Maatregelen kerk ivm coronavirus

Refogast
Berichten: 1139
Lid geworden op: 19 feb 2013, 09:42

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Refogast »

Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17368
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door huisman »

https://nos.nl/l/2414903

Benieuwd of de ophef hierover net zo groot wordt als over de kerk in Staphorst. Die hield zich trouwens wel aan alle basisregels.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17368
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door huisman »

Landskerk Saksen naar rechter om coronaregels

https://www.rd.nl/a/961046

Kerken in Saksen mogen geen pastorale hulp verlenen aan mensen die geen 3G QR code hebben.

Denk dat dit zelfs voor @DDD en @ambtenaar te ver gaat.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door GerefGemeente-lid »

Onze gemeente is weer opgeschaald. Per dienst is de helft van de gemeente welkom. Ook zal op zondag 13 februari het Heilig Avondmaal weer worden bediend, door ds. D.W. Tuinier.

Het aantal te zingen Psalmcoupletten is in onze gemeente niet gebonden aan een maximum. Ik vind het opvallend dat dit in andere gemeenten binnen het kerkverband van de Gereformeerde Gemeenten wél het geval is. Er is vaak gewezen, o.a. door @DDD, op het feit dat er ter rechterzijde van de GG zo weinig wordt gezongen. De laatste maanden heeft Corona er echter voor gezorgd dat dit andersom is geworden. Ter rechterzijde van de GG wordt er evenveel (of soms nog meer) gezongen, terwijl er ter linkerzijde nog steeds gemeenten zijn waar je telkens, ook tijdens de collectezang, maar één couplet mag zingen. En ik hoorde dat er afgelopen zondag zelfs een gemeente was waar er ook nog voorzangers waren.
Laatst gewijzigd door GerefGemeente-lid op 01 feb 2022, 11:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Ouddorp
Berichten: 367
Lid geworden op: 10 jul 2012, 12:01

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Ouddorp »

Zulke rigoureuze maatregelen zoals in Duitsland en Oostenrijk zullen toch steeds minder houdbaar worden als andere landen zoals Groot-Brittannië en Denemarken alle regels laten vervallen?
Ambtenaar
Berichten: 9203
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Ambtenaar »

Ouddorp schreef:Zulke rigoureuze maatregelen zoals in Duitsland en Oostenrijk zullen toch steeds minder houdbaar worden als andere landen zoals Groot-Brittannië en Denemarken alle regels laten vervallen?
Ik denk vooral dat het gezondheidseffect leidend is in afschalen van maatregelen, niet hoe andere landen het doen. Het hangt o.m. samen met vaccinatiegraad.
newton
Berichten: 681
Lid geworden op: 22 feb 2019, 16:22

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door newton »

GerefGemeente-lid schreef:Onze gemeente is weer opgeschaald. Per dienst is de helft van de gemeente welkom. Ook zal op zondag 13 februari het Heilig Avondmaal weer worden bediend, door ds. D.W. Tuinier.

Het aantal te zingen Psalmcoupletten is in onze gemeente niet gebonden aan een maximum. Ik vind het opvallend dat dit in andere gemeenten binnen het kerkverband van de Gereformeerde Gemeenten wél het geval is. Er is vaak gewezen, o.a. door @DDD, op het feit dat er ter rechterzijde van de GG zo weinig wordt gezongen. De laatste maanden heeft Corona er echter voor gezorgd dat dit andersom is geworden. Ter rechterzijde van de GG wordt er evenveel (of soms nog meer) gezongen, terwijl er ter linkerzijde nog steeds gemeenten zijn waar je telkens, ook tijdens de collectezang, maar één couplet mag zingen. En ik hoorde dat er afgelopen zondag zelfs een gemeente was waar er ook nog voorzangers waren.
Ik kan eens voorstellen om een aantal coupletten in te ruilen voor een HA bediening.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door GerefGemeente-lid »

Is dat dan al bijna 2 jaar niet gedaan?
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
newton
Berichten: 681
Lid geworden op: 22 feb 2019, 16:22

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door newton »

GerefGemeente-lid schreef:Is dat dan al bijna 2 jaar niet gedaan?
helaas niet
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door GerefGemeente-lid »

newton schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Is dat dan al bijna 2 jaar niet gedaan?
helaas niet
En wat is daarvan de reden? Jullie gemeente is natuurlijk erg groot, maar dat hoeft niet perse een bezwaar te zijn. Ik weet van een grote gemeente hier in de buurt dat men daar alléén het Heilig Avondmaal wil vieren als de gehéle gemeente samen kan komen.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17368
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door huisman »

Ambtenaar schreef:
Ouddorp schreef:Zulke rigoureuze maatregelen zoals in Duitsland en Oostenrijk zullen toch steeds minder houdbaar worden als andere landen zoals Groot-Brittannië en Denemarken alle regels laten vervallen?
Ik denk vooral dat het gezondheidseffect leidend is in afschalen van maatregelen, niet hoe andere landen het doen. Het hangt o.m. samen met vaccinatiegraad.
Geen fake news verspreiden @ambtenaar. Bekijk de links die parsifal en ik plaatsten over de situatie in Denemarken. Zelfs een ongevaccineerde zeventig plusser heeft een 3.5x lagere kans t.o.v. Delta om in het ziekenhuis terecht te komen met omicron.
De Deense top epidemioloog zegt dat de belangrijkste reden om te stoppen met alle maatregelen de omicron variant is. Die is veel en veel minder ernstig ziekmakend. Video staat in het Covid topic.

2/3G , vaccinatieplicht enz. zijn achterhaalde discussies. Wat mij betreft reden voor een dankstond. Als omicron besmettelijker maar ook ziekmakender was geweest dan delta zaten wij nu in een ramp scenario.
Maar de HEERE besliste anders. SDG!
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
newton
Berichten: 681
Lid geworden op: 22 feb 2019, 16:22

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door newton »

GerefGemeente-lid schreef:
newton schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Is dat dan al bijna 2 jaar niet gedaan?
helaas niet
En wat is daarvan de reden? Jullie gemeente is natuurlijk erg groot, maar dat hoeft niet perse een bezwaar te zijn. Ik weet van een grote gemeente hier in de buurt dat men daar alléén het Heilig Avondmaal wil vieren als de gehéle gemeente samen kan komen.
Dat is hier ook een van de belangrijkste oorzaken volgens mij.
En zie de consensus maar eens te vinden qua coronamaatregelen in een kerkenraad van 24 man.
Online
Henk J
Berichten: 2600
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Henk J »

GerefGemeente-lid schreef:
newton schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Is dat dan al bijna 2 jaar niet gedaan?
helaas niet
En wat is daarvan de reden? Jullie gemeente is natuurlijk erg groot, maar dat hoeft niet perse een bezwaar te zijn. Ik weet van een grote gemeente hier in de buurt dat men daar alléén het Heilig Avondmaal wil vieren als de gehéle gemeente samen kan komen.
Bedoelen ze daarmee de gehele gemeente in één dienst of op één zondag? In onze kerk vieren we geen Heilig Avondmaal als niet de gehele gemeente één keer ten kerke kan gaan, kan dat wel dan wordt het Heilig Avondmaal gevierd. Dat is dus een paar keer in drie diensten gebeurd. Ik vind wel dat een kerkenraad er naar moet streven om het Heilig Avondmaal zoveel mogelijk doorgang te laten hebben, zo heeft een gemeente in onze omgeving het Heilig Avondmaal gevierd in één week met 7 avondvieringen in de week voor Pasen.
Ambtenaar
Berichten: 9203
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Ambtenaar »

huisman schreef:
Geen fake news verspreiden @ambtenaar. Bekijk de links die parsifal en ik plaatsten over de situatie in Denemarken. Zelfs een ongevaccineerde zeventig plusser heeft een 3.5x lagere kans t.o.v. Delta om in het ziekenhuis terecht te komen met omicron.
De Deense top epidemioloog zegt dat de belangrijkste reden om te stoppen met alle maatregelen de omicron variant is. Die is veel en veel minder ernstig ziekmakend. Video staat in het Covid topic.
Dat is precies wat ik zeg, dus voordat je mij van allerlei zaken beticht moet je eerst goed lezen. Het gezondheidseffect van omikron is dermate dat stringente maatregelen niet langer nodig zijn.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17368
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door huisman »

Ambtenaar schreef:
huisman schreef:
Geen fake news verspreiden @ambtenaar. Bekijk de links die parsifal en ik plaatsten over de situatie in Denemarken. Zelfs een ongevaccineerde zeventig plusser heeft een 3.5x lagere kans t.o.v. Delta om in het ziekenhuis terecht te komen met omicron.
De Deense top epidemioloog zegt dat de belangrijkste reden om te stoppen met alle maatregelen de omicron variant is. Die is veel en veel minder ernstig ziekmakend. Video staat in het Covid topic.
Dat is precies wat ik zeg, dus voordat je mij van allerlei zaken beticht moet je eerst goed lezen. Het gezondheidseffect van omikron is dermate dat stringente maatregelen niet langer nodig zijn.
Excuses dan. Ik sloeg aan op jouw verwijzing naar de vaccinatiegraad. Omicron is de grote verandering ten goede. Natuurlijk speelt de mate van immuniteit door vaccinatie en/of doorgemaakte infectie ook een positieve rol.
Maar de immuunontwijking door omicron is best wel fors. Herbesmettingen en besmettingen na 2 of 3 vaccinaties zie ik heel erg veel.
Nu weer een schoonzoon. Pas half december zijn vaccinatie afgerond (ivm wintersport :OO3 ) en nu al weer met milde klachten positief getest.
Maar ook in niet gevaccineerde of herstelde personen is omicron veel minder ziekmakend. Echt een ontwikkeling om voor te danken.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie