Vraag over een bijbeltekst

DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vraag over een bijbeltekst

Bericht door DDD »

Dat kan ik niet beoordelen. De geschiedenis met Bathseba wekt toch de indruk dat het ook te maken had met David's eigen seksuele verlangens.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3984
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Vraag over een bijbeltekst

Bericht door Terri »

Arja schreef: 02 sep 2023, 20:32
Terri schreef: 28 aug 2023, 12:57 Ik kreeg vanochtend onderstaande schriftlezing uit Deuteronomium mee.
Er rezen wat vragen en ik ben in verwarring over de antwoorden.

De eerste vraag van iemand was, dat het toch minstens opmerkelijk is dat God min of meer 'tolereert' dat iemand 2 vrouwen heeft, tenminste, hier staan regels hoe er mee om te gaan als er kinderen geboren worden en wie dan de eerstgeborene is. Geen regel of strafeis voor het hebben van meerderen vrouwen.

De tweede vraag betreft het stenigen van je zoon.

Er werd gesteld dat deze wetten niet afgeschaft zijn met de tekst uit Mattheus 5:

17 Meent niet, dat Ik gekomen ben, om de wet of de profeten te ontbinden; Ik ben niet gekomen, om die te ontbinden, maar te vervullen.

18 Want voorwaar zeg Ik u: Totdat de hemel en de aarde voorbijgaan, zal er niet een jota noch een tittel van de wet voorbijgaan, totdat het alles zal zijn geschied.


Het was heel onbevredigend en voor mij in ieder geval heel onduidelijk. Ik kon niet dieper vragen, want het was een gebedsbijeenkomst (dus geen Bijbelstudie) maar volgens mij is er wel degelijk wat veranderd nadat Christus verzoening heeft aangebracht.
Of zit ik er helemaal naast?

Deuteronomium 21

Het recht van de eerstgeborene

15Wanneer een man twee vrouwen heeft, de een geliefd en de ander minder geliefd,21:15 minder geliefd - Letterlijk: gehaat; zie ook het vervolg. en zowel de geliefde als de minder geliefde baren zonen bij hem, en de eerstgeboren zoon is van de minder geliefde,
16dan moet het op de dag dat hij zijn zonen laat erven wat hij heeft zó zijn dat hij het erfdeel van de eerstgeborene niet aan de zoon van de geliefde geeft, in plaats van de zoon van de minder geliefde, die de eerstgeborene is.
17Voorzeker, hij moet de eerstgeborene, de zoon van de minder geliefde, erkennen door hem het dubbele deel te 1 Kron. 5:1geven van alles wat bij hem aangetroffen wordt. Hij is immers Gen. 49:3; Ps. 78:51de eerste vrucht van zijn mannelijkheid, hij heeft het eerstgeboorterecht.
De opstandige zoon

18Wanneer iemand een opstandige, ongehoorzame zoon heeft die niet naar de stem van zijn vader en naar de stem van zijn moeder luistert, en hij, ook als zij hem gestraft hebben, niet naar hen luistert,
19moeten zijn vader en zijn moeder hem grijpen en naar buiten brengen, naar de oudsten van zijn stad, naar de poort van zijn woonplaats.
20Zij moeten tegen de oudsten van zijn stad zeggen: Deze zoon van ons is opstandig en ongehoorzaam, hij luistert niet naar onze stem, hij gaat zich te buiten en is een dronkaard.
21Dan moeten alle mannen van zijn stad hem met stenen stenigen, zodat hij sterft. Zo moet u het kwaad uit uw midden wegdoen. Laat heel Israël het horen en bevreesd zijn.
De wetten in het Oude Testament, zoals die in Deuteronomium en de strenge regels, waren bedoeld om het volk Israël heilig en rein te houden. God is heilig en stelde hoge normen voor Zijn volk, omdat Hij wilde dat ze een voorbeeld zouden zijn voor de wereld. Een licht in de wereld. Het probleem was echter dat de mensen tekortschoten en niet in staat waren om volmaakt te voldoen aan die wetten. Ze zondigden keer op keer, wat betekende dat ze Gods heiligheid met de voeten traden.

Daarom stuurde God uiteindelijk Zijn eigen Zoon, Jezus Christus, om de wereld te veranderen en Hij vervulde de wet perfect door nooit te zondigen, en Hij bracht verzoening en genade. Alleen door Hem is er vergeving te ontvangen. Het Nieuwe Testament benadrukt dat en dit is een tegenstelling tot het proberen te voldoen aan de strenge eisen van de oude Joodse wetten. Terwijl sommige aspecten van de oude wetten nog steeds van toepassing kunnen zijn, zijn de nadruk en de manier waarop ze worden begrepen veranderd door de komst van Jezus en de genade die Hij heeft gebracht.
Dank je wel Arja.
Deze uitleg is volgens mij de juiste.
Wij hebben de afgelopen week e.e.a. er op nageslagen en kwamen ook hier op uit.
Het antwoord wat ik die maandagochtend kreeg was veel te kort door de bocht en achteraf bezien oppervlakkig.
Plaats reactie