Narnia

Plaats reactie
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9203
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Narnia

Bericht door parsifal »

Ik ben nu bezig in een stel kinderboeken. De Kronieken van Narnia, geschreven door C.S. Lewis. Kent iemand deze boeken? Het is allemaal heel indrukwekkend, hoe een sprookjeswereld wordt opgezet. Maar tegelijkertijd hoe zoveel punten uit het Evangelie naar voren komen op een of andere manier.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
lebaoth
Berichten: 583
Lid geworden op: 09 jul 2002, 15:18
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door lebaoth »

hartstikke occult parsifal

hoed u voor de kwade invloeden der klerenkasten

:o :o
rotweiler

Bericht door rotweiler »

Hoi Parsifal,

Die boeken vind ik schitterend. En Lewis heeft die dingen van het Evangelie erin willen leggen. Ik heb er eens wat over gelezen. Heeft de uitgever daar ook geen informatie over? En volgens mij is er ook een topic over de boeken van Lewis. Kijk daar ook maar eens!
De waarheidsvriend

Bericht door De waarheidsvriend »

Heb 1 deel gelezen, het laatste. Het was een mooi boek en las tamelijk vlot. Wel worden er regelmatig vergelijkingen getrokken die niet helemaal reformatorisch zijn, om het maar zacht uit te drukken. De boeken moeten dus met een zekere voorzichtigheid gelezen worden. Verder vraag ik me af of je de komende gebeurtenissen die in de bijbel verhaalt worden, mag gieten in een sprookje.
Em.

Bericht door Em. »

Mooie boeken, ik heb er meerdere delen van gelezen.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9203
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Bericht door parsifal »

Zelf vind ik de boeken ook heel mooi. Zeker "The Lion, The witch and the wardrobe" Al heb ik nog maar drie delen gelezen. Dus het laatste deel nog niet.

Ik denk dat wij als reformatorischen wel eens te veel aan Bunyan denken bij dit soort verhalen. We willen alles kunnen plaatsen. Dat is denk ik niet de bedoeling van Lewis. Hij wil ons een sprookje vertellen, waarin dingen gebeuren die ook in het Evangelie gebeuren. Waardoor wij dingen uit het Evangelie misschien beter gaan begrijpen, of indrukwekkender gaan zien. Maar niet om alleen maar parallellen te trekken. Daar heeft hij wel andere boeken voor geschreven.

Als ik zie hoe indrukwekkend Aslan is. Dan verwijst dat zeker naar De Heere Jezus, maar het toveren en de fauns en satyrs en pratende dieren, zijn duidelijk sprookjes. Toch als je niet alles parallel wilt trekken. Denk ik dat het goede boeken zijn.

Vaya con Dios,

parsifal
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Rien

Bericht door Rien »

Ben het helemaal met de vorige schrijver eens. Lewis vertelt sprookjes op een verantwoorde manier: goed is goed en slecht is slecht. Dat kan van Harry Potter niet gezegd worden: slecht is daar eigenlijk heel normaal en zelfs een beetje goed. Kan ik niet verantwoorden t.o. mijn kinderen. Lewis geef ik ze met een gerust hart te lezen. En de manier waarop hij paralellen trekt met de Bijbel is zeer indrukwekkend. Heb het laatste deel ook gelezen en ik vond het heel ontroerend.
Loïs

Bericht door Loïs »

Ik ken Narnia niet? Wat zou er occult aan zijn dan?
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9203
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Bericht door parsifal »

Al een tijdje geleden heb ik ook het laatste deel gelezen. Er zitten omstreden punten dat zonder meer. Net zoals er omstreden punten zitten in de theologie die C.S. Lewis aanhangt. Maar ik denk dat op deze punten geen breuklijn hoeft te liggen. Je leert zoveel van deze boeken. Zeker van het laatste boek ook. Het grijpt je echt aan. En dat voor een kinderboek.

Tja waarom Narnia occult zou zijn? Het is een sprookje waar ook een heks in voorkomt. Verder zit er magie in. Maar om dit nu occult te noemen. Het is zo duidelijk dat het om een sprookje gaat. Maar lees de boeken zelf zou ik zeggen. Je leest een deeltje binnen een paar uur uit. En het is echt geweldig om te lezen.

Vaya con Dios,

parsifal
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
lebaoth
Berichten: 583
Lid geworden op: 09 jul 2002, 15:18
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door lebaoth »

Oorspronkelijk gepost door Loïs
Ik ken Narnia niet? Wat zou er occult aan zijn dan?
hihihi
't Is niet zo heel occult geloof ik hoor.
'Geloof in de Heere Jezus Christus en gij zult zalig worden.'
Quazzy

Bericht door Quazzy »

Ik ken het Narnia verhaal niet zo goed, maar hoop het beter te gaan kennen na het zien van de musical die binnenkort in onze gemeente opgevoerd wordt (en waar ze nu nog hard voor aan het oefenen zijn)
england

Bericht door england »

Ik ben dol op Narnia! Heb alle boeken al verschillende keren gelezen! :in

Inderdaad zitten er dingen in die niet 'reformatorisch' zijn, maar goed, dat weet je van te voren! Het geeft inderdaad heel wat stof tot nadenken!
Loïs

Bericht door Loïs »

Dat is tof zeg Quazzy!

'k Zal die boeken eens opduikelen ergens.
Plaats reactie