Ziekelijke godsdienstige sfeer groeiden ze dan op..Desiree schreef:Als ze aan de kinderen in Rijssen vroegen wie zonder zonde was.. zeiden ze .. Arend Baan.-DIA- schreef:Vroeger waren ze meer een bezienswaardigheid, nu is er veel wereldgelijkvormigheid gekomen, en niemand die dat erg lijkt te vinden. Ik zie de vele en grote veranderingen, en kan ze niet positief waarderen, vergeleken bij het eenvoudige vrome volk van eerder.DDD schreef:Zo heel gewoon zijn refo's niet hoor.
Maar vroeger was er meer. Ze waren niet alleen een bezienswaardigheid, er was veel meer respect. Hoewel er altijd een vijandschap tegen deze leer was ging er wel eens zoveel van uit dat men niets durfde te zeggen.
Een bekend voorbeeld was Arend Baan. Hij was ouderling wethouder in R. Als de burgemeester hem van verre zag aankomen liep die graag een straatje om omdat hij wel voelde dat hij niet van dezelfde weg was als Arend Baan, en weerspreken kon hij het niet.
Ander voorbeeld: na het openbaar komen van Ananias en Safíra 'durfde zich niemand bij hen te voegen'. Want men hield de apostelen in grote waarde.
Bij ons in de Biblebelt
Re: Bij ons in de Biblebelt
Re: Bij ons in de Biblebelt
Dat wordt dan Jaantje.Piet Puk schreef:Haha, ik zie het al voor me: Jantje in een damesbroek!Jantje schreef: Ik moet er niet aan denken...
Re: Bij ons in de Biblebelt
Tiberius schreef:Dat wordt dan Jaantje.Piet Puk schreef:Haha, ik zie het al voor me: Jantje in een damesbroek!Jantje schreef: Ik moet er niet aan denken...
Re: Bij ons in de Biblebelt
Ach, dat zijn apocriefe verhalenZeeuw schreef:Ik vermoed dat deze het daar zeer mee oneens zou geweest zijn.Desiree schreef:
Als ze aan de kinderen in Rijssen vroegen wie zonder zonde was.. zeiden ze .. Arend Baan.
~~Soli Deo Gloria~~
Re: Bij ons in de Biblebelt
Toch klinkt het sektarisch. Ik vind dat echt heel zorgelijk. Het zal ongetwijfeld een zeer beminnelijke man geweest zijn (al begrijp ik dan niet waarom iemand hem uit de weg zou gaan), maar als het waar is, dan zou dat heel erg zijn. Dat zulke verhalen ontstaan, is echter niet veel minder erg.
-
- Berichten: 16185
- Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
- Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com
Re: Bij ons in de Biblebelt
Piet Puk schreef:Tiberius schreef:Dat wordt dan Jaantje.Piet Puk schreef:Haha, ik zie het al voor me: Jantje in een damesbroek!Jantje schreef: Ik moet er niet aan denken...
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Re: Bij ons in de Biblebelt
Dat er juist in dit soort kringen sektarische trekjes kunnen ontstaan, moge duidelijk zijn.DDD schreef:Toch klinkt het sektarisch. Ik vind dat echt heel zorgelijk. Het zal ongetwijfeld een zeer beminnelijke man geweest zijn (al begrijp ik dan niet waarom iemand hem uit de weg zou gaan), maar als het waar is, dan zou dat heel erg zijn. Dat zulke verhalen ontstaan, is echter niet veel minder erg.
Het concrete voorbeeld dat hier voorbij kwam, mag je gerust cum grano salis nemen.
Het lastige is, dat mensen met een hang naar mystiek zulke verhalen juist koesteren als een graadmeter voor het ware.
~~Soli Deo Gloria~~
-
- Berichten: 16185
- Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
- Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com
Re: Bij ons in de Biblebelt
Dit neem ik met een grote korrel zout. Wat een ongemeten lariekoek zeg.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Re: Bij ons in de Biblebelt
Ze gaan niet weg bij Messi maar wel bij Jezus: Van toen af gingen velen Zijner discipelen terug, en wandelden niet meer met Hem.Hendrikus schreef:Dat er juist in dit soort kringen sektarische trekjes kunnen ontstaan, moge duidelijk zijn.DDD schreef:Toch klinkt het sektarisch. Ik vind dat echt heel zorgelijk. Het zal ongetwijfeld een zeer beminnelijke man geweest zijn (al begrijp ik dan niet waarom iemand hem uit de weg zou gaan), maar als het waar is, dan zou dat heel erg zijn. Dat zulke verhalen ontstaan, is echter niet veel minder erg.
Het concrete voorbeeld dat hier voorbij kwam, mag je gerust cum grano salis nemen.
Het lastige is, dat mensen met een hang naar mystiek zulke verhalen juist koesteren als een graadmeter voor het ware.
Jezus dan zeide tot de twaalven: Wilt gijlieden ook niet weggaan? Simon Petrus dan antwoordde Hem: Heere, tot Wien zullen wij heengaan? Gij hebt de woorden des eeuwigen levens.
Sektarisch volgens DDD en Hendrikus maar wel volgens de Schrift. Misschien geen geloof???
Re: Bij ons in de Biblebelt
Wat bedoel je te zeggen?JSF schreef:Ze gaan niet weg bij Messi maar wel bij Jezus: Van toen af gingen velen Zijner discipelen terug, en wandelden niet meer met Hem.Hendrikus schreef:Dat er juist in dit soort kringen sektarische trekjes kunnen ontstaan, moge duidelijk zijn.DDD schreef:Toch klinkt het sektarisch. Ik vind dat echt heel zorgelijk. Het zal ongetwijfeld een zeer beminnelijke man geweest zijn (al begrijp ik dan niet waarom iemand hem uit de weg zou gaan), maar als het waar is, dan zou dat heel erg zijn. Dat zulke verhalen ontstaan, is echter niet veel minder erg.
Het concrete voorbeeld dat hier voorbij kwam, mag je gerust cum grano salis nemen.
Het lastige is, dat mensen met een hang naar mystiek zulke verhalen juist koesteren als een graadmeter voor het ware.
Jezus dan zeide tot de twaalven: Wilt gijlieden ook niet weggaan? Simon Petrus dan antwoordde Hem: Heere, tot Wien zullen wij heengaan? Gij hebt de woorden des eeuwigen levens.
Sektarisch volgens DDD en Hendrikus maar wel volgens de Schrift. Misschien geen geloof???
Re: Bij ons in de Biblebelt
Was de burgemeester niet kerkelijk dan? Ik heb gelezen dat er toen onder "het oude volk" ook mensen waren die juist heel mild waren naar anderen toe waren. Zij zouden het heel erg vinden als ze wisten dat mensen een straatje om zouden gaan voor hen.-DIA- schreef:Vroeger waren ze meer een bezienswaardigheid, nu is er veel wereldgelijkvormigheid gekomen, en niemand die dat erg lijkt te vinden. Ik zie de vele en grote veranderingen, en kan ze niet positief waarderen, vergeleken bij het eenvoudige vrome volk van eerder.DDD schreef:Zo heel gewoon zijn refo's niet hoor.
Maar vroeger was er meer. Ze waren niet alleen een bezienswaardigheid, er was veel meer respect. Hoewel er altijd een vijandschap tegen deze leer was ging er wel eens zoveel van uit dat men niets durfde te zeggen.
Een bekend voorbeeld was Arend Baan. Hij was ouderling wethouder in R. Als de burgemeester hem van verre zag aankomen liep die graag een straatje om omdat hij wel voelde dat hij niet van dezelfde weg was als Arend Baan, en weerspreken kon hij het niet.
mail: atymolenaar@gmail.com
Re: Bij ons in de Biblebelt
Ik denk dat die man van de ARP of CHU was. Maar dat denk ik. Ik weet het niet, want een burgemeester moet boven de partijen staan.Arja schreef:Was de burgemeester niet kerkelijk dan? Ik heb gelezen dat er toen onder "het oude volk" ook mensen waren die juist heel mild waren naar anderen toe waren. Zij zouden het heel erg vinden als ze wisten dat mensen een straatje om zouden gaan voor hen.-DIA- schreef:Vroeger waren ze meer een bezienswaardigheid, nu is er veel wereldgelijkvormigheid gekomen, en niemand die dat erg lijkt te vinden. Ik zie de vele en grote veranderingen, en kan ze niet positief waarderen, vergeleken bij het eenvoudige vrome volk van eerder.DDD schreef:Zo heel gewoon zijn refo's niet hoor.
Maar vroeger was er meer. Ze waren niet alleen een bezienswaardigheid, er was veel meer respect. Hoewel er altijd een vijandschap tegen deze leer was ging er wel eens zoveel van uit dat men niets durfde te zeggen.
Een bekend voorbeeld was Arend Baan. Hij was ouderling wethouder in R. Als de burgemeester hem van verre zag aankomen liep die graag een straatje om omdat hij wel voelde dat hij niet van dezelfde weg was als Arend Baan, en weerspreken kon hij het niet.
Wat de goede man niet kon verdragen waren de terechtwijzingen en vermaningen van de godvrezende wethouder. Die burgemeester mocht geleerd zijn in de wetten van het land, maar wie de Wet Gods niet persoonlijk heeft geleerd dan kan niet tegen een eenvoudig van God geleerd mens op. De trotsheid van de natuurlijke mens kan niet buigen voor de wijsheid die uit God is. Ik kan vanzelf dit niet zo bevestigen, het was voor mijn tijd. Maar dat dit erachter zat blijkt duidelijk uit de praktijk en de context waarin je dat leest.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Re: Bij ons in de Biblebelt
Dank je wel DIA voor het verduidelijken. Dan snap ik het beter.-DIA- schreef:Ik denk dat die man van de ARP of CHU was. Maar dat denk ik. Ik weet het niet, want een burgemeester moet boven de partijen staan.Arja schreef:Was de burgemeester niet kerkelijk dan? Ik heb gelezen dat er toen onder "het oude volk" ook mensen waren die juist heel mild waren naar anderen toe waren. Zij zouden het heel erg vinden als ze wisten dat mensen een straatje om zouden gaan voor hen.-DIA- schreef:Vroeger waren ze meer een bezienswaardigheid, nu is er veel wereldgelijkvormigheid gekomen, en niemand die dat erg lijkt te vinden. Ik zie de vele en grote veranderingen, en kan ze niet positief waarderen, vergeleken bij het eenvoudige vrome volk van eerder.DDD schreef:Zo heel gewoon zijn refo's niet hoor.
Maar vroeger was er meer. Ze waren niet alleen een bezienswaardigheid, er was veel meer respect. Hoewel er altijd een vijandschap tegen deze leer was ging er wel eens zoveel van uit dat men niets durfde te zeggen.
Een bekend voorbeeld was Arend Baan. Hij was ouderling wethouder in R. Als de burgemeester hem van verre zag aankomen liep die graag een straatje om omdat hij wel voelde dat hij niet van dezelfde weg was als Arend Baan, en weerspreken kon hij het niet.
Wat de goede man niet kon verdragen waren de terechtwijzingen en vermaningen van de godvrezende wethouder. Die burgemeester mocht geleerd zijn in de wetten van het land, maar wie de Wet Gods niet persoonlijk heeft geleerd dan kan niet tegen een eenvoudig van God geleerd mens op. De trotsheid van de natuurlijke mens kan niet buigen voor de wijsheid die uit God is. Ik kan vanzelf dit niet zo bevestigen, het was voor mijn tijd. Maar dat dit erachter zat blijkt duidelijk uit de praktijk en de context waarin je dat leest.
mail: atymolenaar@gmail.com
Re: Bij ons in de Biblebelt
Dat hoeft elkaar niet uit te sluiten. Als iemand in bewogenheid en liefde aangesproken wordt, kan soms meer pijn doen dan harde woorden. Het zou dus makkelijk kunnen zijn dat iemand tranen wilde ontwijken.Arja schreef:Ik heb gelezen dat er toen onder "het oude volk" ook mensen waren die juist heel mild waren naar anderen toe waren. Zij zouden het heel erg vinden als ze wisten dat mensen een straatje om zouden gaan voor hen.
Re: Bij ons in de Biblebelt
Het was geen dominee. Maar sommige mensen kunnen erg vervelend reageren als ze je in een broek zien.DDD schreef: Maar dat is ook maar een veronderstelling. Ik vraag mij af, of het nu werkelijk gaat om het geloofsleven bij heel veel van dit soort dingen.
Waarmee ik niet wil zeggen dat dominees die zich druk maken over damesbroeken niet werkelijk gelovig kunnen zijn.
Zo'n hardlooptenuetje is natuurlijk in zijn ogen goddeloos en tijdverspilling. En dat begrijp ik, zijn standpunt dan.
Maar moet ik dan gaan uitleggen dat ik het op doktersadvies deed en dat het geen doen is om in een kittig plooirokje langs de dreven te rennen?
Ik stond eens bij de kassa in de bouwmarkt, werd ik op mijn schouder getikt.
Zoooo Mara, als jouw vader dit wist, hij keek veelbetekenend naar mijn jeans. (bekende van mijn pa dus)
Duh, ik was aan het behangen en kwam lijm tekort. Ik rijd in mijn behangerskloffie even naar de winkel.
Ik kan het best hendelen, iemand mag dit gerust tegen me zeggen, ze hebben nog gelijk ook, maar ik heb er niet altijd zin in.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon