Afgoderij in de kerk

deschpin
Berichten: 393
Lid geworden op: 25 jul 2019, 14:25

Re: Afgoderij in de kerk

Bericht door deschpin »

Isala schreef: De GB is onderdeel van deze kerk, zij houd met de financiën die zij verplicht is af te dragen, ook de goddeloze praktijken die er gebeuren in stand.
Feitelijk onjuist, jammer dat je je niet verdiept in zaken waar je forse uitspraken over doet.
Huichelaar, haal eerst de balk uit uw oog en dan zult u goed kunnen zien om de splinter uit het oog van uw broeder te halen.
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Afgoderij in de kerk

Bericht door Mistig »

Ik stel voor om de GB of de orthodoxe vleugel er even buiten te houden
Het gaat hier om het ernstige feit dat er in de kerk van Christus (met welk naampje dan ook) dit soort zaken ingang krijgen.

Zoals ik eerder al schreef, dit is nog weer anders dan interpretatie of sommige zelfs principiële standpunten, zoals de vrouw in het ambt.
Dit is echt de satan bewust de kerk in halen.

Er staan zovele voorbeelden in de Bijbel waar het volk Israël weer de fout in ging door de afgoderij te accepteren.
En dat ons volk dat heeft gedaan (in meer of mindere mate) is vreselijk, maar te begrijpen.
Maar nu juist de kerk, als minderheid in een seculiere samenleving, gaat dus ook dit pad op. Dat is afschuwelijk.

Misschien niet nieuw voor sommigen, en er zijn er vast die het allemaal aan hebben zien komen.
Maar ik verbaas me hier toch over. En ik schrik ervan.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Afgoderij in de kerk

Bericht door Isala »

deschpin schreef:
Isala schreef: De GB is onderdeel van deze kerk, zij houd met de financiën die zij verplicht is af te dragen, ook de goddeloze praktijken die er gebeuren in stand.
Feitelijk onjuist, jammer dat je je niet verdiept in zaken waar je forse uitspraken over doet.
Ik heb mij laten voorlichten door mijn scriba.
Dit is namelijk voor mij een hele belangrijke weging in het feit of ik mij met deze denominatie moet blijven verbinden of niet.
Hora est!
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Afgoderij in de kerk

Bericht door samanthi »

Mistig schreef:Ik stel voor om de GB of de orthodoxe vleugel er even buiten te houden
Het gaat hier om het ernstige feit dat er in de kerk van Christus (met welk naampje dan ook) dit soort zaken ingang krijgen.

Zoals ik eerder al schreef, dit is nog weer anders dan interpretatie of sommige zelfs principiële standpunten, zoals de vrouw in het ambt.
Dit is echt de satan bewust de kerk in halen.

Er staan zovele voorbeelden in de Bijbel waar het volk Israël weer de fout in ging door de afgoderij te accepteren.
En dat ons volk dat heeft gedaan (in meer of mindere mate) is vreselijk, maar te begrijpen.
Maar nu juist de kerk, als minderheid in een seculiere samenleving, gaat dus ook dit pad op. Dat is afschuwelijk.

Misschien niet nieuw voor sommigen, en er zijn er vast die het allemaal aan hebben zien komen.
Maar ik verbaas me hier toch over. En ik schrik ervan.
Ja Mistig, de Bijbel spreekt over de plaatselijke gemeente en ook de reformatie heeft de autonomie van de plaatselijke gemeente bevochten. Dus kun je je plaatselijke gemeente erbuiten laten en wel in liefde ageren en reageren op dwalingen binnen je kerkgenootschap.

Maar ik kan zeker Isala's redenatie volgen, wij hebben alle jaren dat je kijk en luistergeld moest betalen geen radio gehad omdat we niet mee wilde betalen aan die goddeloze programma's.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Afgoderij in de kerk

Bericht door Isala »

DDD schreef:Het is niet juist om New Wine extreem te noemen.

En ik zie het verband met ds. Jos Douma en de onderwerpen in dit draadje ook totaal niet.
Dan moet je het nog een keer lezen misschien?
Hora est!
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Afgoderij in de kerk

Bericht door Bezorgd »

Reageren staat vrij uiteraard. Maar ik had eigenlijk gehoopt, Eilander, dat je hier nog op zou reageren.
Het is serieuze interesse.
Bezorgd schreef:
eilander schreef:
Bezorgd schreef:Wat een verschrikkelijk gebeuren.
Ik heb het antwoord niet, maar ik kan mensen heel goed begrijpen die zich de vraag stellen of je van een kerkverband die dit soort dingen toelaat wel lid kunt zijn.
Ik vind het erger dat een predikant het bestaan van God mocht loochenen. Maar eerlijk gezegd denk ik dat je, als je zo'n vraag stelt, niet echt iets begrepen hebt van de gedachte van het blijven in de PKN.

De case Hendriks was ook al verschrikkelijk, zeker.
Ik gaf al aan dat ik het antwoord niet heb, maar de vraag lijkt me een reële.
De gedachten over het blijven begrijp ik dan waarschijnlijk niet. Dat kan. En is ook een heel persoonlijk iets. Dat geloof ik ook.

Maar een andere vraag. Zou jij dan een scheuring in de CGK ook niet voor kunnen stellen als bepaalde onbijbelse zaken gelegitimeerd worden? Altijd verbonden blijven aan het kerkverband is het enige antwoord?
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Afgoderij in de kerk

Bericht door samanthi »

Zijn de hervormde afgescheurd van de Roomse kerk of eruit gegooid?

Wie weet het?
Daar kun je dan misschien daat lering uit trekken?
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Afgoderij in de kerk

Bericht door -DIA- »

samanthi schreef:Zijn de hervormde afgescheurd van de Roomse kerk of eruit gegooid?

Wie weet het?
Daar kun je dan misschien daat lering uit trekken?
Ik ben de HEER', uw God en Koning,
Die van Egypte u bevrij',
U leidend' uit uw slaafse woning;
Dient dan geen goden nevens Mij.


Dit werk is door Gods alvermogen, door 's Heeren hand alleen geschied.
Luther heeft geen breuk gezocht, maar... dat is bekend.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2057
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Afgoderij in de kerk

Bericht door Arja »

samanthi schreef:Zijn de hervormde afgescheurd van de Roomse kerk of eruit gegooid?

Wie weet het?
Daar kun je dan misschien daat lering uit trekken?
Met zijn broer en zus en twee vrienden vluchtte Calvijn weg uit het katholieke Frankrijk. Farel was wanhopig op zoek naar hulp bij het organiseren van een nieuw gevormde protestantse kerk in de stad. Hij smeekte Calvijn en zei tegen hem dat het Gods wil was dat hij in de stad zou blijven. En zo ontsnapte hij aan vervolging en vestigde zich op verzoek van Farel in Genève.

Zo is het ongeveer gegaan.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Afgoderij in de kerk

Bericht door -DIA- »

Maar Luther heeft nooit een breuk gezocht. Hij probeerde de kerk te hervormen. Maar dat werd hem door de toenmalige kerk niet in dank afgenomen. Het pausdom wankelde! En toen ging het pausdom over op hardere acties.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Afgoderij in de kerk

Bericht door samanthi »

-DIA- schreef:Maar Luther heeft nooit een breuk gezocht. Hij probeerde de kerk te hervormen. Maar dat werd hem door de toenmalige kerk niet in dank afgenomen. Het pausdom wankelde! En toen ging het pausdom over op hardere acties.
Ik denk dat we daar lering uit kunnen trekken, ook de Israëlieten werden door de Egyptenaren weggestuurd na de dood van de eerstgeborene.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Afgoderij in de kerk

Bericht door -DIA- »

samanthi schreef:
-DIA- schreef:Maar Luther heeft nooit een breuk gezocht. Hij probeerde de kerk te hervormen. Maar dat werd hem door de toenmalige kerk niet in dank afgenomen. Het pausdom wankelde! En toen ging het pausdom over op hardere acties.
Ik denk dat we daar lering uit kunnen trekken, ook de Israëlieten werden door de Egyptenaren weggestuurd na de dood van de eerstgeborene.
Dat laatste was natuurlijk niet van harte, maar omdat ze het moesten verliezen, maar daarna hebben ze zich weer verhardt en kwamen jammerlijk om. We kunnen ook niet wat nadoen. Evenzo kan een prediker op de preekstoel best wel grote woorden spreken. Maar de vraag is of die uit God zijn ofwel uit een algemeen redelijke en zedelijke overtuiging. De duivel, zo wist Luther ook, bootst het werk van God na.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2057
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Afgoderij in de kerk

Bericht door Arja »

samanthi schreef:
-DIA- schreef:Maar Luther heeft nooit een breuk gezocht. Hij probeerde de kerk te hervormen. Maar dat werd hem door de toenmalige kerk niet in dank afgenomen. Het pausdom wankelde! En toen ging het pausdom over op hardere acties.
Ik denk dat we daar lering uit kunnen trekken, ook de Israëlieten werden door de Egyptenaren weggestuurd na de dood van de eerstgeborene.
Ik kan geen vergelijking zien eigenlijk. Ik durf de Roomse kerk niet te vergelijken met Egypte. In de tijd van Luther waren er ook heel veel Room-Katholieke bisschoppen, die Luther’s gelijk erkenden. De grote beroering ontstond vooral omdat de Rooms-Katholieke Kerk in Rome een kerkelijk proces tegen Maarten aanspande. Zie ook mijn berichtje over Calvijn, die wegvluchtte uit Frankrijk.

Misschien is dat de les. Dat wanneer je onder censuur komt te staan om "de bijbels leer" je niet hoeft te blijven.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Afgoderij in de kerk

Bericht door eilander »

Bezorgd schreef:Reageren staat vrij uiteraard. Maar ik had eigenlijk gehoopt, Eilander, dat je hier nog op zou reageren.
Het is serieuze interesse.
Bezorgd schreef:
eilander schreef:
Bezorgd schreef:Wat een verschrikkelijk gebeuren.
Ik heb het antwoord niet, maar ik kan mensen heel goed begrijpen die zich de vraag stellen of je van een kerkverband die dit soort dingen toelaat wel lid kunt zijn.
Ik vind het erger dat een predikant het bestaan van God mocht loochenen. Maar eerlijk gezegd denk ik dat je, als je zo'n vraag stelt, niet echt iets begrepen hebt van de gedachte van het blijven in de PKN.

De case Hendriks was ook al verschrikkelijk, zeker.
Ik gaf al aan dat ik het antwoord niet heb, maar de vraag lijkt me een reële.
De gedachten over het blijven begrijp ik dan waarschijnlijk niet. Dat kan. En is ook een heel persoonlijk iets. Dat geloof ik ook.

Maar een andere vraag. Zou jij dan een scheuring in de CGK ook niet voor kunnen stellen als bepaalde onbijbelse zaken gelegitimeerd worden? Altijd verbonden blijven aan het kerkverband is het enige antwoord?
Ik vind dit een lastige vraag, hoewel ik ernaar neig om dit voor de CGK iets anders te vinden dan voor de PKN. De PKN is niet voortgekomen uit de Afscheiding, de CGK wel.
Maar er zijn zeker parallellen. Om niet opnieuw een breuk te krijgen, zou ik er erg voor voelen om hetzelfde te doen: zolang je de ruimte gelaten wordt om onverkort Gods Woord te prediken, niet weggaan.
Want laten we wel nuchter blijven: in de Nederlands Hervormde Kerk gebeurden dingen die absoluut onbijbels waren. Een gemeente bij ons in de buurt hield met feestdagen samen met de RKK diensten, allang voor de fusie. En zo is het eigenlijk ook binnen de CGK: is een volstrekt onbijbelse prediking dan minder erg dan de vrouwen in het ambt? Ik zou dat niet durven zeggen.

Voor de goede orde: ik zeg dit niet om te zeggen dat het overal wat is, om de misstanden binnen de PKN te relativeren. Maar als nu moord en brand geschreeuwd wordt over 'afgoderij in de kerk' , dan was en is er helaas nog wel wat meer te zeggen, en fundamenteler ook.
Geytenbeekje
Berichten: 8244
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Afgoderij in de kerk

Bericht door Geytenbeekje »

Arja schreef:
samanthi schreef:
-DIA- schreef:Maar Luther heeft nooit een breuk gezocht. Hij probeerde de kerk te hervormen. Maar dat werd hem door de toenmalige kerk niet in dank afgenomen. Het pausdom wankelde! En toen ging het pausdom over op hardere acties.
Ik denk dat we daar lering uit kunnen trekken, ook de Israëlieten werden door de Egyptenaren weggestuurd na de dood van de eerstgeborene.
Ik kan geen vergelijking zien eigenlijk. Ik durf de Roomse kerk niet te vergelijken met Egypte. In de tijd van Luther waren er ook heel veel Room-Katholieke bisschoppen, die Luther’s gelijk erkenden. De grote beroering ontstond vooral omdat de Rooms-Katholieke Kerk in Rome een kerkelijk proces tegen Maarten aanspande. Zie ook mijn berichtje over Calvijn, die wegvluchtte uit Frankrijk.

Misschien is dat de les. Dat wanneer je onder censuur komt te staan om "de bijbels leer" je niet hoeft te blijven.
Toch doet die predikant uit Duitsland dat wel.
Plaats reactie