Luther schreef:huisman schreef:... en gelukkig niet naar die zwaar overbetaalde leerkrachten met hun 60 dagen vakantie per jaar.
Dit is uiteraard grote onzin. De werkdruk in het onderwijs, en met name het basisonderwijs is enorm.
Die vakanties zijn doorgaans geen vakanties, behalve in de zomer een week of vier. De rest is: achterstallig werk bijwerken. Een gemiddelde leerkracht maakt zo'n 60 uur p.w. tegen een salaris wat het werken in die sector in ieder geval niet aantrekkelijker maakt.
Je stroomt terecht in tegen de beeldvorming in de (social) media over Rutte en de dividendbelasting, maar op dit punt reageer je weer op een manier die meer hoort bij de Klavers en de Wilders van deze wereld.
(Overigens betekent dat niet dat ik pleit om die 2 miljard in de publieke sector te steken, maar wel even een correctie op een nare beeldvorming over werken in het onderwijs.)
Ik werk in het onderwijs. Maar ik werk niet fulltime, dus ik heb niet helemaal recht van spreken.
Onderwijs is voor mij in drie situaties zwaar:
- als ik klassen heb waarmee het niet soepel loopt. Dan ben je aan het knokken en dat sloopt je. Gelukkig heb ik maar af en toe een jaar waarin ik bij een klas moet denken: 'O nee, daar komen ze weer.' In het algemeen gaat het gelukkig heel leuk en soepel. Omdat ik alleen maar bovenbouwklassen heb, zijn het in het algemeen al echte mensen geworden. Er kunnen nog wel een paar kinderachtige kliertjes tussenzitten, maar het gros heeft de neus dezelfde kant opstaan als de docent: in een prettige sfeer bezig zijn met vorming en kennisvergaring. Maar er zijn genoeg collega's die het minder prettig treffen dan ik. Ik zou niet graag 4havo Engels geven. En als ik terugdenk aan de VMBO-jaren was dat echt niet eenvoudig.
- Als ik veel nieuwe stof moet behandelen. Wijziging van examenprogramma's levert een berg werk op. Ik heb nu mijn lessen voor het hele jaar klaarliggen. Dat vergt 's avonds nog wel een beetje voorbereiding want iedere klas is anders en heeft eigen behoeften. Maar ik hoef vaak niet meer op zoek naar verdiepingsopdrachten, extra oefenopgaven, praktijkvoorbeelden enzovoorts.
- In de piektijden. Examentijd enzovoorts. Dan zit ik wekenlang tot 22u te ploeteren, en soms nog wel wat langer.
We hebben veel vakantie. Dat is best wel fijn. In de vakantie wordt inderdaad wel het een en ander aan achterstallig werk gedaan. We kunnen helaas nooit zelf vakantie plannen en nooit als we er aan toe zijn een dag vrij nemen.
En ik hoorde een collega vorige week zijn verbazing uitspreken over zijn normjaartaak. Een fulltime docent VO moet bijna 30 (in de zin van: tussen de 29 en 30) lesuren per week geven. Tel daar voorbereiding, nakijken, vergaderingen, ouderavonden, mentorgesprekken, telefoontjes met ouders, strafzittingen op school, pauzesurveillance, waarneemlessen, begeleiding van profielwerkstukken enzovoorts bij op, en het is voor de fulltimers best wel een goedgevulde week.
Het kan emotioneel ook best wel eens belastend zijn. Donderdag had ik een mentorgesprek dat bij mij nu pas begint te 'zakken'. De leerling huilde hard, ik huilde bijna. Ze zit in een onmogelijke en uitzichtsloze situatie. Ga er maar eens aanstaan om dat te begeleiden.
Maar het is nog steeds de mooiste baan van de wereld, hoor.