Sport en kinderen & hobby's

Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: sport en kinderen & hobby's

Bericht door Mara »

Zeeuw schreef: @Mara, misschien wel een goeie voor een klas met catechisanten? :D
:D
Of een paar lesjes bij de judoleraar. ;)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12065
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: sport en kinderen & hobby's

Bericht door Herman »

Gewoon niet aan sporten beginnen. Het enige wat daar uiteindelijk telt is dat je beter presteert dan de ander. Een bedenkelijk principe.
Ambtenaar
Berichten: 9203
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: sport en kinderen & hobby's

Bericht door Ambtenaar »

Herman schreef:Gewoon niet aan sporten beginnen. Het enige wat daar uiteindelijk telt is dat je beter presteert dan de ander. Een bedenkelijk principe.
Wat is er mis met beter willen presteren dan een ander? Het gaat er om welke middelen je bereid bent daarvoor in te zetten.

Ik speel zelf ook competitie en wil winnen als ik op de baan sta. Na de wedstrijd zit ik altijd met de tegenstander wat te drinken en te praten, ongeacht de uitslag. Een verliespartij brengt mij niet uit mijn humeur.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: sport en kinderen & hobby's

Bericht door Mara »

Herman schreef:Gewoon niet aan sporten beginnen. Het enige wat daar uiteindelijk telt is dat je beter presteert dan de ander. Een bedenkelijk principe.
Wat doen we dan met de preek over de loopbaan?
Ambtenaar schreef:Ik speel zelf ook competitie en wil winnen als ik op de baan sta. Na de wedstrijd zit ik altijd met de tegenstander wat te drinken en te praten, ongeacht de uitslag. Een verliespartij brengt mij niet uit mijn humeur.
Met een spel wil je toch ook graag winnen? Anders heeft zoiets heel weinig zin. ;)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8977
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: sport en kinderen & hobby's

Bericht door J.C. Philpot »

Mara schreef: Wat doen we dan met de preek over de loopbaan?
Paulus gebruikt een bekend voorbeeld uit zijn tijd, en past dat geestelijk toe.

Ik lees er geen aanbeveling om te gaan hardlopen in clubverband in ;)
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 14 apr 2020, 16:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: sport en kinderen & hobby's

Bericht door merel »

Herman schreef:Gewoon niet aan sporten beginnen. Het enige wat daar uiteindelijk telt is dat je beter presteert dan de ander. Een bedenkelijk principe.
Speel jij ook geen spelletjes?

Sporten doe je voor je plezier en voor je gezondheid.
Zeeuw
Berichten: 11629
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: sport en kinderen & hobby's

Bericht door Zeeuw »

Herman schreef:Gewoon niet aan sporten beginnen. Het enige wat daar uiteindelijk telt is dat je beter presteert dan de ander. Een bedenkelijk principe.
Soms vragen reacties om geen reactie.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12065
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: RE: Re: sport en kinderen & hobby's

Bericht door Herman »

Ambtenaar schreef:
Herman schreef:Gewoon niet aan sporten beginnen. Het enige wat daar uiteindelijk telt is dat je beter presteert dan de ander. Een bedenkelijk principe.
Wat is er mis met beter willen presteren dan een ander? Het gaat er om welke middelen je bereid bent daarvoor in te zetten.

Ik speel zelf ook competitie en wil winnen als ik op de baan sta. Na de wedstrijd zit ik altijd met de tegenstander wat te drinken en te praten, ongeacht de uitslag. Een verliespartij brengt mij niet uit mijn humeur.
Nederigheid is de meest basale christelijke waarde die er is. Winnaars kennen die bescheidenheid niet.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12065
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: RE: Re: sport en kinderen & hobby's

Bericht door Herman »

merel schreef:
Herman schreef:Gewoon niet aan sporten beginnen. Het enige wat daar uiteindelijk telt is dat je beter presteert dan de ander. Een bedenkelijk principe.
Speel jij ook geen spelletjes?

Sporten doe je voor je plezier en voor je gezondheid.
Ik speel weinig spelletjes omdat het mij aan speelmaten ontbreekt.

En als ik.als meedoe dan os het puur voor de gezelligheid en niet om competitie aan te gaan.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12065
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: RE: Re: sport en kinderen & hobby's

Bericht door Herman »

Zeeuw schreef:
Herman schreef:Gewoon niet aan sporten beginnen. Het enige wat daar uiteindelijk telt is dat je beter presteert dan de ander. Een bedenkelijk principe.
Soms vragen reacties om geen reactie.
Ik bevind me in het goede gezelschap van bijvoorbeeld C.S. Lewis die sport en sportiviteit in de huidige wereld ook als tegengestelde waarden beschouwd.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12065
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: RE: Re: sport en kinderen & hobby's

Bericht door Herman »

J.C. Philpot schreef:
Mara schreef: Wat doen we dan met de preek over de loopbaan?
Paulus gebruikt een bekend voorbeeld uit zijn tijd, en past dat geestelijk toe.

Ik lees er geen aanbeveling om te gaan hardlopen in clubverband in ;)
Juist. Een voorbeeld betekent niet hetzelfde als instemming. En ook geen afwijzing.
Ambtenaar
Berichten: 9203
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: RE: Re: sport en kinderen & hobby's

Bericht door Ambtenaar »

Herman schreef:Nederigheid is de meest basale christelijke waarde die er is. Winnaars kennen die bescheidenheid niet.
Hoe kun jij dit nu weten? Uit je reacties maak ik op dat jij nooit in competitief verband hebt gesport.
Ambtenaar
Berichten: 9203
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: RE: Re: sport en kinderen & hobby's

Bericht door Ambtenaar »

Herman schreef: Ik bevind me in het goede gezelschap van bijvoorbeeld C.S. Lewis die sport en sportiviteit in de huidige wereld ook als tegengestelde waarden beschouwd.
Er zijn christenen die op professionele basis sport bedrijven. Een bekend voorbeeld is René Ruitenberg, een schaatser. In het verleden was er ook een voetballer bij Heracles, Folkert Velten. Hij speelde uit principe geen wedstrijden op zondag. En zo zijn er veel meer voorbeelden van professionele sporters die gelovig zijn. Zijn behoren weliswaar niet tot het reformatorische smaldeel, maar toch.
Zeeuw
Berichten: 11629
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: RE: Re: sport en kinderen & hobby's

Bericht door Zeeuw »

Herman schreef:
Zeeuw schreef:
Herman schreef:Gewoon niet aan sporten beginnen. Het enige wat daar uiteindelijk telt is dat je beter presteert dan de ander. Een bedenkelijk principe.
Soms vragen reacties om geen reactie.
Ik bevind me in het goede gezelschap van bijvoorbeeld C.S. Lewis die sport en sportiviteit in de huidige wereld ook als tegengestelde waarden beschouwd.
At C.S. Lewis Academy, we believe in education-based athletics, and therefore see athletics as an extension of our classrooms. Approximately 75% of our middle school and high school students participate in at least one sport per year, and therefore gain the benefits of learning through sport. Watch our on-demand webinar which outlines several ways student athletes benefits from school sports. :D
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12065
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: RE: Re: RE: Re: sport en kinderen & hobby's

Bericht door Herman »

Ambtenaar schreef:
Herman schreef:Nederigheid is de meest basale christelijke waarde die er is. Winnaars kennen die bescheidenheid niet.
Hoe kun jij dit nu weten? Uit je reacties maak ik op dat jij nooit in competitief verband hebt gesport.
Dat klopt. Ik sport alleen informeel en zelfs daar is competitie altijd een issue.

Overigens breng ik een belangrijke christelijke waarde in, wat is daarvan de tegenhanger.

Ik begon mijn opmerkingen trouwens te maken in een discussie waarin sport als een belangrijke factor in de sociale ontwikkeling van kinderen gezien wordt.

Hetgeen ik dus bestrijd.
Plaats reactie