Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

DDD
Berichten: 28733
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door DDD »

Ik vind het niet zo terecht om het Bas van der Vlies-model te associëren met iets anders dan vriendelijk-bevindelijk-gereformeerd. Hij behoorde tot de rechterflank van de reformatorische zuil.

Tom de Nooijer is wel een exponent van meer assertiviteit, maar dat is ook een in belangrijke mate tijdbepaald onderscheid. En hij is zeker géén exponent van de traditionele rechterflank van de gereformeerde gezindte. Hij behoort bij wat traditioneel het midden van de reformatorische zuil is, hoewel je dat inmiddels door verschuivingen en verrechtsing ook links-reformatorisch kunt noemen, maar heeft alleen politiek conservatieve opvattingen.

De linkerflank van de CGK hoort wel bij de klassieke gereformeerde gezindte, maar niet bij de reformatorische zuil, dus dat staat er los van.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door Bezorgd »

huisman schreef:
Tiberius schreef:Interessant artikel in het ND over de reformatorische zuil.
De reformatorische zuil heeft een gematigde linkervleugel en een steeds radicalere rechtervleugel gekregen.
Ik constateer dat hier op het forum ook.

Dit mag je mij eens uitleggen omdat ik het tegendeel ervaar. De ‘gematigde linkervleugel’ heeft standpunten die vroeger in de reformatorische zuil niet voorkwamen.

Vrouw in het ambt, Homoseksueel samenleven geaccepteerd, Schepping ingeruild voor de evolutietheorie met een godsdienstig sausje enz. enz.
Ik zie een zeer radicale linkervleugel die de kerkorde en uitspraken GS aan zijn laars lapt.

Kan het ND artikel niet lezen.
Eens.
Wat nu als radicaal rechts weggezet wordt, was de mening van de hele geref. gezindte tot voorkort. Maar ter linkerkant is men heel snel aan het schuiven.
En een bijbelse mening gaat steeds meer opvallen, en komt steeds feller onder kritiek te staan in deze woke maatschappij.
Erskinees
Berichten: 2756
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door Erskinees »

Ik ben het helemaal met jullie eens. Maar Huisman en Bezorgd, jullie doen het artikel geen recht.

Het ND bedoelt m.i. met de reformatorische zuil niet bijv. jullie hele CGK waar jullie beiden op doelen, maar puur even de BhP-gemeenten. Dat is dus het gedeelte dat vasthoudt aan man in ambt, schepping etc. Juist binnen die groep, dus onze zuil, ontstaat polarisatie en is een gematigde linkervleugel en een steeds radicalere rechtervleugel.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door Ditbenik »

huisman schreef:
Tiberius schreef:Interessant artikel in het ND over de reformatorische zuil.
De reformatorische zuil heeft een gematigde linkervleugel en een steeds radicalere rechtervleugel gekregen.
Ik constateer dat hier op het forum ook.

Dit mag je mij eens uitleggen omdat ik het tegendeel ervaar. De ‘gematigde linkervleugel’ heeft standpunten die vroeger in de reformatorische zuil niet voorkwamen.

Vrouw in het ambt, Homoseksueel samenleven geaccepteerd, Schepping ingeruild voor de evolutietheorie met een godsdienstig sausje enz. enz.
Ik zie een zeer radicale linkervleugel die de kerkorde en uitspraken GS aan zijn laars lapt.

Kan het ND artikel niet lezen.
Je spreekt nu specifiek over een deel van de CGK. De reformatorische zuil is toch echt een heel stuk breder dan alleen de CGK. Ik ben lid van de HHK. Ik zag van de week dat Bertiel zijn gemeente links noemde (ik was daar in november en zou die gemeente zeker niet links noemen). De gemeente waar ik lid van ben wordt ook links genoemd. Maar ik ken daar niemand die pleit voor de vrouw in het ambt, of homoseksueel samenleven accepteert, of de schepping in ruilt voor de evolutietheorie, enz. Je projecteert je beeld van de CGK op de hele reformatorische gezindte.

Ik was 3 weken op vakantie en bezocht 6 verschillende gemeenten. 4 HHG's, 1 GKV en een CGK. Op geen van die zes past jouw plaatje.
Bertiel
Berichten: 4620
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door Bertiel »

Links binnen de hhk.
Maar zeker niet links in het bevindelijk gereformeerde deel
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door Ditbenik »

Bertiel schreef:Links binnen de hhk.
Maar zeker niet links in het bevindelijk gereformeerde deel
Zelfs dat niet :) Je zingt niet-ritmisch, leest SV. Dan zijn alle 'linkse' kenmerken al verdwenen. Je bent gewoon een doorsnee HHG, wat ze vroeger een echte 'bondsgemeente' noemden.
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door Geytenbeekje »

Ditbenik schreef:
Bertiel schreef:Links binnen de hhk.
Maar zeker niet links in het bevindelijk gereformeerde deel
Zelfs dat niet :) Je zingt niet-ritmisch, leest SV. Dan zijn alle 'linkse' kenmerken al verdwenen. Je bent gewoon een doorsnee HHG, wat ze vroeger een echte 'bondsgemeente' noemden.
Links vind ik ook niet altijd een goede benaming, ook al heb ik dat zelf wel geregeld gebruikt. Ik zal eerder zeggen in die gemeente leggen ze meer de nadruk op de heiligmaking. :huhu
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door Ditbenik »

Geytenbeekje schreef:
Ditbenik schreef:
Bertiel schreef:Links binnen de hhk.
Maar zeker niet links in het bevindelijk gereformeerde deel
Zelfs dat niet :) Je zingt niet-ritmisch, leest SV. Dan zijn alle 'linkse' kenmerken al verdwenen. Je bent gewoon een doorsnee HHG, wat ze vroeger een echte 'bondsgemeente' noemden.
Links vind ik ook niet altijd een goede benaming, ook al heb ik dat zelf wel geregeld gebruikt. Ik zal eerder zeggen in die gemeente leggen ze meer de nadruk op de heiligmaking. :huhu
Dan blijkt het opeens een Bijbelse gemeente te zijn. Met die omschrijving van je ben ik het helemaal eens.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33313
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door Tiberius »

Ik vond ook de laatste alinea opvallend; daar ben ik ook van geschrokken.
Aan de andere kant ben ik wel enorm geschrokken van het racisme onder refo’s. Sommigen zien mensen met een zwarte huidskleur meteen als een misdadiger of een moslim echt als de vijand. Dat vind ik heftig.
TSD
Berichten: 2117
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door TSD »

Tiberius schreef:Ik vond ook de laatste alinea opvallend; daar ben ik ook van geschrokken.
Aan de andere kant ben ik wel enorm geschrokken van het racisme onder refo’s. Sommigen zien mensen met een zwarte huidskleur meteen als een misdadiger of een moslim echt als de vijand. Dat vind ik heftig.
Dat is wel echt heftig ja, helaas is het zo dat dit de reformatorische kring niet voorbij gaat (en ik denk soms ook wel onbewust gevoed wordt doordat soms erg de nadruk ligt op de gevaren van bijv. de Islam en veel minder over het feit dat dit mensen zijn, onwetend en met een ziel voor de eeuwigheid).
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17367
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door huisman »

Tiberius schreef:Ik vond ook de laatste alinea opvallend; daar ben ik ook van geschrokken.
Aan de andere kant ben ik wel enorm geschrokken van het racisme onder refo’s. Sommigen zien mensen met een zwarte huidskleur meteen als een misdadiger of een moslim echt als de vijand. Dat vind ik heftig.
Omdat ik het artikel niet kan lezen graag wat meer info. Wie is er geschrokken en is het anekdotisch of uit één of ander onderzoek.

Schrikken doe ik niet echt omdat racisme overal aanwezig is in ons landje.
Een paar maanden geleden schrokken we van het racisme bij de politie. Racisme bij voetbalsupporters, bij F1 supporters was het maandag in het nieuws
Bij defensie is het ook behoorlijk aanwezig. Bij de belastingdienst en waar niet eigenlijk.

Nederlanders zijn een behoorlijk racistisch volkje.

Wie zonder deze zonde is (want racisme is zonde!) werpe de eerste steen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33313
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door Tiberius »

Het is een citaat van de interviewers aan het eind van het artikel.

Het gaat overigens over de podcast Biblebelt van het AD, die je zelf ook kan beluisteren. Ik gebruik zelf de podcast-app Pocket Casts en daar kan je in zoeken.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17367
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door huisman »

Tiberius schreef:Het is een citaat van de interviewers aan het eind van het artikel.

Het gaat overigens over de podcast Biblebelt van het AD, die je zelf ook kan beluisteren. Ik gebruik zelf de podcast-app Pocket Casts en daar kan je in zoeken.
podcast ? Ik wacht wel tot het boek uitkomt. :livre

Jaren geleden was ik op een internationale luchtvaart beurs. Daar sprak ik met een zwarte vrouw uit de VS . Zij legde mij uit dat racisme overal om ons heen is. Ze zei dat als ze panty’s besteld in huidskleur ze altijd blanke krijgt. Alsof haar huidskleur zeer uitzonderlijk zou zijn.

Wij zijn racistischer dan wij denken. I
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
TSD
Berichten: 2117
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door TSD »

huisman schreef:Daar sprak ik met een zwarte vrouw uit de VS . Zij legde mij uit dat racisme overal om ons heen is. Ze zei dat als ze panty’s besteld in huidskleur ze altijd blanke krijgt. Alsof haar huidskleur zeer uitzonderlijk zou zijn.

Wij zijn racistischer dan wij denken. I
Los van dat ik dat nogal onhandig vind van de verkoper/verkoopster, toch vraag ik me af of dat nu een schoolvoorbeeld van racisme is, of gewoon omdat wij als blanken bij 'huidskleur' als eerste associatie 'blank' hebben en dus de gemiddelde klant bij panty's in huidkleur die standaard krijgt.

Daar hoeft dan toch niet direct een waardeoordeel achter te zitten? Ik heb het idee dat, juist doordat er steeds de nadruk op ligt, alles wel gevoeliger is geworden. Even los van het feit dat ik geen panty's bestel ( :D ) zou ik er echt niet van opkijken als ik in bijv. Kenia dan donkere panty's zou krijgen als ik vraag om panty's in huidskleur.

Dus zijn onze primaire associaties (die iedereen ter wereld heeft, welke huidskleur, ras, religie, cultuur of wat dan ook) nu gelijk racisme te noemen? Ik vind dat zelf net een stapje te ver.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3051
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door Lilian1975 »

huisman schreef:
Tiberius schreef:Het is een citaat van de interviewers aan het eind van het artikel.

Het gaat overigens over de podcast Biblebelt van het AD, die je zelf ook kan beluisteren. Ik gebruik zelf de podcast-app Pocket Casts en daar kan je in zoeken.
podcast ? Ik wacht wel tot het boek uitkomt. :livre

Jaren geleden was ik op een internationale luchtvaart beurs. Daar sprak ik met een zwarte vrouw uit de VS . Zij legde mij uit dat racisme overal om ons heen is. Ze zei dat als ze panty’s besteld in huidskleur ze altijd blanke krijgt. Alsof haar huidskleur zeer uitzonderlijk zou zijn.

Wij zijn racistischer dan wij denken. I
Beetje flauw. De panty's in huidskleur zijn inderdaad te licht voor mensen met donkere huidskleur. En daar is inderdaad een speciale lijn voor. Waardoor het wel mooi staat. Alleen ligt dat inderdaad niet standaard bij de Hema... . Maar logisch dat als om huidskleur panty gevraagd wordt er naar de standaard gegrepen wordt. Heeft niet met racisme te maken. Maar omdat blanke mensen niet realiseren gek die kleur op donkere huid staat. ( ontdekte ik ook pas bij de zoektocht voor onze kinderen met donkere huidskleur)

Ja racisme komt overal voor. Toch op bepaalde plekken meer. Helaas ondervonden. Vooral daar waar weinig buitenlandse mensen wonen. Op basisschool hier geen probleem. Er wonen veel meer verschillende culturen gier. Op de Middelbare ( ben ik ook geschrokken)
Plaats reactie