Geheimhoudingsplicht

Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3023
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: RE: Re: Geheimhoudingsplicht

Bericht door Lilian1975 »

Tiberius schreef:Helder antwoord, bedankt.

Twee dingen (al staan ze tussen haakjes) wil ik nog wel even op in gaan.
Ook vanuit de gedachte dat je niet teveel beslag op iemands tijd wil leggen, er zijn zoveel mensen met zoveel meer...
Daar moet je je in het pastoraat niet door laten begrenzen.
Als de hoeveelheid mensen een probleem wordt om bij te houden voor de pastor (predikant/ouderling/pastoraal werker), dan moet hij dat vanuit zijn professie zelf met anderen verdelen.
Bovendien betekent een verdubbeling van de gemeente zeker niet een verdubbeling van de hoeveelheid werk.
...en ik voor mij persoonlijk ook denk, God wil en kan werkelijk vertroosten, uitkomst geven, dus bij Hem en Zijn Woord moet ik zijn, niet bij mensen.
Klopt, maar het is de taak van de pastor om te proberen die weg te wijzen, zodat je zelf meer en meer op eigen benen kan staan. Het sluit elkaar niet uit, maar ligt in elkaars verlengde.
Je hebt gelijk met je aanvulling.. Maar wat ik bedoelde is dat ik als pastoraalbehoeftige zullen we maar zeggen niet teveel beslag wil leggen.
En ja ik denk dat een pastoraal medewerker in een grotere gemeente zeker goed is.

Ook denk ik dat we wel eens onbewust denken dat pastorale zorg alleen nodig is in voor wat wij algemeen denken van moeilijke situaties. Overlijden, ziekte etc.
Maar ook in wat wij vinden minder heftige situaties kan voor de desbetreffende persoon als een groot kruis worden ervaren. Waar soms echt niet doorheen gezien wordt.
Dus nee, pastorale zorg zal misschien niet verdubbelen maar wel groter worden.

En ik denk wel eens, de problematiek is vaak ook complexer geworden ook in onze gezindte. Kan en mag je van een ouderling dezelfde attenes verwachten als van een professioneel. Het grensvlak ligt niet zo scherp.

En tot slotte. We moeten oppassen dat we van ouderlingen e predikanten, pastoraal medewekers verwachten alles goed in kunnen schatten, je totaal begrijpen wat je bedoelt, waar behoeftes liggen. Het zijn en blijven gebrekkige personen, met ieder hun eigen gave en ook karakters.

Ik zat net te denken. Zou de grotere behoefte van pastorale begeleiding in persoonlijk contact komen door het verschil met bv eerste christengemeenten waar gemeenschap een feit was en het individualisme waar wij mee groot zijn geworden. Ik besoel dat we daardoir zijn gaan denken en handelen naar alsof alleen een ambtsdrager of pastoraalmedewerker een pastoraal oor heeft. En we als gewone gemeenteleden dus hier geen taak in hebben of de pastorale oren ontbreken?
Dat trek ik ook naar mijzekf toe hoor. Hoe goed ken ik de ander?
In onze tijd vormt de gemeente lijkt het wel eens een lichaam met losse ledematen.


Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2059
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Geheimhoudingsplicht

Bericht door Arja »

Ik vind het fijn dat onze wijkouderling af en toe belt en vraagt of we extra aandacht (telefoontje is al extra aandacht vind ik) nodig hebben omdat we het zwaar hebben. Hij bedoelt in de vorm van een bezoekje, extra huisbezoek. Soms zeggen we nee. Soms ja. Dan plannen we we een gesprek zonder de nog thuiswonende kinderen (om hen niet te belasten). Dat je even je hart kan luchten. Dat is zo waardevol. Samen Bijbellezen. Gebed.

Er is wel moed voor nodig (soms) om open te zijn.
Maar zo kan het ook.

Dan hoeven die ouderlingen van mij helemaal geen verstand te hebben van dingen die we meemaken. Daar heb je hulpverleners voor. Maar dat ze een luisterend oor hebben en aan het eind een stukje lezen. Weet je hoe fijn dat is. Zo is het bij ons niet altijd geweest. Maar nu wel.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3023
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: RE: Re: Geheimhoudingsplicht

Bericht door Lilian1975 »

Arja schreef:Ik vind het fijn dat onze wijkouderling af en toe belt en vraagt of we extra aandacht (telefoontje is al extra aandacht vind ik) nodig hebben omdat we het zwaar hebben. Hij bedoelt in de vorm van een bezoekje, extra huisbezoek. Soms zeggen we nee. Soms ja. Dan plannen we we een gesprek zonder de nog thuiswonende kinderen (om hen niet te belasten). Dat je even je hart kan luchten. Dat is zo waardevol. Samen Bijbellezen. Gebed.

Er is wel moed voor nodig (soms) om open te zijn.
Maar zo kan het ook.

Dan hoeven die ouderlingen van mij helemaal geen verstand te hebben van dingen die we meemaken. Daar heb je hulpverleners voor. Maar dat ze een luisterend oor hebben en aan het eind een stukje lezen. Weet je hoe fijn dat is. Zo is het bij ons niet altijd geweest. Maar nu wel.
Ja dat is ontzettend waardevol. En fijn ook dat dat gebeurt.

Maar waarom denken we ( ik zeg niet jij) dat dat een taak van een ambtsdrager alleen is? Waarom is de situatie in een gemeente zo dat persoon a ( een mede gemeentelid) jou niet belt en vraagt zullen we... ik merk dat jij of...

We zitten in een fijne gemeente. Maar dit stukje zou toch veel sterker moeten kunnen functioneren. Of lukt dat niet door de grootte en daardoor onpersoonlijker og is de oorzaak ernstiger?

Ik denk dat de mensen minder snel het gevoel hebben dat pastorale oren ontbreken als die oren gevonden worden bij hun mede gemeentelid. . Ik weet niet hoe ik het anders moet verwoorden even.

Praktijkvoorbeeld
We werden overladen met kaarten in een moeilijke periode. Hartverwarmend.
Maar hoeveel mensen hebben met ons gebeden? Met ons het Woord geopend en gelezen toen en daarna? Dat laten we aan of verwachten we van de ouderlingen en predikanten(over. )
En hoe vaak doe ik het?
De vinger wijst ook naar mijzelf.

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2059
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: RE: Re: Geheimhoudingsplicht

Bericht door Arja »

Lilian1975 schreef:
Arja schreef:Ik vind het fijn dat onze wijkouderling af en toe belt en vraagt of we extra aandacht (telefoontje is al extra aandacht vind ik) nodig hebben omdat we het zwaar hebben. Hij bedoelt in de vorm van een bezoekje, extra huisbezoek. Soms zeggen we nee. Soms ja. Dan plannen we we een gesprek zonder de nog thuiswonende kinderen (om hen niet te belasten). Dat je even je hart kan luchten. Dat is zo waardevol. Samen Bijbellezen. Gebed.

Er is wel moed voor nodig (soms) om open te zijn.
Maar zo kan het ook.

Dan hoeven die ouderlingen van mij helemaal geen verstand te hebben van dingen die we meemaken. Daar heb je hulpverleners voor. Maar dat ze een luisterend oor hebben en aan het eind een stukje lezen. Weet je hoe fijn dat is. Zo is het bij ons niet altijd geweest. Maar nu wel.
Ja dat is ontzettend waardevol. En fijn ook dat dat gebeurt.

Maar waarom denken we ( ik zeg niet jij) dat dat een taak van een ambtsdrager alleen is? Waarom is de situatie in een gemeente zo dat persoon a ( een mede gemeentelid) jou niet belt en vraagt zullen we... ik merk dat jij of...

We zitten in een fijne gemeente. Maar dit stukje zou toch veel sterker moeten kunnen functioneren. Of lukt dat niet door de grootte en daardoor onpersoonlijker og is de oorzaak ernstiger?

Ik denk dat de mensen minder snel het gevoel hebben dat pastorale oren ontbreken als die oren gevonden worden bij hun mede gemeentelid. . Ik weet niet hoe ik het anders moet verwoorden even.

Praktijkvoorbeeld
We werden overladen met kaarten in een moeilijke periode. Hartverwarmend.
Maar hoeveel mensen hebben met ons gebeden? Met ons het Woord geopend en gelezen toen en daarna? Dat laten we aan of verwachten we van de ouderlingen en predikanten(over. )


Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Ben het met je eens. Hier gebeurt dat wel. Maar het is tegelijk gelinkt aan openheid. Zijn mensen open over hun problemen. Of kunnen ze dat (nog) niet. Goede reactie. Ik ga nu iemand bellen... in onze gemeente. De eerst stap zetten :)
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Geheimhoudingsplicht

Bericht door Terri »

Wij hebben een hele kleine gebedsgroep (vanuit de kerk) waarin we lief en leed delen. We ervaren dat als zeer waardevol en daardoor hebben we niet zo'n behoefte aan pastoraal bezoek vanuit kerkenraad of predikant.
Omdat je elkaar goed kent en er veel vertrouwen en liefde onder elkaar is, (gegroeid, juist in tijden van verdriet) geeft dat zo'n steun.
Die muur van gebed om je heen is zo bijzonder. Zo intens dankbaar voor.
Dan is er ook nog een andere gebedsgroep van de kerk en onze Bijbelkring, je hebt dan al zoveel mogelijkheden om dingen te delen.
Het ligt er dus ook aan hoeveel andere contacten je hebt denk ik.
Mijn ervaring vanuit het verleden is helaas niet zo goed w.b. kerkenraad.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Geheimhoudingsplicht

Bericht door helma »

Ik ga toch gewoon zelf weer het initiatief nemen. Dat is ook wel goed. Ds Vlastuin schreef bij zijn komt naar Opheusden: ik ben geen herdershond die goed kan ruiken. Als u me nodig hebt wilt u dan zelf contact opnemen?

Al vind ik wat Arja schrijft over haar wijkouderling wel weldadig overkomen!
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Geheimhoudingsplicht

Bericht door Dodo »

In onze gemeente is een groep personen (meest vrouwen) die een cursus PPH hebben gedaan, psycho-pastorale hulpverlening. Ze worden aangestuurd door een coördinator, waar je je kunt melden als je gesprekken wilt. Er is niet bekend welke vrouwen dat werk allemaal doen, dus je wordt er niet op aangekeken als een bepaalde persoon regelmatig bij je langs komt.
Ik heb er zelf ook wel eens gebruik van gemaakt, en dat was erg fijn. Iemand die goed luistert, je een hart onder de riem steekt en later nog eens vraagt: hoe gaat het nu?
Als ik het nu weer nodig had, zou ik niet direct de wijkouderling opzoeken maar nog eens bij de PPH aankloppen.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Geheimhoudingsplicht

Bericht door Delftenaar »

Toch vind ik dit een moeilijk punt. Bij mij kwam ooit eens een ouderling langs die naar mijn salaris vroeg (waarop hij een nietszeggend antwoord zonder inhoud als reactie terug kreeg). Dat vond ik een nogal lompe vraag en tijdens zijn bezoek kwamen meer van dat soort onbeschofte vragen.
Tegelijk besef ik dat zo'n man wellicht een heel zware dag op zijn werk en/of in zijn gezin heeft gehad en dan 's avonds toch, ondanks alles, de moeite neemt om zijn jas aan te doen en hier op bezoek te gaan. Dat maakt je weer mild: de ouderling is ook mens en neemt wel de moeite naar je toe te komen.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Geheimhoudingsplicht

Bericht door helma »

Dodo schreef:In onze gemeente is een groep personen (meest vrouwen) die een cursus PPH hebben gedaan, psycho-pastorale hulpverlening. Ze worden aangestuurd door een coördinator, waar je je kunt melden als je gesprekken wilt. Er is niet bekend welke vrouwen dat werk allemaal doen, dus je wordt er niet op aangekeken als een bepaalde persoon regelmatig bij je langs komt.
Ik heb er zelf ook wel eens gebruik van gemaakt, en dat was erg fijn. Iemand die goed luistert, je een hart onder de riem steekt en later nog eens vraagt: hoe gaat het nu?
Als ik het nu weer nodig had, zou ik niet direct de wijkouderling opzoeken maar nog eens bij de PPH aankloppen.
Dat heb ik ook wel eens gehoord ja! Bestaat die cursus trouwens nog steeds?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Geheimhoudingsplicht

Bericht door Tiberius »

Nee.
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: Geheimhoudingsplicht

Bericht door windorgel »

De cursus psycho pastorale toerusting wordt o.a. in Gouda gegeven.
Ambtenaar
Berichten: 9146
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Geheimhoudingsplicht

Bericht door Ambtenaar »

Delftenaar schreef:Toch vind ik dit een moeilijk punt. Bij mij kwam ooit eens een ouderling langs die naar mijn salaris vroeg (waarop hij een nietszeggend antwoord zonder inhoud als reactie terug kreeg). Dat vond ik een nogal lompe vraag en tijdens zijn bezoek kwamen meer van dat soort onbeschofte vragen.
Tegelijk besef ik dat zo'n man wellicht een heel zware dag op zijn werk en/of in zijn gezin heeft gehad en dan 's avonds toch, ondanks alles, de moeite neemt om zijn jas aan te doen en hier op bezoek te gaan. Dat maakt je weer mild: de ouderling is ook mens en neemt wel de moeite naar je toe te komen.
Ik zou denken dat hij dan beter thuis kan blijven en een andere afspraak maken met als opgaaf van reden dat hij een dermate zware dag achter de rug heeft dat hij niet in staat is om een pastoraal gesprek te voeren.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Geheimhoudingsplicht

Bericht door Herman »

Het lijkt me een legitieme vraag vanuit de kerkenraad/diaconie om te vragen of iemand inkomen hoog genoeg is om in zijn/haar levensonderhoud te voorzien. Dat de vraag nogal direct is gesteld heeft eerder een andere oorzaak dan een zware dag.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Geheimhoudingsplicht

Bericht door Tiberius »

windorgel schreef:De cursus psycho pastorale toerusting wordt o.a. in Gouda gegeven.
Heb je daar een website van? Want ik begreep enkele jaren geleden dat hij opgeheven was.
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: RE: Re: Geheimhoudingsplicht

Bericht door windorgel »

Tiberius schreef:
windorgel schreef:De cursus psycho pastorale toerusting wordt o.a. in Gouda gegeven.
Heb je daar een website van? Want ik begreep enkele jaren geleden dat hij opgeheven was.
https://www.pppopleidingen.nl/psycho-pa ... sting.html
Plaats reactie