Ytube advertenties

Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Ytube advertenties

Bericht door refo »

Elektriciteit wordt geproduceerd op het moment dat het geconsumeerd wordt. Op hetzelfde moment verdient de leverancier zijn geld. Op zondag ook.
Bij kaarsen is dat verband er veel minder. Je koopt ze door de week en eventueel steek je ze op zondag aan. Wat je niet weet, is wanneer ze gemaakt zijn. Dus daar zou toch de zondag in het geding kunnen zijn.
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Ytube advertenties

Bericht door Van Ewijk »

refo schreef:Elektriciteit wordt geproduceerd op het moment dat het geconsumeerd wordt. Op hetzelfde moment verdient de leverancier zijn geld. Op zondag ook.
Bij kaarsen is dat verband er veel minder. Je koopt ze door de week en eventueel steek je ze op zondag aan. Wat je niet weet, is wanneer ze gemaakt zijn. Dus daar zou toch de zondag in het geding kunnen zijn.
Vanwege angst voor brandgevaar zou ik dit voor mij geen optie vinden.
De Heere heeft ons de Zondag gegeven als rustdag.
Niet om ons geestelijk te bekommeren om trivialiteiten.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Chrisje72
Berichten: 1486
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:50

Re: Ytube advertenties

Bericht door Chrisje72 »

Het gebod gaat toch om rusten van de arbeid, niet om wel of niet betaald krijgen voor iets? (Terwijl je daar in het geval van de advertenties op dat moment niets voor hoeft te doen?)
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1157
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Ytube advertenties

Bericht door Anselmus »

Licht en water ervaren we als redelijk noodzakelijk. Muziek luisteren via een medium dat daar geld aan verdiend niet denk ik, dus de vraag is misschien wel legitiem. Toch denk ik dat dit te vergelijken is met het offervlees waar Paulus over schrijf: vraag je niet overal bij af waar het vandaan komt zodat je met een gerust hart kunt eten. Hier: gebruik het vrij voor je geweten omdat jij het kan verantwoorden (de fabrikant mag zelf dingen verantwoorden). Maar als je het echt gaat onderzoeken kan het zijn dat je daarna een probleem met je geweten krijgt.
Fides Quaerens Intellectum
ejvl
Berichten: 5747
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Ytube advertenties

Bericht door ejvl »

Chrisje72 schreef:Het gebod gaat toch om rusten van de arbeid, niet om wel of niet betaald krijgen voor iets? (Terwijl je daar in het geval van de advertenties op dat moment niets voor hoeft te doen?)
Wel om mensen voor je te laten werken.
En reken maar dat er 24x7 veel mensen aan het werk zijn om platforms als YouTube overeind te houden.
Valcke
Berichten: 7630
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Ytube advertenties

Bericht door Valcke »

Ik vind het een hele legitieme vraag van Geytenbeekje of we kunnen vermijden dat er op zondag als gevolg van onze eigen activiteiten (het bezoeken van youtube) geadverteerd wordt en geld verdiend wordt. Ik neem aan dat we om die reden ook geen webshops op zondag bezoeken. Idem vinden we het neem ik aan niet prettig wanneer er op zondag post bij ons bezorgd wordt. Zo vind ik het ook zelf niet prettig om op zondag reclamemails te ontvangen (wat helaas wel gebeurt). Dat sommigen het wellicht minder nauw nemen dan Geytenbeekje in deze, is m.i. geen reden om de vraag van Geytenbeekje negatief te duiden. Een iegelijk zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd.
Laatst gewijzigd door Valcke op 24 aug 2020, 16:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12065
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Ytube advertenties

Bericht door Herman »

Valcke schreef:Zo vind ik het ook zelf niet prettig om op zondag reclamemails te ontvangen (wat helaas wel gebeurt).
Eens. Een hinderlijk fenomeen. We gaan maar weer over tot het opbergen van de smartphone in het nachtkastje.
Valcke
Berichten: 7630
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Ytube advertenties

Bericht door Valcke »

Herman schreef:
Valcke schreef:Zo vind ik het ook zelf niet prettig om op zondag reclamemails te ontvangen (wat helaas wel gebeurt).
Eens. Een hinderlijk fenomeen. We gaan maar weer over tot het opbergen van de smartphone in het nachtkastje.
Naar aanleiding van deze discussie heb ik mij afgemeld voor twee nieuwsbrieven die zeer regelmatig op zondag verstuurd worden (waaronder Kruidvat). Ik kan het prima zonder deze nieuwsbrieven doen.
HersteldHervormd
Berichten: 6114
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Ytube advertenties

Bericht door HersteldHervormd »

Valcke schreef:Ik vind het een hele legitieme vraag van Geytenbeekje of we kunnen vermijden dat er op zondag als gevolg van onze eigen activiteiten (het bezoeken van youtube) geadverteerd wordt en geld verdiend wordt. Ik neem aan dat we om die reden ook geen webshops op zondag bezoeken. Idem vinden we het neem ik aan niet prettig wanneer er op zondag post bij ons bezorgd wordt. Zo vind ik het ook zelf niet prettig om op zondag reclamemails te ontvangen (wat helaas wel gebeurt). Dat sommigen het wellicht minder nauw nemen dan Geytenbeekje in deze, is m.i. geen reden om de vraag van Geytenbeekje negatief te duiden. Een iegelijk zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd.
Ben ik het met je eens, ik heb dat ook al een paar keer proberen duidelijk te maken.

Aan de andere kant, is het de mens voor de sabbat, of de sabbat voor de mens?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Erskinees
Berichten: 2756
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Ytube advertenties

Bericht door Erskinees »

Valcke schreef:
Herman schreef:
Valcke schreef:Zo vind ik het ook zelf niet prettig om op zondag reclamemails te ontvangen (wat helaas wel gebeurt).
Eens. Een hinderlijk fenomeen. We gaan maar weer over tot het opbergen van de smartphone in het nachtkastje.
Naar aanleiding van deze discussie heb ik mij afgemeld voor twee nieuwsbrieven die zeer regelmatig op zondag verstuurd worden (waaronder Kruidvat). Ik kan het prima zonder deze nieuwsbrieven doen.
Nieuwsbrieven vind ik niet zo'n probleem. Die open ik toch pas later, bijv. op maandag.
Vind het vooral irritant dat de folders hier meestal op zondag bezorgd worden. Zondag is hier in huis een echte "lees"dag. Uit automatisme betrap ik mezelf of een gezinslid er wel eens op dat ik dan juist de folders ga doorspitten.
Valcke
Berichten: 7630
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Ytube advertenties

Bericht door Valcke »

HersteldHervormd schreef:
Valcke schreef:Ik vind het een hele legitieme vraag van Geytenbeekje of we kunnen vermijden dat er op zondag als gevolg van onze eigen activiteiten (het bezoeken van youtube) geadverteerd wordt en geld verdiend wordt. Ik neem aan dat we om die reden ook geen webshops op zondag bezoeken. Idem vinden we het neem ik aan niet prettig wanneer er op zondag post bij ons bezorgd wordt. Zo vind ik het ook zelf niet prettig om op zondag reclamemails te ontvangen (wat helaas wel gebeurt). Dat sommigen het wellicht minder nauw nemen dan Geytenbeekje in deze, is m.i. geen reden om de vraag van Geytenbeekje negatief te duiden. Een iegelijk zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd.
Ben ik het met je eens, ik heb dat ook al een paar keer proberen duidelijk te maken.

Aan de andere kant, is het de mens voor de sabbat, of de sabbat voor de mens?
Kanttekening: "Namelijk om den mens te dienen tot versterking naar de ziel en verkwikking naar zijn lichaam; en niet om hem te laten vergaan."

Het beluisteren van commercieel aangeboden muziek reken ik hier toch niet onder, zoals in de vraagstellng van Geytenbeekje.

In mijn post gaf ik overigens al aan dat dergelijke afwegingen iedereen persoonlijk maken moet. (Dat is m.i. iets anders dan er lichtvaardig overheen te stappen.)
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Ytube advertenties

Bericht door Hollander »

Erskinees schreef:Nieuwsbrieven vind ik niet zo'n probleem. Die open ik toch pas later, bijv. op maandag.
Vind het vooral irritant dat de folders hier meestal op zondag bezorgd worden. Zondag is hier in huis een echte "lees"dag. Uit automatisme betrap ik mezelf of een gezinslid er wel eens op dat ik dan juist de folders ga doorspitten.
Heerlijk zo'n nee-nee-sticker. :D
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Ytube advertenties

Bericht door Van Ewijk »

Anselmus schreef:Licht en water ervaren we als redelijk noodzakelijk. Muziek luisteren via een medium dat daar geld aan verdiend niet denk ik, dus de vraag is misschien wel legitiem. Toch denk ik dat dit te vergelijken is met het offervlees waar Paulus over schrijf: vraag je niet overal bij af waar het vandaan komt zodat je met een gerust hart kunt eten. Hier: gebruik het vrij voor je geweten omdat jij het kan verantwoorden (de fabrikant mag zelf dingen verantwoorden). Maar als je het echt gaat onderzoeken kan het zijn dat je daarna een probleem met je geweten krijgt.
Niets meer aan toe te voegen.
Geytenbeekje schreef:Als je een filmpje aanklikt komen er wel eens advertenties.
Nu luister/zing ik op zondag wel eens mee met een psalmuitvoering die op Ytube is geplaatst.
Hoef ik niet bang te zijn dat als ik een advertentie zie degene op zondag geld krijgt ?
Overigens bestaat de mogelijkheid om een abonnement af te sluiten op YouTube, dan heeft u geen last meer advertenties.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
HersteldHervormd
Berichten: 6114
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Ytube advertenties

Bericht door HersteldHervormd »

@ Geytenbeekje:

Je kan ook cd's met muziek/zang kopen. Of downloaden. Dit geeft je op zondag ook niet de verleiding om wat anders te gaan doen.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Valcke
Berichten: 7630
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Ytube advertenties

Bericht door Valcke »

Anselmus schreef:Licht en water ervaren we als redelijk noodzakelijk. Muziek luisteren via een medium dat daar geld aan verdiend niet denk ik, dus de vraag is misschien wel legitiem. Toch denk ik dat dit te vergelijken is met het offervlees waar Paulus over schrijf: vraag je niet overal bij af waar het vandaan komt zodat je met een gerust hart kunt eten. Hier: gebruik het vrij voor je geweten omdat jij het kan verantwoorden (de fabrikant mag zelf dingen verantwoorden). Maar als je het echt gaat onderzoeken kan het zijn dat je daarna een probleem met je geweten krijgt.
Ik vind het toch een iets te gemakkelijk antwoord.
Plaats reactie