Sport en kinderen & hobby's

Zeeuw
Berichten: 11629
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: sport en kinderen & hobby's

Bericht door Zeeuw »

eilander schreef:
merel schreef:
eilander schreef:Er zitten er een paar op een schaakvereniging. Verder doet iemand wekelijks aan fitness. Verder niets.
We voelen ons niet zo goed bij sporten in clubverband.
Waarom heb jij daar moeite mee?
Teveel druk op presteren, lastig te combineren met afwijzen van topsport, onchristelijk gedrag op sportveld, zijn zo een paar factoren.
Alle factoren amper of niet geldend voor het korfbal dat mijn kinderen spelen. Het klinkt toch een beetje als vooroordeel dan als factor Eilander. Of heb jij deze ervaring?
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: sport en kinderen & hobby's

Bericht door merel »

Ik herken het ook niet bij de hockeywedstrijden van mijn kinderen.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: sport en kinderen & hobby's

Bericht door eilander »

Zeeuw schreef:
eilander schreef:Teveel druk op presteren, lastig te combineren met afwijzen van topsport, onchristelijk gedrag op sportveld, zijn zo een paar factoren.
Alle factoren amper of niet geldend voor het korfbal dat mijn kinderen spelen. Het klinkt toch een beetje als vooroordeel dan als factor Eilander. Of heb jij deze ervaring?
Je moet me wel goed begrijpen. Dit zijn onderwerpen die soms aan tafel in huize Eilander worden besproken. Dan spreken we over deze factoren die daarin een rol spelen, en daarnaast over eventuele praktische punten.
Je hoort mij niet zeggen: in huize Zeeuw zouden exact dezelfde argumenten tot exact dezelfde uitkomst moeten leiden.
We hebben gewoon een goed gesprek daarover, en de argumenten worden altijd begrepen, en meestal ook wel gedeeld.
En nee, ik laat ze niet eerst die ervaring opdoen om ze dan vervolgens na drie weken alsnog van het veld te halen. Het zou dus kunnen dat we er faliekant naast zitten.
Het gesprek is ook vaak wel wat langer dan drie zinnen.
ejvl
Berichten: 5747
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: sport en kinderen & hobby's

Bericht door ejvl »

eilander schreef:
Zeeuw schreef:
eilander schreef:Er zitten er een paar op een schaakvereniging. Verder doet iemand wekelijks aan fitness. Verder niets.
We voelen ons niet zo goed bij sporten in clubverband.
Ik ben benieuwd naar dat laatste. Ze zullen toch ook moeten gaan werken in teamverband?
Dat klopt. Heb ik gezegd dat ik tegen samenwerken in teamverband ben?
Schaken is juist een sport waar het op samenwerken in teamverband aankomt. Verdedigen, aanvallen, samenwerken tussen en met alle schaakstukken :slurp .
Maar zonder gekheid, het is sterk afhankelijk waar en wat en het is best moeilijk om de grens aan te geven wat dan wel en wat dan niet en waarom dat wel en dat niet.
Zeeuw
Berichten: 11629
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: sport en kinderen & hobby's

Bericht door Zeeuw »

eilander schreef:
Zeeuw schreef:
eilander schreef:Teveel druk op presteren, lastig te combineren met afwijzen van topsport, onchristelijk gedrag op sportveld, zijn zo een paar factoren.
Alle factoren amper of niet geldend voor het korfbal dat mijn kinderen spelen. Het klinkt toch een beetje als vooroordeel dan als factor Eilander. Of heb jij deze ervaring?
Je moet me wel goed begrijpen. Dit zijn onderwerpen die soms aan tafel in huize Eilander worden besproken. Dan spreken we over deze factoren die daarin een rol spelen, en daarnaast over eventuele praktische punten.
Je hoort mij niet zeggen: in huize Zeeuw zouden exact dezelfde argumenten tot exact dezelfde uitkomst moeten leiden.
We hebben gewoon een goed gesprek daarover, en de argumenten worden altijd begrepen, en meestal ook wel gedeeld.
En nee, ik laat ze niet eerst die ervaring opdoen om ze dan vervolgens na drie weken alsnog van het veld te halen. Het zou dus kunnen dat we er faliekant naast zitten.
Het gesprek is ook vaak wel wat langer dan drie zinnen.
Gezien het feit dat je argumenten gebruikt en deelt, heb je toch een basis voor die argumenten neem ik aan. En die basis lijkt me toch ervaring te moeten zijn.

Ik doe mijn kinderen bv echt niet op voetbal. Daarvan weet ik zelf te goed hoe de sfeer op en om het veld is.
Echter, hier is een korfbalvereniging met veel kinderen met een christelijke achtergrond, waar de sfeer anders is. Echter, dat wist ik pas na een aantal keer ondervinden.
Ambtenaar
Berichten: 9203
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: sport en kinderen & hobby's

Bericht door Ambtenaar »

Zeeuw schreef: Ik doe mijn kinderen bv echt niet op voetbal. Daarvan weet ik zelf te goed hoe de sfeer op en om het veld is.
Echter, hier is een korfbalvereniging met veel kinderen met een christelijke achtergrond, waar de sfeer anders is. Echter, dat wist ik pas na een aantal keer ondervinden.
Je speelt als team tegen een team van een andere club? De voetbalclub waar mijn kind lid van is, is een nette club waar vrij strenge normen gelden voor gedrag en manier van met elkaar omgaan. Ook wordt er niet geselecteerd. Toch spelen ze soms tegen tegenstanders die het allemaal niet zo nauw nemen betreffende gedrag en woordgebruik. Bij korfbal zullen ze heus niet allemaal enkel: "Oh wat jammer" roepen als ze de korf missen of als de bal verspeeld wordt aan de tegenstander.

Dus eilander heeft best wel een punt.
Laatst gewijzigd door Ambtenaar op 14 apr 2020, 15:20, 1 keer totaal gewijzigd.
crossmountain
Berichten: 533
Lid geworden op: 15 jan 2019, 16:19

Re: sport en kinderen & hobby's

Bericht door crossmountain »

eilander schreef:
merel schreef:
eilander schreef:Er zitten er een paar op een schaakvereniging. Verder doet iemand wekelijks aan fitness. Verder niets.
We voelen ons niet zo goed bij sporten in clubverband.
Waarom heb jij daar moeite mee?
Teveel druk op presteren, lastig te combineren met afwijzen van topsport, onchristelijk gedrag op sportveld, zijn zo een paar factoren.
Geldt hier ook niet: "Een mens lijdt dikwijls het meest door/van het lijden dat hij vreest". Ik herken wat je zegt en heb deze gedachten ook wel gehad maar achteraf is er gelukkig niets van uitgekomen. Ik vind het taboe op sport in de refo gezindte echt een beetje overtrokken.
Al moet ik zeggen dat wij een grens hebben getrokken bij voetbal. Daar mochten de kinderen dus niet op. Misschien niet helemaal een rationeel besluit. Het is heel fijn als ze met meerdere jongeren van de kerk lid worden van een sportvereniging. Dit kan juist een positieve uitwerking hebben zoals ik eerder schreef.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: sport en kinderen & hobby's

Bericht door eilander »

crossmountain schreef:
eilander schreef:
merel schreef:
eilander schreef:Er zitten er een paar op een schaakvereniging. Verder doet iemand wekelijks aan fitness. Verder niets.
We voelen ons niet zo goed bij sporten in clubverband.
Waarom heb jij daar moeite mee?
Teveel druk op presteren, lastig te combineren met afwijzen van topsport, onchristelijk gedrag op sportveld, zijn zo een paar factoren.
Geldt hier ook niet: "Een mens lijdt dikwijls het meest door/van het lijden dat hij vreest". Ik herken wat je zegt en heb deze gedachten ook wel gehad maar achteraf is er gelukkig niets van uitgekomen. Ik vind het taboe op sport in de refo gezindte echt een beetje overtrokken.
Al moet ik zeggen dat wij een grens hebben getrokken bij voetbal. Daar mochten de kinderen dus niet op. Misschien niet helemaal een rationeel besluit. Het is heel fijn als ze met meerdere jongeren van de kerk lid worden van een sportvereniging. Dit kan juist een positieve uitwerking hebben zoals ik eerder schreef.
Ik lijd er niet onder, hoor. En mijn kinderen ook niet, al vinden ze het soms jammer.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: sport en kinderen & hobby's

Bericht door Mara »

crossmountain schreef:Ik vind het taboe op sport in de refo gezindte echt een beetje overtrokken.
Ja alsof het vermorsen van tijd zou zijn. Juist in een teamsport kunnen wat minder sociaal vaardige kinderen enorm opbloeien.
Het is echt een misvatting dat elke voetbalclub een oord van spotternij en sportverdwazing zou zijn.
crossmountain schreef: Het is heel fijn als ze met meerdere jongeren van de kerk lid worden van een sportvereniging.
Alsof christelijke kinderen zich per definitie beter zouden gedragen.
Vraag het maar eens aan een gemiddelde ouderling die een klas vol catechisanten in het gareel moet houden.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
crossmountain
Berichten: 533
Lid geworden op: 15 jan 2019, 16:19

Re: sport en kinderen & hobby's

Bericht door crossmountain »

Mara schreef:
crossmountain schreef:Ik vind het taboe op sport in de refo gezindte echt een beetje overtrokken.
Ja alsof het vermorsen van tijd zou zijn. Juist in een teamsport kunnen wat minder sociaal vaardige kinderen enorm opbloeien.
Het is echt een misvatting dat elke voetbalclub een oord van spotternij en sportverdwazing zou zijn.
crossmountain schreef: Het is heel fijn als ze met meerdere jongeren van de kerk lid worden van een sportvereniging.
Alsof christelijke kinderen zich per definitie beter zouden gedragen.
Vraag het maar eens aan een gemiddelde ouderling die een klas vol catechisanten in het gareel moet houden.
Begrijp me goed Mara, ik zeg niet dat Christelijke jongeren beter zijn. Verre van dat, maar soms is het in groepsverband gemakkelijker om je standpunt vast te houden en is de sportvereniging ook eerdere bereid om bijvoorbeeld wedstrijden op zondag te verplaatsen naar zaterdag.
Ambtenaar
Berichten: 9203
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: sport en kinderen & hobby's

Bericht door Ambtenaar »

crossmountain schreef: Begrijp me goed Mara, ik zeg niet dat Christelijke jongeren beter zijn. Verre van dat, maar soms is het in groepsverband gemakkelijker om je standpunt vast te houden en is de sportvereniging ook eerdere bereid om bijvoorbeeld wedstrijden op zondag te verplaatsen naar zaterdag.
Je hebt in vrijwel elke sport zowel zaterdag- als zondagcompetitie.
Zeeuw
Berichten: 11629
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: sport en kinderen & hobby's

Bericht door Zeeuw »

Ambtenaar schreef:
Zeeuw schreef: Ik doe mijn kinderen bv echt niet op voetbal. Daarvan weet ik zelf te goed hoe de sfeer op en om het veld is.
Echter, hier is een korfbalvereniging met veel kinderen met een christelijke achtergrond, waar de sfeer anders is. Echter, dat wist ik pas na een aantal keer ondervinden.
Je speelt als team tegen een team van een andere club? De voetbalclub waar mijn kind lid van is, is een nette club waar vrij strenge normen gelden voor gedrag en manier van met elkaar omgaan. Ook wordt er niet geselecteerd. Toch spelen ze soms tegen tegenstanders die het allemaal niet zo nauw nemen betreffende gedrag en woordgebruik. Bij korfbal zullen ze heus niet allemaal enkel: "Oh wat jammer" roepen als ze de korf missen of als de bal verspeeld wordt aan de tegenstander.

Dus eilander heeft best wel een punt.
Ik heb het tot nu toe serieus, na 3 seizoenen, nog nooit gehoord. Het kan zijn dat dit aan de leeftijd (tussen 6 en 11) van de spelers ligt. En ik heb zelf altijd veel gesport in teamverband, dus heb wel een aardig gehoor ontwikkeld. Wellicht ligt het ook aan de ontspannen manier waar met het spel wordt omgegaan. Het kan uiteraard zijn dat het anders wordt wanneer ze ouder worden.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: sport en kinderen & hobby's

Bericht door Mara »

crossmountain schreef:
Mara schreef:
crossmountain schreef:Ik vind het taboe op sport in de refo gezindte echt een beetje overtrokken.
Ja alsof het vermorsen van tijd zou zijn. Juist in een teamsport kunnen wat minder sociaal vaardige kinderen enorm opbloeien.
Het is echt een misvatting dat elke voetbalclub een oord van spotternij en sportverdwazing zou zijn.
crossmountain schreef: Het is heel fijn als ze met meerdere jongeren van de kerk lid worden van een sportvereniging.
Alsof christelijke kinderen zich per definitie beter zouden gedragen.
Vraag het maar eens aan een gemiddelde ouderling die een klas vol catechisanten in het gareel moet houden.
Begrijp me goed Mara, ik zeg niet dat Christelijke jongeren beter zijn. Verre van dat, maar soms is het in groepsverband gemakkelijker om je standpunt vast te houden en is de sportvereniging ook eerdere bereid om bijvoorbeeld wedstrijden op zondag te verplaatsen naar zaterdag.
In het amateurvoetbal is er een zaterdagcompetitie hoor.

"Zaterdagvoetbal heeft de toekomst. Waar het aantal zaterdagteams al jaren toeneemt, blijft het aantal zondagteams dalen. De Stentor zoomt in op de gevolgen voor de twaalf clubs uit de regio die zijn overgestapt naar de zaterdag. ,,Voor zondagvoetbal is geen animo in deze regio.”
Uit de Stentor. :)

Ik heb zelf op hoog niveau geturnd en verreweg de meeste onderlinge wedstrijden waren op de zaterdag.
Een enkele keer op zondag en ja, dan moest ik afhaken.
Wij hadden en hebben hier geen christelijke sportclubs of sportzalen. Wie wil sporten begeeft zich tussen allerlei soorten mensen.
Je wordt er alleen maar sterker door.

Mijn kinderen hebben allerlei sporten beoefend en het is nimmer een probleem geweest.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Zeeuw
Berichten: 11629
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: sport en kinderen & hobby's

Bericht door Zeeuw »

crossmountain schreef:
Mara schreef:
crossmountain schreef:Ik vind het taboe op sport in de refo gezindte echt een beetje overtrokken.
Ja alsof het vermorsen van tijd zou zijn. Juist in een teamsport kunnen wat minder sociaal vaardige kinderen enorm opbloeien.
Het is echt een misvatting dat elke voetbalclub een oord van spotternij en sportverdwazing zou zijn.
crossmountain schreef: Het is heel fijn als ze met meerdere jongeren van de kerk lid worden van een sportvereniging.
Alsof christelijke kinderen zich per definitie beter zouden gedragen.
Vraag het maar eens aan een gemiddelde ouderling die een klas vol catechisanten in het gareel moet houden.
Begrijp me goed Mara, ik zeg niet dat Christelijke jongeren beter zijn. Verre van dat, maar soms is het in groepsverband gemakkelijker om je standpunt vast te houden en is de sportvereniging ook eerdere bereid om bijvoorbeeld wedstrijden op zondag te verplaatsen naar zaterdag.
Dat merk ik ook. In het team van mijn oudste spelen nu 4 kids met een christelijke achtergrond. Ik zeg zeker niet dat ze per definitie beter zijn, maar heb deze 4 kids (en de anderen ook) nog nooit horen vloeken. De ouders ook niet. Misschien omdat het een 2e team is. Zit totaal geen druk op. Na de wedstrijd geven ze de tegenstander een handje, drinken samen wat en tot de volgende keer.

Daarnaast hebben mij oudste 2 een half jaar kickboksen gedaan. Met een trainer die heel zwaar aandacht gaf aan respect, discipline en netheid.
@Mara, misschien wel een goeie voor een klas met catechisanten? :D
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: sport en kinderen & hobby's

Bericht door merel »

Ambtenaar schreef:
crossmountain schreef: Begrijp me goed Mara, ik zeg niet dat Christelijke jongeren beter zijn. Verre van dat, maar soms is het in groepsverband gemakkelijker om je standpunt vast te houden en is de sportvereniging ook eerdere bereid om bijvoorbeeld wedstrijden op zondag te verplaatsen naar zaterdag.
Je hebt in vrijwel elke sport zowel zaterdag- als zondagcompetitie.
Bij hockey houden de zaterdagcompetities op vanaf je 17e en de zaalcompetitie ( nov- februari) zijn ook vaak op zondagen. Dan houdt het wat ons betreft op.

Nu scheelt het misschien ook of je relatief rustige kinderen hebt of kinderen die heel veel beweging nodig hebben. Onze oudste bv hockeyt 6 uur per week, heeft daarnaast 3 uur gym en gaat elke dag 10 km op de skates of hollend naar school.
Plaats reactie