Afgoderij in de kerk

Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Afgoderij in de kerk

Bericht door Mara »

Gelezen in Trouw:

Voor sommigen even schrikken, voor anderen ontroerend, voor ­iedereen bijzonder en misschien nooit eerder vertoond: een wintipriesteres aan het begin van een kerkdienst onder auspiciën van de Protestantse Kerk in Nederland.

Een gewone viering was het sowieso al niet, die winterse zondag in de doopsgezinde kerk aan een Amsterdamse gracht. Drommen mensen ­waren afgekomen op deze Preek van de Leek, populaire kerkdiensten waarin bekende stads- en streekgenoten voorgaan. Oud-nieuwslezeres Noraly Beyer leidde deze zondag de viering.
Om de voorouders te betrekken bij de samenkomst, had ze wintipriesteres Marion Markelo uitgenodigd. Gracieus schreed de kleurig geklede priesteres over het podium, ze riep de voorouders aan en bracht een plengoffer.
https://www.trouw.nl/religie-filosofie/ ... %3D2113882

Zei @Isala laatst niet dat ze de PKN heeft verlaten omdat er een andere leer in werd gebracht?

Gij zult geen andere afgoden voor mijn Aangezicht hebben., geldt dat niet meer in de PKN?

Wat meer informatie over winti:
n de Surinaamse en Antilliaanse cultuur spelen Winti’s (natuurgeesten) een belangrijke rol. Het geloof in Winti’s is een van oorsprong Afro-Surinaams geloof waarin magische rituelen, natuurgeneeskracht, medicijnmannen, dromen en geesten centraal staan.

Naast Anana (de schepper) en Kra (de ziel) zijn er Winti’s (natuurgeesten) en Jorka’s (geesten van overledenen). De natuurgeesten bieden bescherming en begeleiding, de geesten van overledenen advies. Maak kennis met de gebruiken en rituelen van de Winti-cultuur.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Afgoderij in de kerk

Bericht door Geytenbeekje »

Mara schreef:Gelezen in Trouw:

Voor sommigen even schrikken, voor anderen ontroerend, voor ­iedereen bijzonder en misschien nooit eerder vertoond: een wintipriesteres aan het begin van een kerkdienst onder auspiciën van de Protestantse Kerk in Nederland.

Een gewone viering was het sowieso al niet, die winterse zondag in de doopsgezinde kerk aan een Amsterdamse gracht. Drommen mensen ­waren afgekomen op deze Preek van de Leek, populaire kerkdiensten waarin bekende stads- en streekgenoten voorgaan. Oud-nieuwslezeres Noraly Beyer leidde deze zondag de viering.
Om de voorouders te betrekken bij de samenkomst, had ze wintipriesteres Marion Markelo uitgenodigd. Gracieus schreed de kleurig geklede priesteres over het podium, ze riep de voorouders aan en bracht een plengoffer.
https://www.trouw.nl/religie-filosofie/ ... %3D2113882

Zei @Isala laatst niet dat ze de PKN heeft verlaten omdat er een andere leer in werd gebracht?

Gij zult geen andere afgoden voor mijn Aangezicht hebben., geldt dat niet meer in de PKN?

Wat meer informatie over winti:
n de Surinaamse en Antilliaanse cultuur spelen Winti’s (natuurgeesten) een belangrijke rol. Het geloof in Winti’s is een van oorsprong Afro-Surinaams geloof waarin magische rituelen, natuurgeneeskracht, medicijnmannen, dromen en geesten centraal staan.

Naast Anana (de schepper) en Kra (de ziel) zijn er Winti’s (natuurgeesten) en Jorka’s (geesten van overledenen). De natuurgeesten bieden bescherming en begeleiding, de geesten van overledenen advies. Maak kennis met de gebruiken en rituelen van de Winti-cultuur.
De doopsgezinde kerk in Nederland hoort niet bij de PKN.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Afgoderij in de kerk

Bericht door Mara »

Heb je het artikel niet gelezen?
onder auspiciën van de Protestantse Kerk in Nederland.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Afgoderij in de kerk

Bericht door Geytenbeekje »

Mara schreef:Heb je het artikel niet gelezen?
onder auspiciën van de Protestantse Kerk in Nederland.
Ja dat is ook zo. Verkeerd gelezen.
Ik denk dan meteen: Komen de Bonders nog in actie ?
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Afgoderij in de kerk

Bericht door Van Ewijk »

Goed...laat ik kort en duidelijk zijn:
rascisme keur ik op alle fronten af.
Het maakt mij geen fluit uit of mijn medekerkgangers zwart, wit of aziatisch zijn.

Maar dat heeft ook niets, maar dan ook helemaal niets met afgodendienst te maken en de verwerping daar van!
Mocht zoiets ooit gebeuren dat dit in mijn kerk plaatsvind zal ik mij oprichten, het woord nemen ten overstaan van ambtsdrageners en de gemeente, verklaren dat ik dit ten strengste verwerp en ook de reden waarom, om daarna richting de uitgang te marcheren en een andere kerk te zoeken of thuislezer te worden.
En ik denk velen in de kerk ook met mij.

Is hier vanuit de genoemde gemeente niet tegen geprotesteerd of hebben ze het verbijsterd over zich laten komen?
Ik wed dat er naderhand toch wel mailtjes en appjes verzonden zijn...
Ik ga in ieder geval dit bericht zorgvuldig bestuderen en de overkoepelende organisatie van de PKN kan van mij een heet gepeperde brief verwachten.
Laatst gewijzigd door Van Ewijk op 21 jul 2020, 11:53, 1 keer totaal gewijzigd.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Afgoderij in de kerk

Bericht door Dodo »

Wat is het doel van dit onderwerp?
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Afgoderij in de kerk

Bericht door Van Ewijk »

Dodo schreef:Wat is het doel van dit onderwerp?
Vind ik nogal een wrange vraag.
Dit gaat gewoon regelrecht in tegen alles waar we op dit forum voor staan en onderschrijven.
Logisch dat dat dan hier ook aan de orde word gesteld, mits de forumregels en omgangsvormen gehandhaafd blijven.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Afgoderij in de kerk

Bericht door Mistig »

Van Ewijk schreef:
Dodo schreef:Wat is het doel van dit onderwerp?
Vind ik nogal een wrange vraag.
Dit gaat gewoon regelrecht in tegen alles waar we op dit forum voor staan en onderschrijven.
Logisch dat dat dan hier ook aan de orde word gesteld, mits de forumregels en omgangsvormen gehandhaafd blijven.
Helemaal eens met Van Ewijk.
Dit gaat niet meer over verschillen van inzicht, interpretatie of zelfs principiële verschillen.
Dit is het satanisme in de kerk.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Afgoderij in de kerk

Bericht door samanthi »

Afgoderij in de kerk?
Gevierde voorgangers
Gevierde dominees
Gevierde kinderen van God
Of wordtt dat niet bedoeld
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Afgoderij in de kerk

Bericht door Mistig »

samanthi schreef:Afgoderij in de kerk?
Gevierde voorgangers
Gevierde dominees
Gevierde kinderen van God
Of wordtt dat niet bedoeld
Zelfs daar gaat het hier niet over. Dat zijn ook moeilijke dingen, maar dit is van een andere orde.
Ik schrik hier echt van, dat dit kan.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Een rechts-confessioneel
Berichten: 40
Lid geworden op: 06 jun 2002, 16:08

Re: Afgoderij in de kerk

Bericht door Een rechts-confessioneel »

Dodo schreef:Wat is het doel van dit onderwerp?
[knip] Niet op de persoon aub
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Afgoderij in de kerk

Bericht door Ambtenaar »

Geytenbeekje schreef: Ik denk dan meteen: Komen de Bonders nog in actie ?
Waar tegen?
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Afgoderij in de kerk

Bericht door samanthi »

Mistig schreef:
samanthi schreef:Afgoderij in de kerk?
Gevierde voorgangers
Gevierde dominees
Gevierde kinderen van God
Of wordtt dat niet bedoeld
Zelfs daar gaat het hier niet over. Dat zijn ook moeilijke dingen, maar dit is van een andere orde.
Ik schrik hier echt van, dat dit kan.
Ik had vroeger verkering met een jongen uit Flakkee, zijn moeder ging naar een strijker, ook mijn ouders hadden wat bijgeloof, je ziet dat het toch op de achtergrond aanwezig is geweest.

Ook sommige "bevindelijke" komen dicht tegen het occulte, zwarte Jannetje, en broers die de duivel uitwierpen en zo hun broer vermoordde, daar zaten ook rituelen aan vast.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Afgoderij in de kerk

Bericht door Isala »

Tot een tijdje terug was er binnen de PKN (geloof het of niet) zelfs een steunpunt voor Paranormale zaken!
Deze is nu opgegaan in het platform: 'Helder'
Dit is een platform voor esoterische praktijken waar verschillende protestantse dominees lid van zijn.
Verdiep je er eens in wat esotherisch christendom is en je komt weer terug uit bij de gnostici waar Johannes en Paulus zo ernstig tegen waarschuwen.
Hora est!
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Afgoderij in de kerk

Bericht door Orchidee »

Dit heeft niets met de PKN te maken!
In kerken en gemeentes waarvan je het niet dacht en/of verwacht komt véél afgoderij, bijgelovigheid voor (meer dan je lief is)
De duivel gaat zo sluw te werk dat het heel goed op mensen overkomt én hen een heel goed gevoel geeft.
Je zou de "strijkers" en "natuurmensen" niet de kost willen geven (ook vandaag de dag).
Mijn vader is er ook bijna een keer "ingetuind".
Griezelig gewoon!
Mijn vader wilde de "beste" man die bovennatuurlijke krachten had (strijker) eens bij ons thuis uitnodigen zodat mijn moeder en wij ook konden kennismaken en dat wij konden zien en voelen dat het niets duivels of occult was.
De man is denk een half uur later weer vertrokken, hij kon niet "werken" bij ons in huis, m'n vader moest maar bij hem langskomen (alleen).
Hij werd tegengewerkt.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Plaats reactie