Het is in geen enkele passage in de Bijbel het hoofdonderwerp, misschien op Efeze 1 na. Laat staan dat de reformatorische visie op de uitverkiezing ergens in de Bijbel het hoofdonderwerp vormt. Zoals @Refo ook al aangaf, werd het onderwerp in de eerste eeuwen van de kerk niet besproken, in tegenstelling tot de naturen van Christus, die heel vaak werden besproken in de vroege kerk. Is het dan wezenlijk? Dat lijkt me niet. Laat staan dat er van draaien gesproken kan worden. Sinds wanneer moet alles wat ik schrijf als 'draaien', 'mentale lenigheid' en dergelijke bestempeld worden? Kunnen we het niet gewoon oneens zijn zonder steeds de zwartepiet toe te spelen?eilander schreef:@Orfeo, je maakt weer een typische draai. Nu moet het een hoofdonderwerp zijn om als wezenlijk gezien te worden.Posthoorn schreef:Daar wordt in het kader van dit forum anders over gedacht. En aan die spelregels heb je je te houden.Orfeo schreef:En de Uitverkiezing is geen wezenlijk onderwerp. Het wordt maar op een aantal plaatsen in de Bijbel besproken en is nergens het hoofdonderwerp.
Waarom wordt daar in het kader van dit forum anders over gedacht? En sinds wanneer is het een spelregel dat de uitverkiezing als wezenlijk gezien moet worden?Posthoorn schreef:Daar wordt in het kader van dit forum anders over gedacht. En aan die spelregels heb je je te houden.
Ik ken een ambtsdrager in de gereformeerde gemeente die mij vertelde dat hij eens in zijn kerkenraad twee teksten voorlegde over de bekering. De ambtsdragers moesten kiezen welke zij het beste vonden. Zij kozen in meerderheid voor de remonstrantse versie.