Giraal of chartaal geld?

Liever contant of pin?

Alles pinnen
16
53%
Kleine bedragen contant grote bedragen pinnen
0
Geen stemmen
Maakt niet uit, net hoe het uitkomt
12
40%
Bijna alles contant
2
7%
Alles contant
0
Geen stemmen
Overig
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 30

HersteldHervormd
Berichten: 6114
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Giraal of chartaal geld?

Bericht door HersteldHervormd »

Steeds meer mensen stappen over op pinnen. Natuurlijk hartstikke makkelijk en veilig.
Persoonlijk vind ik contant geld wel prettig, niet omdat ik de banken niet vertrouw, maar omdat je wat tastbaars in je handen hebt.
Volgens mij hebben veel oude(re) mensen ook een hoop contant geld in huis, maar misschien is dat ook wel veranderd.

Hoewel ik zelf contant wel prettig vind wil dat niet betekenen dat ik nooit pin. Ik denk dat het ongeveer 50/50 is.

Daarom een polletje!
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Giraal of chartaal geld?

Bericht door -DIA- »

Ik betaal meest met een pinpas. Maar tevens weet ik dat er nog mensen zijn die dit afwijzen. Ook het telebankieren doen ze niet, en dat komt hen wel op kosten te staan.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33315
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Giraal of chartaal geld?

Bericht door Tiberius »

Ik gebruik nooit contant geld meer, alles giraal, wel zo handig.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Giraal of chartaal geld?

Bericht door Hollander »

Vrijwel alleen giraal geld.
Ik heb op één of twee briefjes van vijf na, verder nooit contant geld bij me.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Giraal of chartaal geld?

Bericht door Mara »

De hardcore fans van de PIN hebben zeker nooit een PINstoring meegemaakt?
Het is niet leuk als je met een volle boodschappenkar in de super staat en de PIN doet het niet.
Ik heb altijd contant geld bij me.
Toen alles nog contant ging, hadden we wel meer overzicht in onze inkomsten en uitgaven.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Giraal of chartaal geld?

Bericht door -DIA- »

Maar... als er geen contant geld meer is, houdt dat geen risico's in? Als bv een commerciële bank failliet gaat, of bij een hyperinflatie. Ja ik begrijp wel dat je dan ook aan je contante geld niets meer hebt. Toch, en dat is wellicht wat offtopic, met het invoeren van de Euro is Nederland meer afhankelijk geworden, en de zwakke economieën trekken Nederland mee. Dat was anders als er de gulden hadden gehouden, want dan waren we minder afhankelijk. De D-Mark was ook een sterke munt, maar daarvoor, in 1923 ontstond er een ongekende hyperinflatie, waardoor de toenmalige mark bijna niets meer waard was.

Reactie hierboven: Wel degelijk PINstoringen meegemaakt. Dat maakte Albert Heijn compleet vleugellam.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Giraal of chartaal geld?

Bericht door Hollander »

Mara schreef:De hardcore fans van de PIN hebben zeker nooit een PINstoring meegemaakt?
Het is niet leuk als je met een volle boodschappenkar in de super staat en de PIN doet het niet.
Ik heb altijd contant geld bij me.
Toen alles nog contant ging, hadden we wel meer overzicht in onze inkomsten en uitgaven.
Dan heb ik mijn creditcard bij de hand. Ik heb nog nooit een storing meegemaakt waarbij ik zowel met de pinpas als met de creditcard niet kon betalen. Bovendien wil ik mij niet gevangen laten nemen door het denken in storingen, terwijl deze in de praktijk doorgaans zeer beperkt én zeldzaam zijn. De kans dat ik mijn héle portemonnee vergeet is vast groter dan de kans op een storing waarbij betalingen met pinpas én creditcard onmogelijk zijn.

De bestelbus van Albert Heijn rijdt over een enkel uur weer voor, dus die volle boodschappenkar blijft ook vanmiddag niet in de supermarkt staan. :)
HersteldHervormd
Berichten: 6114
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Giraal of chartaal geld?

Bericht door HersteldHervormd »

-DIA- schreef:Dat was anders als er de gulden hadden gehouden, want dan waren we minder afhankelijk. De D-Mark was ook een sterke munt, maar daarvoor, in 1923 ontstond er een ongekende hyperinflatie, waardoor de toenmalige mark bijna niets meer waard was.
Toen kosten één ei 1.000.000 Mark, dat gaat natuurlijk nergens over :)
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
HersteldHervormd
Berichten: 6114
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Giraal of chartaal geld?

Bericht door HersteldHervormd »

Hollander schreef:
Mara schreef:De hardcore fans van de PIN hebben zeker nooit een PINstoring meegemaakt?
Het is niet leuk als je met een volle boodschappenkar in de super staat en de PIN doet het niet.
Ik heb altijd contant geld bij me.
Toen alles nog contant ging, hadden we wel meer overzicht in onze inkomsten en uitgaven.
Dan heb ik mijn creditcard bij de hand. Ik heb nog nooit een storing meegemaakt waarbij ik zowel met de pinpas als met de creditcard niet kon betalen. Bovendien wil ik mij niet gevangen laten nemen door het denken in storingen, terwijl deze in de praktijk doorgaans zeer beperkt én zeldzaam zijn. De kans dat ik mijn héle portemonnee vergeet is vast groter dan de kans op een storing waarbij betalingen met pinpas én creditcard onmogelijk zijn.

De bestelbus van Albert Heijn rijdt over een enkel uur weer voor, dus die volle boodschappenkar blijft ook vanmiddag niet in de supermarkt staan. :)
Ik heb ook een creditcard voor de zekerheid. Maar ook voor buitenlandse geldzaken.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33315
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Giraal of chartaal geld?

Bericht door Tiberius »

Mara schreef:De hardcore fans van de PIN hebben zeker nooit een PINstoring meegemaakt?
Het is niet leuk als je met een volle boodschappenkar in de super staat en de PIN doet het niet.
Dan kan je een incassomachtiging invullen. Niet leuk, inderdaad, maar ook geen man over boord.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Giraal of chartaal geld?

Bericht door Hollander »

HersteldHervormd schreef:Toen kosten één ei 1.000.000 Mark, dat gaat natuurlijk nergens over :)
Als die "1.000.000" op één briefje gedrukt staan en je salaris bijv. zo'n 7,3 miljard Mark is, dan maakt het niet zo'n verschil. :hum
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Giraal of chartaal geld?

Bericht door -DIA- »

Tiberius schreef:
Mara schreef:De hardcore fans van de PIN hebben zeker nooit een PINstoring meegemaakt?
Het is niet leuk als je met een volle boodschappenkar in de super staat en de PIN doet het niet.
Dan kan je een incassomachtiging invullen. Niet leuk, inderdaad, maar ook geen man over boord.
Nog erger is een stroomstoring van 3 uren. De deuren van de supermarkt kunnen niet meer open of dicht. Niemand kan online nog wat bestellen, want internet werkt niet meer.

Wellicht hebben we in de krant vernomen hoe men een bom ontwikkeld heeft om het hele leven plat te leggen door alles uit te schakelen. Geen elektriciteit, dus ook geen internet, geen telefoon, geen koelkast, kortom het hele leven valt als het ware stil. Ieder zal zich kunnen indenken dat het menselijk leven zo ook beperkt is, want operaties en medische zorg kunnen dan immers ook niet meer functioneren en denk zelf maar verder wat er zou gebeuren als China of een andere macht Europa zo lam zo leggen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Germanicus
Berichten: 726
Lid geworden op: 10 jul 2010, 11:10

Re: Giraal of chartaal geld?

Bericht door Germanicus »

Mara schreef:Toen alles nog contant ging, hadden we wel meer overzicht in onze inkomsten en uitgaven.
Dat is maar de vraag. Via de app(s) van je bank(en) heb je altijd de laatste stand van zaken paraat, heb je 'on demand' inzicht in je betalingsverkeer en kun je je inkomsten en uitgaven zelfs rubriceren (of dat doet de bank al grotendeel automatisch, als je dat wenst).
Hier beneden is het niet.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33315
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Giraal of chartaal geld?

Bericht door Tiberius »

Inderdaad. Bovendien kan je notificaties instellen om je inkomsten en uitgaven nog meer in beeld te houden.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Giraal of chartaal geld?

Bericht door -DIA- »

Tiberius schreef:Inderdaad. Bovendien kan je notificaties instellen om je inkomsten en uitgaven nog meer in beeld te houden.
En toch, ondanks alle ingebouwde zekerheden... als alles plat ligt kan er helemaal niets meer. En als ik denk: dat gebeurt toch niet, dan wens ik toch dit gegeven als een realiteit te beschouwen. Nee, ik zie geen spoken, echt niet.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie