Vader, ik klaag u aan!

Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

maar zijn begrip van de actus (geloofsdaad) is veel breder dan de Schrift en bij anderen. De daad van het zaligmakende geloof is naar de Schrift het omhelzen van de aangeboden Christus in het Evangelie. Comrie stelt echter dat de habitus door de Heilige Geest werkzaam word gemaakt met zowel wet als Evangelie. Geeft de Geest werkzaamheden met de wet dan gelooft de zondaar zaligmakend zijn verloren staat; werkt de Geest met het Evangelie; dan leert hij Christus kennen.
En inderdaad; wie over het geloof alleen als geloof in Christus wil spreken kan dan niet anders concluderen dat wedergeboorte en geloof naar de Schrift wel degelijk gescheiden worden.
Zeker als de Schrift spreekt over de ‘rechtvaardiging door het geloof’ kunnen we dit vooralsnog breed invullen. Wat is de inhoud van het geloof, de geloofsdaad, als de Schrift over geloof spreekt? Geloof in Hem als Genezer? Mark. 5,34 Het geloof van de blinde? Mark. 10,52.
Helder spreekt de Schrift over wat de goddeloze nodig heeft, namelijk de rechtvaardiging door het geloof. Wat is dan dat geloof, of wat is het voorwerp van dit rechtvaardiging geloof? Als we hier luisteren naar de Schrift vinden we in Handelingen 8,37 het antwoord van de Moorman, nl. dat Hij geloofde Jezus de Christus, ja Gods Zoon is. Onmisbaar geloof op weg en reis naar de eeuwigheid! Dat betuigden ook de apostelen in Handelingen 16,31 ‘Geloof in den Heere Jezus Christus en gij zult zalig worden’.
Moet ik nu met bovenstaande een scholastieke scheiding gaan maken tussen geloof en wedergeboorte? Nee, toch, wel onderscheiden als twee verschillende begrippen, maar nooit te scheiden! God schenkt in de wederbarende daad het geloof, of God wederbaart de mens op het rechtvaardigende geloof.

Op Comrie’s stelling dat de Geest geloofswerkzaamheden geeft met de Wet, moeten we toch afwijzen. De Wet vervloekt en heeft alleen een dodende functie in zich. Deze vermenging van Wet en Evangelie is niet toegestaan!

Allerlei vragen komen naar boven, maar vooral de vraag op grond van welk Schrift woord of gedeelte Comrie deze vermenging maakt. Wie weet dat?

Onderscheid tussen ‘verbondsbeloften’ en ‘Evangeliebeloften’ heb ík nooit begrepen. Tenminste niet in de scheiding van de leeruitspraken. Zeker vinden we in de Schrift beloften voor het volk Israël, als we dit verbondsbeloften noemen zijn we schriftuurlijk. Als we deze lijn doortrekken naar het verbond uit het ‘laatste der dagen’ moeten we toch stellen dat juist deze beloften aan een ieder zonder onderscheid gepredikt moet worden. Echter als ze een zalige nodiging tot het heil in Christus Jezus hebben dan zijn het eveneens Evangelie beloften.
Dat met klinkende namen aan te tonen is dat een onderscheiden niet hoeft te leiden tot een versmalling van de prediking ben ik hartelijk met Zeeuw eens, maar toch de kiem is gelegd.
Juist in het ‘Ik zal’ ligt de grond voor een ruime Evangelieverkondiging onvoorwaardelijk en zonder onderscheid aan alle hoorders. Hij zal het doen, als we Hem geloven, op Zijn Woord betrouwen. O, hoe noodzakelijk dat rechtvaardigend geloof? Als voorwaarde? Nee, als weldaad opgesloten in die belofte.

Dan tenslotte Galaten 3:29:

Luther schrijft hierover ‘Paulus brengt hier de ganse pracht van de Libanon over op de woestijn d.w.z. hij maakt alle heidenen tot Abrahams zaad; het aan Abraham toebedeelde vaderschap en zijn zegen gelden nu ook voor de heidenen. Dat dit eens zou gebeuren, had de Schrift reeds lang voorzegd, namelijk in het woord: ‘En in uw Zaad zullen alle volken gezegend worden’ Genesis 22,18. Omdat wij heidenen geloven en in het geloof de zegen van het Zaad van Abraham ontvangen, daarom noemt de Schrift ons zonen van Abraham en ook erfgenamen. En zo zijn wij allen één in Christus, het Zaad van Abraham. (…)

Trouwens weer een prachtige tekst. Hierin vinden we een verbondsbelofte want God spreekt in uw Zaad zullen! Tevens maakt dit (uw Zaad) tot een Evangeliebelofte. In deze tekst schittert Christus Jezus als het Zaad dat éénmaal komen zal. We kunnen inderdaad deze tekst versmallen door te exegetiseren dat alleen die gezegend worden die uitverkoren zijn. Hiermee overschrijdt je een grens. Hier wil de scholastiek de Schrift ontleden die niet te ontleden is in de tijd.

Zeeuw ik heb nog een slotvraag aan je. Was Ezau een verbondskind, ja of nee?

Groeten,
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Comrie grond in zijn verklaring van Zondag 7 de stelling dat de wet zaligmakend gelooft word op het eerste gedeelte van antwoord 21, waar gesproken word over al wat ons in het Woord geopenbaard is. Comrie ziet hier het Woord als wet en Evangelie. Gezien de tekstverwijzing van de opstellers(jacobus 2:19; het zogenaamde hostoriele geloof wat onmisbaar is, maar wel onderscheiden van het zaligmakende) en de zinsbouw van het antwoord waarin alle nadruk valt op het vaste vertrouwen wat de Heilige Geest door het Evangelie werkt, mijns inziens niet terecht.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

"Hij zal het doen, als we Hem geloven"

Korte vraag: is de vervulling van de belofte dus afhankelijk van ons geloof ?

Doet Hij het alleen, als wij Hem geloven en anders niet ?

Ik meen van niet; juist andersom. Ons geloof is afhankelijk van Zijn belofte het ons te schenken. Hij zal het doen, ongeacht alles wat van ons is. Daarin ligt de kracht en de troost van de verbondsbelofte.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

"Als voorwaarde? Nee, als weldaad opgesloten in die belofte. "

Inderdaad; dat bedoelde ik Niek.

(weer te snel geweest..)
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Misschien heb je hem over het hoofd gezien, maar in aanvulling op mijn vraag het antwoord op vraag 74 (kinderdoop) 'zal men ook de jonge kinderen dopen?'

Ja het;
want mitsdien zij
alszowel als de volwassenen
in het verbond Gods en in Zijn gemeente begrepen zijn, (...)
zo moeten zij ook door den Doop,
als door het teken van het verbond (...) etc.

Dit is toch niet de verbondsvisie van de Ger. Gem. en ook niet die van de Oud Ger. Gem. in zijn algemeenheid. (Er zijn uitzonderingen).

Groeten,
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Ds. H. van den Belt spreekt heel helder onderbouwd:

God heeft Zijn verbond opgericht met de gelovigen en hun zaad (Gen. 17:7; Gal. 3:14, 29)
Alle kinderen van de gelovigen zijn verbondskinderen (Hand. 3:25)
Al die kinderen zijn heilig (1 Kor. 7:14) of in Christus geheiligd (1 Kor. 1:2)
Aan al die kinderen komt de belofte van Gods verbond toe (Hand. 2:39)
Voor al die kinderen is de doop het teken en zegel van hun verbondsverhouding tot God en van de geldigheid van Gods belofte voor hen (Gen. 17:11, 13-14)
Al die kinderen worden met grote ernst geroepen om die heilsbelofte met een gelovig hart aan te nemen (Hebr. 4:1)
De kinderen die geloven, doen dat door de genade van de Heilige Geest, waardoor zij wedergeboren worden volgens Gods eeuwige verkiezing (Jer. 24:7; Ez. 11:19; 36:26, 27)
De kinderen die deze belofte niet van harte aannemen, zijn verbondsbrekers en zij zullen door een zwaarder oordeel getroffen worden (Lev. 26:15; Deut. 31:20; Rom. 11:28-30; Hebr. 12:25)
We moeten steeds denken aan de vermaning om toe te zien dat niet bij iemand uit hen die de hemelse roeping deelachtig zijn, een boos en ongelovig hart zij om van de levende God af te wijken (Hebr. 3:1, 12)
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Dominee Moerkerken zegt dat je zo tegen antwoord 74 en het doopsformulier aan moet kijken: Hier spreekt de ware Kerk over haar uitverkoren kinderen.
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

Tekenend voor de reacties hieronder:

Ds. x zegt zus, ds. y zegt zo, die schrijver zei 200 jaar geleden dit etc.

Jezus zegt heel confronterend en recht voor z'n raap: "Wie zeggen júllie wie ik ben?"


Een 'breekje' van Breekijzertje
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Dominee Moerkerken zegt dat je zo tegen antwoord 74 en het doopsformulier aan moet kijken: Hier spreekt de ware Kerk over haar uitverkoren kinderen.
Waarom zijn ze niet net zo eerlijk als Ds. Koelman die eerlijk aangaf grote moeite te hebben met het Doopformulier.

Het antwoord van Ds. Moerkerken kan absoluut niet. De Heidelberger vraagt waarom we de jonge kinderen zullen dopen. Dat is de vraag! En het antwoord is omdat ze in het verbond begrepen zijn.

Als ik zo deze discussie lees, dan komt het artikel in de laatste Gezinsgids naar boven. Hier staat een interview in met een diaken uit de Ger. Gem. in Ned. te Chiliwack. Wat zegt deze man. Hij zegt dat ze tijdens de leesdiensten preken lezen van baptisten zoals Philpot en anderen. Dan voegt hij er nog aan toe, dat je wel moet oppassen geen baptist te worden. Kijk, hier ligt de kern van de zaak. Als je belijdt dat in het genadeverbond alleen de uitverkorenen begrepen zijn, dan kun je de kinderen niet dopen.

In de uitleg van Ds. van den Belt kan ik me vinden, al wil wel de aantekening maken dat het verbond een wijder strekking heeft dan ‘kinderen van gelovige ouders’. In de Woord ontmoeting worden we eveneens verbondskind.

Zeeuw,

Dat je de lijn van Ds. G.H. Kersten niet los wilt laten kan ik begrijpen, tenminste als de reden is een gevaar van een eenzijdige verbondsvisie zoals we die helaas in de Ger. Kerken vinden. Toch heb ik de onderscheiding inwendig en uitwendig nooit begrepen. Ben ik nu een verbondskind ja of nee. Indien ja, dan is de Heilige Doop hier een teken en een zegel van. Zo nee, dan kan en mag ik het verbondsteken niet ontvangen. Heb je wel eens gelet op het onderscheid tussen het formulier voor de kinderen en de volwassen? Hierin is haast geen onderscheid. Als we in de lijn van Ds. Kersten zeggen dat de verbondsbeloften alleen voor de uitverkorenen zijn en dat dit in de volwassendoop dit verzegeld werd, dan had het formulier voor de kinderdoop anders opgesteld moeten zijn.
Alles wijst er echter op dat zowel het doopformulier alswel de Heidelberger een andere verbondsvisie hadden dan ds. G.H. Kersten. Hoeft geen probleem te zijn als, zoals Zeeuw schrijft, er maar geen eenzijdigheid ontstaat, maar niet gaan proberen om een formulier met een andere visie in mijn leer te passen, want dan krijg je echt vreemde constructies en valt de troost van de Doop weg.

Groeten,
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Refojongere

Bericht door Refojongere »

In de Woordontmoeting worden we eveneens een verbondskind? Waar haal je dat vandaan? De doop laat zien dat God je alle beloften toezegt, je hebt zeg maar een erfenis, die kun je laten liggen, of je die kun je door het geloof in bezit krijgen. Dat geldt niet voor mensen die af en toe in de kerk komen bijvoorbeeld.

Verder moeten we deze zinsnede uit het Doopformulier maar niet vergeten: "Omdat in alle verbonden twee delen begrepen zijn, zo worden wij ook weer door God door de doop vermaand en verplicht tot een nieuwe gehoorzaamheid." Dus is wedergeboorte en geloof nodig. Anders zijn we verbondsbrekers en zeggen we nee tegen Gods beloften die aan ons voorhoofd verzegeld zijn en waar we bij elke doopdienst weer aan herinnerd worden. Enkel door het geloof is de doop ons een troost.
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

Maar 't ging over het boek van Hegger...........




Toch?



Een 'breekje' van Breekijzertje
Plaats reactie