe geen hulp nodig, maar ik kan me evengoed voorstellen dat geen man dat meer durft uit angst voor boze feministen :haha
Met een koffer heb ik die ervaring ook niet. Maar ik heb vaker dan eens met een kinderwagen met het ov gereisd. Ik krijg met hoge opstappen eigenlijk altijd hulp aangeboden (maar ik woon dan ook in het hoge noorden, misschien scheelt dat).
Ik ben het licht der wereld; die Mij volgt, zal in de duisternis niet wandelen, maar zal het licht des levens hebben. (Joh 8:12b)
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1468
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Vakantie

Bericht door Delftenaar »

Edelweiss schreef: 04 mar 2024, 15:55 Verdere observaties: dat is een interessante vraag. De volgende dingen vielen op, na 10 maanden afwezigheid.
In de grote steden vond ik veel mensen ongemanierd, asociaal en soms zelfs ruw. Het is ellebogen bij de roltrappen naar de metro, niemand die opstaat voor een omaatje in de tram, ontelbare pyjamabroek-achtige kledingstukken en veel mensen die muziek afspelen of telefoongesprekken voeren op de speaker. Wat is met name dat laatste irritant!
Later op de weg viel me naast de drukte ook de enorme gehaastheid op. Gebaren bij een rotonde als het niet snel genoeg gaat, en als je niet onmiddellijk optrekt bij het groene licht wordt er na twee nanoseconden al getoeterd.
Wat meer op het platteland observeer je toch een wat andere mentaliteit, en natuurlijk zijn er overal uitzonderingen.
't Is denk ik ook maar net welke types je op welk moment van de dag tegenkomt natuurlijk, dus deze visie is uiteraard uiterst persoonlijk.
In steden als Zurich of Basel zal het leven ook gehaaster zijn dan in een kanton als zeg Obwalden.
De hoge bevolkingsdichtheid van Nederland zie je goed terug in de vorm van drukte.
Gebruikersavatar
Edelweiss
Berichten: 309
Lid geworden op: 01 sep 2023, 12:03
Locatie: Zwitserland

Re: Vakantie

Bericht door Edelweiss »

Ararat schreef: 04 mar 2024, 16:50 En inderdaad, ik heb het hart in m'n lijf niet om een dame hulp aan te bieden. Voor ik het weet heb ik een boksbeugel tussen mijn voorfanfef ftaan :D
:haha :haha :haha
Delftenaar schreef: 05 mar 2024, 08:01 In steden als Zurich of Basel zal het leven ook gehaaster zijn dan in een kanton als zeg Obwalden.
De hoge bevolkingsdichtheid van Nederland zie je goed terug in de vorm van drukte.
Dat klopt helemaal.
Het tempo in die steden ligt zeker hoger dan bijvoorbeeld hier bij ons in Appenzell. In de kerstperiode vind ik het heerlijk om de Bahnhofstrasse in Zürich af te wandelen, maar daar vind ik het dan al best druk, hoewel dat winkelend publiek en al die prachtige winkels dan ook wel iets 'hebben' wat het gezellig maakt. Ik vind het nu soms echt fijn om de 'drukte' op te zoeken, maar dan als keuze. Nu kijk ik uit het raam en zie een vers pak sneeuw en mist over de bergtoppen. Heerlijk om weer thuis te zijn!
Plaats reactie