Contant geld

Mannetje
Berichten: 7830
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Contant geld

Bericht door Mannetje »

Bij ons in de gemeente zijn er muntjes van 60 cent. Gedachte hierbij is dat iemand die een 50 cent muntstuk zou geven, nu zelf iets voordeel heeft en de kerk ook voordeel heeft. Gedeelde winst, zeg maar.
-
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5649
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Contant geld

Bericht door Dodo »

Mannetje schreef:
Dodo schreef:De kerkrentmeesters/kerkvoogden geven bonnen of munten uit, zodat je je giften kunt aftrekken bij de belasting. Meestal betaal je de bonnen/munten over de bank en kun je ze dan ergens ophalen.
Voor de kerkganger is het prettig omdat je niet meer muntjes hoeft te sparen voor de diensten. Voor de kerk is het een service aan de kerkgangers, maar ze houden er ook geld aan over. Sowieso hebben zij het geld al binnen, zodat ze er rente van hebben of het kunnen gebruiken. Daarnaast raken er altijd munten/bonnen kwijt, en die worden dus niet ingeleverd.
In onze gemeente wordt ruim de helft van de collectes in bonnen betaald, en het wordt steeds meer.
De rente is momenteel niet de moeite...
Wat wel lastig is, is dat je nooit weet hoeveel bonnen/munten er kwijt zijn geraakt? Dus je kunt moeilijk je overschot ergens aan besteden... Maar het is wel waar dat de "collectebonnenrekening" over het algemeen erg vol staat.
Aan het eind van het jaar zien ze wat er is betaald aan collectebonnen, en wat er is uitgegeven in de verschillende collectes. Het verschil kan ergens anders aan besteed worden.
Het is een leuk bedrag, maar niet supergroot. Je kunt er niet de dominee van betalen.
crossmountain
Berichten: 533
Lid geworden op: 15 jan 2019, 16:19

Re: Contant geld

Bericht door crossmountain »

@Thuisvrouw. Duidelijk. Ik vind het een beetje hilarisch dat in sommige gemeenten men tégen collectbonnen is vanweg het "laat uw linkerhand niet weten wat uw rechterhand doet" maar dan net zo als bij jullie wel aan munten uitgifte doen. Ik zie dan altijd een tafereel voor me van diakenen die met een blinkdoek om achter de uitgifte tafel zitten van de munten.
Zeeuw
Berichten: 11663
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Contant geld

Bericht door Zeeuw »

Mara schreef:
Zij raadt deze mensen altijd aan om een vast bedrag te pinnen om daar de week mee rond te komen.
En dan lukt het opeens wel.
Juist. En op is dan ook echt op. De pin- en creditcard zijn gewoon te makkelijk.
Zeeuw
Berichten: 11663
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Contant geld

Bericht door Zeeuw »

Thuisvrouw schreef:Bij ons kun je contant geld halen bij de kerk. Het is gewoon het collectegeld van de zondagen wat ze weer verpakken in rolletjes. Zo ontstaat er een prettige roulatie wat bovendien kosten scheelt bij de bank.
En dan pin je dit bedrag zodat het giraal op de rekening van de kerk komt? Wat is dan het verschil met het kopen van collectebonnen?
Thuisvrouw
Berichten: 571
Lid geworden op: 08 mar 2018, 10:02

Re: Contant geld

Bericht door Thuisvrouw »

crossmountain schreef:@Thuisvrouw. Duidelijk. Ik vind het een beetje hilarisch dat in sommige gemeenten men tégen collectbonnen is vanweg het "laat uw linkerhand niet weten wat uw rechterhand doet" maar dan net zo als bij jullie wel aan munten uitgifte doen. Ik zie dan altijd een tafereel voor me van diakenen die met een blinkdoek om achter de uitgifte tafel zitten van de munten.
Als ik met mijn rechterhand munten koop bij de kerk, en met mijn linkerhand het uitgeef bij de plaatselijke bingo lijkt mij dat geen zaak om voor te schamen. Met het kopen van de munten is nog niet gezegd dat het ook weer in de collecte zak verdwijnt. Dus de blinddoek kan wel af, zeg maar.
Laatst gewijzigd door Thuisvrouw op 29 jan 2019, 13:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Thuisvrouw
Berichten: 571
Lid geworden op: 08 mar 2018, 10:02

Re: Contant geld

Bericht door Thuisvrouw »

Zeeuw schreef:
Thuisvrouw schreef:Bij ons kun je contant geld halen bij de kerk. Het is gewoon het collectegeld van de zondagen wat ze weer verpakken in rolletjes. Zo ontstaat er een prettige roulatie wat bovendien kosten scheelt bij de bank.
En dan pin je dit bedrag zodat het giraal op de rekening van de kerk komt? Wat is dan het verschil met het kopen van collectebonnen?
Of ik moet iets gemist hebben, maar bij mijn weten is er bij de mogelijkheid van muntjes kopen, geen gezamenlijke pinpas uitgereikt om het gepinde bedrag giraal te doen verschijnen op de rekening van de kerk.
Zeeuw
Berichten: 11663
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Contant geld

Bericht door Zeeuw »

Thuisvrouw schreef:
Zeeuw schreef:
Thuisvrouw schreef:Bij ons kun je contant geld halen bij de kerk. Het is gewoon het collectegeld van de zondagen wat ze weer verpakken in rolletjes. Zo ontstaat er een prettige roulatie wat bovendien kosten scheelt bij de bank.
En dan pin je dit bedrag zodat het giraal op de rekening van de kerk komt? Wat is dan het verschil met het kopen van collectebonnen?
Of ik moet iets gemist hebben, maar bij mijn weten is er bij de mogelijkheid van muntjes kopen, geen gezamenlijke pinpas uitgereikt om het gepinde bedrag giraal te doen verschijnen op de rekening van de kerk.
In mijn voormalige kerk lagen rolletjes munten klaar. Deze konden dan worden afgerekend met de pin. Vrij normaal is dat je met je pas pint, dit op de rekening van de eigenaar van het pinautomaat komt.
Thuisvrouw
Berichten: 571
Lid geworden op: 08 mar 2018, 10:02

Re: Contant geld

Bericht door Thuisvrouw »

Zeeuw schreef:
Thuisvrouw schreef:
Zeeuw schreef:
Thuisvrouw schreef:Bij ons kun je contant geld halen bij de kerk. Het is gewoon het collectegeld van de zondagen wat ze weer verpakken in rolletjes. Zo ontstaat er een prettige roulatie wat bovendien kosten scheelt bij de bank.
En dan pin je dit bedrag zodat het giraal op de rekening van de kerk komt? Wat is dan het verschil met het kopen van collectebonnen?
Of ik moet iets gemist hebben, maar bij mijn weten is er bij de mogelijkheid van muntjes kopen, geen gezamenlijke pinpas uitgereikt om het gepinde bedrag giraal te doen verschijnen op de rekening van de kerk.
In mijn voormalige kerk lagen rolletjes munten klaar. Deze konden dan worden afgerekend met de pin. Vrij normaal is dat je met je pas pint, dit op de rekening van de eigenaar van het pinautomaat komt.
Thuisvrouw schreef:
Bij ons kun je contant geld halen bij de kerk. Het is gewoon het collectegeld van de zondagen wat ze weer verpakken in rolletjes. Zo ontstaat er een prettige roulatie wat bovendien kosten scheelt bij de bank.
Ik haal bv. voor 100 euro aan 1 euro muntstukken. Ik betaal dan contant met briefjes. Het schijnt voordeliger te zijn om briefjes te brengen bij de bank voor de kerk? Dat weet ik dus niet precies. Wij betalen iig niet meer dan 100 euro voor 100 euro;)
crossmountain
Berichten: 533
Lid geworden op: 15 jan 2019, 16:19

Re: Contant geld

Bericht door crossmountain »

Zeeuw schreef:
Thuisvrouw schreef:
Zeeuw schreef:
Thuisvrouw schreef:Bij ons kun je contant geld halen bij de kerk. Het is gewoon het collectegeld van de zondagen wat ze weer verpakken in rolletjes. Zo ontstaat er een prettige roulatie wat bovendien kosten scheelt bij de bank.
En dan pin je dit bedrag zodat het giraal op de rekening van de kerk komt? Wat is dan het verschil met het kopen van collectebonnen?
Of ik moet iets gemist hebben, maar bij mijn weten is er bij de mogelijkheid van muntjes kopen, geen gezamenlijke pinpas uitgereikt om het gepinde bedrag giraal te doen verschijnen op de rekening van de kerk.
In mijn voormalige kerk lagen rolletjes munten klaar. Deze konden dan worden afgerekend met de pin. Vrij normaal is dat je met je pas pint, dit op de rekening van de eigenaar van het pinautomaat komt.
@Zeeuw. Maar neem jij een pinbetaling voor munten dan op als gift? Dat is niet toegestaan want met die munten kan je ook iets anders gaan kopen zoals @thuisvrouw zegt. Bij collectemunten/bonnen kan je ze alleen voor de kerk gebruiken en zijn ze ook niet inwisselbaar voor contant geld of de aankoop van iets "stoffelijks". Op de braderie van de kerk (of in tale kanaans "een zendingsmarkt" van de kerk) mag je dus niet je bakje patat of je CD met collectebonnen/munten afrekenen.
Zeeuw
Berichten: 11663
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Contant geld

Bericht door Zeeuw »

crossmountain schreef:
@Zeeuw. Maar neem jij een pinbetaling voor munten dan op als gift? Dat is niet toegestaan want met die munten kan je ook iets anders gaan kopen zoals @thuisvrouw zegt. Bij collectemunten/bonnen kan je ze alleen voor de kerk gebruiken en zijn ze ook niet inwisselbaar voor contant geld of de aankoop van iets "stoffelijks". Op de braderie van de kerk (of in tale kanaans "een zendingsmarkt" van de kerk) mag je dus niet je bakje patat of je CD met collectebonnen/munten afrekenen.
Nee. Dat heb ik nooit gedaan inderdaad. Tegenwoordig maak ik gebruik van collectebonnen. Daarbij gaat dat wel.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23886
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Contant geld

Bericht door refo »

Mannetje schreef:
Dodo schreef:De kerkrentmeesters/kerkvoogden geven bonnen of munten uit, zodat je je giften kunt aftrekken bij de belasting. Meestal betaal je de bonnen/munten over de bank en kun je ze dan ergens ophalen.
Voor de kerkganger is het prettig omdat je niet meer muntjes hoeft te sparen voor de diensten. Voor de kerk is het een service aan de kerkgangers, maar ze houden er ook geld aan over. Sowieso hebben zij het geld al binnen, zodat ze er rente van hebben of het kunnen gebruiken. Daarnaast raken er altijd munten/bonnen kwijt, en die worden dus niet ingeleverd.
In onze gemeente wordt ruim de helft van de collectes in bonnen betaald, en het wordt steeds meer.
De rente is momenteel niet de moeite...
Wat wel lastig is, is dat je nooit weet hoeveel bonnen/munten er kwijt zijn geraakt? Dus je kunt moeilijk je overschot ergens aan besteden... Maar het is wel waar dat de "collectebonnenrekening" over het algemeen erg vol staat.
De populairste bonnen waren bij ons geel. Na een aantal jaar kregen deze wit. Na verloop van tijd kwamen er geen gele bonnen meer binnen en kon bepaald worden hoeveel bonnen er minder binnen kwamen dan gedacht.
De bonnen werden/worden niet geteld, maar gewogen. Dat wegen ging blijkbaar niet zo goed, want na een jaar of tien bleek er 30.000 'over' te zijn. Dat is toen maar aan de kerk gedoneerd.
Overigens wordt het geld op een rekening geparkeerd, dus nergens voor gebruikt. Pas als de bonnen binnen zijn, is bekend waar het geld voor bestemd is.
DDD
Berichten: 28868
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Contant geld

Bericht door DDD »

Zouden bonnen ook niet achterblijven bij verhuizingen en kerkovergangen? Ik vind 3000 euro per jaar verlies aan collectebonnen voor een grote gemeente helemaal niet veel.

De meeste mensen bestellen denk ik wel eens in de paar jaar nieuwe bonnen, maar als je verhuist, kunnen ze zo tien, vijftien jaar blijven liggen. Ik heb vorig jaar bonnen opgemaakt die ik 10 jaar daarvoor kocht en alleen nog rond kerst uitgaf.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5649
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Contant geld

Bericht door Dodo »

DDD schreef:Zouden bonnen ook niet achterblijven bij verhuizingen en kerkovergangen? Ik vind 3000 euro per jaar verlies aan collectebonnen voor een grote gemeente helemaal niet veel.

De meeste mensen bestellen denk ik wel eens in de paar jaar nieuwe bonnen, maar als je verhuist, kunnen ze zo tien, vijftien jaar blijven liggen. Ik heb vorig jaar bonnen opgemaakt die ik 10 jaar daarvoor kocht en alleen nog rond kerst uitgaf.
Eens in de paar jaar? Er zijn mensen die elke drie weken bonnen komen kopen. Mensen die voor een lange periode kopen, zijn uitzonderingen.
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2890
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Contant geld

Bericht door FlyingEagle »

Wij hebben collectemunten, geeft een wat ander geluid tijdens het collecteren. Ik denk dat die minder vaak overblijven dan collectebonnen.
Plaats reactie