Zondekennis als voorwaarde? (Uit gelezen, gedacht, gehoord)

Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1473
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Jeremiah »

Nee natuurlijk niet. We moeten Hem zoeken in de gebeden, in Zijn Woord, onder de prediking, in het lezen van oude vaders.

"Die Mij vroeg zoeken.."
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door samanthi »

Bertiel schreef:dus afwachten?
Ja dat zal wel moeten.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Vervolgde
Verbannen
Berichten: 506
Lid geworden op: 25 mar 2020, 11:38

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Vervolgde »

refo schreef:Misschien eens definiëren wat zondekennis is.
Eigenlijk nog nooit een goede definitie gehoord. Meestal zijn de definities in de trant van: als het zover is, weet je het wel.
Ik heb in dat verband het idee dat mensen met een laag zelfbeeld in het voordeel zijn. En de optimisten in een vrijwel niet in te lopen nadeel.
Laten we dan eerst beginnen met het woord zonde. Hiervoor gebruik ik niet mijn woorden, maar oude vragenboekjes.

Wat is zonde?
Alles wat niet Gods Woord aan zijn zijde heeft.

Zeg nog eens nader wat zonde is?
Ongehoorzaamheid aan Gods wet en gebod, ongerechtigheid, moedwillige ongelovigheid aan Zijn evangelie en heilsbeloftenissen, - in somma, dat ik voor kwaad of gevaarlijk houd wat Gods woord en Geest zeggen dat goed is, en dát voor goed wil laten doorgaan, wat Gods Woord en Geest mij zeggen dat kwaad is.
Vervolgde
Verbannen
Berichten: 506
Lid geworden op: 25 mar 2020, 11:38

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Vervolgde »

Erskinees schreef:
Vervolgde schreef:of dat Hij een soort weldoener is die een goed voorbeeld geeft. Maar nodig tot zondeverlossing is Hij niet.
Onzin. Er is niemand op dit forum die zo denkt. Jammer dat je de discussie niet goed leest en zelf maar overhaaste conclusies trekt dat het te makkelijk gaat, Hij niet nodig zou zijn etc. Zo voer je geen discussie.
Ja, zo kun je er ook mee omgaan. Ik noem dit gewoon wegredeneren wat duidelijk voor ogen ligt.
Ik heb dus wel de overtuiging dat er op dit forum mensen zijn die zo denken.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door samanthi »

Vervolgde schreef:
refo schreef:Misschien eens definiëren wat zondekennis is.
Eigenlijk nog nooit een goede definitie gehoord. Meestal zijn de definities in de trant van: als het zover is, weet je het wel.
Ik heb in dat verband het idee dat mensen met een laag zelfbeeld in het voordeel zijn. En de optimisten in een vrijwel niet in te lopen nadeel.
Laten we dan eerst beginnen met het woord zonde. Hiervoor gebruik ik niet mijn woorden, maar oude vragenboekjes.

Wat is zonde?
Alles wat niet Gods Woord aan zijn zijde heeft.

Zeg nog eens nader wat zonde is?
Ongehoorzaamheid aan Gods wet en gebod, ongerechtigheid, moedwillige ongelovigheid aan Zijn evangelie en heilsbeloftenissen, - in somma, dat ik voor kwaad of gevaarlijk houd wat Gods woord en Geest zeggen dat goed is, en dát voor goed wil laten doorgaan, wat Gods Woord en Geest mij zeggen dat kwaad is.
Johannes 16

8 En Die gekomen zijnde, zal de wereld overtuigen van zonde, en van gerechtigheid, en van oordeel:
 9 Van zonde, omdat zij in Mij niet geloven;
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17443
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door huisman »

samanthi schreef:
Bertiel schreef:dus afwachten?
Ja dat zal wel moeten.
Wat een onvoorstelbaar oneerlijke reactie.

Ik heb gezegd wat gezegd moest worden en laat jullie nu met rust.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Geytenbeekje
Berichten: 8303
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Geytenbeekje »

Vervolgde schreef:
Erskinees schreef:
Vervolgde schreef:of dat Hij een soort weldoener is die een goed voorbeeld geeft. Maar nodig tot zondeverlossing is Hij niet.
Onzin. Er is niemand op dit forum die zo denkt. Jammer dat je de discussie niet goed leest en zelf maar overhaaste conclusies trekt dat het te makkelijk gaat, Hij niet nodig zou zijn etc. Zo voer je geen discussie.
Ja, zo kun je er ook mee omgaan. Ik noem dit gewoon wegredeneren wat duidelijk voor ogen ligt.
Ik heb dus wel de overtuiging dat er op dit forum mensen zijn die zo denken.
Niemand zegt dit.
Bertiel
Berichten: 4653
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Bertiel »

huisman schreef:
Bertiel schreef:dus afwachten?
Wat een onvoorstelbaar oneerlijke reactie.

Ik heb gezegd wat gezegd moest worden en laat jullie nu met rust.
Beetje jammer, ik stel in alle oprechtheid (zoekend) een antwoord
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17443
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door huisman »

Bertiel schreef:
huisman schreef:
Bertiel schreef:dus afwachten?
Wat een onvoorstelbaar oneerlijke reactie.

Ik heb gezegd wat gezegd moest worden en laat jullie nu met rust.
Beetje jammer, ik stel in alle oprechtheid (zoekend) een antwoord
De oneerlijkheid zat niet in jouw vraag maar in de reactie van @samanthi Trouwens niet goed dat jij die reactie wegknipt en dat het nu lijkt of ik op jou reageerde.

Verder ga ik deze discussie niet verder voeren. samanthi gaat niet in op welke Schriftplaats ik ook noem en dat is lastig praten.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Bertiel
Berichten: 4653
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Bertiel »

als je jullie zegt dan sluit je mij in.
Dan is het logisch dat ik enkel mijn reactie insluit, voor de reactie van een ander voel ik me niet verantwoordelijk.

Vind het wel een beetje min, dat je geen reactie wil geven op mijn vraag, omdat een ander narrig reageert
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door samanthi »

huisman schreef:
Bertiel schreef:
huisman schreef:
Bertiel schreef:dus afwachten?
Wat een onvoorstelbaar oneerlijke reactie.

Ik heb gezegd wat gezegd moest worden en laat jullie nu met rust.
Beetje jammer, ik stel in alle oprechtheid (zoekend) een antwoord
De oneerlijkheid zat niet in jouw vraag maar in de reactie van @samanthi Trouwens niet goed dat jij die reactie wegknipt en dat het nu lijkt of ik op jou reageerde.

Verder ga ik deze discussie niet verder voeren. samanthi gaat niet in op welke Schriftplaats ik ook noem en dat is lastig praten.
Dat zeg je steeds, ik ben al honderd x inhoudelijk ingegaan op je reacties, ik denk dat je je eigen gedrag projecteert.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8999
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door J.C. Philpot »

samanthi schreef:Dat zeg je steeds, ik ben al honderd x inhoudelijk ingegaan op je reacties, ik denk dat je je eigen gedrag projecteert.
Ik heb vaak gezien dat je een bijbelcitaat neerzet zonder iets erbij, en zonder inhoudelijk op de argumenten van de ander (bijvoorbeeld Huisman) in te gaan. Dan heb je geen dialoog, maar twee monologen langs elkaar heen. Verder is het handig om als je reageerd moet een bijbelcitaat, ook aan te geven hoe dit past in jouw argumentatie. Anders word het een citatenoorlog.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door samanthi »

J.C. Philpot schreef:
samanthi schreef:Dat zeg je steeds, ik ben al honderd x inhoudelijk ingegaan op je reacties, ik denk dat je je eigen gedrag projecteert.
Ik heb vaak gezien dat je een bijbelcitaat neerzet zonder iets erbij, en zonder inhoudelijk op de argumenten van de ander (bijvoorbeeld Huisman) in te gaan. Dan heb je geen dialoog, maar twee monologen langs elkaar heen. Verder is het handig om als je reageerd moet een bijbelcitaat, ook aan te geven hoe dit past in jouw argumentatie. Anders word het een citatenoorlog.
Lees maar even terug ik heb inhoudelijk gereageerd, ik ben heel verdrietig dat er zo met de liefde van de Heere Jezus, de liefde van God de Vader en het werk van de Heilige Geest om gegaan wordt.

Net of wij iets mee moeten nemen, dat er voorwaarde aan vast zitten om tot de Heere Jezus te gaan, ik ben er vast van overtuigd dat de Heere gewilliger is om ons te redden, dan wij gered willen worden en willen dat anderen gered worden.

De Heere Jezus huilt zelfs bij het zien van Jeruzalem.

De Heere Jezus zegt: de Geest overtuigd van zonden en wij gaan duiden van welke zonden en proberen zelf mensen te overtuigen dat ze overtuigd moeten zijn.

Zo kan ik nog heel veel opnoemen, maar dan wordt mij verweten dat ik zondekennis wil overslaan of gewoon weglaten...
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4795
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Huisman, je leest zaken die niet geschreven worden, je verondersteld zaken die niet gezegd worden, dat bevorderd de discussie niet!
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Ouderling
Berichten: 385
Lid geworden op: 20 apr 2019, 22:57

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Ouderling »

samanthi schreef:@huisman



Boston en Comrie benadrukken niet voor niets dat het geen voorwaarde mag zijn, omdat het mensen bij Jezus weghoudt.
Het gevaar is dat hun zondekennis dan niet echt of genoeg zou zijn en ze daardoor niet welkom zijn bij Jezus.
Samanthi, laten we de vraag dan nog eens andersom stellen. Zullen er mensen zijn die tot Christus vluchten zonder persoonlijke kennis van hun zonde?
De vraag is dus niet of ze wel of niet welkom zijn.
Plaats reactie